عصای کوهنوردی: قیمت و خرید بهترین عصای کوهنوردی

کوهنوردی و کوه پیمایی از جمله ورزش‌های بسیار طرفدار است که علاوه بر اینکه یک تفریح سالم و لذت بخش است، یک ورزش بسیار مفید برای سلامتی است. اگر می‌خواهید هم ورزش کرده باشید و هم چند ساعتی با دوستانتان وقتتان را به خوشی بگذرانید و پر انرژِی و سرزنده شوید توصیه می‌کنم حتما به سراغ کوهنوردی بروید. 

فواید ورزش کوهنوردی بیشمار است و شاید بتوان گفت از مهم‌ترین فواید این ورزش افزایش حس شادابی و سرزندگی و همچنین بالابردن اعتماد به نفس است.

فواید ورزش کوهنوردی:

  • افزایش خون رسانی به مویرگ‌ها و کاهش بیماری‌های قلبی، کلسترول، فشار خون 
  • یک فعالیت عالی برای حفظ تناسب اندام و از بین بردن چربی‌های اضافی بدن است.
  • افزایش تراکم استخوان‌ها و جلوگیری از تحلیل آن‌ها 

 کوهنوردی از جمله ورزش‌های مفرح است که ارمغان آن برای شما سلامتی است. اما به یاد داشته باشید کوهنوردی همانقدر که مفید است گاهی می‌تواند خطر آفرین باشد. پس بهتر است برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی حتما با وسایل و تجهیزات کاملا مناسب و استاندارد به کوه بروید و به خاطر داشته باشید این ورزش باید به صورت گروهی انجام شود و اگر قصد دارید کوه‌های مرتفع را فتح کنید هرگز تنهایی پا در این راه نگذارید.

برای کوهنوردی به چه وسایلی نیاز دارم؟

  • کوله پشتی مخصوص 
  • کفش کوهنوردی 
  • باتوم و عصای کوهنوردی 
  • چراغ قوه 
  • کیسه خواب، زیر انداز و چادر مسافرتی 
  • چاقو چندکاره، بطری آب، فلاسک چای، قاشق و چنگال
  • راهنما و نقشه 
  • لوازم بهداشتی و شخصی

از جمله وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی هستند، که البته این وسایل با توجه به مقصد شما، مدت زمان رسیدن به قله و همچنین فصل تغییر می‌کنند.

یکی از وسایل مهم و کاربردی برای کوهنوردی باتوم یا عصای کوهنوردی است که در این مقاله از سایت چی بگیر قصد داریم به راهنمای خرید بهترین عصای و باتوم کوهنوردی بپردازیم. 

عصای کوهنوردی:

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین وسایلی است که در کوهنوردی و راه پیمایی به شما کمک می‌کند. عصای کوهنوردی طی کردن مسیرهای کوه پیمایی را برای شما راحت‍‌تر می‌کند و باعث می‌شود در انتهای مسیر احساس خستگی کمتری داشته باشید. عصا همچنین موجب حفظ تعادل می‌شود و بهترین تکیه گاه برای شما هنگام کوهنوردی می‌باشد.

عصای کوهنوردی برای کاهش فشار وارده به زانو، پا و کمر در هنگام صعود و فرود بسیار ضروری است. به طوری که می‌تواند حدود 20 درصد صعود و حدود 30 درصد فرود را برای شما راحت‌تر کند.

عصای کوهنوردی اکسپوننت مدل ABD-3-8009 D یک مدل مقاوم با بدنه آلومینیومی است که دارای سخمه کاربیدی در انتهای عصا است که موجب افزایش مقاومت در کوهپیمایی بر روی سنگ و یخ می‌شود. دسته این عصای کوهنوردی از فوم است که موجب راحتی بیشتر دست و عدم لیز خوردن می‌شود.


عصای کوهنوردی کمپسور یک مدل پیشنهادی دیگر است، که به دلیل کیفیت در طراحی و ساخت رضایت مصرف کنندگان را جلب کرده است. این عصای کوهنوردی بدنه آلومینوم مقاومی دارد و دسته پلاستیکی آن با طراحی ارگونیک و بند نگه دارنده سبب راحتی بیشتر شما می‌شود. وجود سخمه کاربیدی و یک گل حرکت بر روی انواع زمین‌ها را میسر می‌سازد.

عصای کوهنوردی پکینیو دارای بدنه آلیاژ آلومینیوم بسیار مستحکم و مقاوم و دسته از ترکیب فوم نرم و پلاستیک مرغوب فشرده می‌باشد. وزن سبک این باتوم طی کردن مسیر کوهنوردی را برای شما دشوار نمی‌کند. عصای کوهنوردی پکینیو همچنین دارای گل یخ برای جلوگیری از لغزش و فرو رفتن باتوم در شکاف سنگ‌ها و ناهمواری‌های مسیر است. 

عصای کوهنوردی مدل A123 نمونه دیگری از عصاهای کوهنوردی با کیفیت و پر طرفدار بوده است. این محصول از بدنه آلومینیوم مقاوم و دسته پلاستیکی به همراه اسفنج برای راحتی دست ساخته شدهو دارا بودن ضربه گیر و گل برف طی کردن انواع مسیرها را برای شما راحت‌تر می‌کند. بیشترین ارتفاع باتوم 135 سانتی متر می‌باشد.

عصای کوهنوردی آنتی شوک از آلومینیوم محکم ساخته شده است که در عین مقاومت بالا دارای وزن کم می‌باشد. این باتوم همچنین دارای سخمه محکم برای حرکت بر روی یخ و سنگ است، سخمه مانع لیز خوردن عصا می‌شود. دارا بودن گل برف نیز این عصا را تبدیل به یار همیشگی شما در تمام فصل‌ها می‌کند.

عصای کوهنوردی که دارای سیستم داخلی آنتی شوک برای از بین رفتن فشار به مچ دستان است. این دو عدد باتوم کوهنوردی همچنین دارای گل برف برای جلوگیری از فرو رفتن عصا در برف و شن می‌باشند. خرید این مجموعه دو عددی عصا کوهنوردی از نظر قیمت و نیز کاربردی که برای شما دارد کاملا به صرفه است.

عصای کوهنوردی اکسپوننت یک مدل بسیار باکیفیت است که در ساخت بدنه آن از آلیاژ آلومینیوم مقاوم با وزن سبک استفاده شده است.دستگیره باتوم کوهنوردی نیز از چوب پنبه با رنگ صدفی و پلی پروپیلن ساخته شده است که بسیار در دست راحت و استاندارد است. سخمه این مدل از فولاد تنگستن و کربن مقاوم می‌باشد.

انواع عصای کوهنوردی کدامند؟

شاید از خود بپرسید کدام مدل عصای کوهنوردی بخرم؟ با چی بگیر همراه باشید تا راهنمای خرید بهترین عصای کوهنوردی را در اختیار شما قرار دهد.

عصای کوهنوردی ثابت: این مدل به طوری طراحی می‌شود که ارتفاع ثابت و غیر قابل تغییری دارد. عصای کوهنوردی ثابت دوام و عمر بالایی دارد و در اندازه استاندارد طراحی می‌شود ولی برای افرادی که مایل باشند با توجه به قد و شرایط خود آن را تغییر بدهند، کاربرد ندارد.

عصای کوهنوردی تلسکوپی: این مدل از عصاهای کوهنوردی معمولا در دو یا سه حالت قابلیت تفییر ارتفاع دارند و به همین دلیل حمل راحت‌تری دارند و در کوله پشتی جا می‌شوند. این مدل با توجه به این قابلیت قیمت بالاتری دارند. توجه کنید لازم است با توجه به قد خود و نیز مسیر عبوری ارتفاع عصا کوهنوردی خود را در حالت استاندارد قرار دهید. 

در هنگام خرید عصای کوهنوردی به چه مواردی باید دقت کنیم؟

چطور بهترین عصای کوهنوردی را بخریم؟ این سوالی است که ذهن کوهنوردان را به خود مشغول می‌کند. باید بدانید چند ویژگی هست که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید بهترین عصای کوهنوردی مناسب خود را تهیه کنید:

جنس بدنه عصای کوهنوردی:

 جنس بدنه عصای کوهنوردی بسیار مهم است و باید از مقاومت بسیار بالا برخوردار باشد تا در مسیرهای مختلف خراب نشود. معمولا جنس عصای کوهنوردی یا باتوم از آلومینیوم یا کامپوزیت است که مقومت بسیار خوب و قابل قبولی دارند. 

وزن عصای کوهنوردی:

از دیگر فاکتورهای بسیار پر اهمیت وزن عصا کوهنوردی می‌باشد. بسیار مهم است عصایی که شما برای پیمودن یک مسیر طولانی و گاها سخت در دست می‌گیرید سبک باشد تا موجب خستگی بیشتر نشود. البته توجه کنید که عصا در عین سبک بودن باید محکم باشد.

از این منظر عصاها دو دسته هستند: سبک و فوق سبک 

عصای سبک قیمت مناسبی دارد و در انواع مسیرها قابل استفاده می‌باشد و نوع فوق سبک که قیمت بالاتری  دارد در صعودهای سخت و بسیار طولانی برای شما مفید است.

سیستم قفل شدن در عصای کوهنوردی:

در مورد عصاهایی که قابلیت تغییر ارتفاع دارند مفید است. برای زمانی که شما ارتفاع را تغییر می‌دهید و می‌خواهید مطمئن شوید در حین حرکت تغییری نمی‌کند. 

طراحی دسته در عصای کوهنوردی: 

دسته‌ی  عصای کوهنوردی باید حالت ارگونومی داشته باشد و جنس آن به گونه‌ای باشد که کاملا به دست بچسبد و موجب تعریق نشود.

منظور از گل برف در عصای کوهنوردی چیست؟

گل برف که با نام‌های دیگر مثل گل یخ یا گل عصا نیز شناخته می‌شود، یک قطعه است که در انتهای عصای کوهنوردی نصب می‌شود و از فرو رفتن عصای شما در برف و شن جلوگیری می‌کند. همچنین در مسیرهای سنگی مانع از ورود عصا به شکاف بین سنگ‌ها می‌شود. 

سخمه عصای کوهنوردی چیست؟

سخمه باتوم نیز یک وسیله نوک تیز است که در انتهای عصا نصب می‌شود و وظیفه جلوگیری از لغزش در مسیرهای صخره‌ای، سنگی و یخی را دارد. سخمه باتوم همچنین برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از لیز خوردن مناسب است. معمولا از جنس کاربید، تنگستن و یا الماس است.

سخن آخر: طبیعت ایران و وجود کوه‌های فراوان و بکر بهترین فرصت برای علاقمندان به این ورزش شادی بخش را فراهم کرده است. حال که طبیعت سخاوتمندانه این زیبایی را در اختیار ما قرار داده است، نیکوست امانت داران خوبی باشیم و در حفظ این زیبایی کوشا باشیم و طبیعت زیبای ایران عزیزمان را با روشن کردن آتش در مکان‌های نامناسب و ریختن زباله خدشه دار نکنیم و بهترین پاسداران این زیبایی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
عصا قیمت انواع عصا