وب کم چیست؟ راهنمای خرید و قیمت انواع وب کم(لاجتیک، تسکو...)

وبکم چیست؟

اگرچه بسیاری از لپ‌ تاپ‌ ها با دوربین‌های وب کم به بازار عرضه می‌شوند، اما هنوز برخی افراد به دلایلی تمایل دارند یک دوربین خارجی بخرند. برای جلسات کاری، سمینارهای آموزشی، پادکست‌های ویدئویی یا چت با خانواده خود ممکن است به آن نیاز داشته باشید. مهم پیدا کردن یک وب کم باکیفیت است. این ویژگی‌ها را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را متناسب با نیازتان پیدا کنید.

برای خرید وب کم به این نکات دقت کنید:

یکسری ویژگی اساسی برای شما نام می‌بریم که هنگام خرید باید به آن حواستان باشد!

رزولوشن دوربین وب کم

وضوح‌ بالا در دوربین‌ های وب کم یک امر ضروری است. هرچه وضوح تصویر پایین‌تر باشد، تصویر به‌صورت دانه‌ای‌تر روی صفحه به نظر می‌رسد. اکثر وب کم‌ های مدرن فقط از فیلم‌برداری باکیفیت بالا پشتیبانی می‌کنند. به دنبال وضوح ضبط فیلم حداقل 720p یا بالاتر باشید. البته وب کم 1080p بهتر است و رایج‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر هستند.

نرخ فریم

نرخ بالای فریم هم مهم است. وب کم‌ با نرخ فریم پایین، تصاویری تولید می‌کنند که مکث زیاد دارند و مدام روی صفحه به‌اصطلاح یخ می‌زنند. نرخ فریم به‌صورت فریم در ثانیه اندازه‌گیری می‌شود، بنابراین در بسته‌بندی وب کم به دنبال عبارت fps بگردید. برای پخش ویدئو حداقل 15 fps (فریم در ثانیه) لازم است.

راهنمای خرید وب کم/ قیمت روز

نکته: نرخ فریم 30 فریم در ثانیه یا بالاتر توصیه می‌شود. نرخ فریم 60 فریم در ثانیه ایده‌آل است، اما در محدوده قیمت پایین خیلی معمول نیست.

لنز وبکم

نوع لنزی که وب کم دارد بر عملکرد آن تأثیر می‌گذارد. بعضی از مدل‌های سطح پایین دارای لنزهای پلاستیکی هستند. بااین‌حال، عاقلانه است از لنز شیشه‌ای استفاده کنید که بدون افزایش خیلی زیاد قیمت، عملکرد را بهبود می‌بخشد.

تصویر ثابت 

به دنبال وب کم‌ هایی باشید که تصاویر ساکن حداقل دو مگاپیکسلی ثبت کند. بیشتر مدل‌های کنونی تصاویر بسیار بالاتری می‌گیرند و معمولا تصویربرداری‌ها 15 مگاپیکسلی هستند.

میکروفون

یک میکروفون داخلی استاندارد بعدی است. یافتن وب کم با دو یا چند میکروفون داخلی کار دشواری نیست. کیفیت میکروفون‌ها در طول سال‌ها بهبود یافته است. دوربین‌های چندجهته که ازهرجهت در اطراف دوربین، صدا ضبط می‌کنند، در اکثر وب کم‌های میان رده و سطح بالا یافت می‌شوند.

وب کم HD لاجیتک مدل C270

وب کم HD لاجیتک مدل C270

مشخصات
کیفیت فیلمبرداریHD ۷۲۰P
سرعت فیلم برداری30
رزولوشن واقعی فیلم۷۲۰ × ۱۲۸۰ پیکسل
رزولوشن واقعی عکس۳ مگاپیکسل
نوع میکروفون داخلی با قابلیت حذف نویز
قدرت پردازش تصاویر HD
قابل نصبقابل نصب بر روی نوت بوک ، LCD و CRT قابلیت تشخیص هوشمندانه نور در شرایط نوری کم

وب کم ام اس آی مدل PRO-CAM

وب کم ام اس آی مدل PRO-CAM

مشخصات
میدان دید لنز72 درجه
رزولوشن عکس
یک تا دو مگاپیکسل
رزولوشن فیلم
HD ۷۲۰P تا Full HD ۱۰۸۰p
فرمت ذخیره عکس
‍H۲۶۴ / MJPG / JPG
درگاه ارتباطیUSB ۲.۰ USB
سرعت فیلم برداری30
کیفیت فییلمبرداریFull HD

وب کم لاجیتک مدل C922 Pro

وب کم لاجیتک مدل C922 Pro

مشخصات
کیفیت فیلمبرداریFull HD
رزولوشن واقعی فیلم
۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
میدان دید لنز78 درجه
نوع میکروفوناستریو
رزولوشن عکس
سه تا پنج مگاپیکسل


وب کم رپو مدل C260

وب کم رپو مدل C260

مشخصات
درگاه ارتباطیUSB ۲.۰ USB
وزن95 گرم
قابلیت لنززوم

وب کم مدل ULTRA B12

وب کم مدل ULTRA B12

نوع حسگر تصویرCMOS
منبع انرژیUSB
رزولوشن عکس
دو تا سه مگاپیکسل
میدان دید لنز
۵۰ تا ۷۰ درجه

دیگر ویژگی‌های وب ک که باید مدنظر داشته باشید: 

ویژگی‌های زیر ضروری نیستند، اما این شناخت آن‌ها خوب است.

حسگر حرکتی

حسگر حرکتی می‌تواند وب کم را به یک سیستم امنیتی تبدیل کند؛ برخی از مدل‌ها با این ویژگی داخل دستگاه عرضه می‌شوند. اگر مال شما این‌طور نیست، ممکن است بتوانید نرم‌افزاری را برای آن دانلود کنید. وب‌سایت تولیدکننده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که چنین ویژگی دارد یا نه.

حسگر حرکتی

به کانون درآوردن خودکار

فوکوس خودکار ویژگی دیگری است که باید به دنبال آن باشید. بیشتر افراد هنگام فیلم‌برداری خیلی آرام نمی‌مانند. وب کم باید حداقل در اطراف محلی که در آن نشسته‌اید، متمرکز شود.

جلوه‌های ویژه

بسته به نوع چت ویدیویی که انجام می‌دهید، ممکن است بخواهید جلوه‌های ویژه در آن داشته باشید. بسیاری از وب کم‌ها با این قابلیت‌ها ارائه می‌شوند. اگر موردی که شما می‌خواهید این ویژگی را ندارد، ممکن است وب‌سایت سازنده، نرم‌افزار جلوه‌های ویژه را برای دانلود روی سایت خود گذاشته باشد.

برای یک وب کم کیفیت HD بهتر است یا  Ultra HD؟

بیشتر وب کم‌ ها فیلم‌هایی باکیفیت بالا ضبط می‌کنند. اگر قصد ارسال کلیپ به شبکه‌های اجتماعی دارید، فیلم‌های باکیفیت پایین می‌توانند بر بینندگان تأثیر منفی بگذارند. یافتن وب کم که ویدئوی کیفیت 720p با قیمت مناسب ضبط می‌کند کار دشواری نیست؛ بنابراین، حتی اگر یکی از آن‌ها را برای چت ویدیویی گه گاهی می‌خواهید، یک دوربین HD تهیه کنید.

برای کارهای حرفه‌ای‌تر، مانند بارگذاری فیلم در YouTube یا پخش ویدئویی در Twitch، کمی بیشتر روی یک دوربین باکیفیت Full HD 1080p سرمایه‌گذاری کنید. این موارد تا حدودی قیمت‌های منصفانه‌ای دارند.

اگر بهترین کیفیت را می‌خواهید، در مورد وب کم‌ هایی که با وضوح بالاتر از 1080p و حداکثر 4k Ultra HD ضبط می‌کنند، کمی تحقیق کنید.

نکته: فقط افرادی که مانیتورهایی دارند که از این کیفیت پشتیبانی می‌کنند از افزایش وضوح تصویر بهره‌مند می‌شوند. این دوربین مختص موارد خاص است یا برای کسانی که از طریق ایجاد محتوای آنلاین امرارمعاش می‌کنند، مفید خواهد بود.

اکثر وب کم‌ ها مقرون‌به‌صرفه هستند، اما اگر تمایل دارید هزینه کنید، بنابراین تناسب نیازها و بودجه خود را با دقت بسنجید.

سیستم مورد نیاز وب کم؟

هر وب کمی با هر کامپیوتر یا سیستم‌عاملی کار نمی‌کند. رایانه و سیستم‌عامل خود را مشخص کنید، سپس شرایط وب کم موردتوجه‌تان را بررسی کنید. کاربران Mac و Linux در اینجا باید حسابی حواسشان جمع باشد. اکثر تولیدکنندگان وب کم اطمینان حاصل می‌کنند که دوربین‌های آن‌ها در تمام نسخه‌های فعلی ویندوز کار می‌کنند. بااین‌حال، یافتن دوربین برای Mac یا Linux (ازجمله Chromebook) ممکن است چالش‌برانگیز باشد.

بیشتر وب کم‌ ها حداقل سرعت پردازنده، حافظه و هارددیسک را مصرف می‌کنند. اگر رایانه شما جدید است، باید از عهده ویژگی‌های موردنیاز وب کم بربیاید. اگر قصد دارید یک فیلم‌برداری با کیفیت بالا روی یک سیستم قدیمی داشته باشید، ممکن است با مشکلات سازگاری این دو دستگاه روبرو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - آریو

بسیار عالیییییییییی ،،،، سپاس از شما خانم گرامی

30 دی 1401 - 11:54

پاسخ