راهنمای خرید و لیست قیمت بهترین برند رم لپ تاپ

رم لپ تاپ یا حافظه دسترسی تصادفی در حقیقت حافظه‌ای موقت است که موجب افزایش سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر می‌گردد.‌ می‌توان گفت اگر لپ تاپ یا سیستمی میزان رم کمتری داشته باشد، سیستم جهت حفظ داده‌ها آن ها را به هارد دیسک‌ منتقل می‌کند، در نتیجه سیستم با کندی عملکرد مواجه می‌شود‌. پرواضح است سیستمی که رم بالاتری داشته باشد، عملکرد بهتری هم دارد و‌ به طور همزمان برنامه‌های بیشتری را اداره می‌کند. در ادامه انواع رم لپ تاپ در این مقاله از چی بگیر مورد بررسی قرار می‌دهیم و نکاتی جهت خرید بهترین رم لپ تاپ و لیست قیمت آن ها را بررسی می‌کنیم.

رم لپ تاپ چیست؟

رم بر گرفته شده از واژه Random Access Memory  به معنی حافظه دسترسی تصادفی است، وجود این حافظه در سیستم لپ تاپ و یارانه اهمیت فراوانی دارد و به این سیستم‌ها اجازه ذخیره داده‌های کوتاه مدت را می‌دهد تا خیلی سریع و راحت نسبت به هارد دیسک و درایو حالت جامد بتوان به داده‌ها دسترسی داشت. معمولا فایل‌ها و برنامه‌ها در فضای حافظه هارد دیسک و درایور حالت جامد به طور دائم ذخیره می‌شوند و حذف نمی‌گردند، مگر کاربر به حذف آن ها بپردازد.در واقع این فایل‌ها و برنامه‌ها که در رم اجرا می‌گردند، منشأ بارگیریشان به هارد دیسک و درایو حالت جامد برمی‌گردد، اگر فایل یا برنامه‌ها بسته شوند یا سیستم خاموش گردد، این فایل‌ها از رم پاک می‌شوند.

می‌توان گفت میزان رم هر سیستم بر سرعت عملکرد آن تأثیر زیادی دارد، چرا که بسیاری از عملکرد‌های سیستم به حافظه وابسته است. مثلا اگر شما از لپ تاپ جهت ذخیره اسناد، نوشتن یا وب‌گردی استفاده می‌کنید، رم زیادی نیاز ندارید، اما برای انجام کارهای گرافیکی، ساخت فیلم، بازی کردن و... نیاز به رم کافی جهت بازیابی و ذخیره داده‌ها است تا سیستم دچار اختلال نگردد.

بنابراین استفاده از رم بیشتر در لپ تاپ یا کامپیوتر‌های شخصی کارایی سیستم را بهبود می‌دهد و این پتانسیل را به سیستم می‌دهد تا چند وظیفه مختلف را به طور همزمان انجام دهد. امروزه میزان رم لپ تاپ‌ و ‌pc ها باید براساس نیاز افراد تعیین شود که از ۴ تا ۱۶ گیگابایت متغییر هستند.

رم آنبرد لپ تاپ چیست؟

رم آنبرد نسلی از رم‌های لپ تاپ محسوب می‌شود که آن را بر روی مادر برد لپ تاپ از طریق لحیم کردن، متصل و ثابت می‌کنند، بنابراین امکان جدا کردن این رم وجود ندارد، به همین دلیل غیر قابل تعویض هستند. 

رم آنبرد را می‌توان در کنار اسلات‌های رم یافت، امروزه در بسیاری از لپ ‌تاپ‌ها از رم‌های آنبرد استفاده می‌شود  چرا که ظاهر لپ تاپ را باریک و خوش دست می‌کند و موجب لوکس و شیک‌تر شدن آن می‌گردد. همچنین در صورتی که رم آنبرد فضای کافی نداشت، براساس پشتیبانی مادر برد می‌توان از طریق اسلات رم به تنظیم رم مجازی برای آن پرداخت و میزان رم را افزایش داد تا بتوان از این لپ تاپ‌ها جهت انجام کارهای سنگین استفاده کرد و دیگر دچار کندی عملکرد نشوند.

انواع رم لپ تاپ 

RAM نوعی حافظه موقتی است که از آن برای ذخیره ‌سازی اطلاعات و دسترسی سریع به آن ها استفاده می‌گردد و نقش موثری بر عملکرد سیستم می‌گذارد. امروزه بر روی لپ تاپ‌ ها از رم‌ های مختلف ddr استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی انواع رم لپ تاپ می‌پردازیم.

رم لپ تاپ ddr 

یکی از قدیمی‌ترین رم‌های موجود در بازار رم ddr است که در واقع به معنی نرخ داده دو برابر می‌باشد. ماژول‌های ddr از۱۸۴ پین برخوردار هستند، به همین دلیل کارایی مناسبی همراه با مادربردهای قدیمی دارند، این رم از ۳۰۰ آپشن برخوردار بوده که نسبت به رم‌های امروزی قابلیت محدودی است. 

رم لپ تاپ ddr2

تولید رم لپ تاپ ddr2 به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد، هدف ساخت این رم تامین حافظه بازی‌های یارآن های بود. این نسل از رم‌ها از پهنای باند 8/5 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی لازم را می‌نمودند. همچنین انتقال همزمان ۴ داده در هر پالس از واحد پردازنده در این رم‌ها نشان از سرعت دو برابری آن ها نسبت به رم‌های ddr داشت. ساختار ماژول‌های ddr2 با رم ddr بسیار متفاوت بود  و ۲۴۰ پین داشت که به افزایش سرعت آن می‌انجامید.

رم لپ تاپ ddr3

رم لپ تاپ ddr3  از سال ۲۰۰۷ وارد بازار گردید و مصرف برق کمتری نسبت به نمونه‌های قبلی داشت. برخی از ویژگی‌های این شامل: 

  • پشتیبانی نکردن از مادربردهای قدیمی 
  • مناسب برای سیستم‌های خانگی و گیمینگ به دلیل پشتیبانی از ۱۶ گیگ حافظه
  • برخورداری از بانکی از ماژول‌های یک، دو و سه‌تایی
  • پهنای باند ۸٫۱۲ گیگابایت بر ثانیه

رم لپ تاپ ddr4

رم لپ تاپ ddr4 در سال ۲۰۱۴ وارد بازار شد و به جای رم‌های ddr3  مورد استفاده قرار گرفتند. این رم‌ها از خصوصیات مختلفی نسبت به رم‌هایddr3  برخوردارند که به شرح زیر هستند: 

  • ۴۰ درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به رم ddr3
  • داشتن ۲۸۸ پین در هر ماژول 
  • برخورداری از ۳۲ گیگابایت برای ماژول حافظه
  • داشتن ۱۶ بانک حافظه داخلی
  • برخورداری از سرعت کلاک بالا
  •  داشتن پهنای باند ۲۵٫۶ گیگا باید بر ثانیه

رم لپ تاپ ddr5

تولید رم لپ تاپ ddr5  به سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد، امروزه در بسیاری از سیستم‌ها و لپ‌تاپ های پیشرفته از این نوع رم استفاده می‌شود. برخی از خصوصیات این تراشه عبارتند از: 

  • پشتیبانی از پهنای باند ۳۲ گیگابایت بر ثانیه
  • برخورداری از ۲۸۸ پین استاندارد در ماژول 
  • داشتن ظرفیت ۶۴ گیگابایت 
  • برخورداری از ۳۲ بانک ماژول حافظه که امکان فعالیت مجزا و غیرمجزا را دارند.

معرفی پرفروش ترین رم لپ تاپ موجود در بازار

رم‌هایی که در بازار وجود دارند بسیار متنوع بوده و از نظر کیفیت، کارایی و... با یکدیگر متفاوت‌اند. ممکن است انتخاب از میان این رم‌ها برای شما دشوار باشد و به نظر و تجربیات دیگر مصرف کنندگان نیاز داشته باشید. در این قسمت رم‌های لپ تاپی که پرفروش بوده‌اند را معرفی می‌کنیم. مشخصات این رم‌ها را مطالعه کنید؛ شاید شما نیز یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

رم لپ تاپ DDR4 تک کاناله 2666 مگاهرتز CL19 تواینموس مدل E8S102051602 ظرفیت 8 گیگابایت

این رم کارایی بالایی دارد و مورد رضایت مصرف کنندگان است. فرکانس این رم ۲۶۶۶ مگاهرتز بوده و تایمینگ آن CL19 است. این رم ۸ گیگی با نوع حافظه DDR4 می‌تواند سرعت سیستم شما را بالا ببرد. رم لپ تاپ DDR4 8 گیگابایت در بازار موجود است و جزو محصولات پرفروش و محبوب به حساب می‌آید؛ بنابراین اگر از سرعت سیستم خود راضی نیستید، می‌توانید این رم را به عنوان یکی از گزینه‌های خرید در نظر بگیرید.

مشخصات
فرکانس
۲۶۶۶مگاهرتز
نوع ماژول
SO-DIMM
نوع حافظه
DDR۴
ظرفیت کلی
هشت گیگابایت

رم لپتاپ DDR4 تک کاناله 2666 مگاهرتز CL19 اس کی هاینیکس مدل PC4-21300 ظرفیت 16 گیگابایت

این محصول ۱۶ گیگ حافظه دارد و نوع حافظه آن DDR4 است. این رم به صورت تک کاناله پیکربندی شده و میزان فرکانس آن ۲۶۶۶ مگاهرتز است. ماژول این رم نیز از نوع SO-DIMM است. ویژگی‌دیگری که می‌توان برای رم مذکور بیان کرد، تایمینگ CL19 آن است. کیفیت و کارایی رم لپ تاپ DDR4 16 گیگابایت، به نسبت قیمت آن بسیار بالا بوده و به خوبی قادر است سرعت سیستم شما را بالا ببرد.

مشخصات
فرکانس
۲۶۶۶ مگاهرتز
نوع ماژول
SO-DIMM
نوع جافظه
DDR۴
ظرفیت کلی
۱۶ گیگابایت

 

رم لپ تاپ DDR4 تک کاناله 3200 مگاهرتز CL22 جی اسکیل مدل Ripjaws ظرفیت 32 گیگابایت

اگر به دنبال یک رم ۳۲ گیگابایتی قدرتمند هستید خرید این محصول را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این رم به صورت تک کاناله پیکر بندی شده است و حافظه آن از نوع DDR4 است. مقدار فرکانس رم مذکور ۳۲۰۰ مگاهرتز بیان شده است. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به تایمینگ 22CL و نوع ماژول SO-DIMM رم اشاره کرد. با خرید و استفاده از این محصول تفاوت را در سرعت سیستم خود مشاهده کنید.

مشخصات
فرکانس
۳۲۰۰ مگاهرتز
نوع ماژول
SO-DIMM
نوع حافظه
DDR۴
ظرفیت کلی
۳۲ گیگابایت

رم لپ تاپ DDR4 دو کاناله 2133 مگاهرتز CL15 میکرون مدل PC4-17000 ظرفیت 8 گیگابایت

این نوع رم از نمونه‌هایی با پیکر بندی حافظه دو کاناله است که برای بالا بردن سرعت سیستم شما بسیار کاربردی و مناسب است. این رم هشت گیگابایتی دارای حافظه‌ای از نوع DDR۳L بوده و نوع ماژول آن نیز SO-DIMM است. از دیگر خصوصیات این رم می‌توان به تایمینگ ۲۱۳3 آن اشاره کرد. این محصول به نسبت کارایی و ویژگی‌هایی که در خود جای داده، قیمت مناسبی نیز دارد.

مشخصات
نوع ماژول
SO-DIMM
نوع حافظه
DDR۳L
تایمینگ
2133
ظرفیت کلی
هشت گیگابایت

رم لپتاپ DDR4 تک کاناله 3200 مگاهرتز CL22 میکرون مدل PC4-25600 ظرفیت 4 گیگابایت

اگر به دنبال یک رم لپ تاپ 4 گیگابایتی هستید، رم DDR4 تک کاناله مدل PC4-25600 می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این محصول دارای فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز بوده و از حافظه‌ نوع ۴DDR برخوردار است. از دیگر ویژگی‌های این محصول که باید به آن اشاره شود، نوع ماژول  SO-DIMMآن است. همچنین رم مذکور از تایمینگ  22CL برخوردار است.

مشخصات
فرکانس
۳۲۰۰مگاهرتز
نوع ماژول
SO-DIMM
نوع حافظه
DDR۴
ظرفیت کلی
چهار گیگابایت

رم لپ تاپ DDR4 تک کاناله 2400 مگاهرتز CL16 جی اسکیل مدل RIPJAWS-V ظرفیت 4 گیگابایت

یکی دیگر از رم‌های لپ تاپ پرفروش موجود در بازار، رم  DDR4مدل RIPJAWS-V است که می‌تواند در انواع لپ‌ تاپ‌ها نصب شود؛ البته مطمئن شوید که این رم برای سیستم شما مناسب است. رم مذکور دارای فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز بوده و نوع ماژول آن SO-DIMM است. ظرفیت حافظه این رم 4 گیگابایت بوده و نوع حافظه آن DDR۴ است. ویژگی دیگر این محصول تایمینگ ۱6CL آن است.

مشخصات
فرکانس
2400 مگاهرتز
نوع ماژول
SO-DIMM
ظرفیت کلی
4گیگابایت
نوع حافظه
DDR۴

رم لپ تاپ DDR4 تک کاناله 3200 مگاهرتز CL22 کروشیال مدل CT32 ظرفیت 32 گیگابایت

رم لپ تاپ DDR4 مدل CT32 یک رم قوی با 32 گیگابایت ظرفیت بوده که نوع حافظه آن DDR۴ است. این رم را می‌توان در انواع لپ تاپ‌ها نصب کرد تا به سرعت فعالیت‌های آن افزود. مقدار فرکانس این مدل رم لپ تاپ ۳۲۰۰ مگاهرتز بیان شده است. نوع ماژول رم مذکور SO-DIMM و تایمینگ آن  CL۲۲ است که از دیگر ویژگی‌های مهم این محصول به حساب می‌آید.

مشخصات
فرکانس
3200 مگاهرتز
نوع ماژول
SO-DIMM
نوع حافظه
DDR۴
ظرفیت کلی
32 گیگابایت

رم لپ تاپ DDR4 تک کاناله 2666 مگاهرتز CL19 کروشیال مدل Basics ظرفیت 8 گیگابایت

رم لپ تاپ DDR4 مدل Basics محصول دیگری است که می‌توانید برای افزایش سیستم خود تهیه کنید. این محصول دارای حافظه‌ای 8 گیگابایتی از نوع ۴DDR است. این میزان حافظه می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد سیستم شما داشته باشد. دیگر خصوصیاتی از این رم که می‌توان به آن اشاره کرد فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز و نوع ماژول  SO-DIMMاست.

مشخصات
فرکانس
2666مگاهرتز
نوع ماژول
SO-DIMM
نوع حافظه
DDR۴
ظرفیت کلی
هشت گیگابایت

 

رم لپ تاپ DDR4 دو کاناله 3200 مگاهرتز CL22 کروشیال مدل CT16 ظرفیت 16 گیگابایت

رم دیگری که که می‌تواند سرعت سیستم شما را بالا ببرد و تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر آن داشته باشد، رم لپ تاپ DDR4 مدل CT16 است. این محصول با 16 گیگابایت حافظه که نوع حافظه آن ۴DDR است، جزو رم‌های پرفروش به حساب می‌آید. ویژگی دیگر این رم فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز و تایمینگ ۲۲CL آن است.  همچنین ماژول رم مذکور از نوع SO-DIMM است.

مشخصات
نوع ماژول
SO-DIMM
فرکانس
32000 مگاهرتز
نوع حافظه
DDR۴
ظرفیت کلی
16گیگابایت

رم لپ تاپ DDR4 تک کاناله 3200 مگاهرتز CL22 کروشیال مدل CT8 ظرفیت 8 گیگابایت

این محصول از دیگر رم‌های لپ تاپ پرفروش موجود در بازار است که گارانتی نیز دارد. رم DDR4 مدل CT8 دارای فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز بوده که به نسبت بالا است. این ویژگی یکی از نکات مثبت رم مذکور به حساب می‌آید. ظرفیت این محصول 8 گیگابایت بوده و حافظه آن از نوع DDR۴ است. نوع ماژول این رم لپ تاپ نیز SO-DIMM و تایمینگ آن 22 clاست.

مشخصات
فرکانس
3200 مگاهرتز
نوع ماژول
SO-DIMM
نوع حافظه
DDR۴
ظرفیت کلی
8گیگابایت


رم لپ تاپ DDR3L دو کاناله 1600مگاهرتز cl11 سامسونگ مدل PC3L-12800S ظرفیت 8 گیگابایت

این محصول به نسبت دارا بودن کارایی و عملکرد بسیار خوب، قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای نیز دارد. رم لپ تاپ  مدل PC3L-12800S دارای 8 گیگابایت حافظه بوده که نوع این حافظه نیز DDR۳L است. از دیگر ویژگی‌های این رم می‌توان به ماژول آن اشاره کرد که از نوع SO-DIMM بوده و میزان فرکانس آن که ۱۶۰۰ مگاهرتز است. این رم را در سیستم خود نصب کنید تا تاثیرات بسیار آن را ببینید.

مشخصات
فرکانس
۱۶۰۰ مگاهرتز
نوع ماژول
SO-DIMM
نوع حافظه
DDR۳L
ظرفیت کلی
هشت گیگابایت

رم لپ تاپ DDR4 تک کاناله 3200 مگاهرتز CL22 کروشیال ظرفیت 16 گیگابایت

این رم دارای ظرفیت حافظه 16 گیگابایت است. نوع حافظه آن DDR۴ بوده که دارای فرکانسی ۳۲۰۰ مگاهرتز است. در مشخصات این محصول نوشته شده که ماژولی از نوع SO-DIMM دارد و تایمینگ آن نیز CL۲۲ است. این محصول می‌تواند تاثیر بسیاری بر سرعت و عملکرد سیستم شما داشته باشد. گارانتی مادام العمر و قیمت مناسب این محصول از دیگر ویژگی‌های قابل توجه آن است.

مشخصات
فرکانس
3200 مگاهرتز
نوع ماژول
SO-DIMM
نوع حافظه
DDR۴
ظرفیت کلی
۱۶ گیگابایت

آیا رم لپ تاپ قابل ارتقا است؟

معمولا ارتقا رم لپ تاپ در بسیاری از سیستم‌ها امکان‌پذیر است، حتی لپ تاپ‌های که از حافظه آنبرد برخوردار هستند، مجهز به اسلایدی می‌باشند تا در صورت لزوم رم آن ها را افزایش داد. زمانی که به پشت لپ‌تاپ خانگی خود نگاهی بیندازید، به راحتی متوجه قسمت رم آن می‌گردید که با باز کردن محافظ آن، رم پدیدار می‌شود. اکنون دو ضامن دو طرف رم را باز کنید تا رم آزاد شود، حال نسبت به تعویض و ارتقا آن بپردازید.

برای اطلاعات بیشتر درباه ارتقاء لپ تاپ کلیک کنید.

نکات مهمی که در هنگام خرید رم لپ تاپ باید به آن دقت کرد؟

اگر به بازار لپ تاپ سری بزنید، رم‌های متنوعی را می‌بینید که انتخاب یک مورد مناسب از میان آن ها کمی سخت است. با توجه به نکات مهمی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم، می‌توانید خرید رم لپ تاپ خود را به طور اصولی‌تر انجام دهید. این نکات به شرح زیر هستند: 

  • انتخاب بهترین نسل رم: انتخاب نوع رم ddr بسیار حائز اهمیت است، معمولا بسیاری از سیستم‌های پیشرفته با مادربردهای جدید از رم ddr4 یا ddr5  پشتیبانی می‌کنند و نسخه‌های قدیمی‌تر رم با این سیستم‌ها سازگار نیستند. 
  • سرعت کلاکمعمولا رم‌های که از سرعت کلاک بیشتری برخوردار هستند، موجب کارایی بهتر لپ تاپ‌ها می‌شوند. 
  • توجه به پیکربندی و پهنای باندتوجه به تعداد کانال‌های رم نیز به هنگام خرید آن ها مهم است، رم‌های چند کاناله از پهنای باند بیشتری برخوردار هستند که موجب انتقال سریع‌تر داده‌ها میان حافظه و cpu  می‌گردد. 
  • گارانتیبه هنگام خرید انواع رم لپ تاپ حتما به گارانتی و ضمانت پس از فروش آن توجه نمایید تا در صورت بروز مشکل به راحتی امکان رفع آن را داشته باشید. 
  • ظرفیت حافظه رم: قطعا حافظه رم یکی از مسائل مهم جهت خرید این تراشه محسوب می‌گردد، لپ تاپ‌های که از ظرفیت حافظه رم بیشتری برخوردار هستند، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و جهت انجام بازی‌ها و کارهای سنگین مناسبند.
  • زمانبندی و تاخیر در رمCAS/CL تاخیر در رم و زمانبندی آن را نشان می‌دهد. در حقیقتCL  نشان‌دهنده تعداد کلاک‌پالس است که طول می‌کشد تا رم بتواند به درخواست پردازنده پاسخ دهد. CL5 یعنی با گذشت 5 کلاک‌پالس، رم به آماده‌سازی درخواست پردازنده می‌پردازد.

قیمت بهترین رم لپ تاپ در بازار چقدر است؟

قیمت رم لپ تاپ برای بسیاری از خریداران این محصول حائز اهمیت است، البته قیمت این رم‌ها وابسته به عوامل مختلفی هستند. قیمت رم‌ها از برندهای گوناگون یکسان نیست، مثلا قیمت رم لپ تاپ لنوو نسبت به رم لپ تاپ ایسوس متفاوت است، علاوه بر این نسل رم، میزان حافظه رم، حجم خرید، نحوه خرید حضوری یا اینترنتی، بالا و پایین آمدن دلار و... همگی بر قیمت رم لپ‌ تاپ اثرگذار هستند. 

بهترین برندهای رم لپ تاپ کدامند؟

لابد شما هم نمی‌دانید میان انواع برندهای سازنده رم لپ تاپ کدام یک بهتر هستند تا با خیال راحت به تهیه این حافظه موقت برای لپ تاپ و کامپیوتر خود بپردازید. می‌توان گفت برندهای برتر از قطعات و قابلیت‌های بهتری جهت ساخت انواع رم لپ تاپ استفاده می‌کنند.  برخی از بهترین برندهای رم لپ تاپ به قرار زیر هستند: 

  • رم لپ تاپ کروشیال 
  • رم لپ تاپ لنوو
  • رم لپ تاپ کینگستون 
  • رم لپ تاپ ایسوس 
  • رم لپ تاپ آدامانتا
  • رم لپ تاپ هاینیکس
  • رم لپ تاپ ایسر

بالاترین رم لپ تاپ چند گیگ است؟ 

بالاترین رم لپ تاپ بیشتر جهت استفاده برای انجام فعالیت‌های سنگین مانند بازی، ساخت ویدیو و... با لپ تاپ به کار می‌‌روند و برخی تا ۱۲۸ گیگابایت و بالاتر ظرفیت دارند. 

رم لپ تاپ چه مارکی خوبه؟ 

امروزه برند‌های مختلفی به تولید رم لپ‌تاپ می‌پردازند اما مارک کینگستون، کروشیال، لنوو، ایسوس و... جزء بهترین آن ها هستند.

جمع بندی 

در این مقاله از سایت چی بگیر در مورد رم لپ تاپ صحبت کردیم و به بررسی انواع آن‌ها پرداختیم، همچنین نکات مهمی در مورد نحوه خرید رم لپ تاپ بیان شده است . امید است با خواندن این مقاله به راحتی رم مناسب برای استفاده در لپ تاپ را بیابید و سرعت کار با آن را افزایش دهید. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.