بهترین مارک دوچرخه بچه گانه، آموزش دوچرخه سواری به کودکان

چگونه به کودک خود آموزش دوچرخه سواری بدهیم؟

تلاش برای آموزش دوچرخه سواری به فرزند خود می‌تواند کاری هیجان انگیز و چالش برانگیز باشد. با این حال، در این مقاله سعی داریم برای کمک به شما در معرفی فرزندتان با مفهوم پدال، تنظیم دوچرخه به گونه ای که کودک شما احساس راحتی کند و همچنین آموزش دوچرخه سواری، هر آنچه که نیاز است را کاملا گام به گام و مفصل توضیح دهیم.

1-معرفی دوچرخه و پدال به فرزندتان

 کودک خود را با دوچرخه آشنا کنید. نیازی به توضیح دادن در مورد نحوه‌ی کار هر قسمت از دوچرخه ندارید، اما این امر کمک می‌کند تا کودک شما یک ایده و مفهوم کلی از آنچه که قرار است سوار آن شود داشته باشد. دوچرخه‌ی فرزندتان را بیرون بیاورید و آن را تنظیم کنید تا کودک شما بتواند به آن نگاه کند. به این نکته اشاره کنید که کودک شما در کجا خواهد نشست، پدال‌ها در کجا قرار دارند و چرخ‌ها چگونه حرکت می‌کنند.

 عمل پدال زدن را به فرزندتان نشان دهید

پا یا دست خود را روی پدال قرار دهید و پدال را بچرخانید تا به فرزندتان نشان دهید که چگونه کار می‌کند. برای فرزند خود خاطرنشان کنید: هنگام حرکت پدال، چرخ‌ها نیز حرکت می‌کنند. به کودک خود اجازه دهید پدال‌ها را با دست خود فشار دهد تا بتواند حرکت کردن را احساس کند.

دوچرخه را در حین انجام این کار بالا نگه دارید تا چرخ‌ها بتوانند آزادانه حرکت کنند و کودک شما بتواند دوچرخه را در حین کار ببیند.

از کودک خود بخواهید که پدال زدن را روی دستان شما تمرین کند. از فرزندتان بخواهید روی یک صندلی بنشیند که تقریباً ارتفاعش اندازه قد دوچرخه باشد. کنار فرزندتان بنشینید و روبه‌روی او قرار بگیرید. کف دست خود را در ارتفاع پدال قرار دهید و به فرزندتان اجازه دهید که هرکدام از پاهایش را در کف یکی از دستان شما قرار دهد. حالا پاهای کودک خود را با همان حرکتی که در صورت پدال زدن انجام می‌دهد، به بالا و پایین فشار دهید. هنگامی که احساس حرکت را به‌دست آورد و متوجه شد، اجازه دهید خودش با کمک دستان شما پدال بزند.

از کودک خود بخواهید با پاهایش پدال زدن را تمرین کند. از فرزندتان بخواهید که روی زمین دراز بکشد. رو به روی او دراز بکشید به صورتی که دست‌هایتان کف پاهای او را لمس کند. پاهای کودک را در هوا قرار دهید (درحالی که کف پاهای او هنوز روی دست شما است) و مانند دوچرخه سواری به او کمک کنید تا شروع به پدال زدن کند. از کودکتان بخواهید پاهای خود را فشار دهد تا دست های شما (پدال فرضی) به حرکت درآیند، این کار به او کمک می‌کند قدرت لازم برای فشار دادن پدالها را روی دوچرخه واقعی به‌دست آورد.

پدال زدن را با استفاده از دوچرخه خود نشان دهید. روی دوچرخه خود بنشینید و به آرامی پدال بزنید تا کودک شما بتواند ببیند چگونه پاهای خود را حرکت می‌دهید (و چرخ‌ها به دلیل پدال زدنی که انجام می‌دهید چگونه حرکت می‌کند). سعی کنید در ابتدا کاملا آهسته و سپس سریع‌تر پدال بزنید، با این کار کودک شما درک بهتری از آنچه انجام می‌دهید بدست می‌آورد.

به فرزندتان اجازه دهید کودکان دیگر را در حین دوچرخه سواری تماشا کند. کودک خود را به پارکی ببرید که بچه‌های دیگر در حال دوچرخه سواری هستند. تماشای همسالانش در حین دوچرخه سواری می‌تواند به کودک شما کمک کند تا روند پدال را کاملا درک کند.

2)تنظیم دوچرخه

یک دوچرخه‌ی بچه‌گانه با اندازه مناسب برای فرزندتان انتخاب کنید( جدول راهنمای اندازه‌ی دوچرخه در پایین صفحه قرار دارد). اگر فرزند شما کودکی نوپا است، باید یک دوچرخه به اندازه‌ی یک کودک نو پا داشته باشد. اگر دوچرخه خیلی بزرگ باشد، پاهای فرزندتان به پدال نمی‌رسد، بنابراین مناسب‌ترین سایز را هنگام خرید دوچرخه انتخاب کنید. به کودک خود کمک کنید تا سوار دوچرخه شود. از او بخواهید بالای میله‌ی قاب دوچرخه بایستد و پاهایش را روی زمین بگذارد. اگر او بتواند این کار را راحت انجام دهد، اندازه‌ی آن دوچرخه برایش مناسب است.

ارتفاع صندلی را تنظیم کنید. ارتفاع صندلی برای دسترسی و تسلط به پدال دوچرخه بسیار مهم است. با قرار دادن صندلی دوچرخه در پایین‌ترین سطح خود شروع کنید تا کودک شما بتواند دوچرخه را با پاهایش بکشد و حرکت دهد (به جای پدال زدن). هنگامی که کودکتان آماده‌ی شروع به پدال زدن شد، صندلی را طوری تنظیم کنید که مطابق با قد کودک شما باشد.

برای تعیین ارتفاع صندلی‌، باید اطمینان حاصل کنید که پای کودکتان زمانی که رو صندلی نشسته به راحتی به پدالی که در پایین است می‌رسد و به هر دو پدال تسلط دارد. 

کلاه ایمنی را روی سر کودک خود بگذارید. 

این بسیار محتمل است که کودک شما هنگام یادگیری نحوه پدال زدن از روی دوچرخه بیوفتد یا سقوط کند. به همین دلیل، کلاه ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. کلاه ایمنی را طوری تنظیم کنید که وقتی به سر فرزندتان متصل شد، خیلی تکان نخورد، اما زیاد هم به سر فرزند شما چسبیده نباشد و اذیتش نکند.

3)کمک به فرزندتان برای تمرین پدال زدن و شروع دوچرخه سواری

چرخ‌های آموزش(کمکی) را روی دوچرخه کودک خود قرار دهید. اگر فرزند شما از سقوط  و افتادن از روی دوچرخه می‌ترسد، با قرار دادن چرخ‌های آموزش بر روی دوچرخه‌اش به او کمک کنید تا بتواند بدون ترس از افتادن، تمرین پدال زدن را انجام دهد. هنگامی که به دوچرخه سواری با چرخ‌های کمکی تسلط پیدا کرد و ماهر شد، چرخ های تمرینی را بردارید و به مرحله بعدی بروید.

یک منطقه چمنی و خلوت را انتخاب کنید. زمین چمن‌دار برای تمرین کردن خوب است، زیرا اگر فرزندتان هنگام تمرین دوچرخه سواری بیوفتد و یا تعادلش را از دست بدهد، کمترین آسیب ممکن را می‌بیند. مکانی را انتخاب کنید که شیبی ملایم و کمی موانع تپه ای داشته باشد، در این صورت فرزندتان بالا و پایین رفتن با شیب‌های مختلف را نیز تمرین می‌کند.

ازکودک خود بخواهید که بدون پدال زدن در سراشیبی حرکت کند. تپه باید به اندازه کافی شیب داشته باشد که دوچرخه بتواند بدون اینکه کودک شما پدال بزند به راحتی به سمت پایین حرکت کند. حتی می‌توانید پدال‌ها را از دوچرخه بردارید تا به فرزندتان در تمرین کمک کنید. به فرزند خود بگویید پاهایش را بلند کند و نگذارد با زمین تماس پیدا کنند. انجام این کار به او کمک می‌کند تا بهتر تعادل برقرار کردن را یاد بگیرد.

هنگامی که فرزندتان توانست به راحتی از روی تپه پایین بیاید، پدال‌ها را دوباره قرار داده و به فرزندتان بگویید که پای خود را روی پدال‌ها قرار دهد اما از پدال زدن خودداری کند، درعوض فقط پاهای خود را روی پدال‌ها  بگذارد و همراه با حرکتشان به دلیل شیب، به سمت پایین برود.

پدال را تنظیم کنید تا کودک شما بتواند بدون چرخ های آموزش تمرین، پدال زدن را شروع کند. فرزندتان (و دوچرخه) را به یک سطح صاف بیاورید. ازفرزندتان بخواهید سوار دوچرخه شود و یک پایش را از روی زمین بلند کند و یک پدال را به گونه ای بالا بیاورید که در بالاترین ارتفاع خود قرار داشته باشد و آماده باشید تا فرزند شما پای خود را روی آن قرار داده و شروع به پدال زدن کند. دوباره برایش توضیح دهید که دوچرخه به کمک نیروی پایش و با حرکت دادن پدال به سمت پایین شروع به حرکت خواهد کرد.

عمل پدال زدن روی هر پدال به صورت متناوب را توضیح دهید. توضیح دهید که باید پدال را بطور متناوب فشار دهد. نشان دهید وقتی یک پدال بالا می‌رود، دیگری پایین می‌آید. توضیح دهید که باید ابتدا یک پدال را به پایین فشار دهد و هنگامی که پدال دیگر در بالاترین نقطه خود قرار گرفت، باید آن پدال را فشار دهد. 

به او یادآوری كنید كه هرچه سرعت پدال  زدنش بیشتر شود، حرکت دوچرخه سریعتر خواهد شد.

کودک خود را در حالی که دارد پدال می‌زند و تمرین می‌کند، نگه دارید. نزدیک دوچرخه‌ی کودک بمانید و درحالی که فرزندتان شروع به پدال زدن و حرکت می‌کند، صندلی دوچرخه را از کنار یا پشت سر بگیرید و همزمان با دوچرخه‌ی کودکتان حرکت کنید. وقتی احساس کردید در راندن دوچرخه مهارت لازم را کسب کرده است، به او اجازه دهید به تنهایی پدال زدن را امتحان کند. حتی می‌توانید فشار کمی به دوچرخه‌ی او بدهید تا به حرکتش به سمت جلو کمک کنید.

معرفی بهترین مارک دوچرخه‌ بچه گانه

دوچرخه شهری مدل BUBSY کد 900023Y سایز 12

مشخصات
جنس فریمفلز
سایز طوقه12 اینچ
نوع دوچرخهشهری
ترمزپایی
چرخ کمکی دارد

دوچرخه شهری مدل سونیک 12002 سایز 12

مشخصات
وزن6 کیلوگرم
جنس فریم فلز/آهن
سایز طوقه12 اینچ
نوع دوچرخه شهری
نوع ترمزلقمه ایی
چرخ کمکیدارد

 دوچرخه شهری مدل سونیک 120022 سایز 12

مشخصات
وزن8 کیلوگرم
جنس فریمفلزی
سایز طوقه12 اینچ
نوع دوچرخهشهری
جنس تیرفوم فشرده
چرخ کمکیدارد

دوچرخه شهری پورت لاین مدل چیچک سایز 16

مشخصات
وزن12 کیلوگرم
سایز فریم16
جنس فریمفولاد
نوع دوچرخهشهری
نوع ترمزلقمه ایی

دوچرخه شهری پورت لاین مدل چیچک سایز 12 رنگ بنفش

مشخصات
وزن10.5 کیلوگرم
فریم12
جنس فریمآهن
نوع دوچرخهشهری
نوع ترمزلقمه ایی

راهنمای اندازه‌ی دوچرخه‌ی کودکان:

اندازه چرخ 
سن 
قد 
12
2-3سال
36-39
14
2-4 سال
37-44
16
4-6 سال
41-48
20
5-8 سال
45-54

بهترین سن برای آموزش دوچرخه سواری به کودک چه سنی است؟

میانگین سنی کودک برای دوچرخه سواری متفاوت است. کودکان می توانند دوچرخه سواری را بدون حمایت اضافی بین سنین 3-8 سال یا به محض اینکه بتوانند راحت سوار دوچرخه شوند و تعادل خود را حفظ کنند یاد بگیرند. طوری برنامه ریزی کنید که کودکتان بین سن سه تا شش سال شروع به یادگیری دوچرخه سواری کند. اگر قبل از سه سالگی به فرزند خود دوچرخه سواری را نشان دهید که پدال‌ها چگونه کار می‌کنند، احتمالا او توضیحات شما را متوجه نمی‌شود.

آیا کودک من به چرخ‌های کمکی‌ دوچرخه نیاز دارد؟

 تثبیت کننده‌ها یا چرخ‌های کمکی دوچرخه، که چرخ های کوچکی هستند که در دو طرف چرخ عقب قرار می گیرند تا کودکان بتوانند بدون افتادن روی دوچرخه بنشینند. چرخ‌های کمکی معمولاً برای کودکان 3-5 ساله مناسب هستند، اما برخی از بچه‌ها ممکن است متوجه شوند که می‌توانند بدون کمک آنها حرکت کنند.  به یاد داشته باشید که هیچ فشاری برای حذف چرخ‌های کمکی به بچه‌ها وارد نکنید.  بعضی از بچه‌ها دیرتر از دیگران مهارت‌های متعادل سازی را یادمی‌گیرند.

چگونه می توان به کودک بی رغبت دوچرخه سواری یاد داد؟

دلایل زیادی وجود دارد که بعضی از بچه‌ها از یادگیری و سوار شدن روی دوچرخه می‌ترسند. به عنوان مثال، آنها ممکن است از زمین خوردن یا آسیب دیدن بعد از یک حادثه ترس داشته باشند. همچنین، به کار بردن چیزهای جدید ممکن است برای کودکان خردسال، که فقط می‌خواهند با دوستانشان بازی کنند، کار سختی باشد. در هر صورت، والدین می‌توانند درک خود را تغییر دهند و این کودکان را تشویق به دوچرخه سواری کنند. ایجاد دیدگاه مثبت و نشان دادن حمایت اخلاقی از اهمیت دادن به دوچرخه سواری برای بچه‌ها بسیار مهم است.  با شروع سوار شدن بر روی دوچرخه برخی از کلمات تشویقی را بگویید مانند عالیه، تو می‌تونی این کارو انجام بدی، آفرین حرکت کن....

یک بستنی در روز گرم یا یک اسباب بازی جدید می‌تواند گزینه مناسبی برای تشویق فرزندانتان باشد تا در دوچرخه‌سواری نهایت تلاش خود را بکند.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - سعید

عالی.واقعا کامل توضیح داده شده.ممنون

4 تیر 1401 - 23:00

پاسخ
نظرات چی بگیر - سعید

عالی.واقعا کامل توضیح داده شده.ممنون

4 تیر 1401 - 23:00

پاسخ