ساز دهنی: بهترین مارک سازدهنی برای افراد مبتدی و حرفه ایی(هارمونیکا)

راهنمای خرید بهترین برند ساز دهنی

یکی از سازهای شگفت انگیزی که از گذشته تا به اکنون مورد توجه بوده است، ساز دهنی یا هارمونیکا است. ما امروز می‌خواهیم در این مقاله از سایت چی بگیر انواع ساز دهنی را به شما عزیزان معرفی کنیم و اطلاعات دقیقی در زمینه بهترین مارک ساز دهنی در اختیارتان بگذاریم. اگر ساز دهنی ساز مورد علاقه شماست، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تاثیر عمیقی که موسیقی به روی سبک زندگی افراد و میزان حال روحی مطلوب آن‌ها می‌گذارد قابل انکار نیست. اکثر افراد در طول روز ساعت‌ها به گوش دادن انواع موسیقی‌های باکلام و بی‌کلام و انواع سازها اختصاص می‌دهند و افرادی نیز به نواختن سازهای مختلف می‌پردازند.

ساز دهنی چگونه سازی است؟

همه ما حداقل یکبار در دوران کودکی خود ساز دهنی داشته‌ایم و کمتر کسی است که به این ساز خاص و شگفت انگیز علاقه‌مند نباشد. ساز دهنی یا هارمونیکا از جمله سازهای پرطرفدار در سطح جهان است که مارک‌ های مختلف و ویژه‌ای دارند.

انواع ساز دهنی با توجه به ساختار، کیفیت و نوع منحصر به فرد خود متفاوت بوده. قیمت ساز دهنی از این نظر کاملا متغیر و متفاوت است. ساز دهنی در واقع به وسیله دهان تولید آوا و صوت کرده و جزء سازهای دمیدنی محسوب می‌شود و از این جهت محبوبیت ویژه‌ای دارد. توجه داشته باشید که برای نواختن ساز دهنی نیز باید مهارت لازم در این زمینه را داشته باشید وگرنه تنها اصواتی بدون هیچ زیبایی موسیقیایی تولید می‌کنید.

اگر متوجه علاقه فرزند خو د به ساز دهنی شده‌اید، و یا حتی خودتان به یادگیری این  ساز علاقه و اشتیاق پیدا کرده‌اید توصیه می‌کنیم یکی از بهترین مار‌ک‌ ساز دهنی برای افراد مبتدی را خریداری کرده و شروع به یادگیری کنید‌. بدون شک از نواختن ساز دهنی نهایت لذت را خواهید برد.

معرفی بهترین برند سازدهنی/سازدهنی مناسب برای شروع

ساز دهنی ویکتور کد af13

طول این ساز دهنی 180 میلی‌متر است و ضخامت آن 2 میلی‌متر بوده و از نوع ترمولو است‌. ضخامت قمیش این ساز دهنی با کیفیت 1 و تعدلد قمیش‌های آن 24 بودا و مجهز به 24 سوراخ است.

این ساز دهنی دارای دو گام بوده و مجهز به اسلاید نیست. جنس بیروی آن استیل است و جنس شانه آن از مس مشکی رنگ است. جنس لبی ساز پلاستیک و جنس صفحه ارتعاش آن برنج است. از قابلیت‌های این ساز دهنی به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

- همراه داشتن جعبه

- داشتن دستمال

-دفترچه راهنما

ساز دهنی گلدن کاپ دیاتونیک مدل 01

طول این ساز دهنی24 میلی‌متر و ضخامت آن 1.4 است و دارای 48 قمیش و 24 سوراخ است. این ساز مجهز به اسلاید نبوده و دارای دو گام با جنس بیرونی استیلی است.

جنس شانه ساز دهنی از اسیل و طلایی رنگ است. این ساز دهنی فوق‌العاده زیبا دهنی از جنس پلاستیک دارد و به دلیل قیمت مناسبی که داشته و دیاتونیک بودن به شدت محبوب است.

ساز دهنی کونگ شنگ مدل Mars M1 Silver

نوع این ساز دهنی باکیفیت و منحصر به فرد دیاتونیک است و تعداد قمیش‌های آن 20 عد است و سوراخ‌های آن نیز 10عدد است.  این ساز دهنی مجهز به دو گام بوده و جنس بیرونی آن از آلومینیوم و جنس شانه آت ABS است. رنگ شانه آن نقره‌ای است و از جمله قابلیت‌های آن به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

-جعبه بسته بندی شیک

-دارا بودن جعبع محافظ

-مجهز بودن به دستمال تنظیف

-دارای راهنمای استفاده از ساز دهنی

ساز دهنی هوهنر مدل 270  super Chromonica

اگر در نواختن ساز دهنی حرفه‌ای هستید این ساز دهنی بهترین گزینه ممکن برای شماست. طول آن  155 میلی‌متر و از نوع کروماتیک است. تعداد قمیش‌های آن 48 و تعداد سوارخ‌های آن 12 عدد است و مجهز به اسلاید بوده و دارای دو گام است.

جنس صفحه ارتعاش آن از برنج و جنس شانه آن چوب گلابی است و به شدت زیبا و با کیفیت است.  توجه داشته باشید که قیمت این ساز دهنی نسبتاً بالا بوده و خرید آن برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود.

ساز دهنی سوزوکی مدل Winner W-24

اگر به دنبال خرید ساز دهنی ارزان قیمت هستید این مورد گزینه مناسبی برای شماست. نوع این ساز دهنس ترمولو بودع و دارای 48 قمیش و 24 سوراخ است. مجهز به دو گام و دارای جنس بیرونی استیل، جنس شانه پلاستزک ABS است و جنس صفحه ارتعاش آن از برنج اصل است.

ساز دهنی تاور کروماتیک مدل M1015

نوع این ساز دهنی ارزان قیمت کروماتیک است و دارای طول 28 میلی‌متر و ضخامت 8 میلی‌متر است. تعداد قمیش‌های آن 48  عدد و تعداد سوراخ‌های آن 24 عدد است.

این ساز دهنی مجهز به دو گام و اسلاید است. جنس بدنه آن از استیل ساخته شده  و جنس صفحه ارتعاش آن نیز استیل است و جنس لبی آن از پلاستیک باکیفیت ساخته شده است.

سازدهنی گلدن کلاپ گزینه بعدی برای معرفی است. این ساز دهنی کروماتیک است و طول آن 20 سانتی متر می‌باشد. دارای تعداد قمیش 48 و  ضخامت قمیش 1.2 است. 

سازدهنی کروماتیک ایستاپ مدل کینگ یک ساز حرفه ایی و بسیار باکیفیت از نوع کروماتیک می‌باشد. این ساز دهنی حرفه ایی 20 سانتیمتر است و دارای 48 قمیش با ضخمات0.9 میلیمتر می‌باشد. 

کیفیت صدا در این ساز دهنی بسیار عالی و مطلوب می‌باشد. اگر به دنبال هرید یک ساز دهنی حرفه ایی هستید این گزینه می‌تواند بهترین انتخاب باشد. 

انواع ساز دهنی

سازهای دهنی انواع مختلفی داشته و برخی از افرادی که به صورت حرفه‌ای ساز هارمونیکا را می‌نوازند، انواع سازدهنی را به سه دسته تقسیم بندی می‌کنند. در این مقاله به معرفی بهترین سازدهنی برای یادگیری می‌پردازیم. ساز‌های دهنی با توجه به تعداد نت‌هایی که دارند قابل تمایز بوده و هر کدام جنس خاص خود را دارند و انواع آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ساز دهنب کروماتیک
  • ساز دهنی دیاتونیک
  • ساز دهنی ترملو 
  • ساز دهنی اکتاو
  • ساز دهنی ارکسترا

ساز دهنی‌های نام برده هر کدام با توجه به تعداد سوراخ‌هایی که دارند یعنی ۶ سوراخ، ۱۰، ۱۲ و ۲۴ سوراخ و تعداد نت تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه برخی از آن‌ها را برایتان شرح می‌دهیم.

 ساز دهنی ترمولو

ساز دهنی ترمولو یکی از رایج‌ترین سازهای دهنی است که دارای دو لبه برای نت‌های مختلف موسیقی است. این سازدهنی قابلیت تغییر ضرب داشته و زمانی که کار با آن را به صورت حرفه‌ای آموختید، قادر به تغییر ضرب در آنی خواهید بود و همین امر موجب می‌شود که صداهای خارج شده از ساز دهنی ترمولو بسیار شگفت انگیز و فوق‌العاده گوش نواز باشد. خرید ساز دهنی ترمولو برای افراد مبتدی مناسب بوده و افراد آماتور نیز به راحتی قادر به یادگیری این ساز خواهند بود.

 ساز دهنی کروماتیک

از دیگر گونه‌های ساز دهنی می‌توانیم به ساز دهنی کروماتیک اشاره کنیم.این نوع ساز که در اندازه‌های ۱۰ سوراخه، ۱۲ سوراخه و حتی ۱۶ سوراخه در بازار سازها و ابزارهای موسیقی به فروش می‌رسد. بزرگترین تفاوت این ساز دهنی با سایر گونه‌ها در داشتن یک شستی برای تغییر ضرب و تعویض کردن زبانه سوراخ‌های سازدهنی است. 

سازدهنی کروماتیک برای نواختن موسیقی‌ها در سبک جاز، کلاسیک و پاپ مناسب است. اگر علاقه‌مند به یادگیری نواختن ساز دهنی با سرعت بالا هستید، این ساز دهنی گزینه مناسبی برای شماست زیرا فشردن شستی ساز دهنی برای تغییر ضرب موسیقی راحت‌تر از تغییر ضرب در ساز دهنی ترمولو است.

ساز دهنی دیاتونیک

سازدهنی دیاتونیک رایج ترین سازدهنی است. و به جرات می‌توانیم بگوییم که محبوب‌ترین نوع ساز دهنی، ساز دهنی دیاتونیک است. که به صورت تک زبانه است. برای نواختن موسیقی در سبک راک، فولک و حتی وسترن از ساز دهنی دیاتونیک استفاده می‌کنند. افرادی که آماتور نبوده و به صورت حرفه‌ای ساز دهنی را آموخته و دنبال می‌کنند از سازدهنی دیاتونیک استفاده می‌کنند. این ساز دهنی از جهت نوع ساختاری و نت‌هایی که دارد و حتی شکل ظاهری با ساز دهنی کروماتیک فرق داشته و به شدت منحصر به فرد است. 

سازدهنی دیاتونیک برای هر سبک موسیقی از جمله بلوز، راک، انجیل، سرودهای مذهبی و موسیقی محلی ....مناسب است. برای شروع آموزش سازدهنی بهتر است از یک ساز دیاتونیک شروع کنید. این نوع از سازدهنی ساده، جمع و جور و دارای 10 سوراخ می‌باشد. 

معرفی تعدادی از بهترین تولید کنندگان ساز دهنی

شرکت‌های زیر از جمله بهترین سازندگان  ساز دهنی هستند و توصیه می‌کنیم برای خرید بهترین مار ساز دهنی موارد زیر را انتخاب کنید.

ساز دهنی HOHNER

این سازدهنی توسط شرکت هوهنر تولید شده و یکی از بهترین و درجه یک‌ترین شرکت‌های سازنده انواع ساز دهنی هارمونیکاست. با خرید سازهای دهنی هوهنر به هیچ عنوان پشیمان نخواهید شد.

ساز دهنی سیدل SEDEL

سیدل یکی از قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده انواع سازهای مختلف موسیقی است و شاید بتوانیم بگوییم که اولین سازهای دهنی با کیفیت در شرکت سیدل طراحی، تولید و در بازار عرضه شده‌اند. سازهای دهنی سیدل از استیل ضد زنگ و متریال کاملا اورجینال طراحی و ساخته می‌شوند و از این بابت در کانون توجهات مشتریان و نوازندگان قرار دارند‌.

ساز دهنی سوزوکی SUZUKI

اگر به دنبال خرید ساز دهنی با قیمت مناسب و کیفیت عالی هستید، ساز دهنی سوزوکی با توجه به کارایی و قابلیت‌هایی که دارد گزینه مناسبی است. صدای تولید شده از این ساز دهنی بسیار زیبا و دلنشین است. 

ساز دهنی  EASTTOP

اگر به تازگی شروع به یادگیری ساز دهنی کرده و قصد تهیه ساز برای خود را داشته ولی بودجه شما کافی نیست باید بگوییم که کمپانی و شرکت چینی ESTTOP برای شما بهترین ساز دهنی‌ها را با قیمت مناسب طراحی کرده و به فروش می‌رساند.‌ سازدهنی‌های این برند علاوه بر مقرون به صرفه بودن و حتی با تازه تاسیس بودن شرکت، کیفیت مرغوب و مطلوبی دارند.

برای خرید بهترین مارک ساز دهنی به این نکات دقت کنید:

قیمت و خرید بهترین مارک ساز دهنی

  • به هنگام خرید ساز دهنی به این نکته توجه داشته باشید که آیا مهارت کافی در نواختن این ساز دارید یا نه؟ اگر تسلط کافی ندارید بهتر است بهترین مارک ساز دهنی برای افراد مبتدی را خریداری کنید.
  • برخی از افراد می‌گویند به جای خرید ساز دهنی ارزان قیمت یک ساز دهنی گران قیمت و باکیفیت دست دوم بخریم. برای مراقبت از سلامتی خود توصیه می‌کنیم که ساز دهنی ارزان دست دوم خریداری نکنید. همچنین دقت داشته باشید که ساز دهنی هارمونیک پس از مدتی فرسوده می‌شوند.
  • به دستور عمل استفاده از ساز دهنی‌ به هنگام خرید دقت داشته باشید. به عنوان مثال باید بدانید که عملکرد ساز دهنی ۱۰ سوراخه چه تفاوتی با ساز دهنی ۱۲ سوراخه دارد و ویژگی‌های نت‌های آن چگونه است.
  • قیمت ساز دهنی نیز از جمله مواردی است که باید به آن دقت داشته باشید تا ساز دهنی ارزان و با کارایی بالا خریداری کنید.

ویژگی‌های بهترین سازدهنی برای یادگیری چیست‌؟

یک ساز دهنی مناسب دارای صدای دمش و مکش مناسبی است و وزن آن نیز متعادل است. همچنین از متریال مناسب ساخته شده و به هیچ عنوان دچار زنگ زدگی نمی‌شود.

آیا می‌توان به صورت خودآموز سازدهنی آموخت؟

سوال عنوان شده را اکثر افراد مبتدی می‌پرسند، برای آموزش ساز دهنی ابتدا باید ساز خود را به خوبی شناخته و سپس آموزش ببینید، به این منظور می‌توانید در دروه‌های آموزشی شرکت کرده و یا حتی با مطالعه کتاب و تماشای ویدئوهای آموزشی نواختن ساز دهنی را یاد بگیرید.

رنج قیمت ساز دهنی برای مبتدی وافراد حرفه ایی چگونه است؟

قیمت ساز دهنی برای مبتدی ممکن است مهم باشد. اگر به دنبال خرید ساز دهنی ارزان قیمت هستید، نگران نباشید زیرا رنج قیمت ساز دهنی از قیمت ارزان شروع شده و افزایش می‌یابد به عنوان مثال با حداقل ۴۰۰ هزار تومان قادر به خرید یک ساز دهنی مناسب برای افراد مبتدی خواهید بود.

سخن پایانی 

در این مقاله از سایت چی بگیر برای شما عزیزان درباره خرید ساز دهنی باکیفیت و مرغوب  گفتیم، همچنین انواع و اقسام ساز دهنی‌های ارزان قیمت و بهترین مارک ساز دهنی برای افراد مبتدی را برایتان شرح دادیم. حال با آگاهی کامل می‌توانید برای خرید بهترین ساز دهنی‌های برند اقدام کرده و با یادگیری یک ساز درجه یک نشاط و شادابی را به روح و جسم خود هدیه بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - منصور

میشه بفرمایید بهترین سازدهنی برای مبتدی کدومه؟

26 فروردین 1401 - 13:34

پاسخ
سازدهنی قیمت انواع سازدهنی