واقعیت هایی که درباره خرید دوربین شکاری نمی‌ دانید

قبل از خرید دوربین شکاری این مقاله را بخوانید:

بعد از روزهای سخت و کسل‌کننده، حالا نوبت رفتن به مکانی خاص برای آرامش است. با قدم زدن در طبیعت و گوش سپردن به صدای طبیعت روح خود را سرشار از حس خوب کنید. برای رفتن به طبیعت نیاز به وسایلی دارید تا خطرات طبیعی را پشت سر بگذارید؛ در نوشته‌های قبلی از مهم‌ترین وسایلی که در کمپینگ‌های روزانه و طولانی به آن نیاز دارید گفتیم. امروز در چی بگیر از وسیله‌ای گفتیم که شاید در زندگی عادی خیلی مورد استفاده نباشد، ولی هر طبیعت‌گردی به دوربین شکاری برای دیدن طبیعت فوق‌العاده نیاز دارید.

دوربین دو چشمی چیست؟

کنجکاوی بشر تمامی ندارد. با دوربین دوچشمی د رخانهُ طبیعتُ خسابان و هر نقطه‌ی از زمین باشید به راحتی هر تصویری را که شکل آن از منشور عبور کند، می‌توانید دید بزنید. به این دوربین‌ها دوربین شکاری  و دوربین صحرایی هم می‌گویند. شاید باورتان نشود در هر اندازه و با هر کاربردی که بخواهید، دوربین دوچشمی در بازار موجود است. دوربین‌هایی که به راحتی در جیب جا می‌شوند و حتی دوربین‌ های غول‌پیکری که هیچ موجود زنده و غیر زنده‌ای را از دید پنهان نمی‌کند. 

دوربین دوچشمی در ساده ترین تعریف خود ابزارهای بزرگنمایی هستند که از دو تلسکوپ ساخته شده‌اند که بر روی یک قاب فلزی یا پلاستیکی نصب شده اند تا بیننده بتواند تصاویر را طوری مشاهده کند که گویی بسیار نزدیکتر هستند.

اعداد روی دوربین شکاری به چه معناست؟

دوربین‌های شکاری در بازار بسیار متنوع هستند. در هنگام خرید دوربین شکاری به اعداد روی آن توجه کنید. به‌صورت کلی سه عدد بر روی آن ثبت شده است. 

دوربین دوچشمی اغلب با مجموعه‌ای از اعداد مانند 7×35 یا 8×40 مشخص می شوند، اولین عدد نشان دهنده قدرت بزرگنمایی است (چند بار سوژه به شما نزدیکتر است، 5 برابر نزدیکتر، 7 بار نزدیکتر، 10 برابر نزدیکتر) و عدد دوم اندازه عدسی شیئی است که بر حسب میلی متر از عدسی عبور می کند. 

اندازه عدسی شیئی تعیین می کند که دوربین دوچشمی چقدر نور می تواند برای مشاهده موثر بدست آورد. هرچه این عدد بیشتر باشد، لنز بزرگتر است. در واقع اجازه می دهد تا نور بیشتری از آن عبور کند و در نتیجه تصویری روشن تر و تجربه مشاهده نمایش داده می شود. هر چه عدد دوم که مربوط به عدسی است، بالاتر باشد یعنی عدسی در مکان‌های تاریک، نور بیشتری را جمع می‌کند و قدرت دید بالاتر و بهتری را می‌دهد. با این حال، دوربین های دوچشمی با لنزهای کوچکتر فشرده تر و قابل حمل تر هستند.

راهنمای خرید دوربین شکاری + قیمت

انواع دوربین شکاری 

دوربین شکاری با لنز ۴۲ میلی‌متر:

هرچه لنز دوربین شکاری بیشتر باشد، نور بیشتری وارد می‌شود و تصویر واضح‌تر نمایان می‌شود.لنز ۴۲ میلی‌متری، لنزی کامل است. اگر به پرندگان علاقه دارید و دیدن جزییات زیبایی‌های آن شما را شگفت‌زده می‌کند. حتی در هوای ابری هم تفاوت رنگ قسمت‌های مختلف یک پرنده را با این لنز ببینید. ولی وزن این دوربین‌ها سنگین‌تر است.

دوربین شکاری با لنز ۲۸ میلی‌متر:

قطعا اگر در مکان‌ها تاریک تصویر واضح و مشخصی را نشان نمی‌دهد؛ ولی برای روزهایی که نور خورشید مستقیم می‌تابد، دورترین نقاط را به صورت شفاف می‌بینید.

دوربین شکاری با لنز ۳۲ میلی‌متر:

می‌توان گفت یکی از بهترین‌ها در دوربین شکاری قوی ، لنز ۳۲ میلی‌متر است. دید بسیار خوب با وزنی کم دارد و همراه خوبی برای لحظات سفرگردی شماست.

دوربین شکاری با لنز ۶۳ میلی‌متر:

برای شب‌های تاریک کویر، با دوربین شکاری دید در شب به دیدن ستاره‌ها بروید. این لنز بیشترین نور را جذب و تصویری با کیفیت نشان می‌دهد.

معرفی بهترین دوربین شکاری با زوم بالا

ابعاد۱۸*۱۸*۶ سانتی متر
وزن۹۲۹ گرم
قطر دهانه۵۵ میلی‌متر
بزرگنمایی۸ـ۲۴ برابر
نوع منشورporro

ابعاد۱۶*۵*۱۱ سانتی متر
وزن۷۴۷
قطر دهانه۳۰ میلی‌متر
بزرگنمایی۶ برابر
نوع منشورporro

ابعاد۱۱.۵*۴*۱۲.۵ سانتی‌متر
وزن۴۵۰ گرم
قطر دهانه۲۵ میلی‌متر
نوع منشورroof
میدان دید۲۶۵

ابعاد۱۰*۲۵*۳۵ سانتی متر
وزن۳۰۰ گرم
قطر دهانه۱۲ میلی‌گرم
میزان دید۲۲۰
گستره بازنماییاز ۱۰ تا ۲۴ برابر

ابعاد۱۷*۷*۱۱ سانتی متر
وزن۵۶۰ گرم
قطر دهانه۵۰ میلی‌متر
میدان دید۱۲۳
گستره زمانیاز ۷ تا ۱۵ برابر

ابعاد۲۰*۱۸*۶ سانتی‌متر
وزن۷۰۰ گرم
قطر دهانه۵۰ میلی‌متر
نوع منشورporro
میزان دید۲۳۴

اقلام همراهدرپوش‌های جلو و عقب، سانشیلد، اهرم زوم، دفترچه، دستمال، آچار آلن
ابعاد۳۸*۹*۷ سانتی‌متر
بزرگنمایی۵ الی ۲۰ برابر
توضیحات توانایی زوم۵ الی ۲۰ برابر
توضیحات قابلیت‌های مقاومتیآنتی شوک، ضد آب و ضد بخار، پر شده با گاز نیتروژن

ابعاد۲۴*۲۰*۱۰ سانتی‌متر
وزن۹۰۰ گرم
قطر دهانه۵۰ میلی‌گرم
بزرگنمایی۷ برابر
نوع منشورporro

در هنگام خرید دوربین شکاری به این نکات توجه کنید

همه به دنبال دوربین شکاری قوی هستند، دوربینی که در هر نقطه از طبیعت بتوانند با آن مسیر را پیدا کنند، خطرات را ببینند و براساس نقشه ادامه دهند. دوربین شکاری معمولا وسیله‌ایست که شما فقط یکبار در زندگی برای آن وقت و پولی هزینه می‌کنید، پس بهتر است قبل از خرید دوربین شکاری اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه از ویژگی‌های یک دوربین شکاری قوی گفتیم.

قدرت زوم دوربین شکاری

یکی از وظایف اصلی دوربین شکاری بزرگنمایی اجسام است. اگر به دنبال دوربین شکاری با زوم بسیار بالا هستید، بهتر است بدانید که با بالا رفتن قدرت زوم، کیفیت آن کاهش میابد. اگر دوربینی می‌خواهید که کیفیت را حفظ کند، در این صورت قیمت دوربین شکاری چند برابر می‌شود. بیشترین دوربین‌های دو چشمی بین ۸ تا ۱۲ برابر بزرگنمایی می‌کنند.

بزرگنمایی عددی است که با x نوشته می شود. بنابراین اگر دوربین  شکاری دارای بزرگنمایی x10 است، به این معنی است که سوژه را ده برابر بزرگ می کند. به عنوان مثال، پرنده ای در فاصله 1000 متری به نظر می رسد گویی که در فاصله 100 متری با چشم غیر مسلح دیده می شود.

وزن دوربین: 

طبیعتگردی نیاز به وسایل خاص خود دارد و گشتن در طبیعت با آن وسیله‌های سنگین قطعا خسته کننده است. دوربین شکاری معمولا با بند بر روی گردن قرار می‌گیرد و وزن آن نباید به اندازه‌ای باشد که گردن درد بگیرید و استفاده طولانی مدت از آن آسیب جدی به کمر شما وارد کند. 

قبل از خرید دوربین دوچشمی باید وزن آن را در نظر گرفت. در نظر بگیرید که آیا استفاده طولانی مدت از دوربین شکاری شما را خسته می کند. می‌توانید از یک دوربین دوچشمی استفاده کنید و ببینید که آیا روی چشم شما تأثیر می گذارد یا خیر. در حالی که استفاده از دوربین‌ معمولی برای بیش از چند دقیقه در یک زمان دشوار است، اما دوربین‌ های سطح بالا و گران قیمت به سختی باعث خستگی چشم می‌شوند و در صورت نیاز می‌توان از آن برای ساعت‌های طولانی استفاده کرد.

فوکوس دستی: 

فوکوس دستی به شما این قدرت و اجازه را می‌دهد تا هر اندازه که خودتان می‌خواهید بر روی تصویر مورد نظر زوم کنید. برای یک طبیعتگرد حرفه‌ای فوکوس بسیار مهم است. بسیاری از دوربین دوچشمی ها این اجازه را نمی‌دهند و کاملا اتوماتیک هستند.

مقاوم در برابر رطوبت و باران:‌

 طبیعت همیشه همراه با اتفاق‌ها و هیجانات غیر منتظره است، رویدادهایی که شاید غیر قابل پیش‌بینی باشند. دوربین شکاری دو چشمی باید ضد آب و رطوبت باشد، تا اگر در هنگام راه رفتن از روی دریاچه زمین خوردید و یا به صورت غیر منتظره هوا بارانی شد، دوربین شکاری خود را از دست ندهید.

کیفیت لنز و پوشش لنز:

پوشش لنز بسیار مهم است زیرا میزان نور بازتاب شده را کاهش می‌دهد و اجازه می‌دهد حداکثر مقدار نور وارد شود. همچنین کیفیت لنز، تضمین می کند که تصویر بدون انحراف است و کنتراست بهتری دارد. بهترین لنزها در شرایط کم نور بهتر عمل می کنند زیرا نور بیشتری را منتقل می‌کنند. 

در کویر از چه دوربین شکاری استفاده کنیم؟

دوربین مناسب برای کویر

دیدن آسمان شب‌های کویر را اصلا از دست ندهید. ستاره‌ها به قدری واضح هستند که به راحتی می‌توانید با دوربین شکاری آن‌ها را دید بزنید و بغل کنید. در قسمت‌های قبل‌تر از اعداد روی دوربین گفتیم. هر چه عدد دوم که مربوط به عدسی است، بالاتر باشد یعنی عدسی در مکان‌های تاریک، نور بیشتری را جمع می‌کند و قدرت دید بالاتر و بهتری را می‌دهد. پس برای اینکه بتوانید ستاره‌ها را در شب تاریک کویر مشاهده کنید، به دوربین شکاری دید در شب که عدد دوم آن زیاد باشد نیاز دارید. قطر دهانه دوربین شکاری هرچه بزرگتر باشد، عدسی آن بیشتر است. دوربین‌هایی که قطر دهانه کوچکتری دارند، برای نیازهای متعارف‌تر و در روز استفاده می‌شوند.

هنگام تماشای آسمان در شب، یک لنز بزرگ به شما کمک می کند تا نور بیشتری را جمع آوری کنید. افزایش بزرگنمایی با همان دیافراگم باعث تیره شدن پس زمینه می شود. این مورد کمک می کند تا ستاره ها واقعاً برجسته شوند. بزرگنمایی کمتر میدان دید وسیع تری به شما می دهد. همچنین می‌تولنید یک جفت دوربین دوچشمی را تهیه کنید که قابلیت نصب بر روی سه پایه را داشته باشد. به دنبال دوربینی با لنز 42 میلی متر یا بیشتر باشد. بزرگنمایی دوربین های دوچشمی دستی باید بین 8 تا 12 برابر باشد.

دوربین شکاری تک چشم بهتر است یا دوربین شکاری دو چشمی؟

با دوربین شکاری دو چشم طیف وسیع‌تری ااز نقاط کانونی و هدف مورد نظر را می‌توان مشاهده کرد. ولی معمولا وزن سنگین آن‌ها در سفر کمی اذیت کننده است.

دوربین شکاری یک چشم، وزن کمی دارد و اکثر طبیعتگردان یکی از آن را به کوله خود سنجانق کردند. قیمت دوربین شکاری تک چشم قطعا ارزان‌تر است ولی عمق و وسعت میدان کمتری را به شما نشان می‌دهد.

باتوجه به کاربردی که دوربین شکاری در سفر و ماجراجویی شما دارد، در نهایت شما هستید که باید انتخاب کنید کدام یکی از آن‌ها برای سفرتان کاربردی‌تر است.

لپ کلام

تنوع دوربین شکاری در بازار بسیار زیاد است و برای همین خرید دوربین شکاری شما را دچار چالش می‌کند. هرچه دوربین لنز قوی‌تر و میدان دید وسیع‌تری را نشان دهد، قیمت دوربین شکاری بیشتر می‌شود. اگر پیاده‌روی طولانی دارید و برای شما وزن دوربین شکاری اهمیت دارد، باید از دوربین شکاری با زوم بالاتر و تک چشمی‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - ناشناس

خیلی عالی بودتوضیحات تون ممنون

18 دی 1401 - 20:53

پاسخ
نظرات چی بگیر - ناشناس

تیم چی بگیر بسیار خوشحال است که این مطلب مورد توجه شما کاربر عزیز قرار گرفته است. ممنون از اشتراک نظرتان.

19 دی 1401 - 16:09