گیرنده دیجیتال: معرفی 10 مدل بهترین ستاپ باکس (قیمت ویژه)

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال

در سال های گذشته، مردم، برای دسترسی به کانال های تلویزیونی که البته تعداد آن ها بسیار محدود هم بود، زحمت بسیاری می کشیدند. از جمله تنظیم زاویه آنتن، جستجوی دستی برای یافتن شبکه ها و... . اما با ورود تکنولوژی جدیدی به نام گیرنده دیجیتال به بازار، تحول شگرفی در این زمینه شکل گرفت. این دستگاه ها که با نام ست آپ باکس نیز شهرت دارند، یک نوع گیرنده یا رسیور هستند که کد های دیجیتالی را از فرستنده دریافت کرده و آن ها را تبدیل به کد های آنالوگ می کند تا در نهایت، تصویر در تلویزیون به نمایش دربیاید.

این دستگاه، حدودا از سال 88 وارد ایران شد.با ورود گیرنده دیجیتال یا ست آپ باکس به ایران، در صدا و سیما نیز تحولاتی صورت گرفت. مردم نیز از این دستگاه، استقبال زیادی کردند. چرا که به کانال های بیشتر و برنامه های متنوع تری دسترسی پیدا کرده بودند. در ابتدای امر، بازار این دستگاه، تنوع خاصی نداشت و یک یا مدل از آن در بازار عرضه شد اما به مرور زمان، مدل های مختلفی از این گیرنده دیجیتال تلویزیون به بازار آمد که کار را برای خریداران این محصول دشوار کرد. بنابراین تصمیم گرفتم تا در این مقاله، شما را برای شناخت با این دستگاه و انتخاب بهترین گزینه، به صورت صفر تا صد آشنا کنم و همچنین، بهترین گیرنده های دیجیتال را به شما معرفی کنم:

گیرنده دیجیتال یا ستاپ باکس چیست؟

همانطور که از اسم آن پیداست، یک دستگاه دیجیتالی با یک آنتن مرکزی است که امواج فرستاده شده توسط فرستنده های مختلف را به صورت دیجیتالی دریافت کرده، آن ها را به کد های آنالوگ به صورت صدا و تصویر تبدیل کرده و به شما نمایش می دهد.

چرا به گیرنده دیجیتال نیاز داریم؟

برای پاسخ به این سوال، قبل از هرچیزی باید بگویم که امروزه دیگر خرید گیرنده دیجیتال، مزیت حساب نمی شود؛ بلکه یک ضرورت و نیاز برای هر خانه است. این دستگاه ها به یکی از المان های ضروری منزل تبدیل شده است. چرا که استفاده از شبکه های تلویزیونی به صورت سنتی و آنالوگ، تقریبا می توان گفت منسوخ شده است. این دستگاه، مزایای بسیار زیادی دارد که باعث می شود به یک نیاز تبدیل شود. برخی از این مزیت ها را باهم بررسی می کنیم:

  1.  تعداد شبکه هایی که این دستگاه پشتیبانی می کند، بسیار زیاد و متنوع هستند. حتی شبکه های استانی نیز توسط این دستگاه قابل مشاهده است.
  2.  پشتیبانی از کیفیت HD برای تماشای برنامه های مختلف تلویزیونی.
  3.  امکانات ویژه دیگر مانند امکان ضبط برنامه ها، پشتیبانی از درگاه USB و...
  4.  کیفیت صدای پخش شده توسط این دستگاه، بسیار بالا و واضح است.

بهترین مارک گیرنده دیجیتال تلویزیون کدام است؟

در حال حاضر، برند های مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند. اما تعداد محدودی از آن ها، جز بهترین های گیرنده دیجیتال تلویزیون هستند. برند هایی مانند مکسیدر، استارست، فوجی، دنای و... جز بهترین مارک گیرنده دیجیتال محسوب می شوند. در ادامه مطلب چند نمونه از بهترین و مناسب ترین گیرنده های دیجیتالی تلویزیون را به شما معرفی خواهیم کرد که می توانید از بین آن ها، با خیال راحت انتخاب کنید:

گیرنده دیجیتال پاناتک مدل P-DJ4410

گیرنده دیجیتال پاناتک مدل P-DJ4410 

گیرنده دیجیتال پاناتک مدل P-DJ4410 یکی از محصولات قدرتمند شرکت پاناتک است که قابلیت پخش تصاویر با کیفیت 1080 را دارد. همچنین برای خروجی گرفتن به تلویزیون می توانید از ورودی HDMI و AV تلویزیون استفاده نمایید. همچنین این دستگاه از یک نمایشگر چند زبانه پشتیبانی می کند که می توانید زبان دستگاه را به دلخواه تنظیم کنید.

مشخصات فنی ای محصول:

  • ظرفیت ذخیر کانال: 1000
  • درگاه ارتباطی: USB
  • مشخصات کیفی: پخش تصاویر با کیفیت FULL HD


گیرنده دیجیتال پروویژن مدل 247-Pro 20 به همراه 2 عدد ریموت کنترلر

گیرنده دیجیتال پروویژن مدل Pro20-247

این دستگاه، محصولی از کمپانی Pro.Vision است که یکی از ویژگی های اصلی آن، قابلیت ضبط برنامه یک کانال، حین تماشای یک شبکه دیگر است. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این محصول، قابلیت ماشین زمان است. یعنی حین تماشای یک برنامه، می توانید آن را همزمان ضبط کرده و در صورت لزوم، آن را استوپ و یا به عقب برگردانید.

مشخصات فنی محصول:

کیفیت پخش: FULL HD

خروجی های قابل پشتیبانی: HDMI و USB

تعداد ظرفیت ضبط کانال: بیش از 1000 کانال

مشخصات کیفی: پشتیبانی از شبکه های HD

گیرنده دیجیتال دنای مدل STB1011H

گیرنده دیجیتال دنای مدل STB1011H

یکی از مدل های پرفروش دستگاه های ستاپ باکس، گیرنده دیجیتال دنای مدل STB1011H است که ویژگی های بسیاری از جمله قیمت مناسب و کیفیت پخش بالای تصاویر است. همچنین این دستگاه از شبکه های HD پشتیبانی می کند و ابعاد آن نیز، کوچک و مناسب است.

مشخصات فنی محصول:

  • دارای ورودی USB
  • کیفیت پخش تصاویر: HD
  • قدرت بالا در دریافت و پخش کانال های مختلف

گیرنده دیجیتال DVB-T مکسیدر مدل MX-3 3006JL

گیرنده دیجیتال مکسیدر مدل MX-3 3006JL

گیرنده دیجیتال مکسیدر، یکی از قدرتمند ترین انواع ستاپ باکس های موجود و البته جز پرفروش ترین های این محصول است که کیفیت بالا و قیمت مناسب از ویژگی های آن است. گیرنده دیجیتال مکسیدر مدل MX-3 3006JL از نوع DVB-T بوده و قابلیت ضبط برنامه های مختلف تلویزیونی را دارد.

مشخصات فنی محصول:

  • کیفیت پخش تصاویر: Ultra HD (4k)
  • قدرت بالا در دریافت سیگنال و پخش تصاویر
  • ظرفیت ضبط کانال: بیش از 1000 کانال

گیرنده دیجیتال DVB-T مکسیدر مدل MX-3 3005JL

گیرنده دیجیتال مکسیدر مدل MX-3 3005JL

این محصول نیز تولید شرکت مکسیدر است که امکانات ویژه ای دارد. گیرنده دیجیتال مکسیدر مدل MX-3 3005JL قابلیت ضبط و پخش برنامه ها به صورت همزمان را دارد و از کیفیت Full HD پشتیبانی می کند. همچنین شما هنگام ضبط برنامه های یک شبکه، می توانید به صورت همزمان برنامه های شبکه های دیگری را تماشا کنید. این دستگاه از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند.

مشخصات فنی محصول:

  • فرمت های قابل پشتیبانی این دستگاه: HEVC- ۳GP- WMV- FLV- AVI- DAT- DIVX- MKV- MP۴- MOV- MPA- MTS- MPG۱
  • ظرفیت تعداد ذخیره کانال: 1000
  • کیفیت پخش تصاویر: Full HD
  • خروجی های دستگاه: HDMI و USB

 گیرنده دیجیتال استارست مدل H.265-HEVC

گیرنده دیجیتال استارست مدل SR-T88000HD T2

گیرنده دیجیتال استارست مدل SR-T88000 یکی از محبوب ترین مدل های ستاپ باکس موجود در بازار است. این مدل از گیرنده، تقریبا از تمامی فرمت های ویدیویی و تصویری پشتیبانی کرده و قابلیت پخش تصاویر با کیفیت 4K را دارد. همچنین به راحتی می توانید برنامه های مختلف تلویزیونی را ضبط نمایید.

مشخصات فنی محصول:

  • کیفیت پخش تصاویر: Ultra HD (4k)
  • ظرفیت تعداد ضبط کانال: 1000
  • پشتیبانی از بیشتر فرمت های تصویری

انواع ستاپ باکس تلویزیون کدام اند؟

پخش دیجیتال، از طریق این گیرنده ها، به طور کلی DVB یا (Digital Video Broadcasting) نام دارد که در جهان سه نوع کلی از آن ها وجود دارد. DVB-C ،DVB-T و DVB-S که در ادامه در مورد این مدل ها، توضیحات بیشتری خواهیم داد:

  • DVB-T :DVB-T2 ومدل DVB-T که نوع اول این دستگاه است، گیرنده های زمینی هستند که به وسیله آنتن های معمولی روی بام ساختمان، کار می کنند. نوع دوم آن یعنی DVB-T2 یک نسخه به روز تر و پیشرفته تر نوع اولیه است که کانال های بیشتری را در کیفیت های بالاتر مانند HD، SD، و UHD پخش می کنند.
  •  DVB-C و DVB-C2: یکی دیگر از انواع گیرنده های دیجیتال که به گیرنده کابلی نیز شهرت دارند. عملکرد آن توسط یک کابل بدون واسطه است که امواج رادیویی را دریافت می نماید. مدل بعدی یعنی DVB-C2 یک نسخه، از مدل قبلی پیشرفته تر است که امکانات بیشتری را پشتیبانی می نماید.

  •  DVB-S و DVB-S2: منبع تغذیه این مدل گیرنده دیجیتال، ماهواره است. به این معنی که ماهواره، دیتا و اطلاعات را ارسال کرده و این گیرنده، این دیتا را از طریق امواج ماهواره ای، دریافت کرده و سپس در نمایشگر تلویزیون، نشان  می دهند.

رایج ترین مدل هایی که در ایران مورد استفاده هستند، انواع DVB-T و DVB-T2 هستند که با مدل ها و برند های مختلفی تولید و عرضه می شوند.

قبل از خرید دستگاه ستاپ باکس، به چه نکاتی باید دقت کنم؟

خرید و قیمت گیرنده دیجیتال

با توجه به تنوع زیادی که این محصول در بازار دارد، انتخاب بهترین و مناسب ترین آن، کار دشواری به نظر می رسد. اما اگر در هنگام خرید، نکات زیر را در نظر بگیرید، در انتخاب خود موفق خواهید بود. برخی از مهمترین نکات خرید گیرنده دیجیتال را باهم بررسی می کنیم:

قدرت گیرنده ستاپ باکس:

 دقت کنید دستگاهی که می خواهید تهیه کنید، از قدرت گیرندگی بالایی برخوردار باشد. چرا که اگر گیرندگی دستگاه ضعیف باشد، مشکلات مختلفی مانند پریدن تصویر، عدم نمایش خیلی از کانال ها، عدم هماهنگی صدا و تصویر و... پیش می آید که در نهایت، باید هزینه اضافی کرده و یک آنتن پرقدرت برای گیرنده دیجیتال خود تهیه نمایید.

قدرت و عملکرد پردازنده دستگاه:

 یکی از المان هایی که در هنگام خرید گیرنده دیجیتال باید در نظر داشته باشید، قدرت پردازنده این دستگاه است. پردازنده دستگاه، مربوط به قدرت و سرعت دریافت تصاویر و ایش آن ها در صفحه نمایش تلویزیون می شود که در کیفیت نمایش تصاویر نیز تاثیر گذار است. همچنین عملکرد خود دستگاه نیز، تحت تاثیر قدرت پردازنده گیرنده دیجیتال است. پس پردازش این دستگاه را فراموش نکنید.

قابلیت ضبط ویدیو:

یکی از فاکتور ها در انتخاب بهترین گیرنده دیجیتال تلویزیون، قابلیت ضبط ویدیو است. همچنین برخی از گیرنده ها، امکان ضبط و پخش برنامه به صورت همزمان را دارند. یعنی همزمان می توانید برنامه یک شبکه را ضبط کرده و برنامه شبکه های دیگر را تماشا کنید.

کیفیت و وضوح تصویر:

 کیفیت و وضوح بالای تصاویر نیز، از مزیت هایی بود که درباره خرید گیرنده دیجیتال به آن اشاره کردیم. معمولا انواع این دستگاه ها، از فرمت های HD و FULL HD پشتیبانی می کنند که هنگام خرید، به سازگاری این فرمت ها با تلویزیون خود، دقت نمایید.

پشتیبانی از ورودی های مختلف:

داشتن ورودی USB و حافظه جانبی، از نکات خرید بهترین گیرنده دیجیتال تلویزیون محسوب می شود. چرا که با داشتن این امکانات، می توانید به راحتی، فایل های تصویری و فیلم های دلخواهتان را توسط فلش یا کارت حافظه و... در تلویزیون تماشا کنید.

کیفیت دستگاه ستاپ باکس:

به ظرافت و کیفیت ظاهری دستگاه توجه کنید. کیفیت دکمه ها، ظرافت در طراحی، کیفیت جنس بدنه و... از المان هایی هستند که باید به آن توجه کنید. زیرا اگر یک دستگاه بی کیفیت یا کم کیفیت خریداری کنید، به زودی ممکن است دستگاه دچار خرابی و مشکل شود.

گارانتی محصول: 

ضمانت نامه یا گارانتی محصول، نشانه با کیفیت بودن و اصالت کالا است. پس دقت کنید دستگاهی که می خواهید بخرید، حتما گارانتی داشته باشد.

قیمت ستاپ باکس:

توجه داشته باشید که قیمت پایه ای این دستگاه ها، تقریبا در یک رنج قرار دارند و تفاوت قیمت های آن ها، در امکانات جانبی آن ها و کیفیت وضوح تصویر است. دقت کنید به بهانه امکانات اضافی غیرواقعی و غیرمعقول، پول اضافی از شما دریافت نکنند یا قیمت گیرنده دیجیتال را بی دلیل برای شما افزایش ندهند.

ورودی ها و خروجی های اصلی گیرنده دیجیتال کدام اند؟

ورودی این دستگاه شامل آنتن (و در بعضی دستگاه ها شامل پورت USB) می شود که ورودی آنتن آن، به صورت فیش است. خروجی های این دستگاه شامل خروجی صدا و تصویر می شوند که به A/V تلویزیون به صورت فیش وصل می شوند. همچنین برخی از ستاپ باکس ها هستند که قابلیت خروجی RF که برای تلویزیون های قدیمی مناسب است را دارند.

گیرنده های دیجیتال، چه فرمت های ویدیویی را ساپورت می کنند؟

بستگی به نوع محصولی است که خریداری می کنید. معمولا بیشتر فرمت های ویدیویی و تصویری، توسط این دستگاه پشتیبانی  می شود؛ اما در برخی موارد، ممکن است از نسخه های خاصی مانند MKV یا MP4 و... پشتیبانی نشود که هنگام خرید، باید به ویژگی های محصول انتخابی دقت کنید.

سخن پایانی

امروزه گیرنده دیجتیال تلویزیون، یکی از وسایل ضروری و مورد نیاز هر منزلی است. با توجه به تحول تکنولوژی، حضور این دستگاه نیز، تغییرات بزرگی در زمینه پخش و کیفیت شبکه های تلویزیونی ایجاد نمود. در سال های قبل، هر استان، تعدادی از شبکه  های کلی و یک شبکه محلی  مربوط به استان خود را می توانست مشاهده نماید. اما امروزه با دستگاه ستاپ باکس، به راحتی و بدون نیاز به زحمت تنظیم آنتن روی پشت بام و مشکلات قطعی و برفک در هنگام هوای بارانی یا طوفانی، تمام شبکه های دلخواه خود را فقط با فشردن چند دکمه ساده، آن هم با بهترین کیفیت ممکن تماشا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.