معرفی بهترین هارد اکسترنال های سال 2022

بهترین هارد اکسترنال سال 2022

آیا حافظه لپ‌تاپتان پرشده است؟ نیاز به ذخیره عکس‌ها و ویدئوهایتان درجایی به‌عنوان بک آپ دارید؟ منابع ذخیره رومیزی و دیسک‌ های قابل‌حمل هیچ‌وقت ارزان نمی‌شوند. ما اینجا ویژگی‌های بهترین هارد اکسترنال‌ را بررسی کرده‌ایم که مطمئناً برای خرید شما منبع خوبی خواهد بود.  

مشخصات
نوع اتصالبا سیم
ظرفیت 2 ترابایت
سازگار با سیستم عامل هایWindows XP/Vista/۷/۸/۸.۱/۱۰ Mac OS X ۱۰.۶ or later Linux Kernel ۲.۶ or later
قابلیت مقاومتیمقاوم در برابر گرد و غبار
نشانگر LEDدارد

مشخصات
نوع اتصالبا سیم
ظرفیتیک ترابایت
سرعت انتقال5 گیگابیت بر ثانیه
سازگار با سیستم عامل هایWindows ۱۰,۸,۷

مشخصات
نوع اتصالباسیم
ظرفیت یک ترابایت
سازگار با سیستم عاملWindows XP / Vista / ۷ / ۸ / ۸.۱ / ۱۰ Mac OS X ۱۰.۶ or later Linux Kernel ۲.۶ or later
قابلیت مقاومتیمقاوم در برابر گرد و غبار
نشانگر LEDدارد
سرعت انتقال۶۴۰۰ دور در دقیقه

مشخصات
نوع اتصال با سیم
سازگار با سیستم عامل WINDOWS XP/۷/۸ MAC OS LINUX ۲.۴.X
ظرفیت 1 ترا بایت
سرعت خواندن و نوشتن اطلاعاتUP TO ۱۳۰
UP TO ۱2۰
قابلیت مقاومتیمقاوم در برابر شوک
نشانگر LEDدارد
سایز هد2.5 اینچ

مشخصات
ظرفیت2 ترابایت 
نوع اتصالبا سیم
سازگار با ویندوزویندوز ۸.۱ / ۱۰
قابلیتقابلیت Backup خودکار

مشخصات
نوع اتصالباسیم
ظرفیت 2ترابایت 
سازگاری با سیستم عامل هایWindows ۸.۱, Windows ۸, Windows ۷, Windows Vista, Windows XP, Mac OS X ۱۰.۶ and above, Linux Kernel ۲.۶ and above
نشانگر LEDدارد
قابلیت مقاومتیمقاوم در برابر گرد و غبار

چطور یک بهترین هارد اکسترنال انتخاب کنیم؟

در عصری که هزینه استفاده از 50 گیگابایت حافظه فضای ابری در هرماه 99 سنت باشد و حافظه­‌های SSD باریک و تمیز قیمت مناسب­تری دارند، ممکن است نیاز به هارد اکسترنال نسبت به گذشته کم­تر ضروری به نظر برسد. اما انواع مدرن آن نسبت به همتایان خود از چند سال پیش سریع‌تر، شیک‌تر و اغلب بادوام‌تر شده‌اند. آن‌ها حتی ازنظر پولی هم مزیت بیشتری دارند. باقیمتی در حدود 50 دلار، فقط با وصل کردن کابل USB، می‌توانید یک ترابایت فضای ذخیره اضافی به لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود اضافه کنید.

انتخاب یک هارد اکسترنال آن‌قدرها هم ساده نیست که تنها نیاز باشد گران‌ترین وسیله‌ای را که پیدا می‌کنید، خریداری کنید. ظرفیت هارد مهم‌ترین عاملی است که باید در نظر بگیرید و بسته به نیاز شما می‌تواند هزینه را به‌طور چشمگیری افزایش یا کاهش دهد. فاکتورهای دیگر شامل اندازه فیزیکی هارد (طوری طراحی‌شده است که در اطراف سیستم یا روی میز شما قرار بگیرد؟)، چقدر جاگیر است، رابط مورداستفاده برای اتصال به رایانه شخصی شما و حتی رنگ‌بندی آن مهم است.

این راهنما به شما کمک می‌کند تا تمام این‌ها و سؤالات دیگری که هنگام خرید یک هارد اکسترنال ایجاد می‌شود را از قبل بدانید.

توازن سرعت و وزن: هارد درایو یا SSD

هارددیسک ممکن است ازنظر پولی مطلوب­تر به نظر برسد، اما ابتدا باید تفاوت عمده ظرفیت ذخیره‌سازی را در نظر بگیرید: هارد در مقابل SSD.

درایوهای SSD قطعات مجزای کمتری نسبت به هارددیسک‌های سنتی دارند و سریع‌ترین دسترسی به داده‌های شمارا ارائه می‌دهند. برخلاف هارد معمولی مبتنی بر دیسک که داده‌ها را روی یک صفحه دیسک یا پلاترهایی که به یک سر مغناطیسی در حال حرکت دسترسی دارند، ذخیره می‌کند، SSD از مجموعه‌ای از سلول‌های فلش استفاده می‌کند که فضای ذخیره رم کامپیوتر را افزایش می‌دهد.

به نظر شما، دسترسی به داده‌های ذخیره‌شده روی سلول‌های فلش چقدر سریع‌تر است؟ سرعت خواندن و نوشتن معمول در پلاترهای چرخان بین 100 تا 200 مگابایت در ثانیه است، البته بستگی به تراکم پلاتر و اینکه تعداد چرخش در دقیقه آن 5400 (رایج‌تر) یا 7200 rpm باشد، دارد. سرعت SSD های اکسترنال حداقل دو برابر یا حتی بیشتر از این حالت است؛ متوسط نتایج بررسی ما بیش از 400 مگابایت در ثانیه را نشان می‌دهد؛ به‌عبارت‌دیگر شما می‌توانید حجم گیگابایت داده (4GB فیلم یا عکس‌های یک سال خانواده) را در چند ثانیه روی هاردهای SSD بریزید، در عوض درایورهای چرخشی چند دقیقه طول می‌کشد.

نه‌تنها خواندن نوشتن داده روی فلش سلولی سریع‌تر است، امن‌تر نیز می‌باشد. ازآنجایی‌که SSD پلاترهای چرخشی یا هد مگنتی ندارد، اگر هنگام خواندن داده ضربه‌ای ببیند داده‌های آن از بین نمی‌رود.

درحالی‌که هاردهای SSD ارزان‌تر از قبل شده‌اند، هنوز خیلی راه دارند که به دیسک‌های چرخان برسند. درایورهای خارجی که برای استفاده در کنار کامپیوتر یا قفسه‌های سرور طراحی‌شده‌اند، هنوز هم از دیسک‌های چرخان استفاده می‌کنند. درایوهای پلاتر (چرخان) در مقایسه با SSD ها ظرفیت بالا و قیمت پایین‌تری دارد.

هارددیسک‌ های قابل‌حمل همچنان ارزش بالایی دارند، البته به شرطی که ظرفیت خام موردنظرتان را مشخص کنید. هارددیسک‌های قابل‌حمل 2TB (حتی در بعضی موارد تا 4TB) با هزینه‌ای کمتر از 100 دلار پیدا می‌شود؛ اما یک 2TB SSD چقدر است؟ حداقل 4 یا 5 برابر بیشتر از قیمت یک هارددیسک 2TB باید برای خرید آن هزینه کنید. اصلاً در مورد 4TB SSD که نظر نمی‌دهیم!

اندازه فیزیکی هارد اکسترنال: هارد درایو رومیزی یا قابل‌ حمل؟

اگر حجم بالایی از فایل‌های رسانه‌ای مختلف را نگه می‌دارید، به‌ویژه در مورد ویرایشگران ویدئو یا تصویر یا طرفداران فیلم و سینما؛ در این صورت فضای بالای ترابایت نیاز دارید که فایل‌های خود را ذخیره کنید. در این حالت بهترین انتخاب برای شما استفاده از هارد درایوهای رومیزی است. برای این مورد ما هاردهای پلاتر- چرخان رومیزی بااتصال کابل اختصاصی متصل به جریان برق مستقیم را پیشنهاد می‌کنیم. (البته در این سناریو دستگاه‌ها روی میز قرار می‌گیرند.)

یک هارد درایو رومیزی با مکانیسم پلاتر تکی در داخلش، از یک درایو 3.5 اینچی درونی استفاده می‌کند و دارای ظرفیتی بالغ‌بر 12TB است، اگرچه امکان اتصال چند درایو 16 ترابایتی در شاسی بیرونی نیز دارد. ارتفاع بیشتر آن‌ها 12 سانتی‌متر و عرض آن‌ها 5 سانتی‌متر است. علاوه بر این برای ذخیره فایل‌های رسانه‌ای سنگین، این هارد درایوها باقیمتی ارزان امکان بک آپ گیری از هارد درایو کامپیوتر را نیز دارا هستند. این کار به‌وسیله یک نرم‌افزار روی هارد یا ابزار پشتیبان نسل سوم روی کامپیوتر قابل انجام است.

اندازه بعدی این هارد درایوهای رومیزی با همین ارتفاع اما عرض دو برابر در بازار موجود است که بیش از یک مکانیسم هارددیسک مبتنی بر پلاتر روی شاسی خود دارد. این مدل گران‌تر است اما ظرفیت حافظه بالاتری و حدود 16TB یا بیشتر به شما ارائه می‌دهد (در این مورد خاص که ما درباره آن صحبت می‌کنیم، دو درایو 8TB روی آن سوار شده است). در مدل‌هایی که تنها یک دیسک پلاتر دارد، نمی‌توانید درایو را جدا کنید.

سومین دسته هارد درایوهای رومیزی، درواقع بسیار بزرگ‌تر از دو نوع اول هستند تا جایی که باید آن‌ها را زیر میز یا داخل قفسه سرور (رک) قرار دهید. این مدل‌ها بیشتر کاربرد حرفه‌ای درجاهایی مانند استودیوها، اتاق‌های کنترل و جاهایی از این قبیل استفاده می‌شوند. ویژگی خاصی که برای این هاردها تعریف‌شده است، قابلیت جابجایی درایوهای آن است که به‌راحتی از شاسی‌ها (شاسی‌های multi-bay) بیرون کشیده می‌شود، بنابراین امکان دسترسی سریع به درایوها در قسمت جلو دستگاه دارند.

بیشتر دستگاه‌های دارای شاسی متعدد (multi-bay) بدون هارد درایو فروخته می‌شوند که در این صورت شما می‌توانید درایوهای موردنظر خود را بخرید (معمولاً درایوهای 3.5 اینچی روی آن نصب می‌شود اما انواع 2.5 اینچی لپ‌تاپی را نیز پشتیبانی می‌کند). ظرفیت حافظه کلی این دستگاه‌ها برمی‌گردد به تعداد شاسی نصب درایو و ظرفیت درایوهایی که شما روی آن نصب می‌کنید. فناوری این نوع ذخیره‌سازی یک نوع DAS (ذخیره مستقیم متصل) در مقابل NAS (ذخیره شبکه متصل) تعریف‌شده است که دستگاه‌ها در این نوع دارای چندین شاسی برای سوار کردن درایو روی دستگاه هستند.

طیف دیگر، درایوهای قابل‌حمل هستند. هارد درایوهای قابل‌حمل از مکانیسم درایوهای پلاتر لپ‌تاپ استفاده می‌کنند. به این درایوها اصطلاحاً "درایو 2.5 اینچی" میگویند، اگرچه اندازه آن‌ها کمی بزرگ‌تر از 2.5 اینچ هست. قابل‌حمل بودن این هارد درایوهای پلاتری به این معناست که باید در جیب جا بشوند. همین‌طور این هارد درایوها نیروی برق موردنیازشان را از کامپیوتر می‌گیرند که با کابل به آن متصل می‌شوند، بنابراین نیازی به سیم و پریز جداگانه برای آن‌ها نیست.

دقیقاً مشابه هارد درایوهای پلاتری داخل لپ‌تاپ‌ها، هارد درایو قابل‌حمل دارای حداکثر ظرفیت 5TB با مکانیسم درایو داخلی 2.5 اینچی است که در حال حاضر بالاترین ظرفیت را ارائه می‌دهد. باوجود متوسط ظرفیت 1 یا 2 ترابایت، این بهترین نوع هارد درایوهای قابل‌حمل (ازلحاظ ارزش مالی) است.

بهترین راه محاسبه ارزش یک هارد درایو قابل‌حمل این است که قیمت هر گیگابایت حافظه آن را حساب کنید؛ به این صورت که هزینه خرید هارد را به ظرفیت آن برحسب گیگابایت تقسیم کنید، آن‌وقت قیمت هر گیگ حافظه به دست می‌آید. با این کار متوجه می‌شوید که آن هارد ارزش خریدن دارد یا نه. برای مثال اگر یک هارد 1 ترابایتی (1000 گیگابایت) به قیمت 60 دلار باشد (قیمت اصلی)، درنتیجه هر گیگ حافظه 6 سنت می‌شود؛ درحالی‌که یک هارد 2 ترابایتی به قیمت 80 دلار، برای هر گیگابایت 4 سنت هزینه برای شما ایجاد می‌کند (البته ما باید برحسب تومان حساب کنیم و این قیمت مرجع برای هارد است).

نهایت سرعت مدنظرتان است؟ هاردهای RAID را نگاهی بی اندازید.

اگر از هارد درایوهای رومیزی استفاده کنید، امکان طراحی قابلیت RAID با استفاده از نرم‌افزار را خواهید داشت. بسته به اینکه کدام سطح RAID را انتخاب کنید، می‌توانید ظرفیت، سرعت، افزونگی داده یا ترکیبی از این ویژگی‌ها را در اولویت قرار بدهید.

مجموعه درایوهای چرخان داخل هر سطح RAID، سرعت دسترسی به داده‌ها را افزایش می‌دهد و نزدیک به‌سرعت هاردهای SSD می‌شود، اما باید حواستان باشد که درایوی استفاده کنید که RAID های سطح 1، 5 یا 10 را پشتیبانی کند، به‌ویژه زمانی که با داده‌های مهمی کار می‌کنید که نباید به‌هیچ‌عنوان پاک بشوند.

برای هارد اکسترنال چه رابطی مناسب‌تر است؟

روشی که با آن هارد اکسترنال را به کامپیوتر شخصی یا MAC خود متصل می‌کنید، دومین عاملی هست که سرعت دسترسی به داده‌هایتان را تعیین می‌کند. انواع این رابط‌ها از نوع flux هستند، اما رابط هاردهای اکسترنال بیشتر از USB استفاده می‌کنند و در برخی موارد رابط‌های تاندربولت به کار می‌رود.

در حال حاضر سریع‌ترین پورت‌های رابط، تاندربولت 3 هستند که با لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای جدید هم سازگاری بالایی دارند. همه لپ‌تاپ‌های اپل MacBook Pro و MacBook Air و همین‌طور آخرین‌مدل لپ‌تاپ‌های ویندوز 10 این پورت‌ها رادارند. این نوع رابط‌ها بر پورت‌های USB نوع کانکتور C سوار می‌شوند (اگرچه همه پورت‌های USB کانکتور C تاندربولت 3 را پشتیبانی نمی‌کند) و حداکثر توان آن 40GBps است. هارد درایوهای رومیزی که پورت‌های تاندربولت 3 را پشتیبانی می‌کنند، گاهی پورت‌های USB و دیسپلی پورت دارند که می‌توانید از جعبه هارد به‌عنوان یک هاب برای اتصال کیبورد، موس، مانیتور و دیگر لوازم جانبی استفاده کنید.

استفاده از پورت‌های تاندربولت 3 و مزایای سرعت آن تنها در هارد درایوهای SSD یا هارد درایوهای رومیزی چند درایور پلاتری که طبقه‌بندی RAID دارند، قابل‌مشاهده است. در هارد اکسترنال‌های معمولی کمتر از این نوع پورت‌ها استفاده می‌شود.

هارد درایوهای رومیزی که تنها یک پلاتر داخلی دارند یا هارد درایوهای قابل‌حمل از همان USB های قدیمی استفاده می‌کنند. همه هارد درایوهایی که ما بررسی کردیم USB را پشتیبانی می‌کنند. پورت‌های USB همه‌جا موجود هستند.

همه پورت‌های USB یکسان طراحی و ساخته نشده‌اند (اینجا بیشتر در مورد پورت‌های USB متناسب با کامپیوتر صحبت می‌کنیم. پورت‌های متصل به هارد برای ما اهمیت زیادی ندارند). شایع‌ترین پورت‌های USB انواع مستطیل شکل آن (USB نوع A) است که ده ها سال است روی دستگاه‌ها استفاده می‌شوند. مدل جدیدتر آن پورت‌های USB بیضی‌شکل نوع C است که به‌سرعت درحال‌توسعه در بازار هستند. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد، پشتیبانی از پورت‌های USB با استاندارد 3.1 علاوه بر پورت‌های تاندربولت 3 قابلیت هاردهای جدید است که مدل‌های قدیمی شامل آن نمی‌شدند و فقط پورت نوع C را پشتیبانی می‌کردند.

پورت‌های USB استانداردهای مختلفی دارند. پورت‌هایی که به کامپیوتر متصل می‌شوند انواع USB های 3.1،3.0 و 3.2 را پشتیبانی می‌کنند؛ البته بستگی به ساخت کامپیوتر و به‌روزرسانی قطعات آن نیز دارد. اگر از هارد اکسترنال‌های معمولی استفاده می‌کنید نیازی نیست نگران تفاوت این سه نوع USB باشید. همه این مدل‌ها سازگاری یکسانی در سرعت با هارد درایوها دارند. درواقع پلاتر درایورها عامل محدودیت سرعت هستند و نه این سه نوع USB. تنها ورژن های قدیمی‌تر USB ها و پورت USB 2.0 ممکن است شمارا با مشکل روبرو کنند که بهتر است این نوع USB ها را با قطعاتی مانند کیبوردها و موس‌ها استفاده کنید. کامپیوترهای جدیدی که قابلیت نصب ریموت نیز دارند، دارای پورت USB های سریع‌تری نیز هستند.

تنها نکته‌ای که باید در پورت‌های USB به آن توجه کنید، قابلیت سازگاری فیزیکی این پورت‌ها است. اگر هاردی خریدید که کابل آن از سمت کامپیوتر پورت نوع C است و کامپیوتر شما فاقد پورت نوع C هست، مطمئن شوید کابل پورت نوع A نیز داشته باشید؛ به‌عبارت‌دیگر، باید یک کابل یا آداپتور جدا بخرید یا آداپتورها را به هم وصل کنید؛ که کار پردردسری است.

آیا تصمیم دارید از هاردهای Rugged استفاده کنید؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که هارد اکسترنال را همراه خود به هرجایی می‌برید، باید به‌سختی قاب آن توجه داشته باشید. بعضی مدل‌ها قاب‌های پلاستیکی دارند و بعضی نیز حتی یکسری استاندارد نظامی برای مقاومت در برابر شوک و گردوخاک دارند.

البته اگر مدام هارد اکسترنال را همراه خوددارید و به زیبایی آن اهمیت می‌دهید، باید بگوییم که تنوع رنگ‌های مختلفی برای آن‌ها طراحی‌شده است و حتی بعضی از آن‌ها آن‌قدر کوچک‌اند که به‌راحتی در جیب جا می‌شوند.

احتمالاً تنها چیزی که نیاز نیست خیلی به آن توجه بشود گارانتی هارد اکسترنال است. کمی عجیب به نظر می‌رسد! قطعاً یک گارانتی طولانی خیلی خوب است؛ اما به‌هرحال اگر هارد درایو از دستتان بیافتد و بشکند، هیچ گارانتی‌ای آن را پشتیبانی نمی‌کند. حتی اگر هارد درایو به خاطر اشتباه تولیدکننده دچار مشکل بشود، گارانتی منجر به تعویض هارد خواهد شد اما داده‌های شمارا برنمی‌گرداند. ارزش واقعی این هارد در اطلاعاتی است که روی آن دارید و نه خود هارد.

درنهایت چه هارد اکسترنالی باید بخرم؟

این را هم بدانید که هارد اکسترنال‌ها فقط برای ذخیره اطلاعات نیستند. برخی از آنان دارای کارت‌خوان‌های SD برای بارگذاری فیلم دوربین‌ها و یکجا کردن این فایل‌ها هستند. بعضی از آن‌ها وای فای داخلی دارند و به‌عنوان یک سرور خانگی همه‌کاره قابلیت اتصال به بیش از یک دستگاه را دارا هستند.

برای اینکه راهنمای خوبی داشته باشید، ابتدای متن یکسری از بهترین هارد اکسترنال‌ها را برای شما معرفی کردیم. آن‌ها ترکیب خوبی برای بررسی‌های شما هستند. به خاطر داشته باشید که آن‌ها ظرفیت‌های مختلفی دارند، بنابراین اگر مدل خاصی که ما تست کردیم برای نیاز شما خیلی کوچک یا خیلی زیاد است، حواستان باشد ممکن است شرکت تولیدکننده در آینده مدل‌های بهتری نیز ارائه بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
هارد دیسک اکسترنال قیمت انواع هارد دیسک اکسترنال