راهنمای خرید و قیمت کوله پشتی پیاده روی و کوهنوردی

راهنمای خرید بهترین کوله پشتی کوهنوردی و مسافرتی

آیا می­دانید رایج ترین اشتباهی که تازه واردان هنگام تصمیم گیری برای پیاده‌روی انجام می­‌دهند چیست؟ 

تصمیم برای خریدن یک کوله پشتی!

مطمئناً هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید شما نمی­‌توانید  با یک کوله پشتی ساده‌­ی مدرسه به پیاده‌ روی یا کوهنوردی بروید. با این حال، بین خریدن یک کوله پشتی مخصوص پیاده‌ روی و یک کوله پشتی ساده برای بیرون رفتن تفاوت­‌های زیادی وجود دارد.

دانستن این که چگونه یک کوله پشتی پیاده‌ روی بخرید، مجموعه­‌ای از مهارت­‌ها را نیاز دارد که به شما در سرمایه­‌گذاری و خرید، کمک باارزشی خواهد کرد. از آنجا که کوله­‌ پشتی مخصوص کوهنوردی در طیف گسترده‌ای از سبک­‌ها و کارکردها قرار دارند، درک نیازها و همچنین ترجیحات شما برای یافتن کوله پشتی مناسب بسیار مهم است. انتخاب یک کوله پشتی مناسب می­‌تواند به شما کمک کند تجربه‌ی کوهنوردی خود را به سطح بالایی برسانید.

در ادامه‌ی این مقاله از چی بگیر، می­‌خواهیم نکات عملی ساده‌­ای را برای شما به اشتراک بگذاریم که به شما کمک می‌­کنند بر اساس نیاز و بودجه‌ی خود بهترین انتخاب را داشته باشید. بیایید حسابی همه­ ی نکات را بررسی کنیم.

کوله پشتی کوهنوردی 75 لیتری فری نایت مدل FK0393

مشخصات
ابعاد۲۲x۳۲x۸۰ سانتی‌متر
وزن165 گرم
جنس پلی استر
قابلیت ضدآبدارد
اقلام همراهکاور باران

کوله پشتی کوهنوردی 55 لیتری فوروارد کد FCLT422-1

مشخصات
ابعاد۵۶x۳۶x۲۲ سانتی‌متر
وزن800 گرم
جنس برزنت
نحوه حملتک بند/ دستی/ دو بندی
قابلیت ضد آبدارد
پد تهویهدارد

کوله پشتی کوهنوردی 65 لیتری مدل Army bl

مشخصات
ابعاد۱۸×۳۱×۵۷ سانتی‌متر
وزن800 گرم
جنسبرزنت
قابلیت ضدآبدارد

کوله پشتی کوهنوردی 85 لیتری فوروارد کد FCLT404-2 به همراه کیف دستی

مشخصات
ابعاد۸۵x۴۵x۲۲ سانتی‌متر
وزن980 گرم
جنسبرزنت
قابلیت افزایش حجم دارد
پد تهویه هوادارد

کوله پشتی کوهنوردی 45 ليتری کد ABCD-308

مشخصات
ابعاد۵۵*۲۵*۳۲ سانتی‌متر
وزن2000 گرم
جنسبرزنت
پدضد تعریقدارد

کوله پشتی کوهنوردی 10+65 لیتری دیوتر مدل Aircontact

مشخصات
ابعاد۸۴x۳۰x۲۶ سانتی‌متر
وزن 2900 گرم
جنس پلی استر
محفظه حمل کیسه خوابدارد

کوله پشتی کوهنوردی 70 لیتری فوروارد کد FCLT411

مشخصات
وزن890 گرم
جنس برزنت
نحوه حملآویزی /تک بند/دستی /دو بندی
قابلیت ضدآبدارد
قابلیت افزایش حجمدارد

کوله پشتی کوهنوردی 75 لیتری گوگانا مدل 100032

مشخصات
ابعاد۴۲x۹۰x۲۹ سانتی‌متر
وزن910 گرم
جنس برزنت
قابلیت ضد ابدارد
پد تهویه هوادارد
قابلیت افزایش حجمدارد

کوله پشتی کوهنوردی 45 لیتری گرانیت اکوییپمنت مدل Army

مشخصات
ابعاد۵۸ × ۳۰ × ۲۲ سانتی‌متر
وزن1130 گرم
جنسپارچه
نحوه حملتک بند/ دو بندی /دستی

چطور می‌توانم بهترین کوله پشتی برای پیاده روی را بخرم؟

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی

آیا می‌دانید اولین و مهم­ترین مسئله هنگامی که می­‌خواهید ببینید کدام کوله­‌ پیاده روی را باید انتخاب کنید چیست؟ این چیزی است که قیمت را هم کنار می­گذارد... راحتی کوله پشتی.

مهم نیست که کوله‌ پشتی شما چقدر ارزان و یا گران باشد و یا حتی اهمیتی ندارد که چه ویژگی­‌های جالبی دارد، اگر به راحتی روی کمر و شانه‌های شما ننشسته باشد و راحت نباشید، بنابراین این کوله برای شما مناسب نیست. بهترین کوله پشتی راحت‌ترین کوله است. شاید با گفتن این نکته حسابی شگفت زده شوید که حتی اگر یک کوله پشتی از یک مارک فانتزی و عالی باشد، باز هم ممکن است آن کوله­‌ ای نباشد که برای شما مناسب است. برخی از عوامل مهم وجود دارد که راحتی یک کوله پشتی را مشخص می­کند. رایج ترین آنها عبارت­اند از:

  • اندازه
  • تناسب
  • پدها
  • تهویه

اندازه مناسب برای کوله پشتی کوهنوردی

در دنیای کوله‌ پشتی­‌ ها پیاده‌ روی، اندازه به معنی دو چیز است. اول، این به معنای اندازه­‌ی فیزیکی واقعی کوله‌پشتی در رابطه با نحوه­‌ی قرار گرفتن آن روی بدن شما است. برخی کوله‌ پشتی ­‌ها گسترده‌تر و کوتاه­‌تر هستند، در حالی که برخی دیگر بلندتر و باریک­تر هستند. اندازه در این معنا تا حدودی به دلیل زیبایی شناسی و بخشی نیز به دلیل تناسب عمومی اهمیت دارد.

طبیعتا شما نیز نمی­‌خواهید کوله‌ پشتی شما جوری به نظر برسد که انگار شما را دربر گرفته و در آن غرق شده‌­اید یا فشار و وزن را روی قسمت­‌هایی از بدنتان قرار دهد که تحملش برایتان ساده نیست. اندازه کوله پشتی علاوه بر اندازه­‌ی فیزیکی‌اش تعیین کننده‌­ی این موضوع نیز هست که شما می­‌توانید چه مقدار بار را حمل و نگه­‌دارید.

بسته به مدت زمان پیاده‌روی و کوه‌نوردی و این­که می­‌خواهید چه وسایلی را با خود ببرید، فضای ذخیره داخلی کوله­‌ی شما چیزی نیست که بخواهید از آن غافل شوید. این تفاوت بین داشتن فضای کافی، فضای کم و یا زیاد است.

یک کوله­‌ی متناسب با خودتان بگیرید

یک اشتباه آسان و ساده که اغلب مردم هنگام جستجوی کوله‌ پشتی پیاده‌ روی مرتکب می­‌شوند، فرض بر این مسئله است که کوله‌ پشتی لزوما فقط باید متناسب با قد آنها باشد.

در حقیقت، نکته­‌ی واقعی در مورد چگونگی قرارگیری صحیح یک کوله‌ پشتی، اندازه‌ی نیم تنه و عرض لگن شماست. بیشتر مارک­‌های خوب با یک نمودار اندازه‌ای، به شما در تعیین مناسب بودن یک کوله کمک می­‌کنند. یعنی هنگامی که تمام بندهای اصلی کوله را تنظیم کردید، بدون حرکت زیاد باید روی شانه و کمرتان کاملا راحت باشد. زمانی می­‌توانید بگویید که یک کوله‌ پشتی برای شما متناسب است و درست روی پشتتان قرار گرفته، که هنگام پر کردن آن با لوازم، میزان فشار و وزن را از روی کمرتان به خوبی کاهش دهد.

انتخاب جنس کوله پشتی

موادی که برای ساخت کوله‌ پشتی مخصوص کوهنوردی شما استفاده می­‌شود می­تواند تعیین کند که این کوله چقدر در برابر عناصر و با استفاده­‌ی دقیق، مقاومت خواهد کرد.

در بیشتر موارد، کوله پشتی­‌های سبک از نوع نایلون و یا پارچه کامپوزیت (DCF) Dyneema Composite Fabric  ساخته می­‌شوند.

این مواد سبک و کمی ضدآب هستند. به طور کلی، DCF از نایلون سبک‌تر و مقاوم در برابر آب است. با این حال، این ماده بیش از نایلون هزینه دارد، بنابراین، این نوع کوله‌ پشتی‌ ها گران‌تر هستند.

 علاوه بر این، در بیشتر کوله‌ پشتی‌­ ها، شما در توضیحات یا برچسب­‌ها ترکیبی از اعداد و حرف D را مشاهده می­‌کنید. به عنوان مثال ، D420  یا D  600. D مخفف denier است. به طور خلاصه، این یک جور اندازه گیری مقاومت و دوام است. هرچه مقدارش بالاتر باشد، کوله‌پشتی مقاوم­تر است.اکثر کوله‌پشتی­‌های پیاده‌روی ضد آب از پلی استر rip-stop با یک denier بسیار بالا تشکیل شده‌اند. 

در مورد سگک‌ها، آزمایش یکپارچگی ساختاری پلاستیک بسیار مهم است. حتی اگر یک سگک قابل تعویض باشد، اما اگر در مسیر پیاده روی بشکند، یک ناراحتی عمده ایجاد می­‌کند. دستگیره‌ها و سگک­‌های فلزی با دوام‌تر هستند اما وزن بیشتری نیز دارند و می­‌توانند در آفتاب داغ شوند.

اهمیت بالشتک ها در کوله‌پشتی

قرار گرفتن بالشتک روی کوله پشتی تا حد زیادی مهم است، زیرا تعیین می‌کند وزن کوله چه حسی در پشت، شانه و لگن شما ایجاد میکند. بالشتک بیش از حد به مرور زمان باعث فشارهای ناخوشایند و ناراحت کننده­‌ای بر روی بدن شما می­‌شود که در نهایت می­‌تواند منجر به احساس درد شود یا در نتیجه شما را در نگه داشتن بدن به روش عجیبی به منظور کاهش فشار سوق دهد.

کوله‌‌‌‌ پشتی کوهنوردی که بالشتک بسیار کمی داشته باشد، غالباً درست روی پشت شما نمی‌­نشیند، و می­تواند توانایی تحمل بار شما را تحت تأثیر قرار دهد، و از بدن شما در برابر فشارهای وزن کوله محافظت نمی­‌کند. این امر می­‌تواند باعث ایجاد درد و تاول­‌های دردناک در بدن شود.

 یک کوله‌پشتی مناسب و خوب روی قسمت قرارگیری بندها بر روی شانه، قفسه سینه و قسمت کمربند پد دارد. این‌­ها مناطقی هستند که بدن شما بیشترین بار را تحمل می­‌کند. معمولاً بالشتک کوله پشتی از فوم نرم تشکیل شده است. متداول‌ترین جنس فوم این روزها اتیلن وینیل استات است که به عنوان فوم EVAنیز شناخته می­‌شود.

فضای مورد نیاز برای انتخاب کوله‌ پشتی

بسته به نوع پیاده‌ روی ای که در نظر دارید، فضای ذخیره‌سازی کوله‌پشتی شما می­‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برای اطمینان از داشتن منابع کافی برای پیاده‌روی برخوردار باشد. حجم و فضای یک کیف رایج و معمولی بین 20 تا 35 لیتر متغیر است. سایزهای کوچکتر به شما فضای کافی برای نگهداری وسایلی که در چند ساعت بیرون رفتن از خانه یا پیاده‌روی کوتاه مدت به آن­ها احتیاج دارید را در اختیارتان قرار می­دهند.

 این کوله­‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌­اند که بتوانند تنقلات و آب کافی را در خود نگه دارند تا یک روز کامل پیاده‌روی را پشت سر بگذارید. این کوله‌پشتی­‌ها همچنین می‌توانند دارای سیستم هیدراسیون باشند که بسته به اندازه­‌ی کوله‌پشتی می­‌تواند متفاوت باشد. پیدا کردن کوله‌پشتی با هیدراسیون با اندازه‌ی مناسب، یک روش عالی و راحت برای تامین آب بدون نیاز به حمل بطری­‌های متعدد آب است.

 در صورت برنامه‌ریزی برای رفتن به یک پیاده‌روی طولانی­‌تر در طبیعت، یک کوله‌پشتی متوسط با اندازه تقریبی 40 تا 50 لیتر، اندازه‌ای مناسب برای سفر و پیاده‌روی 2-4 روزه است. این کوله‌ پشتی‌ها می‌توانند وسایل و وزن بیشتری را در خود جای دهند و به شما کمک می‌کند وسایل خود را بدون ایجاد فشار بر پشت خود حمل کنید. برای سفرهای طولانی‌تر از چند روز، لازم است که کوله‌پشتی خود را ارتقا دهید تا اطمینان حاصل کنید که می­‌توانید تمام موارد ضروری را برای زنده ماندن در فضای باز حمل کنید.

انتخاب کوله‌ پشتی ای که بتواند وزن مناسب را تحمل کند

قیمت بهترین مارک کوله پشتی کوهنوردی

هنگامی که برای پیاده‌ روی یا سفر برنامه‌ریزی می­‌کنید، مهم است که محدودیت­‌های وزن وسایلی را که با توجه به نوع کوله‌ پشتی خود می­‌توانید حمل کنید در نظر بگیرید. برای یک کیف رایج روزانه توصیه می‌­شود برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی، بیش از ده درصد از وزن کلی بدن خود را حمل نکنید. در کوله پشتی­‌های سفری چند روزه، تمامیت ساختاری این کوله‌پشتی‌ها امکان حمل وزن بالاتر را فراهم می­‌کند که آسیبی به همراه نخواهد داشت. در این حالت، شما می­توانید تقریبا بیست درصد از وزن بدن خود را تحمل کنید. پر کردن یک کوله‌پشتی بیشتر از ظرفیت وزن آن می­‌تواند برای شما مضر باشد و یا ممکن است در هنگام استفاده از آن باعث شکستن و پاره شدن کوله پشتی شود.

دانستن اهمیت کوله‌ پشتی‌ های مناسب فصلی

 مهم است که نوع کوله‌ پشتی‌ ای را که خریداری می­‌کنید بسته به زمانی که قصد پیاده‌روی را دارید در نظر بگیرید تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید. برای یک پیاده‌ روی تابستانی، شما به احتمال زیاد کوله‌ پشتی سبک و همراه با سیستم تهویه و خنک می­‌خواهید که کمر شما را گرم نمی­‌کند و هر چیزی که داخل آن قرار داده‌اید نخواهد پخت.

در پیاده‌روی­‌های زمستانی، شما یک کوله­‌ی مقاوم­تر و جادار احتیاج دارید. برای یک پیاده‌روی در زمستان، شما احتمالاً به کوله‌ای احتیاج دارید که بتواند تجهیزات ایمنی بیشتری را در خود نگه دارد. اگر در جایی هستید که آب و هوا ثابت نیست و بارندگی زیاد است، اطمینان حاصل کنید که کوله پشتی شما ضد آب باشد.

نکته ای درمورد رنگ کوله پشتی

رنگ کوله‌ پشتی شما چیزی است که شاید واقعاً آن را در نظر نگرفته باشید، اما وقتی که می­‌خواهید کوله‌ پشتی شما دقیقا همانی باشد که همیشه برای سفرهایتان دنبالش بودید رنگ نیز یکی از جزئیات مهم به حساب می­آید. انتخاب رنگ کوله‌پشتی شما به چند دلیل مهم است. به معنای کلی، این مهم است زیرا پیدا کردن رنگی که دوست دارید احتمالاً مشخص خواهد کرد که چقدر از کوله پشتی خود قدردان هستید.

به معنای بسیار مهمتر، داشتن کوله‌ پشتی که در محیط اطراف شما استتار شود می­‌تواند نقش مهمی در ایمن ماندن در یک شکار یا همرنگ شدن با طبیعت و نامرئی به نظر رسیدن برای در امان ماندن از حیوانات را ایفا کند. اگرچه مطمئناً می­‌توانید رنگی را که دوست دارید انتخاب کنید، اما امکان وجود تضاد رنگ با اهداف خود در طبیعت وجود دارد. بنابراین این را نیز در خاطر داشته باشید.

قیمت کوله پشتی

اگرچه ملاحظات بسیاری وجود دارد که هنگام خرید کوله‌ پشتی باید در نظر بگیرید، اما یکی از مهمترین آن­ها در نظر گرفتن بودجه شما است. از آنجایی که کوله‌ پشتی­‌ های پیاده‌روی میانگین قیمت‌های بسیار متفاوتی دارد و می‌توانند حسابی گران قیمت باشند و بعضی از آنها بیش از هزار دلار قیمت داشته باشند یا حتی قیمت برخی زیر صد دلار باشد، دانستن این که شما چه قیمتی را مد نظر دارید بسیار با اهمیت خواهد بود.

هنگامی که مشخص کردید که بودجه شما برای خرید کوله‌ پشتی چقدر است، باید در جستجوی کوله در آن محدوده و سپس مقایسه­‌ی آنها از طریق بررسی نکات مختلف گفته شده در این مقاله باشید تا بهترین محصول را با توجه به بودجه خود بدست آورید.

چرا باید یک کوله پشتی با سیستم تهویه انتخاب کنید؟

تصور کنید آخر هفته می‌­خواهید به پیاده‎روی بروید. به عنوان مثال، به خصوص در جاهایی که آب و هوا در تابستان گرم است. هرچقدر هم خوش شانس باشید بیشتر از چند ساعت بدون عرق کردن و خستگی نمی­‌توانید ادامه دهید و دوام نخواهید آورد. حداقل تجربه­‌ی پیاده‌رویتان به همان اندازه که امیدوار بودید جادویی نخواهد بود. با اطمینان از اینکه کوله‌پشتی شما دارای پنل پشتی با تهویه‌­ی مناسب باشد می‌توانید به راحتی از عرق کردن جلوگیری کنید. به این ترتیب، گرما و عرق قبل از اینکه حتی آن را احساس کنید، تبخیر می‌شود.

امروزه بیشتر تولید کنندگان تجهیزات کوله‌پشتی، در فضای باز بیرونی کوله‌پشتی­‌ها، سیستم‌های تهویه تعبیه می­‌کنند. مانند مورد سیستم تعلیق، مواردی که آن را به درستی انجام می‌­دهند فقط تعداد معدودی هستند.

بگذارید این را با صدای بلند را فریاد بزنم!! داشتن کوله‌پشتی با سیستم تهویه در پشت، برای راحتی و عملکرد شما بسیار مهم است.

سیستم تعلیق در کوله‌ پشتی کوهنوردی چیست؟

این نکته را همین حالا و برای همیشه به خاطر بسپارید: اگر سیستم تعلیق کوله پشتی خوب باشد، بدون توجه به اینکه ظرفیت کوله 15 لیتر یا 60 لیتر باشد، وزن کوله پشتی خود را به سختی حس خواهید کرد. سیستم تعلیق ترکیبی از کمربمد ایمنی، تسمه و قاب مهار و ایستاده نگاه داشتن کوله است که وظیفه‌­ی اصلی آن توزیع وزن به طور مساوی در بدن شماست.

وقتی چنین اتفاقی بیفتد، شما بار کوله پشتی خود را فقط روی شانه یا پشت خود احساس نمی‌کنید. فشار در تمام بدن شما پراکنده شده است، بنابراین وزن آن را زیاد حس نمی‌کنید.

در اینجا مهم است که بگوییم اگر می­‌خواهید سیستم تعلیق خوبی داشته باشید، باید پول بیشتری را برای کوله پشتی خود خرج کنید. امروزه، تقریباً همه برندهای کوله‌پشتی پیاده روی ادعای داشتن سیستم تعلیق را دارند اما در واقعیت فقط برخی از آنها دارای بالاترین کیفیت هستند.

بنابراین من  پیشنهاد می‌دهم که اگر به دنبال خرید یک کوله برای پیاده‌روی و کوهنوردی چند روزه هستید، سیستم تعلیق را به عنوان یک ضرورت در نظر بگیرید. زیرا این امکان را به شما می‌­دهد تا برای مدت زمان طولانی راحت­‌تر قدم بزنید و مانور دهید. در حقیقت، همین مورد در مورد فن‌آوری تهویه نیز صدق می­کند. بیایید در مورد آن در بخش بعدی صحبت کنیم.

قیمت کوله پشتی کوهنوردی چقدر است؟

شما تنها فردی هستید که می­‌توانید برای خودتان به این سوال پاسخ دهید. موارد زیر فقط نظر ما است. در کل خرج کردن پول بیشتر برای یک محصول با کیفیت بالا، چیزی است که می‌­تواند در دراز مدت باعث ایجاد تفاوت گسترده شود.

از یک طرف، هزینه بیشتر برای یک کوله‌ پشتی پیاده‌روی برتر یک سرمایه‌گذاری عالی است و چیزی است که از آن پشیمان نخواهید شد. به این ترتیب در حال خرید کالایی با ماندگاری بالا هستید که سالهای آینده به خوبی در خدمت شما خواهد بود. بگذارید این به عنوان یک تأیید بگوییم که کوله‌ پشتی‌ های قابل اعتماد، راحت و بادوام با قیمت بالاتری عرضه می­‌شوند. اما آیا ارزشش را دارد؟ قطعا بله، به ویژه اگر قصد دارید چندین بار آن را در طول فصل استفاده کنید و زیاد به کوهنوردی می­‌روید.

بله، برخی از موارد پنهان با ارزش و قیمت مناسب نیز همیشه وجود دارد، بنابراین قیمت یک عامل و دلیل مهم برای کیفیت است؟ مطمئناً همین طور است، اما از مارک‌های ارزان قیمت نیز غافل نشوید.

 در پایان، همه چیز به بودجه، اولویت و هدف شما برای خرید کوله پشتی بستگی دارد.

نتیجه

انتخاب کوله‌ پشتی مناسب با توجه به نیازهای شما می­‌تواند به شما در افزایش راحتی و آسودگی کلی تجربه­‌ی پیاده‌روی کمک کند.کوله‌ پشتی شما بهترین دوست شما در مسیر است.

پیدا کردن یک کوله‌ پشتی که مطابق با خواسته­‌های بسیار شخصی شما و متناسب با نوع بدن شما باشد، گاهی می­‌تواند کمی سخت باشد. با این حال، هنگامی که یکی که دقیقا مناسب خودتان باشد را پیدا کردید، خوشحال می‌­شوید که به دنبال آن گشتید و تلاشتان را کردید. وقتی نوبت به خرج کردن پول درمورد چیزی که می­‌خواهید برای آینده و به صورت طولانی مدت استفاده کنید می­‌رسد، ما همیشه توصیه می‌کنیم تحقیقات خود را با دقت انجام داده و ضمانت نامه را قبل از خرید بررسی کنید.

هنگامی که کوله پشتی مناسب را پیدا کردید، وسوسه می­شوید تا از مسیرهای پیاده روی خارج نشوید و همیشه کوهنوردی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.