گتر کوهنوردی چیست؟ معرفی و خرید بهترین گتر کوهنوردی (ضدآب)

راهنمای خرید بهترین گتر کوهنوردی

از قدیم گفته‌اند که پا قلب دوم هر انسان است و باید به خوبی از آن برای سلامت بهتر و زندگی باکیفیت‌تر مراقبت کرد. یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های دنیا کوهنوردی در برف و طبیعت‌گردی در زمان سرما است. در این روزهای سرد باید توجه بیشتری به پاها کرد و برای ماجراجویی‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی آن‌ها را گرم نگهداشت و از سرما و خیس شدن مراقبت کرد. گتر کوهنوردی این کار را برای افراد راحت‌تر کرده است. با این وسیله پوشیدنی از هر رطوبت، سرما و خطری در امان خواهید بود.

چرا باید از گتر کوهنوردی استفاده کرد؟

خرید و قیمت بهترین گتر کوهنوردی ضد آب

گترهای کوهنوردی به‌طور خاص در میان ساق پا و کفش قرار می‌گیرند و ساق پا را از رطوبیت، خیسی و در کل سرما محافظت می‌کنند. اگر ساق پا خیس شود، فقط چند ساعت کافی  است تا درد را احساس کنید. تنها کاربرد آن‌ها بر روی ساق نیست و طراحی گترها به‌صورتی است که بر روی کفش قرار می‌گیرند و حتی مانع رفتن سنگ‌ریزه‌ها، قطرات باران و... به داخل کفش می‌شوند. این گترها با عایق بودن در برابر آب، سرما، سنگ‌ریزه و... باعث می‌شوند که گرمای بدن و پا حفظ شود و در طول کوهنوردی و طبیعت‌گردی پرانرژی باشید و حس خستگی کمتری را احساس کنید.

معرفی بهترین مارک گتر کوهنوردی

گتر کوهنوردی اورست مدل ۳۰۳۲

گتر کوهنوردی اورست مدل 3032  به شادگی و سابکی در میان جمع کوهنوردان معروف است.  بهترین انتخاب برای برنامه‌های کمپ و طبیعت‌گردی این مدل است. 

این پارچه در برابر هر چیزی از پا به‌خوبی مراقبت کرده. این مدل به واسطه نوع تفاوت در بالا و پایین پارچه ضد آب است و از پا در برابر هر اتفاقی برای ساییدگی و افتادن به خوبی محافظت می‌کند زیرا جنس پارچه آن در قسمت پایین ضد خش است.

گتر کوهنوردی مدل E20

بهترین مارک گتر کوهنوردی برای مدل E20  است. جنس آن از کش و برای هر سایزی مناسب است. جنس اصلی آن از پلاستیک و پارچه ضد خش و ضد آب است.

این گتر برای فصل سرما و زمستان مخصوصا روزهایی که برف بسیاری بر روی زمین و کوه‌ها نشسته استريال مناسب است

اگر به این مدل دقت کنید، در جلوی آن یک قلاب وجود دارد که باعث می‌شود به مرور زمان و در حال حرکت، گتر به سمت بالا کشیده نشود.

 گتر کوهنوردی اورست کد ۳۰۳۲

گتر کوهنوردی اورست کد 3032 در طرح‌ها و رنگ‌های محتلف در بازار عرضه شده است. جنس آن از پارچه است و به خوبی در پا تا هر اندازه‌ای که انتخاب کرده باشید، بالا می‌آیند.

در هنگام پوشیدن و راه رفتن‌های طولانی اصلا نگران نباشید این مدل به‌صورتی است که از بالا تا هر جایی که بخواهید  خیلی سفت و محکم بر روی پای شما نگهداشته می‌شود و اصلا دلواپس لیزی آن نشوید.

گتر کوهنوردی نیچرهایک مدل NH19XT001

گتر کوهنوردی نیچر هایک مدل NH19XT001  بسیار متفاوت از دیگر گتر ها است. جنس این مدل پلی استر است و برای همین به راحتی در روز و شب‌های زمستان گرما را در خود نگه می‌دارد و کاملا عایق بادهای سنگین کوه و زمستان است. 

در کوهنوردی گتر، از پا به خوبی نگهداری می‌کند و گرما در درون خود حفظ کرده و همچینین هیچ هوایی از بیرون به داخل آن نفوذ نمی‌کند.

گتر کوهنوردی مدل TSA M500

بهترین مارک گتر کوهنوردی که می‌توان گفت از استاندارد بسیار بالایی برخورد دار است، مدل TSA_ M50  است. با این مدل هرچقدر که در گل فرو رفته باشید علاوه بر اینکه شرما و خیسی حس نمی‌کنید، به راحتی پس از کمپ می‌تواند آن را بشویید.

هر زمان که از آن‌ها خسته شدید به راحتی در داخل کسیه نگهدارنده که بسیار سبک است قرار دهید و ادامه مسیر خورد را طی کنید.

انواع گتر کوهنوردی

گترهای روزانه: 

  • این نوع گتر برای دویدن و پباده‌روی‌های روزانه استفاده کنید. آن‌ها عایق هوا به پا هستند و چون طراحی برای مصرف روزانه دارند، نسبت به دیگر مدل‌های آن سبک‌تر هستند. در روزهای بارانی به راحتی آن‌ها را بر روی ساق خود بپوشید و در خیابان‌های شهر بدون ذره‌ای خیسی قدم بزنید. طول این گترهای معمولا 12 تا 15 سانتی‌متر و کوتاه است.

گترهایی مخصوص کوهنوردی: 

  • کوهنوردی لباس و تجهیزاتی سفت و محکم می‌خواهد. لباس‌هایی که علاوه بر عایق هوا، قطرات باران و برف بودن از آسیب سنگ‌ریزه‌ها به پا نیز جلوگیری کنند. این گترها تا بالای زانو و برو روی ران هم می‌رسند.

گترهایی مخصوص روزهای برفی:

  • اشتباه نکنید! با این گترها اصلا به کوهنوردی نروید زیرا جنس آن‌ها به سختی مدل‌های کوهنوردی نیست و حتی ممکن است به پای کوهنورد نیز آسیب برساند. از آن‌ها فقط برای روزهای سخت زمستان در خیابان و پیاده‌روی‌های رزوانه استفاده کنید.

گترهای تریل رانینگ:

  • برای افرادی که دوست دارند در طبیعت و جنگل پیاده‌روی کنند نیز گترهای مخصوص طراحی شده است. این مدل باتوجه به کابرد در محیطی که دارد، بسیار سبک و طول آن کمتر از اندازه معمول است.  این مدل از پا در برابر گردو خاک محیط محافظت می‌کند.

ویژگی‌های یک گتر کوهنوردی خوب چیست؟ 


خرید و قیمت بهترین مارک گتر کوهنوردی ضدآب


گتر کوهنوردی ضد آب:

  •  قطرات باران باعث ایجاد نم و خیس شدن شلوار شده و به درون کفش نیز نفوذ می‌کنند. علاوه بر سنگین شدن کفش که خستگی پیاده‌روی و کوهنوردی را چند برابر می‌کند، با وزش باد ماهیچه‌های ساق پا نیز سرما می‌خورند تا جایی که درد عضلات به شما اجازه حرکت نمی‌دهد. بهتر است در هنگام خرید گتر کوهنوردی به ضدآب بودن آن دقت کنیم.

محافظت در برابر آسیب‌های ساییدگی:

  • در هنگام پیاده‌روی، کوهنوردی و... هر لحظه ممکن است فرد تعادلش را از دست بدبهد و بر روی سنگ‌ها بیافتد. این گترها مانع ساییدگی و پارگی شلوار و در نهایت سلامت پا می‌شوند. انتخاب و خرید بهترین مارک گتر کوهنوردی می‌تواند این مشکل را حل کند و از پا و لباس شما در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کند.

دفع حشرات در طبیعت:

  • شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در هنگام پیاده‌روی و کمپ کردن مخصوصا در جنگل پاهای شما را حشرات نیش بززند و یا به داخل کفش شما بروند و مانع ادامه قدم زدن شوند. حشرات بسیار ریز هم با وجود گتر بر روی ساق پا و کفش دیگر راهی برای نفوذ به بدن و پا ندارند.

قیمت بهترین مارک گتر کوهنوردی چقدر است؟

گترها براساس میزان و کاربردی که دارند، دارای قیمت‌های مختلفی هستند. قیمت اصلی آن‌ها از 80 هزار تومان تا اعداد میلیونی نیز می‌رسد. گتر کوهنوردی ارزان معمولا برای استفاده‌های رزوانه برای دویدن و پیاده‌روی‌های خیابانی کاربرد دارند.

چطور گتر کوهنوردی را بپوشیم؟

نحوه‌ی صحیح پوشیدن گتر کوهنوردی

نحوه پوشیدن گتر کوهنوردی:

گترهای کم ارتفاع معمولا تا بالای مچ پا می رسند. از نظر تناسب، یک جفت گتر کوهنوردی خوب باید دور مچ پا یا ساق پا بپیچد تا بتواند به خوبی از پاهای شما محافظت کند. گترهای بلند باید به گونه ای باشد که بتواند بالای ماهیچه‌های ساق پا را بگیرند. 

گتر کوهنوردی را که انتخاب کرده اید را باکفش‌هایی که می‌خواهید با آن پیاده‌روی کنید، امتحان کنید. گتر باید به خوبی روی کفش و پا قرار گیرد. وقتی گتر را امتحان می‌کنید، مهم است که کفش مناسب را همراه خود داشته باشید.

گترهای خود را به این صورت زیر بپوشید تا متناسب باشد:.

  • گتر را دور ساق پا بپیچید و قلاب و حلقه را در جلوی ساق پا محکم کنید.
  • قفل قلاب و حلقه را جلوی پای خود ببندید، سپس بند کفش خود را از طریق قلاب توری حلقه کنید.
  • سگک بالایی را به اندازه کافی محکم ببندید تا گتر روی پای شما بماند اما نه خیلی سفت.
  • سپس بنشینید، پاهای خود را روی هم قرار دهید و بند زیر پا را در امتداد کف پای خود ببندید، جایی که چکمه شما دارای یک چرخش طبیعی است. گتر باید محکم در اطراف کفش یا چکمه شما در پایه قرار گیرد تا خاک، برف و گل و لای به سمت بالا برود.

نحوه پوشیدن گتر با شلوار کوهنوردی به چه صورت است؟

گتر را می توان در داخل یا خارج از شلوار کوهنوردی بپوشید. اگر با برف سر و کار دارید، گتر خود را در قسمت بیرونی شلوار خود قرار دهید. اگر با باران زیاد سر و کار دارید، شلوار بارانی خود را بالای گترها قرار دهید. 

نحوه مراقبت از گتر کوهنوردی به چه صورت است؟

بیشتر گترها را می‌توان پس از استفاده به سادگی آبکشی کرد، اما اگر گتر کوهنوردی ضدآب انتخاب کرده اید. می‌توانید هر پنج یا شش بار بعد از استفاده آنها را بشوید. در غیر این صورت، کثیفی، عرق و روغن‌های موجود در پوست باعث کاهش اثربخشی آنها می شود.

اگر یک وصله یا پارگی در گترهای خود دارید، که ممکن است در صورت پوشیدن کرامپون اتفاق بیفتد، می‌توانید از کیت‌ها یا نوارهای چسب استاندارد برای سوراخ یا پارگی استفاده کنید.

سخن آخر: از شوق و ذوق خود برای کوهنوردی به دلیل سختی‌های جسمی که می‌تواند داشته باشد کم نکنید. گتر کوهنوردی از پاهای شما در برابر همه خطراتی که می‌تواند کوهنوردی، طبیعت‌گردی و... داشته باشند مراقبت کند. گتر ها به راحتی در ساق و بر روی کفش قرار می‌گرند و ضدآب و عایق هر نوع جسم خارجی هستند. خرید گتر کوهنوردی را از لیست تجهیزات خود در اولویت قرار دهید تا پیاده‌روی‌های سالم‌تر و زندگی شاداب‌تری را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.