کیانو ریوز؛ بازیگر بی حاشیه و موفق هالیوود با گذشته ای سخت

کیانا ریوز

کیانو (به معنای نسیمی که بر فراز کوه‌ها می‌وزد) چارلز ریوز Keanu Charles Reeves متولد ۲ سپتامبر ۱۹۶۴ در بیروت است. یک هنرپیشه و موسیقی‌دان امریکایی-کانادایی است. مادرش پاتریشیا تایلور طراح لباس و پدرش ساموئل نولین ریوز یک زمین‌شناس بوده است. مادر کیانو انگلیسی تبار و پدرش اهل هاوایی و مخلوطی از نژاد ایرلندی پرتغالی چینی بود.

پدر و مادر کیانو ریوز

زندگی حرفه ای کیانا ریوز

آغاز کار هنری کیانو مربوط به اواخر دهه 1980 است و بعد از موفقیتهای پی در پی در تئاتر و سینما، حتی شرکت کوکاکولا به وی پیشنهاد تبلیغش را داد که وی پذیرفت. در همان سالها او در فیلم سینمایی ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد بازی کرد و به یک ستاره تبدیل شد.

در سال ۱۹۹۰ در فیلم نقطه شکست ایفای نقش کرد و برنده جایزه پسندیده‌ترین بازیگر مرد از طرف جوایز بین‌المللی جایزه سینمایی و تلویزیونی ام‌تی‌وی شد. 

سپس در فیلم سرعت نیز بازی و موفقیت‌ بیشتری را به دست آورد. در سال ۱۹۹۷ با فیلم موفق وکیل مدافع شیطان با آل پاچینو نیز هم‌بازی شد.

 در سال 2000 در سه گانه ماتریکس در نقش تئو بازی کرد. این شخصیت چنان در بین مردم محبوب و ماندگار شد که جزو پرفروشهای هالیوود به شمار می رود.

 تا اینکه در سال 2005 نقش جان کنستانتین در فیلم سینمایی کنستانتین را به عهده داشت. در این فیلم خوش درخشید.  

در سال 2006 در فیلم خانه ای روی برکه با ساندرا بولاک همبازی شد.

فیلم سینمایی جرم هنری، که یک فیلم اکشن کمدی بود در سال 2009 روانه بازار شد که وی در آن نقش هنری را ایفا می کرد.

بعد از آن در سال 2014 فیلم موفقی با نام جان ویک به اکران همگی درآمد.

بعد ازآن کیانو ریوز در فیلمهای تق تق، بی‌پناه، شیطان نئونی، گروه بد، حقیقت مطلق، جان ویک: بخش ۲، سیبری، کپی‌ها، جان ویک: بخش ۳ - پارابلوم، همیشه شاید من باش، داستان اسباب‌بازی ۴، هنرنمایی کرده است. همچنین وی در چند انیمیشن نیز صداپیشه بوده است. 

همچنین تا سال 2021 فیلمهای، باب اسفنجی: اسفنج در حال فرار، بیل و تد با موسیقی مواجه می‌شوند، سایبرپانک 2077، جان ویک 4 و ماتریکس 4 را در نوبت اکران دارد.

زندگی شخصی و عاطفی کیانا ریوز

خواهرش کیم (Kim) 2 سال بعد از تولد کیانو به دنیا آمد. کیانو چندین خواهر ناتنی هم از ازدواجهای دیگر مادرش دارد. پدر و مادر ریوز در سال 1966 از هم جدا شدند. کیانو دوران جوانی و نوجوانی خود را در تورنتوی کانادا گذراند به همین دلیل او خود را یک کانادایی می‌داند. 

در دوران مدرسه به دلیل بی انضباطی زیاد از مدرسه اخراج می شد تا اینکه وارد مدرسه خصوصی کاتولیک شد دروازه بانی تیم هاکی آنجا را به عهده گرفت. وی به عنوان باارزش‌ترین بازیکن تیم انتخاب شد. او می خواست یک بازیکن هاکی شود اما به دلیل مصدومیت نظرش را تغییر داد.

جالب است بدانید ریوز در اوایل دهه نود عضو گروه خوانندگی راک Dogstar شد که بعدها آن را رها کرد.

در سال 2000 کیانو ریوز همراه جنیفر سایم منتظر به دنیا آمدن دختری بودند که متاسفانه در 8 ماهگی بچه آنها مرده به دنیا آمد، این اتفاق ضربه سختی به رابطه آنها زد و منجر به جداییشان از یکدیگر شد، تا اینکه یک سال بعد نامزدش در یک تصادف جان خود را از دست داد.

این اتفاقات ناگوار منجر شد کیانو افسرده به نظر بیاید و در مصاحبه ای در سال 2006 گفت: (لعنتی! این عادلانه نیست! خیلی بی معنی است. درد وغصه تنها ظاهرش را تغییر می‌دهد، اما پایانی ندارد. مردم این باور نادرست را دارند که می‌توان با این شرایط کنار آمد و می‌گویند این اتفاق تمام شده و الان حالم بهتر شده، اما آن‌ها اشتباه فکر می‌کنند. وقتی افرادی که دوستشان دارید می‌میرند تنها می‌شوید. من دلم برای این که بخشی از زندگی ان‌ها باشم و آن‌ها بخشی از زندگی من باشند تنگ می‌شود. با خود فکر می‌کنم که اگر آن‌ها در حال حاضر اینجا بودند چه می‌شد، با هم چه کار‌هایی می‌کردیم. من دلم برای خیلی چیز‌هایی عالی تنگ می‌شود که هیچ وقت رخ نخواهند داد).

وی خانه ای مجلل در  نیویورک دارد اما هم اکنون در لس آنجلس در یک آپارتمان زندگی می کند. یک ماشین هوندا سوار می شود و یک زندگی معمولی برای خود ساخته است. معتقد است به یک خانه بزرگ نیاز ندارد چون نمی داند فضای خالی آن را چه کند. مترو سوار می شود و گاهی با بی خانمانها غذای خود را قسمت کرده است. همچنین بسیار مطالعه می کند. 

کیانو ریوز 55 ساله از محبوب‌ترین و بی حاشیه ترین هنرمندان سالهای اخیر بوده است. او علاقه بسیار زیادی به موتور سیکلت دارد و یکی از مالکان کمپانی Arch Motorcycle  به حساب می‌آید.

 او کتاب مصور عادت به خوشبختی را با همکاری الکساندارا گرانت به چاپ رسانده است. گرانت تصویرگری و نقاشی این کتاب را به عهده داشته و خود ریوز متن را نگاشته است.

وی کارهای عام المنفعه زیادی را انجام داده است حتی دستمزد خود را بین همکارانش قسمت کرده و یا گاهی از آن چشم پوشی کرده است تا پروژه فیلم سازی به پایان برسد. او به موسسات و بیمارستانهایی که درباره سرطان تحقیق می‌کنند میلیون ها دلار کمک کرده است. حتی موسسه خیریه ای را برای سرطانی ها راه اندازی کرده و از تمام برنامه‌های آنها حمایت می کند. شاید دلیل آن خواهرش کیم باشد که سالها با سرطان خون جنگید. 

نکته جالب این است که او هیچ صفحه اجتماعی اینستاگرام یا فیسبوک یا توییتری ندارد. ریوز در این مورد می‌گوید: «حریم شخصی برای من خیلی مهم است و بله، من واقعا چیزی برای گفتن درباره چیزی ندارم».

او این روزها با الکساندارا گرانت همکار و دوست قدیمی اش در ارتباط است.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.