پیچ گوشتی: خرید و قیمت انواع ست پیچ گوشتی( موبایل/چهارسو/ستاره ایی...)

هنگام خرید ست کامل پیچ گوشتی باید به چه نکاتی توجه کنم؟

خیلی از وسایل و ابزار‎های اطرافمان در منزل یا محل کار، در روزمره و مشغله‌های زیادی که داریم، اصلا به چشممان نمی آید و حتی یادمان نیست که خیلی از آن ها را نگهداری می کنیم. برخی از این وسایل نیز به قدری برایمان بی‌اهمیت هستند که اصلا تا به حال به فکر خرید آن‌ها نیفتاده‌ایم؛ اما به محض این که به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنیم، می بینیم که چقدر داشتن این ابزار برای ما ضروری است! یکی از همین ابزار‌‌ها که بسیار ساده ولی پرکاربرد است، پیچ گوشتی است. خیلی از ما، در طول شبانه روز، ممکن است به فکر خرید پیچ گوشتی نباشیم؛ اما امان از لحظه ای که وسیله‌ای خراب می‌شود و همه در کشوها و کابینت ها، سخت به دنبال پیدا کردن یک پیچ گوشتی ساده می‌گردند تا یک پیچ ساده را باز و بست کنند! 

در این نوشتار از چی بگیر با ما همراه باشید تا شما را با انواع پیچ گوشتی آشنا کنیم و به معرفی بهترین و کاربردی ترین نوع ست پیچ گوشتی بپردازیم.

معرفی اجزای مختلف پیچ گوشتی

قبل از هرچیزی، ابتدا باید ساختار و اجزای مختلف یک پیچ گوشتی را بشناسیم تا بتوانیم مطالب جزئی‌تر و دقیق تری از آن ارائه کنیم. عموما انواع مختلف پیچ گوشتی ها از سه بخش کلی تشکیل می‌شوند: دسته، میله (شافت) و نوک که در ادامه درمورد هرکدام توضیحات بیشتری می دهیم: 

دسته پیچ گوشتی

در گذشته، انواع مختلف این ابزار را با دسته هایی از جنس چوب یا فلز می ساختند. اما امروزه دسته پیچ گوشتی از جنس پلاستیک نرم و پلاستیک سخت یا سیلیکونی است که هرکدام کاربرد خاصی دارد.

پیچ گوشتی با دسته پلاستیکی سختپیچ گوشتی با دسته پلاستیکی نرم
این نوع پیچ گوشتی از پلاستیک فشرده ساخته می شود و مقاومت بسیار بالایی دارد. به علاوه این که بسیار راحت تر نظافت می شود و در کسب و کار ها مهندسی و تعمیراتی کاربرد بیشتری دارند.

نوع دوم یعنی دسته پلاستیک نرم، از مواد ترکیبی مختلف لاستیکی و در برخی موارد سیلیکونی طراحی می شود و نیروی گشتاوری بیشتری دارد. یعنی کار با آن ساده تر بوده و عملکرد بهتری نسبت به نیروی وارده دارد. در مشاغلی مانند نجاری معمولا از این نوع استفاده می شود.

نوک پیچ گوشتی

قسمتی که تعیین کننده انتخاب شما در خرید پیچ گوشتی است، نوک آن است. به طوری که نوع این ابزار را از روی نوک آن مشخص می کنند. به طور مثال می گوییم پیچ گوشتی چهار سو یا دو سو و... نوک این ابزار، از اشکال مختلفی تشکیل شده است که هرکدام برای باز و بسته کردن نوع خاصی از پیچ ها استفاده می شود. رایج ترین انواع آن چهار سو و دو سو است که در مصارف معمولی و خانگی در بین دیگر مدل ها، بیشترین استفاده را دارند.

پیچ گوشتی ستاره ای، آلنی، سه پر، مثلثی و... انواع مختلف دیگر این ابزار هستند که در برخی موارد خاص که پیچ از شکل خاصی تشکیل شده، استفاده می شوند. جنس نوک پیچ گوشتی نیز از انواع فلزات مانند کروم، استیل، تیتانیوم و... تشکیل می شود که معمول ترین جنس نوک این ابزار، از کروم وانادیوم است.

شافت(میله پیچ گوشتی)

میله یا شافت، وظیفه انتقال نیروی وارد شده به دسته را به نوک پیچ گوشتی دارد. بنابراین بخشی از این ابزار است که باید از کیفیت بالایی ساخته شده باشد. در غیر این صورت، در طولانی مدت ممکن است باعث خمیدگی یا حتی شکستگی میله شود. جنس میله معمولا با نوک پیچ گوشتی یکسان است و همانطور که گفتیم، فلز کروم وانادیوم، رایج ترین آلیاژ به کار رفته در ساخت و پرداخت این ابزار محسوب می شود.

پیچ گوشتی هانتر مدل DI-0037 مجموعه 7 عددی



تعداد
10
جنس دسته
پلاستیکی
نوع سری
دو سو - چهار سو
جنس نوک
فولاد

پیچ گوشتی دو سو مدل Zi4



تعداد
1
جنس دسته
پلاستیکی
نوع سری
دو سو - چهار سو
جنس نوک
فولاد
سایر توضیحات
نوع پیچ گوشتی مچی  بوده و قابلیت تبدیل به پیچ گوشتی T را نیز دارد.

پیچ گوشتی ساعتی مدل HS25 مجموعه 25 عددی



تعداد
25
جنس دسته
چرمی
نوع سری
دو سو - چهار سو - ستاره ای - مثلثی - سه پر
جنس نوک
فولادی
سایر توضیحات
ست پیچ گوشتی ساعتی  دارای یک دسته اصلی با طول 9.5 سانتی متر و 25 سری قابل تعویض با طول 4 سانتی متر در انواع مختلف

مجموعه 25 عددی پیچ گوشتی و سری پیچ گوشتی شیائومی مدل Wiha



تعداد
25
جنس دسته
آلومینیومی
نوع سری
دو سو - چهار سو - ستاره ای - سه پر - شش پر - آلنی - U شکل - مثلثی
جنس نوک
آلومینیومی
سایر توضیحات
مناسب برای تعمیرات  موبایل، رادیو، لپ تاپ، کامپیوتر، دوربین و... - دارای دسته 12.5 سانتی و طول هر سری 2.7 سانتی متر

پیچ گوشتی ساعتی مدل AS160 مجموعه 16 عددی



تعداد
16
جنس دسته
پلاستیکی
نوع  سری
دو سو - چهار سو - آلن - بکس
جنس نوک
فلزی
سایر توضیحات
دارای دسته فلزی مقاوم - مناسب برای تعمیر و باز و بست پیچ انواع  ساعت

پیچ گوشتی مدل دوسر کد a8



تعداد
1
جنس دسته
پلاستیکی
نوع سری
دو سو - چهار سو
جنس نوک
فولاد
سایر توضیحات
دارای سری قابل تعویض متناسب با نیاز

ست پیچ گوشتی تعمیرات رونیکس مدل 2711 -RH



تعداد
50
جنس دسته
پلاستیکی
نوع سری
دو سو - چهارسو - بکس - چهارگوش - ستاره ای - مثلثی
جنس نوک
استیل
سایر توضیحات
ست پیچ گوشتی رونیکس مناسب برای تعمیرات - دارای دسته فلزی و قابلیت تعویض سری

فازمتر رونیکس مدل RH2714



تعداد
1
جنس دسته
عایق پلاستیکی
نوع سری
دو سو
جنس نوک
فلزی
سایر توضیحات
فازمتر رونیکس با طول 14 سانتی متر

مجموعه 25 عددی سری پیچ گوشتی ام اند آر مدل XW-6025



تعداد
25
جنس دسته
فلزی
نوع سری
دو سو - چهار سو - ستاره ای - مثلثی
جنس نوک
فولاد

پیچ گوشتی دوسو و چهارسو مدل RX-5041



تعداد
1
جنس دسته
پلاستیکی - سیلیکونی
نوع سری
دو سو - چهارسو
جنس نوک
کروم وانادیوم
سایر توضیحات
دسته این پیچ گوشتی کاملا ضدلغزش بوده و همچنین قابلیت چکش خوری دارد - سری آن نیز قابل تعویض است

پیچ گوشتی عایق برق دینگشی مدل 68007 مجموعه 7 عددی



تعداد7
جنس بدنه و دستهعایق پلاستیکی
نوع سریدو سو - چهار سو
جنس نوککروم
سایر توضیحاتپیچ گوشتی ترمینال کاملا عایق در برابر جریان الکتریسیته و مناسب برای کار های الکتریکی

پیچ گوشتی جغجغه تی ای ام مدل X08



تعداد1
جنس دستهسیلیکونی
نوع سریبکس
جنس نوکفلزی
سایر توضیحاتپیچ گوشتی مدل جغجغه ای قفل شونده قابل تنظیم که انواع بیت روی آن نصب می شود.

پیچ گوشتی جغجغه ای آ-کرافت مدل DBA14



تعداد1
جنس دستهفولاد
نوع سریدوسو - چهارسو
جنس نوکفولادی
سایر توضیحاتپیچ گوشتی جغجغه ای با قابلیت چپ گرد و راست گرد - بیت گیر مغناطیسی و امکان اتصال انواع سری پیچ گوشتی با درایو 1/4 - تولید کشور تایوان


در ادامه بخوانید : فازمتر: خرید و قیمت انواع فاز متر القایی، دیجیتال، ساده

انواع مختلف پیچ گوشتی کدام اند؟

راهنمای خرید انواع پیچ گوشتی

در این قسمت، به معرفی انواع مختلف این ابزار، از نظر شکل ظاهری، جنس و عملکرد می پردازیم. شما می توانید با مطالعه این قسمت، متناسب با نیاز خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

پیچ گوشتی دو سو

همه ما حداقل یکبار در زندگی، از این مدل استفاده کرده‌‎ایم. ساده ترین نوع این ابزار، مدل دو سو یا تخت است که برای باز کردن پیچ های خطی و معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که این مدل نوک نیز، از دو مدل پهن و باریک تشکیل می‌شود که مدل نوک پهن، قطر بیشتری نسبت به شافت دارد.

پیچ گوشتی چهار سو

مدل چهار سو، در بین انواع مختلف این ابزار، پرکاربرد ترین و رایج ترین پیچ گوشتی است. بیشتر پیچ هایی که نیاز به باز و بسته شدن دارند، به صورت چهار ضلعی هستند که برای باز کردن آن ها از این مدل استفاده می‌کنیم.

پیچ گوشتی چکش خور

در برخی از موارد، ممکن است نیاز باشد تا ضربه ای به پیچ گوشتی وارد شود تا پیچ مورد نظر را بتوانیم باز کنیم. این اتفاق معمولا در موارد صنعتی و کارگاهی و یا تعمیراتی اتفاق می‌افتد. اما آیا همه پیچ گوشتی ها قابلیت ضربه پذیری دارند؟ جواب خیر است. اگر به پیچ گوشتی‌‎های معمولی ضربات سنگین چکش وارد شود، میله آن دچار خمیدگی و انحراف می شود و حتی ممکن است دسته آن بشکند. برای چنین مواقعی، انواع پیچ گوشتی های چکش خور می توانند بهترین گزینه برای شما باشند. این مدل، از مقاومت و قدرت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند جلوی ضربات چکش مقاومت کند.

پیچ گوشتی ستاره ای

برخی از انواع پیچ ها هستند که دارای شش برش بوده و به شکل ستاره شش پر هستند. برای باز کردن چنین پیچ هایی نمی توان از پیچ گوشتی های معمولی دو سو و چهار سو استفاده کرد. به همین دلیل، نوعی از این ابزار وجود دارد که مخصوص باز کردن این پیچ‌ها است. شما می توانید با خرید پیچ گوشتی ستاره ای، به راحتی این پیچ‌های خاص را باز و بسته کنید. باتوجه به عمق زیاد حفره این پیچ ها، پیچ گوشتی به صورت کامل درون آن چفت شده و راحت تر پیچ باز می‌شود.

 ناگفته نماند که در صورت استفاده از پیچ گوشتی ستاره ای نامرغوب و بی کیفیت؛ احتمال شکستن نوک آن داخل پیچ، زیاد است و ممکن است کار را برای شما سخت کند. پس اگر قصد خرید این مدل را دارید، از کیفیت بالا و متریال بکار رفته در آن، اطمینان حاصل کنید.

پیچ گوشتی تعمیرات موبایل

در برخی موارد دیگر که پیچ های بسیار ریز و حساسی در ساخت وسایل مختلف استفاده شده است، نیاز به پیچ گوشتی هایی با قطر خیلی ریز و دقیقی داریم تا بتوانیم این پیچ ها را باز کنیم. یکی از وسایل بسیار پرکاربرد امروزی، موبایل است. برای باز و بسته کردن پیچ های موبایل، از ابزار مخصوص این کار یعنی پیچ گوشتی موبایل استفاده می‌شود.

پیچ گوشتی موبایل معمولا به صورت ست پیچ گوشتی در بازار موجود است. چون در دستگاه  های مختلف، سایز پیچ های گوناگونی به کار رفته است و خرید تکی این ابزار، صرفه اقتصادی ندارد.

پیچ گوشتی ساعتی

پیچ گوشتی ساعتی نیز، درست مانند پیچ گوشتی موبایل است. فقط در برخی از ست های پیچ گوشتی، ممکن است در سایز و ابعاد نوک پیچ گوشتی بایکدیگر تفاوت داشته باشند. پیچ های ساعتی ظریف تر از سایر پیچ ها هستند و در نتیجه، این ابزار، از ظرافت بسیار بالایی متناسب با سایز ساعت مچی ساخته و پرداخته می‌شود.

پیچ گوشتی جغجغه ای

یکی از مدل های این ابزار که کار با آن را بسیار راحت می‌کند، پیچ گوشتی جغجغه ای است. مکانیزم این مدل به گونه ای است که نوک پیچ به صورت ثابت روی پیچ قرار می‌گیرد و شما توسط چرخ جغجغه ای که در ساخت این ابزار به کار رفته است، فقط کافی است تا دسته آن را بچرخانید. یکی از ویژگی های دیگر این دستگاه، این است که فقط به یک جهت ثابت برای باز و بسته شدن می‌چرخد و بدین ترتیب، عمل چرخش را بسیار آسان  تر می‌سازد.

پیچ گوشتی ترمینال (عایق)

این مدل نیز، از انواع دو سو و چهار سوی معمولی است با این تفاوت که سرتاسر شافت و دسته آن، یک عایق الکتریسیته کشیده شده تا برای مصارف برقی و در تماس با الکتریسیته، ایمنی لازم را فراهم سازد. این نوع پیچ گوشتی نیز با نام فازمتر در بازار موجود است که می‌توانید به کمک آن، علاوه بر باز و بست کردن پیچ های معمولی، جریان الکتریسیته را نیز تشخیص دهید.

پیچ گوشتی شارژی

نوع پیشرفته تری از پیچ گوشتی ها وجود دارد که به صورت الکتریکی عمل می‌کند. این ابزار، مکانیزمی بسیار شبیه به مته یا دریل دارد. با این تفاوت که در ابعاد کوچکتری ساخته شده و از نوک های پیچ گوشتی در آن استفاده می‌شود. شما می‌توانید به راحتی و با فشردن یک دکمه، پیچ های مختلف را باز و بسته کنید بدون این که کوچک ترین فشار و نیرویی به دستان خود وارد کنید!

پیچ گوشتی مشتی

در مواردی که محدودیت فضا و ارتفاع برای انجام تعمیرات یا باز و بست کردن پیچ ها وجود دارد، از پیچ گوشتی مشتی استفاده می‌شود. ارتفاع دسته این ابزار کوتاه و عرض آن زیاد است و به این ترتیب، به راحتی می‌توانید از آن در موارد محدود استفاده کنید.

هنگام خرید ست پیچ گوشتی باید به چه نکاتی توجه کنم؟

مهمترین نکات برای خرید ست پیچ گوشتی

نکات بسیار زیادی وجود دارند که قبل از خرید پیچ گوشتی باید به آن ها توجه کنید. در این نوشتار از چی بگیر با ما همراه باشید تا شما را با انواع پیچ گوشتی آشنا کنیم و به معرفی بهترین و کاربردی ترین نوع ست پیچ گوشتی بپردازیم. در ادامه می‌توانید مهمترین نکات خرید این ابزار را مشاهده کنید تا بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید:

تعیین مدل پیچ گوشتی براساس نیاز و مصرف

اولین نکته، نوع مصرف شما است. ابتدا ببینید که برای چه کاری می‌خواهید پیچ گوشتی تهیه کنید؟ برای کار های حرفه ای و ساخت و ساز، نجاری، تعمیرات خودرو و موتور، تعمیرات موبایل و ساعت، تعمیرات یخچال و لوازم خانگی و... می‌خواهید پیچ گوشتی بخرید یا مصرف شما در حد باز کردن وسایل ساده خانگی و ساده است؟ آیا نیاز به تهیه ست پیچ گوشتی دارید یا خرید یک عدد به صورت تکی کار شما را راه می‌اندازد؟ تمامی این موارد، تعیین کننده اصلی انتخاب شما در خرید خواهد بود.

سایز و ابعاد

نکته بعدی که حائز اهمیت است، ابعاد و سایز پیچ گوشتی است. اگر اغلب موارد برای باز و بسته کردن پیچ‌های معمولی و متوسط به این ابزار نیاز پیدا می‌کنید، سعی کنید از سایز های متوسط آن تهیه کنید. اما اگر در موارد بسیار کوچک مانند باز و بسته کردن دستگاه های موبایل، ساعت و... بیشتر از پیچ گوشتی استفاده  می‌کنید، مدل های ظریف و سایز پایین را باید تهیه کنید.

جنس دسته، بدنه و نوک

جنس دسته پیچ گوشتیدر عملکرد و مکانیزم چرخش آن تاثیر زیادی دارد. سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که کمترین لغزش و اصطکاک را با دستان شما داشته باشد. همچنین متریال به کار رفته در ساخت دسته این ابزار، عمدتا از پلاستیک فشرده و یا سیلیکونی است که ما به شما، جنس سیلیکونی را به دلیل اصطکاک بسیار کمتر و عمر بیشتر پیشنهاد می‌کنیم. به عاج  دار بودن سطح دسته پیچ گوشتی نیز توجه کنید. معمولا دسته های مرغوب را  به صورت عاج دار و پله‌ای می‌سازند تا بهترین عملکرد را هنگام وارد کردن نیرو داشته باشند.
جنس بدنه یا شافت پیچ گوشتیجنس بدنه یا شافت نیز بسیار مهم است. چون تاثیر مستقیم بر عمر و کیفیت کار این ابزار دارد. جنس میله معمولا از کروم و استیل ساخته می‌شود. اگر شافت پیچ گوشتی، مرغوب نباشد، به مرور زمان دچار خمیدگی شده و کاملا بلا استفاده می شود. حتی در برخی موارد ممکن است دچار شکستگی نیز بشود.
جنس نوک پیچ گوشتیجنس نوک پیچ گوشتی نیز عمدتا از کروم وانادیوم است که باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشد تا در برابر نیرو های وارده و چرخش، بتواند مقاومت کند. برخی از انواع پرطرفدار پیچ گوشتی هستند که نوک آن ها، مغناطیسی است و پیچ به راحتی روی آن سوار می‌شود. این مدل، سرعت و دقت کار شما را بسیار بالا می‌برد و نیازی ندارید تا پیچ را با دست در جای خود قرار دهید؛ بلکه فقط کافی است تا نوک پیچ گوشتی را به سمت پیچ ببرید تا پیچ روی نوک ابزار چفت شود.

طول دسته

طول دسته پیچ گوشتی نیز در انتخاب شما می‌تواند تاثیرگذار باشد. در مواردی که نیروی بیشتری برای باز و بسته کردن پیچ ها نیاز است، معمولا از پیچ گوشتی هایی با میله بلندتر به دلیل عمل گشتاوری بهتر استفاده می‌شود.

قیمت پیچ گوشتی

قیمت پیچ گوشتی در بازار، تنوع خیلی بالایی دارد. از چند هزارتومن گرفته  تا انواع ست پیچ گوشتی با قیمت های چند میلیونی. اما نکته ای که حائز اهمیت است، کارایی و کیفیت ابزار مورد نظر شما است. مد نظر داشته باشید که پیچ گوشتی هایی با قیمت های بسیار ارزان، از کیفیت ساخت بسیار پایینی برخوردار بوده و قطعا ناخالصی‌هایی در بدنه و دسته آن وجود دارد که ممکن است عمر زیادی برای شما نداشته باشند.

پس قیمت پیچ گوشتی نیز، از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. قبل از خرید، ابتدا نیاز و سپس بودجه خود را تعیین کنید تا براساس آن بتوانید درست انتخاب کنید.

خرید ست پیچ گوشتی

باتوجه به این که ممکن است در طول زمان، به ابعاد و سایز های متفاوتی از پیچ گوشتی نیاز پیدا کنید، بهتر است به جای خرید تکی پیچ گوشتی، یک ست کامل برای منزل یا محل کار یا خودروی خود تهیه کنید تا برای تمامی مواقع و شرایط، مجهز به ابزار بوده و لنگ نمانید.

بهترین پیچ گوشتی برای خانه کدام است؟

برای خانه چه پیچ گوشتی بخریم؟

معمولا در منازل، برای این که در موارد مختلف و متنوعی از پیچ گوشتی استفاده می‌شود، بهتر است یک پیچ گوشتی با قابلیت تعویض سری یا یک ست پیچ گوشتی خریداری کنید تا در هر موردی، بتوانید به راحتی پیچ مورد نظر خود را باز یا بسته کنید. اما به طور معمول، در جعبه ابزار هر خانه‌ای، باید دو یا سه پیچ گوشتی بلند و بزرگ پیدا شود.

چگونه بفهمیم به چه اندازه پیچ گوشتی نیاز داریم؟

با توجه به تنوع در ساخت و تولید پیچ گوشتی، ابتدا باید بررسی کنید که چرا به پیچ گوشتی نیاز دارید؟ اگر برای تعمیر لوازم الکترونیکی و ظریف می‌خواهید این ابزار را تهیه کنید، باید به سراغ مدل های ساعتی و موبایلی که در این مقاله توضیح دادیم بروید. اگر پیچ‌های بزرگ یا متوسط مد نظر شما است، می‌توانید یک پیچ گوشتی با ابعاد استاندارد و معمولی تهیه کنید. 

جمع بندی خرید پیچ گوشتی

یکی از ضروری ترین و پرمصرف  ترین ابزار هایی که در هر خانه یا محل کاری می‌توانید پیدا کنید، پیچ گوشتی است. این ابزار، کاربرد های بسیار زیادی دارد که ممکن است در طول روز، یک یا دوبار به آن نیاز پیدا کنیم. از این رو، در این مقاله از چی بگیر، سعی کردیم تا بهترین راهنمای خرید پیچ گوشتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا هر نکته ای که قبل از خرید این ابزار لازم است را بدانید و بهترین گزینه ها را برای خود انتخاب و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.