نخ دندان: خرید و قیمت انواع نخ دندان ارتودنسی و کامپوزیت

چگونه نخ دندان مناسب و با کیفیت خریداری کنیم؟

نخ دندان کشیدن هر روز ذرات غذا، پلاک ها و مواد زائد را که با مسواک زدن از بین نمیروند را از بین می برد. استفاده از نخ دندان به شما کمک می‌کند تا دندان ها و لثه های خود را تا حد امکان سالم نگه دارید. علاوه بر این، استفاده از نخ دندان می تواند به شما در جلوگیری از بوی بد دهان کمک کند.

رعایت کردن بهداشت دهان و دندان از اهمیت زیادی برخوردار است. بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان زمانی شروع می‌شود که بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود. استفاده از نخ دندان به اندازه مسواک برای دندان‌ها ضروری است. هنگام سفر یا در مواقعی که امکان استفاده از مسواک و دهان‌شویه میسر نیست، نخ دندان به کمک شما می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر در انتخاب نخ دندان مناسب از شما می‌خواهیم تا پایان این مقاله در وب سایت چی بگیر همراه ما باشید.

انواع نخ دندان به لحاظ ساختار

نخ دندان انواع مختلفی دارد که برای راحتی کارتان می‌توانید مدل مناسب را خریداری کنید. برای انتخاب نوع نخ دندان موردنظر جدول زیر را مطالعه کنید.

انواع نخ دندانویژگی

نخ دندان رولی

این مدل نخ دندان معمولا رایج‌تر بوده و در برابر ساییدگی و پارگی مقاوم است. نخ دندان رولی در اندازه کوچک ساخته شده و می‌توانید آن را همیشه همراه خود داشته باشید.

نخ دندان دسته دار

به کمک نخ دندان دسته دار می‌توانید دندان‌هایی که در قسمت انتهای دهان قرار دارند را به راحتی تمیز کنید.

انواع نخ دندان به لحاظ کاربرد

بهتر است نوع نخ دندان را با توجه به وضعیت دندان‌هایتان انتخاب کنید. با ما همراه باشید تا شما را با انتخاب درست یاری دهیم. 

نخ دندان ارتودنسی

متخصصان ارتودنسی به بیماران خود توصیه می‌کنند از نخ دندان سوپر فلاس و نوری برای تمیز کردن دندان‌هایشان استفاده کنند. این نخ دندان طوری طراحی شده که به راحتی از زیر سیم ‌های ارتودنسی عبور می‌کند و قسمت حجیم آن با سطح دندان تماس داشته و به خوبی دندان‌های ارتودنسی شده را تمیز می‌کند.

نخ دندان مخصوص ایمپلنت

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن بعد از انجام ایمپلنت، تاثیر زیادی در ماندگاری ایمپلنت دارد. باکتری ها و بقایای مواد غذایی در اطرف ایمپلنت به جا می‌ماند، برای تمیز کردن آن‌ها به نخ دندان نیاز خواهید داشت. همانطور که می‌دانید ایمپلنت نوعی دندان مصنوعی محسوب می‌شود و نمی‌توان از نخ دندان معمولی برای از بین بردن پلاک‌های موجود در اطراف آن استفاده کرد. متخصصان توصیه می‌کنند از نخ دندان بدون وکس یا نخ دندان مخصوص ایمپلنت استفاده کنید.

نخ دندان مخصوص کامپوزیت

استفاده از نخ دندان معمولی به دلیل ضخامتی که دارد، برای دندان‌ های کامپوزیت شده مناسب نیست چرا که باعث خرد شدن دندان‌ها می‌شود. متخصصان نخ دندان پلی تترا فلورو اتیلن را برای دندان‌های کامپوزیت شده پیشنهاد می‌کنند.

نخ دندان توسط تولید کننده‌های زیادی تولید شده که در ادامه ما به معرفی 10 مدل از با کیفیت ترین آن‌ها می‌پردازیم. 

نخ دندان دسته دار مینا مدل ویسل اکالیپتوس

مشخصات
طول40 میلی‌متر
نوع عصاره اکالیپتوس
ویژگی‌های محصول بهداشتیپوشش مومی
ترکیباتفلوراید
کشور مبدا برندایران

نخ دندان اورال-بی مدل Pro-Expert Professional Floss

مشخصات
نوع عصاره نعناع
سایر توضیحاتاستفاده از نخ دندان اورال بی راحت بوده و بدون وارد کردن آسیب به لثه‌های شما، در بین دندان‌ها لغزیده و به طور موثر پلاک را از بین می‌برد.
مقدار زیاد دندان باعث می‌شود که مدت زیادی قابل استفاده باشد.
این محصول در ابعاد کوچکی بسته‌بندی شده و آن را همیشه می‌توانید همراه خود داشته باشید.

نخ دندان پی فلوس مدل Classic Regular Clorexidina

مشخصات
ابعاد50 میلی‌متر
نوع عصارهنعنا
کشور مبدا برندایتالیا
سایر مشخصاتنخ دندان پی فلوس از جنس نوار پلی آمید بوده و دارای واکس فلوراید جهت استحکام مینای دندان است.
این محصول در برابر ریش شدن، ساییدگی و پارگی مقاوم است.
امکان تمیز کردن فواصل نسبتا باز بین دندان‌ها را دارد.

نخ دندان نازک تر ارکید مدل کلاسیک بسته 2 عددی

مشخصات
طول50 میلی‌متر
نوع عصارهنعنا
ویژگی‌های محصول بهداشتیپوشش مومی
کشور مبدا برندایران
سایر مشخصاتنخ دندان ارکید دارای فلوراید بوده و امکان برداشتن پلاک‌ها و باکتری‌ها از فضای بین دندان و شیار لثه‌ها را دارد.
به وسیله این نخ دندان می‌توانید فواصل به همچسبیده بین دندان‌ها را به راحتی تمیز کنید.
در برابر ساییدگی، ریش شدن و پاره شدن مقاوم است.

نخ دندان الوایت مدل کمانی بسته 54 عددی

مشخصات
نوع عصارهنعنا
ویژگی‌های محصول بهداشتیکاهش دهنده جرم

نخ دندان مینا مدل نعنا

مشخصات
نوع عصارهنعنا
ویژگی‌های محصول بهداشتیپوشش مومی
کشور مبدا برندایران
سایر مشخصاتدارای فلوراید
آغشته به موم طبیعی زنبور عسل
مقاوم در برابر پارگی

نخ دندان اورال-بی سری pro-expert مدل CLINIC LINE

مشخصات
طول25 میلی‌متر
نوع عصارهنعنا
ویژگی‌های محصول بهداشتیپوشش مومی
ترکیباتفلوراید
کشور مبدا برندآمریکا

نخ دندان ماهور مدل 001 به همراه دسته نگهدارنده نخ

مشخصات
طول50 میلی‌متر
نوع عصارهنعنا
ویژگی‌های محصول بهداشتیپوشش مومی
سایر مشخصاتنخ دندان ماهور به از بین بردن رسوبات مضر و جرم میان دندان‌ها کمک می‌کند.
از ورم لثه و بوی نامطبوع دهان جلوگیری می‌کند.

نخ دندان ریجوی مدل کمانی بسته 18 عددی

مشخصات
نوع عصارهنعنا
کشور مبدا برندایران
سایر مشخصاتاین نخ دندان برای همه به ویژه دندان‌های ارتودنسی شده مناسب است
به وسیله نخ دندان ریجوی می‌توانید فاصله بین دندان‌هایی را تمیز کنید که مسواک قادر به انجام آن‌ها نیست
مناسب برای سفر و استفاده روزمره

نخ دندان کانفیدنت مدل Classic

مشخصات
طول50 میلی‌متر
نوع عصارهنعناع
ویژگی‌های محصول بهداشتیپوشش مومی
سایر مشخصاتاین نخ دندان جرم و پلاک بین دندان‌ها را از بین می‌برد
دارای ضخامت کم، پهنای زیاد و استقامت بالا بوده و مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

فواید استفاده از نخ دندان

نحوه درست نخ دندان کشیدن

استفاده منظم از نخ دندان فواید متعددی دارد که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از بین بردن جرم و پلاک

مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند ذرات غذای اضافی اطراف دندان‌ها را از بین ببرد. نخ دندان کمک می‌کند جرم و پلاک باقی مانده لای دندان‌ها و فضاهای تنگ به راحتی پاک شود.

از بین بردن بوی بد دهان

هرچه قدر جرم و بقایای غذای چسبیده در اطراف دهان بیشتر باشد، بوی بد دهان بیشتر می‌شود. استفاده از نخ دندان حاوی فلوراید این جرم‌ها را از بین برده و دهان شما را با طراوت و خوشبو می‌کند.

محافظت از لثه

استفاده از نخ دندان موجب جلوگیری از بیماری‌های پریودنتال (نوعی عفونت باکتریایی که ناشی از پلاک و جرم دندان است) می‌شود. نخ دندان کشیدن مانع از التهاب لثه‌ها شده و سلامت آن‌ها را تضمین می‌کند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

به توصیه دندان‌پزشکان هر چقدر مانع تجمع باکتری‌ها در دهان شوید، از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کرده‌اید. استفاده مرتب از نخ دندان، کمک می کند دندان‌های سالم‌تری داشته باشید.

نکات مهم قبل از خرید نخ دندان 

خرید و قیمت انواع نخ دندان

قبل از خرید نخ دندان لازم است نکاتی در مورد آن بدانیم تا بتوانیم با اطلاعات کافی برای تهیه آن اقدام کنیم.

انتخاب نوع مناسب از نخ دندان

نوع نخ دندان را با توجه به وضعیت دندانتان می‌توانید انتخاب کنید. اگر استفاده از نخ دندان رولی برایتان سخت است، می‌توانید نخ دندان دسته دار تهیه کنید. فاصله بین دندان‌ها تعیین می‌کند که نخ دندان با چه پهنایی برای شما مناسب است. اگر دندان‌های حساسی دارید از نخ دندان موم شده استفاده کنید تا علاوه بر سلامت دندان‌ها، لثه ها دچار عفونت نشوند.

  • اگر فاصله زیادی بین دندان های خود دارید، نخ دندان ضخیم تری انتخاب کنید.
  • اگر فضای بین دندان های شما کم است از نخ دندان نازک تر و موم دار استفاده کنید. 

قیمت نخ دندان

قیمت نخ دندان به کیفیت آن بستگی دارد. نخ دندان حاوی فلوراید در مقایسه با نخ دندانی که فاقد آن است، قیمت بالاتری دارد. قیمت نخ دندان oral b نسبت به نخ دندان‌ های دیگر بیشتر بوده و برای همه نوع دندان به ویژه دندان‌های حساس مناسب است.

خرید برند با کیفیت

همانطور که گفتیم انتخاب برند مناسب هنگام خرید نخ دندان، از اهمیت زیادی برخوردار است. نخ دندان oral b یکی از برند‌های با کیفیت در زمینه تولید نخ دندان محسوب می‌شود. جنس این نخ دندان از نایلون یا تفلون بوده و به راحتی می‌توانید مواد باقی مانده بین دندان‌ها را تمیز کنید. پس از خرید نخ دندان oral b و چند روز استفاده آن حس خوشایندی نداشته باشید اما مدتی بعد بوی خوبی به دهان شما بخشیده و حس طراوت و شادابی خواهید داشت. 

نحوه صحیح استفاده نخ دندان

ابتدا یک قطعه نخ تقریبا 65_45 سانتی‌متر از نخ دندان رولی ببرید و ابتدا و انتهای آن را دور انگشتانتان بپیچید. فاصله بین انگشتانتان بهتر در حد 7.5_2.5 سانتی‌متر باشد تا بتوانید به راحتی نخ دندان را از لای دندان‌ها عبور دهید. حال به آرامی نخ دندان را لای دندان‌هایتان بکشید. برای این بتوانید دندان‌های پشتی را تمیز کنید، کافی است دستتان را داخل دهانتان ببرید. پس از کشسیدن نخ دندان توصیه می‌کنیم دهانتان را بشویید تا ذرات باقی‌مانده مواد غذایی خارج شود. استفاده از دهان‌شویه نیز پس از نخ دندان کمک به از بین بردن پلاک‌ها از روی دندان می‌کند.

یک قسمت 1 تا 3 اینچی (3 تا 8 سانتی متری) از نخ دندان را بین انگشتان شست و سبابه خود نگه دارید. از انگشت شست و سبابه در هر دست برای نگه داشتن نخ استفاده کنید و بین دستان خود فاصله ای بین 3 تا 8 سانتی متر ایجاد کنید. این بخشی از نخ دندان است که از آن برای نخ دندان کشیدن دندان استفاده می کنید. در حین استفاده از نخ دندان، انگشتان خود را در امتداد نخ دندان حرکت می‌دهید تا بخش جدیدی برای نخ دندان جدا شود.

چند بار در روز می‌توان از نخ دندان استفاده کرد؟

دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید. بعد از هر وعده غذایی فقط برای اطمینان از گیر نکردن مواد غذایی در دندان از نخ دندان استفاده کنید، استفاده از نخ دندان فقط یک بار در روز برای بهداشت دهان و دندان شما معجزه می کند.

تفاوت نخ دندان موم دار و بدون موم در چیست؟

هر دو نخ دندان موم دار و بدون موم از نایلون تولید می‌شوند. اما نخ دندان موم دار نسبت به نخ دندان بدون موم کمی ضخیم‌تر است و به آسانی بین دندان‌ها سر می‌خورد. نخ دندان موم دار با دوام ‌تر بوده و در هنگام نخ دندان کشیدن ریش ریش نمی‌شود. این مدل نخ دندان برای افرادی که لثه‌های حساسی دارند، مناسب است چرا که به راحتی بین دندان‌ها لغزیده و مانع خونریزی لثه‌ها می‌شود.

نخ های موم دار و موم نشده دارای مزایای متفاوتی هستند. نخ دندان موم دار به دلیل وجود لایه مومی، تجربه نخ دندان کشیدن راحتی را به شما ارائه می‌دهد. طعم های مختلفاین نوع نخ دندان می‌تواند به شما کمک کند تا بعد از هر سری نخ دندان کشیدن نفس شما تازه شود. بیمارانی که دندان‌هایی با فاصله‌ی نزدیک دارند، ممکن است به دلیل خاصیت روان‌کنندگی طبیعی، استفاده از نخ‌ های موم‌ شده را ترجیح دهند. از طرف دیگر، نخ‌ دندان موم نشده، نازک‌تر و راحت‌تر برای حرکت به داخل و خارج از دندان‌ها هستند. معمولاً عاری از طعم های مصنوعی است، به این معنی که دهان شما در معرض مواد شیمیایی کمتری قرار می گیرد.

مزایا و معایب نخ دندان موم دارمزایا :
سر خوردن آسان بین دندان ها.
قوی است و به راحتی پاره نمی شود.
طعم تازگی بعد از تمیز کردن دندان ها.
مناسب برای لثه های حساس.
معایب :
به دلیل وجود موم، این نخ دندان ضخیم تر از نوع بدون موم است. اگر دندان‌های شما به هم چسبیده اند، ممکن است لازم باشد به نخ‌ دندان موم نشده را انتخاب کنید.

مزایا و معایب نخ دندان بدون موممزایا:
بسیار نازک است و برای دندان های بهم چسبیده مناسب است.
ارزان است.
اثر تمیز کنندگی بالایی دارد.
معایب:
از آنجایی که بدون پوشش مومی است سریع تر از نوع موم دارپاره می شود.
برای لثه های حساس مناسب نیست.

آیا قبل از مسواک زدن باید نخ دندان بکشید یا بعد از آن؟

اگرچه ممکن است تعجب آور باشد، اما یک مطالعه نشان داده است که ابتدا نخ دندان کشیدن و سپس مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید در از بین بردن پلاک بین دندانی موثرتر از اول مسواک زدن و بعد نخ دندان کشیدن است. علاوه بر این، نخ دندان کشیدن قبل از مسواک زدن باعث احتباس بیشتر فلوراید بین دندان ها می شود. این به این دلیل است که نخ دندان باعث شل شدن باکتری ها، پلاک ها و سایر باقیمانده های بین دندان ها می شود.

آیا می توانم دوباره از نخ دندان استفاده کنم؟

نخ دندان نباید بیش از یک بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد، زیرا پس از یک بار استفاده مقدار زیادی پلاک و باکتری را جذب کرده است.

آیا جایگزینی برای نخ دندان وجود دارد؟

تمیز کردن بین دندان های شما کلید دستیابی به سلامت دهان و دندان است. این به این دلیل است که مسواک زدن به تنهایی فقط سه سطح از پنج سطح دندان را می پوشاند. برای تمیز کردن تمام سطوح، باید از مسواک همراه با نخ دندان و/یا ابزار بین دندانی استفاده کنید.

اگر ارتودنسی داشته باشم می توانم از نخ دندان استفاده کنم؟

بسیاری از وسایل ارتودنسی نخ دندان کشیدن را دشوارتر می کنند. انواع خاصی از نخ دندان وجود دارد که می تواند به شما کمک کند راحت تر نخ دندان بکشید. شما می توانید از نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.

چگونه کودکان را به استفاده از نخ دندان تشویق کنیم؟

برای این که کودکان را تشویق به استفاده از نخ دندان کنید، نخ دندان کشیدن را به یک فعالیت سرگرم کننده تبدیل کنید. هنگام خرید نخ دندان برای کودکان مدل‌های رنگارنگ تهیه کنید. حس تمیزی و طرواتی که کودکان پس از هربار نخ دندان کشیدن تجربه می‌کنند، تمایل آن‌ها را به مراقبت و رسیدگی به دندان‌ها بیشتر می‌کند.

سخن پایانی:

ما در سایت چی بگیر انواع نخ دندان را معرفی کردیم و به کاربرد و مزایای آن پرداختیم. حال شما با اطلاعاتی که دارید، می‌توانید نخ دندان مناسب دندان‌هایتان را تهیه کرده و استفاده کنید. از شما می‌خواهیم تجربه استفاده از نخ دندان را با ما به اشتراک گذاشته و پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید. امیدواریم مطالعه مطالب این مقاله مفید واقع شده و در صورت تمایل لینک این صفحه را برای دوستان خود بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.