راکت تنیس: برای خرید یک راکت خوب به چه مواردی دقت کنیم؟

معیارهای اصلی انتخاب راکت تنیس

انتخاب یک راکت تنیس مناسب برای شما می‌تواند به دلیل تعداد راکت‌ های موجود در بازار و ویژگی‌های مختلف انواع راکت‌ ها کمی سخت و پیچیده باشد. در این مقاله از سایت چی بگیر شما را با ویژگی‌های فنی انواع راکت و نحوه‌ی انتخاب بهترین راکت‌ موجود در بازار آشنا می‌کنیم.

معرفی بهترین برند راکت تنیس موجود در بازار

طول70 سانتی متر
وزن 228 گرم
جنس گریپلاستیک
ردیف زه کشی16*19

طول70 سانتی متر 
وزن228 گرم
جنس گریپ لاستیک

طول 70 سانتی متر
وزن 250 گرم
جنس گریپ لاستیک

وزن 220 گرم
طول 70 سانتی متر
جنس گریپ فوم

طول 68 سانتی متر 
وزن بدون زه 305 گرم
جنس گریپ فوم

طول 27 سانتی متر 
وزن بدون زه 285 گرم 
جنس گریپچرم
تراز320 میلی متر

طول68.5 سانتی متر
وزن بدون زه310 گرم
تراز۶ پوینت سرسبک میلی‌متر
جنس گریپفوم

وزن بدون زه285 گرم
طول 68 سانتی متر 
جنس گریپفوم

چطور باید وزن راکت را انتخاب کنم؟

انتخاب وزن برای راکت تنیس بستگی به تکنیک و مهارت بازی شما دارد. وزن راکت معمولاً در محدوده جدول زیر است:

(G)WIEGHT
UNI
70-74.9 
F
75-79.9
5U
80-84.9
4U
85-89.9
3U
90-94.9
2U
95-99.9
U

راکت سبک وزن (<85 گرم): این راکت ها برای بازیکنان آماتور و حرفه ایی ایده آل هستند. این راکت ها در زمین مانور بیشتری دارند و سرعت چرخش سریع تری را ارائه می دهند.

راکت های سنگین تر (بیش از 86 گرم): این راکت ها حرکت و سرعت بیشتری را به شاتل می دهند. این نوع از راکت‌ ها برای بازیکنانی با شانه‌های قوی و برای کسانی که می‌توانند راکت‌ های سنگین را برای بازی پرقدرت خود اداره کنند، مناسب هستند.



اندازه سر در راکت تنیس

اندازه سر راکت تنیس معمولاً به شرح زیر است: 

اندازه متوسط96-85 اینچ مربع
اندازه میدپلاس96-106 اینچ مربع
اندازه بزرگ100-115 اینچ مربع
اندازه فوق بزرگ+116 اینچ مربع

اندازه بزرگتر سر راکت (بزرگ یا فوق العاده بزرگ) به شما امکان می‌دهد در هر ضربه به توپ قدرت بیشتری داشته باشید و همچنین یک نقطه ( sweet spot ie ) بزرگتر  خواهید داشت، یعنی منطقه‌ای روی رشته‌های تنیس که در آن حداکثر واکنش راکت را دریافت خواهید کرد. این راکت‌ های تنیس معمولاً برای مبتدیان مناسب‌تر هستند. بازیکنان با تجربه‌تر و تنیس بازان حرفه‌ای با قدرت، دقت و مهارت بیشتر معمولاً راکت‌هایی با اندازه سر کوچکتر یعنی سایز متوسط یا میدپلاس انتخاب می‌کنند.

مناسب ترین اندازه سر در راکت تنیس
 

تعادل در راکت تنیس

جدا از وزن، راکت ها را می توان بر اساس نقطه تعادل آنها یا جایی که وزن راکت تا حد زیادی در آن قرار دارد، دسته بندی کرد. برای تعیین نوع تعادلی که راکت شما دارد، انگشت خود را کمی زیر سر راکت قرار دهید تا ببینید راکت به کدام سمت متمایل می شود.

 راکت با سر سنگین

معیارهای خرید بهترین راکت تنیس

یک راکت سر سنگین جرم بیشتری به سمت سر راکت دارد. این راکت ها می توانند قدرت را در ضربات افزایش دهند و برای بازیکنانی مناسب هستند که دوست دارند یک بازی قدرتمند را از پشت زمین انجام دهند.

 راکت با سر سبک:

راکت سر سبک مناسب چه افرادی است.

از طرف دیگر یک راکت هد لایت وزن کمتری نسبت به سر راکت دارد. از این رو، کنترل و چرخاندن راکت بسیار آسان‌تر است و در بین بازیکنان دو نفره که نیاز به واکنش سریع در برابر ضربه‌های حریف دارند، محبوب هستند. دستکاری و چرخاندن این نوع راکت بسیار ساده تر است، بنابراین زمان واکنش را کاهش می دهد. همچنین سرعت بسیار بیشتری در تور ارائه می دهد.

راکت تعادلی:

راکت تعادلی مناسب چه افرادی است.

همانطور که از نام آن پیداست، یک راکت تعادلی یکنواخت طراحی شده است تا حد وسط بین راکت تعادل سر سنگین و هد لایت را فراهم کند. اگر مطمئن نیستید که به دنبال چه نوع سبک بازی هستید، یک راکت متعادل را انتخاب کنید. اگر به تازگی بازی را شروع کرده‌اید، این نوع راکت بهترین گزینه برای شروع خواهد بود. هنگامی که سبک بازی خود را مشخص کردید، سپس می توانید برای بهبود کلی بازی خود به نسخه های Head-Heavy یا Head-Light را تهیه کنید.

تعادل ناحیه وزنی راکتنقطه تعادل در راکتسبک بازی
راکت با سر سنگین ترسر راکت بیش از 300 میلی متر بازیکنان سبک پشت زمین. بیشتر برای بازی انفرادی یا مختلط دونفره مناسب است.
راکت متعادل وزن به طور مساوی توزیع شده است280-300 میلی مترسبک همه کاره برای همه نوع بازی. به شما قدرت در عقب و سرعت در جلوی زمین می دهد. به شما کمک می کند تا به هر سبکی از بازی واکنش نشان دهید.
راکت با سر سبک تردسته راکتکمتر از 288 میلی مترواکنش سریع به تجمعات برای شوت‌های دفاعی که نیاز به واکنش‌های سریع دارند یا برای سبک بازی سریع و مسطح که اغلب در دو ضرب دیده می‌شود، عالی است.

اگر بازیکن تازه‌کاری هستید و تجربه‌ی زیادی در این بازی ندارید، احتمالاً باید برای خود راکت تنیسی با قدرت بیشتر یا راکت سر سنگین  تهیه کنید، زیرا این احتمال وجود دارد که ضربات دست کوتاه‌تر و قدرت کمتری داشته باشید. چرخش دست شما به تنهایی ممکن است قدرت کافی تولید نکند، بنابراین یک راکت قدرتمند می‌تواند به بهبود بازی شما کمک کند.

بازیکنان باتجربه‌تر تمایل دارند راکت‌ کنترلی را انتخاب کنند که دارای سر سبک باشد یا وزن آنها به طور مساوی توزیع شود. از آنجا که این راکت‌ ها وزن بیشتری در دسته دارند، می‌توانند شوک بیشتری نسبت به یک راکت سبک تر جذب کنند و بنابراین برای نیرو وارد کردن به توپ به قدرت دست بازیکن وابسته هستند.

راکت‌ های دارای سر سبک برای چرخش، مانور و کنترل قدرت و بازی خالص بسیار عالی هستند، و این همان چیزی است که یک بازیکن باتجربه‌تر از راکت تنیس خود انتظار دارد و به دنبال آن است. 

شفت یا میله دسته راکت:

در واقع سه نوع دسته برای راکت وجود دارد:

نوع دسته ویژگی سبک بازیکن
خشک دقت و کنترل بالایی دارد، اما دسترسی به قدرت بدون تکنیک و زمان‌بندی خوب سخت‌ است.بازیکن هجومی که از نظر فیزیکی قوی است و می تواند سرعت سر راکت بسیار بالایی ایجاد کند. یک شفت سفت، پایداری را در شات ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد تا قدرت را به شیوه‌ای قابل کنترل به کار گیرد.
متوسطدقت متوسطی دارداستحکام کافی برای کنترل ضربات قدرتی را دارد.
نرم دقت ضعیف، اما انعطاف‌پذیری بیشترمناسب برای افراد مبتدی 

سفتی شفت در راکت تنیس به چه معناست؟

سفتی شفت به انعطاف پذیری که راکت ارائه می دهد اشاره دارد. شفت های خشک با تکنیک های پیشرفته همراه با چرخش سریع و قدرتمند برای بازیکنان حرفه ایی مناسب است. راکت‌ هایی با سفتی متوسط برای بازیکنانی که تکنیک‌های در حال توسعه و سرعت بازو کمتری دارند، ایده‌آل هستند. شفت های انعطاف پذیر یا نرم برای مبتدیان مناسب است.

وزن ایده آل راکت تنیس چقدر است؟

راکت سبک برای مبتدیان به شدت توصیه می شود. وزن این نوع راکت باید بین 85 گرم تا 89 گرم (3U) باشد. زیرا کنترل این راکت ها معمولا آسان تر است. با راکت سبک شما می توانید سرویس های سریع ارائه دهید. راکت های سبک وزن روی مچ دست و شانه ها تقسیم می کند و احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهد.

دقت کنید که:

نحوه انتخاب یک راکت تنیس که مناسب سبک بازی و تکنیک بازی شما باشد، مهمترین چیزی است که می تواند مهارت های شما را در بازی بهبود بخشد. راهنمای خرید راکت سایت چی بگیر را بخوانید و اگر سوالی داشتید با ما در میان بگذارید. امیدوارم با خواندن این مقاله اطلاعات کافی برای خرید یک راکت تنیس خوب را بدست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.