معرفی بهترین کتاب روانشناسی در زمینه تربیت کودک

چطور کودکی سالم و شاد داشته باشیم؟

تربیت یک انسان  شاید جز سخت‌ترین وظایفی است که خداوند برای پدر و مادرها مقرر کرده است. کودکانی که قدم در این دنیا می‌گذارند و به ما سپرده می‌شوند، مانند تابلوهای سفید و بی نقشی هستند که قرار است ما با تربیت درست آن‌ها شخصیت و نقشی زیبا برایشان بیافرینیم. اما چطور؟

شاید بتوان گفت اولین چیزی که برای بزرگ کردن یک کودک نیاز است، نه آب و غذاست و نه لباس‌های گران‌بها، بلکه دانش و اطلاعات کافی از او و تمام نیازهایش است. همانقدر که نیازهای جسمی کودک مانند تغذیه، بهداشت و مراقبت از او اهمیت دارد به همان میزان نیازهای روحی و روانی او نیز بسیار با اهمیت می‌باشد.

جالب است بدانید طبق نظر روانشناسان بزرگ دنیا برای تربیت کودکانی سالم و شاد لازم است ابتدا باید به خود مراجعه کنید. آیا به حد کافی شاد هستید؟ آیا از اعتماد به نفس کافی برخوردار می‌باشید؟ در مواجه با چیزهایی که دوست ندارید قدرت نه گفتن بدون احساس خجالت دارید؟

  • بسیاری از پدرمادرها همچنان که خود درگیر مشکلات شخصیتی هستند انتظار دارند کودکان آن‌ها این مشکلات را نداشته باشند اما باید بدانید تا شما شاد نباشید نمی‌توانید کودکی شاد تربیت کنید، تا شما از عزت نفس کافی، استقلال، مهارت‌های اجتماعی و قدرت تصمیم گیری برخوردار نباشید، نمی‌توانید فرزندی دارای این ویژگی‌ها تربیت کنید. پس بهتر است اگر از هر یک از مشکلات فوق رنج می‌برید به فکر درمان و از بین بردن آن باشید. در این خصوص از کتاب‌های روان شناسی و روانشناسان مجرب کمک بگیرید.
  • گام بعدی در تربیت کودک شناخت نیازهای او در هر مرحله رشد و تکامل کودک است. باید بدانید که کودکی حساس‌ترین و مهم‌ترین مرحله شکل گیری شخصیت هر فرد است. کودکی آینده و فردای هر فرد را تعیین می‌کند پس هرگز از این مرحله به سادگی رد نشوید.
  • همانطور که گفته شد کودک در مرحله از دوران رشد با نیازها و چالش‌های جدیدی مواجه می‌شود که پاسخ صحیح پدر و مادر به این نیازها باعث شکل گیری شخصیتی سالم می‌شود. 
  • بدیهی است که همه‌ افراد از علم کافی در تمام زمینه‌ها برای تربیت کودک آگاهی ندارند که جای نگرانی ندارد و با اندکی وقت گذاشتن در این خصوص می‌توانند با مطالعه کتاب‌های روانشناسی کودک علم خود را به روز کنند.

اهمیت کتاب‌های روانشناسی در تربیت کودک:

این کتاب‌ها بر اساس آزمایش و تحقیق‌های فراوان بر روی هزاران کودک و بررسی رفتارهای آن‌ها نوشته می‌شود و به صورت کاملا علمی شما را در حل مشکلات کودک راهنمایی می‌کنند. 

شامل فعالیت‌ها و تمرین‌هایی جهت افزایش توانایی‌های مختلف در کودک است.

راهنمایی کتاب‌های روانشناسی باعث می‌شود استعدادهای نهفته کودک خود را بشناسید و در جهت تقویت آن گام بردارید.

معرفی بهترین کتاب‌ روانشناسی در زمینه تربیت کودک:

کتاب شادترین کودک محله یک کتاب خوب در زمینه روانشانسی تربیت کودک است، این کتاب راهکارهایی سریع و کاربردی به پدران و مادران ارائه می‌دهد که چطور رفتارهای آزاردهنده کودک را کنترل کنند و ویژگی‌های اخلاقی خوب وی را افزایش دهند. این مهارت‌ها نه تنها برای جلوگیری از بروز مشکلات اخلاقی در کودک سودمند است، بلکه در روابط اشخاص با دیگر افراد نیز مفید است و حتی برای ارتباط با بچه‌های بزرگتر نیز می‌توانید از مهارت‌های این کتاب بهره بگیرید.

کتاب روانشناسی کودک که اثر یکی از بزرگترین و مشهورترین روانشناسان دنیا ژان پیاژه با همکاری خانم باربل اینهلدر است که بارها تجدید چاپ شده است. در این کتاب رشد ذهنی کودک از تولد تا نوجوانی و بعد بزرگسالی طبق نظریه رشد پیاژه بررسی می‌شود. متن کتاب بسیار ساده و روان است و به شما اطلاعات کافی از مراحل رشدی یک فرد می‌دهد تا در هر مرحله از رشد کودک نیازهای او را بشناسید و اطلاعات کافی تا زمانی که فرزند شما به عنوان یک بزرگسال موفق وارد جامعه می‌شود، داشته باشید.

کتاب از دخترت قهرمان بساز نوشته دارلین براک یک کتاب پرمخاطب و موفق برای راهنمایی پدر و مادرها در جهت تربیت دخترانی قدرتمند، شایسته و توانمند است. همه‌ی مادران می‌خواهند دخترانی قوی تربیت کنند که در آینده بتوانند مستقل باشند و روی پای خود بایستند و در عین حال مهربان و دلسوز باشند، این کتاب که نویسند در آن از تجربه‌های شخصی خود می‌نویسد مسئولیت‌های مادران را به بهترین نحو برای آنان یادآور می2شود. همچنسن سه فصل از کتاب از دخترت قهرمان بساز ویژه پدران و نقش آن‌ها در تربیت فرزندانی سالم و قوی می‌باشد.

کتاب تربیت جنسی کودک سعی دارد درباره‌ی مهم‌ترین مسائلی که پدر و مادر برای تربیت یک کودک یا اعتماد به نفس که قدرت نه گفتن دارد را به آن‌ها بیاموزد. همچنین پدر و مادر باید به گونه‌ای با فرزند خود رفتار کنند که کودک بیشترین اعتماد و حمایت را از جانب آن‌ها حس کند تا به کسی اجازه سواستفاده ندهد و یک فرد آگاه و قوی باشد. خطرات و مشکلات در مسیر زندگی و رشد کودک خواه ناخواه پدیدار می‌شوند و ما نمی‌توانیم جلوی آن‌ها را بگیریم اما می‌توانیم با تربیت فرزندانی قوی به آنها یاد دهیم  خود را دوست داشته باشند، به هرکسی اعتماد نکنند و از خود دفاع کنند.

کتاب تغذیه و تربیت کودک، کتابی آموزنده و دربردارنده‌ی نکات مفید و کاربردی برای تغذیه و سلامت جسمی و روانی کودک می‌باشد. در این کتاب از مسائل مختلفی مانند مراقبت از نوزادان، تغذیه، نیازهای کودک در سال اول زندگی، نیازهای عاطفی وی، نکاتی درباره‌ی رشد و تکامل می‌باشد و به طور کلی به والدین کمک می‌کند تا فرزندانی سالم و باهوش داشته باشند.

کتاب کودک باهوش من مجموعه‌ای است از تمرین‌ها و فعالیت‌هایی که ضمن آشنا کردن والدین با مهارت‌ها و نیازهای کودک موجب افزایش توانایی و مهارت‌های شناختی و ذهنی کودک می‌شود. مجموعه فعالیت‌هایی که کودک را با چالش‌های جدید روبرو کند و او را مجبور به فکر کردن کند نه تنها برایش سرگرم کننده است، بلکه موجب تقویت هوش او نیز می‌شود.

کتاب از فرزندت قهرمان بساز درباره‌ی مسائلی صحبت می‌کند که شاید کمتر به آن توجه شده است و آن آزادی و مسئولیت پذیری کودک است. در کتاب آمده " ما اعتقاد داریم آزادی همه‌ی آنچه خدا به انسان داده است را تقویت می‌کند. این آزادی باید در خدمت عشق و در کنار مسئولیت پذیری استفاده شود. بنابراین آزادی و مسئولیت پذیری لازمه رشد یک کودک و تبدیل شدن به یک بزرگسال مهربان و فداکار هستند. ما به شما کمک می‌کنیم از آزادی فرزندان خود نترسید. همچنین حس مسئولیت آن‌ها را تحریک کنید.

این کتاب نیز به تمامی پدران و مادرانی که می‌خواهند فرزندانی مسئولیت پذیر، آزاد و قوی داشته باشند، توصیه می‌شود.


در ادامه بخوانید : معرفی دوازده کتاب برای تقویت هوش و خلاقیت در کودکان

چه موقع و چگونه باید به کودک خود الفبا یاد دهم؟

این به فرزند شما بستگی دارد. بیشتر کودکان تشخیص برخی از حروف را از دو تا سه سالگی شروع می‌کنند، اما بعضی از آنها تا حدود چهار سالگی این کار را نمی کنند. اگر احساس می‌کنید با شروع آموزش ممکن است به کودک خود فشار بیاورید این کاررا انجام ندهید. شما می‌توانید با انجام بازی‌های ساده و کودکانه برخی از مفاهیم اولیه را بدون تحت فشار گذاشتن کودک به او یاد بدهید. 

اولین قدم در آموزش حروف الفبا علاقه‌مند كردن فرزندتان به گوش دادن به داستان و كتاب است. کودکانی که به کتاب نگاه می‌کنند می‌توانند حروف و کلمات را در ذهن بسپارند. 

بهترین زمان برای پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان چه زمانی است؟

آموزش جنسی موضوعی است که بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند از آن اجتناب کنند. اگر کودک خردسالی دارید، ممکن است فکر کنید که دست کم برای مدتی از این قلاب خارج شده‌اید. اما این لزوما درست نیست. آموزش جنسی می تواند در هر زمان شروع شود. همانطور که کودکان راه رفتن و صحبت را یاد می‌گیرند، یادگیری بدن خود را نیز شروع می‌کنند. با آموزش نام مناسب اندام های جنسی به فرزند خود، شاید در زمان حمام، راه را برای آموزش جنسی باز کنید. اگر کودک شما به بخشی از بدن اشاره دارد، به سادگی به او بگویید که چیست. همچنین زمان خوبی برای صحبت در مورد خصوصیات هرکدام از اعضای از بدن است.

سخن آخر: در عصر امروز که با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی زندگی‌ها تغییر کرده و کودکان امروز با چالش‌های جدیدتری مواجه می‌‌شوند، وظیفه پدر و مادر سخت‌تر شده و نیاز است که آن‌ها با مطالعه کافی دانش خود را برای تربیت کودکانی سالم و شاد افزایش دهند و مطالعه را ابزاری برای دفاع از فرزند خود در برابر ناملایمات زندگی قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
کتاب فلسفه و روانشناسی قیمت انواع کتاب فلسفه و روانشناسی