بررسی کامل مشخصات و قیمت ساعت شیائومی Xiaomi Mi Watch Lite

همه چیز درباره ساعت هوشمند Xiaomi Mi Watch

با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم دو ساعت هوشمندی که شیائومی به بازار عرضه کرده با قیمت پایین، تجهیزات کمتر و صفحه‌نمایش مربع در مقابل صفحه گرد، ویژگی‌های خوب و بدی را در کنار هم دارد که به نظر ما نسبت به قیمت آن منطقی است. اگر به دنبال یک ساعت هوشمند مقرون‌به‌صرفه هستید و نیاز دارید که درباره ساعت‌های شیائومی Xiaomi Mi Watch Lite و تفاوت آن با انواع گران‌قیمت‌تر ردمی بیشتر بدانید در ادامه همراه ما باشید.

ساعت هوشمند شیائومی مدل mi watch lite بند سلیکونی

مشخصات
وزن35 گرم
فرم صفحهمستطیل
اندازه صفحه نمایش1.4
نوع صفحه نمایشTFT
رزولوشن صفحه نمایش۳۲۰x۳۲۰
فناوری مکان یابیGPS
سازگاریسازگار با گوشی های سیستم عامل اندروید با استفاده از برنامه Xiaomi Wear سازگار با گوشی های سیستم ios با استفاده از برنامه Xiaomi Wear Lite
حسگرهاژیروسکوپ (Gyro)
شتاب‌سنج (Accelerometer)
شمارنده ضربان قلب (Heart Rate)
فشارسنج (Barometer)
گام شمار
نوع باتری/ ظرفیتلیتیوم یونی/۲۳۰ میلی آمپر ساعت

قاب و تجهیزات می واچ 

پوشیدنی‌هایی که معمولاً اسم یکسانی می‌گیرند ازلحاظ ظاهری تفاوت‌هایی با هم دارند؛ مثلاً Mi Watch صفحه گردی دارد اما Mi Watch Light از صفحه‌های مربعی شبیه به ساعت‌های هوشمند اپل استفاده می‌کند. هر دو مدل ضد آب هستند و فشار تا عمق 5ATM معادل 50 متر زیرآب را تحمل می‌کنند که باعث می‌شود نیاز نداشته باشید هنگام دوش گرفتن یا شنا در استخر آن‌ها را دربیاورید.

با وزن 21 گرمی شیائومی Mi Watch Lite حق مطلب را درباره نامش ادا کرده است، حداقل درباره وزن آن که این‌طور است. قاب پلاستیکی آن با بندهای رنگارنگش به‌خوبی تطبیق می‌یابد، بند این ساعت در سه رنگ مشکی، عاجی و سرمه‌ای تولیدشده است. بندهای صورتی و سبز زیتونی هم موجود هست که می‌توانید به‌عنوان لوازم جانبی آن را تهیه کنید.

برخلاف صفحه‌نمایش AMOLED در Mi Watch مدل Mi Watch Lite از صفحه‌نمایش TFT استفاده می‌کند که فاقد حالت همیشه روشن است. وقتی دست خود را حرکت می‌دهید، یک‌لحظه کوتاه طول می‌کشد که صفحه سیاه نمایش روشن شود. شیائومی این پوشیدنی مقرون‌به‌صرفه را مجهز به سنسورهایی کرده که بدون نیاز به تنظیم دستی بتوانید در نور روز صفحه آن را به‌وضوح بخوانید. نقطه‌ضعف TFT این است که هنگام انجام این کار، پس‌زمینه تیره نیز روشن می‌شود، به‌طوری‌که نوار بزرگ اطراف صفحه ساعت قابل‌مشاهده است و درنتیجه جذابیت کلی بصری آن را کاهش می‌دهد. در هر دو مدل صفحه‌نمایش حساس به لمس است اما Mi Watch Lite یک دکمه دارد و Redmi Watch دارای دو دکمه است.

درحالی‌که شیائومی هر دو ساعت را به GPS مجهز کرده است، ساعت مربعی (یعنی Mi Watch Lite) علاوه بر GPS و GLONASS، تراشه GPS با کیفیت بالاتری با Galileo و Beidou ارتباط برقرار می‌کند. علاوه بر این، Mi Watch Lite فاقد دستیار صوتی است و همچنین اشباع اکسیژن خون (SpO2) را اندازه نمی‌گیرد.

تنظیم و عملکرد و صفحه لمسی ضعیف

ما Mi Watch Lite را با iPhone 12 Pro و همچنین Honor V20 مقایسه کردیم. اگر در iPhone، برنامه Xiaomi Wear Lite و در Android، برنامه Xiaomi Wear را نصب کنید، با تنظیم مجدد اتصال بلوتوث در Mi Watch، تغییر بین این دو نسبتاً بدون مشکل انجام خواهد شد.

علاوه بر این‌ها شما می‌توانید اپلیکیشن‌های نمای ساعت از اپ استورها دانلود کنید، هرچند هنوز اپ استور اپل با دیگر تجهیزات الکترونیکی چندان سازگاری ندارد، اما باید بگویم که می‌توانید نمای ساعت اپل را هم داشته باشید. به گفته شیائومی، برای بسیاری از 120 نمای ساعت، جزئیات صفحه‌نمایش نیز قابل تنظیم است، آمار سلامت، اطلاعات آب‌وهوا یا کنترل از راه دور را می‌توانید روی صفحه ساعت ببینید. در این مورد هم شیائومی اپل یا هونر یا هواوی را کنار نگذاشته؛ ما با اپلیکیشن موزیک بومی اپل و Spotify پخش موزیک را روی این ساعت هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور امتحان کردیم. در هر دو اپلیکیشن می‌تواند موسیقی را متوقف کند، به آهنگ بعدی برود و میزان صدا را کنترل کند.

برای کنترل از راه دور دستگاه، یک ویجت نیز وجود دارد که هنگام کشیدن افقی روی صفحه لمسی ظاهر می‌شود. ویجت های دیگری درباره اطلاعات آب و هوایی، فعالیت فعلی، کیفیت خواب دیشب یا ضربان قلب را نیز نشان می‌دهد. علاوه بر این، چندین ابزار مانند چراغ‌قوه، قطب‌نما و فشارسنج بر روی ساعت هوشمند نصب شده است؛ اما صفحه لمسی آن به حرکات کشویی خیلی کند پاسخ می‌دهد که این مورد در مقابل قیمت مقرون‌به‌صرفه آن به نظر به چشم نمی‌آید.

اعلان‌ها و عملکرد تماس در     شیائومیMi Watch Lite

ساعت شیائومی Mi Watch Lite سیگنال تماس‌های دریافتی ازجمله شناسایی تماس‌گیرنده (که برای Android اختیاری است) را نشان می‌دهد و همچنین به شما امکان این را می‌دهد که تماس را رد کنید. در تنظیمات اعلان برای اپلیکیشن‌های iPhone فقط بین اعلان تماس و دیگر اعلان‌ها تمایز قائل می‌شود، درحالی‌که برای اپلیکیشن‌های Android می‌توانید آن را به‌طور جداگانه برای هر برنامه فعال کنید.

این ویژگی پاسخ کند به کشیدن افقی لمس روی صفحه‌نمایش در مورد جابجایی بین اپلیکیشن‌ها هم به چشم می‌آید. ایموجی های شیائومی بر اساس کتابخانه OpenMoji ساخته‌شده‌اند. در زمان آزمایش ما بعضی از این ایموجی ها به شکل علامت سؤال نشان داده می‌شد و این‌یک ضعف به‌حساب می‌آید.

تناسب‌اندام و سلامتی- ردیابی مسیر GPS

برنامه ردیاب تناسب‌اندام، حرکات روزانه شما را ثبت می‌کند و اطلاعات ثبت‌شده را با میزان قدم‌هایی که برای خود تعیین کرده‌اید مقایسه می‌کند. علاوه بر این، میزان کالری که مصرف کرده‌اید و اگر خودتان تنظیم کنید، میزان خواب شبتان را هم محاسبه و نشان می‌دهد. می‌توانید آمار و ارقام این محاسبات را به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه در یک اپلیکیشن و روی مچ دستتان مشاهده کنید.

پروتکل‌های خواب در Xiaomi Mi Watch Lite

چرت زدن بعدازظهر توسط Mi Watch Lite گزارش نمی‌شود، زیرا فقط ساعات خواب از عصر تا صبح را ثبت می‌کند و تنها درصورتی‌که بیش از دو ساعت باشد. شیائومی اشباع اکسیژن خون را هم اندازه می‌گیرد، ویژگی که ساعت‌های مچی گران‌قیمت‌تر برای تشخیص اپنه خواب (قطع تنفس به مدت 10 ثانیه در خواب) دارند.

ضربان و ریتم قلب، اشباع خون

تا زمانی که فاصله اندازه‌گیری ضربان قلب را به 10، 5 یا 1 دقیقه کاهش ندهید، شیائومی Mi Watch Lite هر نیم ساعت آن را اندازه‌گیری می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید اندازه‌گیری را در زمان دلخواه به‌صورت دستی انجام دهید تا بتوانید ضربان قلب در حالت استراحت را به دست آورید که در غیر این صورت توسط ساعت هوشمند گزارش نمی‌شود. اگر در تنظیمات آن‌یک محدودیت تعریف کنید، هنگام فراتر رفتن از آن، یک زنگ خطر به صدا درمی‌آید.

ثبت تمرین‌ها

اپلیکیشن Training ضربان قلب را در فواصل زمانی کوتاه‌تر اندازه می‌گیرد و روی صفحه‌نمایش خود نشان می‌دهد. برای اینکه روند افزایش سنجیده شود، معیار Mi Watch Light را با ابزاری که به سینه بسته می‌شود به‌طور هم‌زمان مقایسه کردیم. نه‌تنها این معیار عقب می‌ماند، حدود 10 ضربان در دقیقه کمتر نشان می‌داد؛ اما به‌طورکلی، در یک مقیاس نرمال، میزان حداقل، حداکثر و متوسط ضربان قلب در روز با دیگر وسایل ردیابی ضربان قلب تفاوت چندانی نداشت.

تنها با 11 حالت تمرینی، این مقدار در مقایسه با بیش از 100 نوع ورزش Mi Watch کم است. از سوی دیگر، Mi Watch Lite دارای GPS است که آن را نسبت به بسیاری دیگر از ردیاب‌های ورزشی مقرون‌به‌صرفه و حتی گران‌تر برتری می‌دهد. بااینکه برخی کاربران از اشتباه ثبتی آن شاکی بودند ولی آزمایش‌های ما دقت بالای آن را نشان می‌داد. در فاصله با تلفن هوشمند، Mi Watch فاصله را به‌درستی ثبت کرد و به همین ترتیب سرعتی مشابه ردیاب دومی که با خود بردیم نشان داد. در اتصال با موبایل‌های اپل، Mi Watch Lite می‌تواند به اپل هلث هم متصل شود.

عمر باتری می واچ

باتری 230 میلی‌آمپری آن برای مدتی طولانی کار می‌کند. شیائومی این باتری را برای استفاده معمولی حدود 9 روز و در حالت ورزشی و استفاده مداوم از GPS برای 10 ساعت تقویت کرده است. منظور شیائومی از بلندمدت درواقع دو جلسه تمرین نیم‌ساعته با GPS، یک گام شمارنده فعال دائمی و اندازه‌گیری ضربان قلب در فواصل نیم‌ساعته است. در یک روز، شیائومی 100 اعلان را منتقل می‌کند و اگر 50 بار در روز صفحه‌نمایش را روشن کنید تا زمان را ببینید، مشکلی پیش نمی‌آید.

در آزمایشی که ما انجام دادیم، 20 بار اعلان در یک روز روی ساعت نمایش داده شد و ویژگی پیگیری وضعیت سلامت هم در کل روز فعال بود. ساعت هوشمند به‌طور خودکار نور صفحه‌نمایش را کنترل می‌کند، درحالی‌که در آزمایش ما نور داخل اتاق به خاطر شرایط فصلی کم بود. پس از 3 روز، ظرفیت باتری به 75% رسید و پس از 5 روز، به 41% کاهش یافت. به گفته سازنده آن، شارژ کامل ساعت هوشمند 2 ساعت طول می‌کشد.


در ادامه بخوانید : معرفی و خرید بهترین ساعت هوشمند شیائومی در سال 2021

سخن پایانی

باوجوداینکه با این قیمت می‌توانید ساعت‌های هوشمندی بیابید که عملکرد و عمر باتری بسیار خوبی دارند، اما ویژگی GPS و کنترل روشنایی به‌صورت خودکار در این حد و حدود قیمت روی هیچ ساعتی تعریف نشده است.

در بین ساعت‌های هوشمند اقتصادی در کلاس شیائومی Mi Watch Lite ویژگی GPS هنوز نادر است!

این ساعت اقتصادی هوشمند فعالیت‌های ورزشی محدودی را پشتیبانی می‌کند، زیرا 11 حالت ورزشی آن تقریباً از دویدن، دوچرخه‌سواری یا شنا در داخل استخر یا دریا را فقط ردیابی می‌کند. همین‌طور Mi Watch Lite تمرینات دیگری مانند قایقرانی، HIIT، تمرینات هوازی یا یوگا را به‌عنوان آموزش رایگان ردیابی و گزارش می‌دهد.

در عمل، نمای ساعت با جزئیاتی که می‌توانند به‌صورت جداگانه پیکربندی شوند، به‌حساب می‌آیند. بااین‌حال، درحالی‌که می‌توانید وضعیت آب‌وهوا را کنترل کنید یا موسیقی به روش کنترل از راه دور پخش‌کنید، صفحه لمسی آن خیلی کند است. ما از Mi Watch بسیار خوب شیائومی انتظار بیشتری داشتیم که از خیلی جهات نسبت به Mi Watch Lite جلوتر باشد، چون قیمت آن دو برابر است.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.