کابل HDMI چیست؟ راهنمای خرید و قیمت انواع کابل hdmi

راهنمای خرید بهترین کابل HDMI

قبل از این‌که کابل HDMI پا به عرصه تکنولوژی بگذارد، دستگاه‌های مختلف صوتی و تصویری، معمولا به وسیله فیش های متعددی به یکدیگر متصل می‌شدند. معایب استفاده از این فیش ها کاهش کیفیت صدا و تصویر و اشغال فضا باتوجه به تعداد این فیش ها بود. اما با حضور انواع کابل HDMI تحولی بسیار بزرگ در انتقال داده های تصویری و صوتی بین دستگاه های مختلف رخ داد و هنوزم که هنوزه، این وسیله کاربردی، در بین مردم از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

اما آیا خرید بهترین کابل HDMI کار ساده‌ای است؟ باتوجه به تنوعی که در بازار این دستگاه وجود داشته و همچنین نیاز به داشتن اندکی دانش تکنولوژی برای انتخاب یک کابل سازگار، امروز در این مقاله از چی بگیر، قصد داریم تا تمامی نکاتی که در این زمینه باید بدانید را به شما آموزش دهیم تا به راحتی بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. پس در ادامه باما همراه باشید.

کابل hdmi چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به زبان ساده بخواهیم صحبت کنیم، کابل HDMI (کوتاه شده واژه High-Definition Multimedia Interface) یک رابط برای ارسال سیگنال های صوتی و تصویری، از یک دستگاه به یک نمایشگر یا از یک نمایشگر، به یک نمایشگر دیگر است. تصور کنید می‌خواهید همراه دوستان خود، با لپ تاپ یک سریال تماشا کنید؛ اما آیا نمایشگر لپ تاپ، برای تماشای چند نفر مناسب است؟ خیر! پس شما نیاز به یک رابط قدرتمند دارید تا ویدیو و صدا را دقیقا با همان کیفیت، سرعت و وضوح از لپ تاپ به تلویزیون منتقل کند که این، وظیفه انواع کابل hdmi است.

به جز لپ تاپ و کامپیوتر، شما با استفاده کابل hdmi برای گوشی، به راحتی می‌توانید  تلفن همراه خود را نیز به یک نمایشگر متصل کرده و از آن استفاده کنید.

پورت ورودی و خروجی این سیستم را می‌توانید روی تمامی دستگاه های مدرن که از سال 2003 به این طرف تولید شده‌اند، پیدا کنید. دستگاه هایی همچون تلویزیون ها، کامپیوتر، لپ تاپ، انواع کنسول بازی یا حتی  پروژکتور ها.

همچنین لازم به ذکر است که سیستم hdmi از تمامی فرمت های ویدیویی با کیفیت و رزلوشن بالا از جمله Ultra HD, 4K و 8K پشتیبانی می‌کند. این نکته در مورد کیفیت ها و فرمت های صوتی مختلف نیز صدق می‌کند. از جمله فرمت های Dolby TrueHD, DTS HD master Audio و... که بدون کوچک ترین افت کیفیتی، به مقصد منتقل می‌شود.

معرفی ورژن های مختلف کابل hdmi

از ابتدای عرضه انواع نسخه های کابل hdmi تا به امروز، ورژن‌های مختلفی با سازگاری های متفاوت و کیفیت انتقال داده بیشتر و به روزتری وارد بازار شده‌است. اما تفاوت بین انواع مختلف آن چیست؟ آیا باید نگران سازگاری پورت های قدیمی با ورژن‌های جدید باشیم؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا تمامی این سوال ها و چالش ها را به طور دقیق تری بررسی کنیم:

ورژن کابل HDMI
توضیحات و ویژگی ها
HDMI 1.0
تک کاناله و دارای پهنای باند 165 مگاهرتز و حداکثر بیت ریت 4.9 گیگ بر ثانیه (پشتیبانی از کیفیت های 1080)
اولین نسخه عرضه شده.
HDMI 1.1
پشتیبانی از صدای چند کاناله یا مولتی چنل با ظرفیت حداکثر 5.1.
HDMI 1.2
پشتیبانی از فرمت های چندکاناله تک بیتی مانند SACD و اضافه شدن کانکتور های کامپیوتر شخصی در این نسخه از hdmi.
HDMI 1.2a
همانند نسخه های قبل با قابلیت با چند به روزرسانی جزئی برای تست و رفع مشکلات.
HDMI 1.3
پشتیبانی از بیت ریت 10.2 گیگ بر ثانیه (ویدیو های سه بعدی)
افزایش پهنای باند تا 340 مگاهرتز.
پشتیبانی از استاندارد Deep color (رنگ های 16 بیتی، 12 بیتی و 10 بیتی)
HDMI 1.4
دارای پهنای باند فراتر از نسخه های قبلی و اولین نسخه کابل hdmi 4k
کیفیت بسیار بالای تصویر و مجهز به ARC یا کانال بازگشت صدا برای بهترین عملکرد.
فریم ریت حداکثر 30 هرتز.
HDMI 2.0 یا کابل HDMI 4k
پشتیبانی از فرمت های جدید تر 4k با رزولوشن بالا (3840*2160)
فریم ریت حداکثر 60 هرتز.
HDMI 2.0a
محدوده دینامیکی بسیار بالا.
کیفیت و وضوح تصویر بسیار بالا به کمک ویژگی HDR
HDMI 2.1
رفرش ریت بسیار بالای 60 هرتز و 120 هرتز و پخش فوق العاده باکیفیت ویدیو
پشتیبانی از رزلوشن های بالا تا حتی 10k.
پهنای باند 48 گیگابایتی.
پخش ویدیو و تصاویر به صورت فریم به فریم و حداکثر کیفیت و وضوح.

انواع کابل hdmi موجود در بازار 

به لحاظ عملکرد، انواع کابل HDMI را می‌توان به هفت نوع مختلف تقسیم بندی کرد که در ادامه، هرکدام را معرفی کرده و توضیح داده‌ایم تا براساس نیاز و امکانات مورد نظرتان، بتوانی بهترین کابل را خریداری نمایید:

کابل HDMI استاندارد

این نوع کابل، معمولا برای دستگاه‌های کاربردی معمولی یا خانگی مانند تلویزیون های شبکه خانگی و... کاربرد  بیشتری دارند و از رزلوشن های بین 720 تا 1080 نیز پشتیبانی می‌کنند. اما ویدیو هایی با رزلوشن 4k و بالاتر توسط این دستگاه  پشتیبانی نمی‌شود.

کابل HDMI استاندارد با اترنت

این نوع از کابل نیز همانند نوع قبلی عمل کرده با این تفاوت که یک کانال اضافی با قابلیت انتقال سیگنال های اترنت در آن تعبیه شده و شما می‌توانید با قابلیت اتصال اینترنت، یک شبکه بین دو دستگاه ورودی و خروجی ایجاد کنید.

کابل HDMI پرسرعت

علاوه بر پشتیبانی رزلوشن‌های 1080 یا 4k به بالا، از دیگر قابلیت‌های این نوع کابل، پشتیبانی از ویدیوهای سه بعدی و با رنگ‌های عمیق یا دیپ کالر است. همچنین پهنای باند این نوع کابل 10 گیگابایت بر ثانیه است.

کابل HDMI پرسرعت با اترنت

این نوع نیز، عملکردی کاملا مشابه با نوع قبلی دارد. با این تفاوت که یک کانال اضافی برای انتقال داده‌های اترنت در آن قرار گرفته و به راحتی می‌‎‌توانید دو دستگاه را با هم شبکه کرده و از آن استفاده کنید. قیمت کابل HDMI پرسرعت با اترنت، معمولا بالاتر از نسخه‌های دیگری است که تا اینجای کار نام برده‌ایم.

کابل HDMI پرسرعت پریمیوم

یکی از انواع بسیار کاربردی این وسیله که برای نمایش هرچه بهتر ویدیو های UltraHd  و HDR طراحی شده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر این مدل می‌توان به محدوده رنگی بسیار گسترده، رفرش ریت 60 هرتزی، پهنای باند تا 18 گیگابایت بر ثانیه و کیفیت بسیار بالای پخش و سرعت اشاره کرد.

کابل HDMI پرسرعت پریمیوم با اترنت

این ورژن نیز همانند نوع قبلی است که دارای کانال انتقال سیگنال‌های اترنت را نیز دارد. در این مورد نیز قبلا توضیحات لازم را داده‌ایم.

کابل HDMI فوق پرسرعت یا Ultra High Speed

آخرین و به روز ترین نسخه از انواع این کابل که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و به خصوصی از جمله پخش ویدیو و تصاویر با حداکثر وضوح و کیفیت، پهنای باند بالا تا 48گیگ برثانیه، پشتیبانی از تمامی کیفیت‌ها و رزلوشن های موجود و سرعت بسیار بالای پردازش و انتقال داده های صوتی و تصویری است.

کابل hdmi گوشی به تلویزیون

نسل دیگری از کابل‌ های انتقال داده نیز در بازار موجود هستند که برای انتقال داده‌های تصویری و صوتی از موبایل به یک نمایشگر دارای ورودی HDMI طراحی و تولید شده‌اند. به این نوع کابل‌ها، MHL به HDMI یا کابل HDMI برای موبایل نیز می‌گویند. وظیفه این نوع کابل ها، دقیقا مشابه عملکردی است که کابل HDMI  انجام می‌دهد؛ با این تفاوت که مخصوص گوشی طراحی شده و برای انتقال داده از طریق گوشی (چون خروجی HDMI ندارد) کاربرد دارد. 

در ادامه، چند نمونه از انواع کابل HDMI موجود در بازار که فروش بالایی داشته و از بهترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها بین کاربران هستند را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید با خیال راحت، انتخاب خود را نهایی کنید.

کابل HDMI مدل 4K طول 2 متر



پورت ارتباطی
HDMI
طول کابل
کابل HDMI 2 متری
سایر توضیحات
کابل HDMI 4k مناسب برای انواع کنسول، دستگاه  پخش و لپ تاپ و پشتیبانی از کیفیت 4k

کابل HDMI سونی مدل 4k ultra PS4 طول 3 متر



پورت ارتباطی
HDMI
طول کابل
3 متری
سایر توضیحات
کیفیت پخش بسیار عالی و سرعت انتقال داده تا 5گیگابایت در ثانیه - مناسب برای اتصال تلویزیون، دستگاه DVR، کامپیوتر و سایر دستگاه های دارای پورت اچ دی ام آی

کابل HDMI تسکو مدل TC 70 به طول 1.5 متر



پورت ارتباطی
HDMI
طول کابل
1.5 متری
سایر توضیحات
پشتیبانی از تصاویر 4k و 3D - پشتیبانی از صدای دالبی دیجیتال - دارای کانال انتقال داده شبکه ای یا اترنت - مقاومت بسیار بالای کانکتور ها

کابل HDMI مدل PRH5 به طول 5 متر



پورت ارتباطی
HDMI
طول کابل
کابل HDMI 5 متری
سایر توضیحات
دارای روکش بسیار باکیفیت در قسمت کابل و کانکتور - دارای رنگ بندی متنوع و پشتیبانی از کیفیت های بالای تصاویر - طول بسیار بلند و انعطاف پذیری بالا برای اتصال دستگاه های مختلف

کابل HDMI وی نت مدل v-10 به طول 10 متر



پورت ارتباطی
HDMI
طول کابل
کابل HDMI 10 متری
سایر توضیحات
پشتیبانی از تصاویر با کیفیت های 1080، Full HD - دارای روکش PVC مقاوم - دارای نویزگیر -

کابل HDMI آمازون بیسیکس مدل HDMI to HDMI به طول 3 متر



پورت ارتباطی
HDMI
طول کابل
3 متری
سایر توضیحات
کابل HDMI اورجینال آمازون دارای گارانتی - رابط های ساخته شده از آلیاژ طلا و کیفیت بسیار بالای انتقال داده - مناسب برای اتصال انواع کنسول بازی، دی وی دی پلیر، کامپیوتر و انواع تلویزیون ها

کابل HDMI پرایم کد PRH1/5 به طول 1.5 متر



پورت ارتباطی
HDMI
طول کابل
1.5 متر
سایر توضیحات
دارای روکش بسیار باکیفیت - دارای رنگ بندی گوناگون - دارای نویزگیر و متناسب با انواع دستگاه های دارای پورت HDMI

کابل تبدیل HDMI به Micro HDMI مدل 001 به طول 1.5 متر



پورت ارتباطی
HDMI -  Micro HDMI
طول کابل
1.5 متری
سایر توضیحات
کابل HDMI برای گوشی - متناسب با انواع گوشی های اندروید

کابل تبدیل MHL به HDMI طول 1.8 متر



پورت ارتباطی
HDMI  - Micro USB
طول کابل
1.8 متری
سایر توضیحات
کابل HDMI گوشی به تلویزیون و سازگار با انواع گوشی های اندروید - پشتیبانی از کیفیت 1080p - پشتیبانی از MHL

قبل از خرید کابل hdmi حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید

خرید این وسیله الکترونیکی نیز همانند وسایل دیگر مربوط به تکنولوژی و سخت افزار، ممکن است گیج کننده و سخت باشد. در بسیاری موارد نیز برخی افراد به دلیل نداشتن دانش کافی در این زمینه، دچار اشتباه شده و کابلی ناسازگار با دستگاه خود می‌خرند که در نهایت می‌تواند منجر به خسارت مالی و زمانی برای شما شود. از همین رو، در ادامه این قسمت، مهمترین نکاتی که هنگام خرید یک کابل HDMI کاربردی باید بدانید، مو به مو ذکر شده است. پس با دقت این مطلب را دنبال کنید تا متناسب با بودجه و نیاز خود، بتوانید بهترین کابل HDMI را خریداری کنید.

ورژن های مختلف کابل HDMI

نسخه کابلی که می‌خواهید تهیه کنید، بسیار مهم است. در ابتدا اول مشخص کنید که وضوح، سرعت و کیفیت پخش تا چه اندازه‌ای برای شما اهمیت دارد؟ آیا پخش با وضوح 4k برای شما در اولویت است یا خیر؟ سپس انتخاب خود را باتوجه به این فاکتور و فاکتورهای دیگری که در ادامه خواهیم گفت، نهایی کنید. قیمت کابل HDMI نسخه 1.4 معمولا پایین‌تر بوده و از رزلوشن های 4k پشتیبانی نمی‌کند. پس اگر کیفیت و رزلوشن برای شما مهم است، نسخه های بالاتر را تهیه کنید.

به چه اندازه و طولی از کابل نیاز دارید؟

طول کابل نیز، از موارد تعیین کننده در انتخاب شما خواهد بود. ابتدا نیازهای خود را بررسی کنید و حداکثر فاصله‌ای که بین دستگاه‌های مورد نظر شما قرار است وجود داشته باشد را تخمین بزنید. خوشبختانه در این زمینه، شما محدودیتی نداشته و از کابل‌هایی باطول‌های بسیار طولانی نیز می‌توانید بهره‌مند شوید. 

فقط کافی است تا مسافت بین دستگاه‌های مورد نظر خود را بدانید. کابل HDMI 5 متری یکی از طول‌هایی است که بین کاربران، محبوبیت بیشتری داشته و اکثر افراد برای راحتی اتصال و عدم محدودیت، از این نوع خریداری می‌کنند.

قیمت کابل HDMI 

قیمت کابل HDMI نیز براساس ورژن ساخت، نوع، برند سازنده، طول و جنس بدنه آن تعیین می‌شود. شما باید براساس تمامی اطلاعاتی که در این مقاله به شما ارائه کردیم، گزینه مناسب را متناسب با بودجه و نیاز خود انتخاب کرده و سپس، بهترین گزینه را از نظر قیمتی و کارایی برای خود انتخاب کنید. مد نظرتان باشد که کابل HDMI اورجینال و باکیفیت معمولا از قیمت بیشتری نسبت به مدل های غیراصل و فیک دارد.

سرعت انتقال دیتا، از دیگر نکات هم خرید کابل HDMI 

سرعت انتقال داده ها و سیگنال های صدا و تصویر، یکی دیگر از نکات مهمی است که هم در قیمت کابل HDMI و هم در عملکرد و کارایی آن برای شما نقش ایفا می‌کند. قبل تر در قسمت انواع مختلف کابل HDMI در مورد مدل‌های گوناگون این وسیله و سرعت‌های مختلف آن، صحبت کرده‌ایم که به راحتی می‌توانید با توجه به مطالب گفته شده، متناسب با نیازی که دارید، گزینه درست را انتخاب کنید.

نکاتی فوق‌العاده درباره کابل hdmi که شاید ندانید

همانطور که گفتیم، بهترین کابل hdmi توانایی بسیار بالایی در انتقال سیگنال‌های صوتی و تصویری چندکاناله و باکیفیت از طریق یک کابل ساده را دارد؛ اما آیا از همه مزایا و نکات جالب درباره این وسیله کاربردی، خبر دارید؟ اگر جواب خیر است، ادامه این قسمت را از دست ندهید:

  • قابلیت انتقال سیگنال ویدیو های سه بعدی: شاید باور نکنید اما تنها راه انتقال سیگنال‌های ویدیو های سه بعدی برای نمایشگر های 3D، استفاده از این وسیله است. این کابل قدرتمند، قادر است سیگنال‌های سه بعدی را از دستگاه‌های خروجی مختلف، به راحتی به تلویزیون منتقل کند.
  • فراتر از صدا و تصویر: باتوجه به قابلیتت مانیتور دوطرفه و ارسال و دریافت داده ها به کمک 18 پین به‌کار رفته در کابل، بین اجزای سازگار از اتصال اینترنت نیز بهره‌مند شوید که این یک امکان فوق العاده محسوب می‌شود.
  • هیچ محدودیتی در کار نیست: انواع کابل hdmi در بازار، دارای طول‌های مختلف و بسیار بلندی هستند که محدودیت‌های اتصال را برای شما از بین می‌برند. حتی کابل hdmi 5 متری نیز در بازار موجود است که می‌توانید برای کارهایی مانند استفاده از ویدیو پروژکتور یا اتصال از راه دور بین اتاق ها از آن به راحتی استفاده کنید.

کابل HDMI چه برندی مناسب است؟

برند سازنده نیز، از نکاتی است که هنگام خرید کابل باید به آن توجه کنید. برخی از تولید کنندگان با قیمت‌های بسیار پایین، محصولاتی بی کیفیت روانه بازار می‌کنند که ممکن است عمر بسیار کوتاهی داشته و عملکرد آن نیز بسیار ضعیف باشد. پس هنگام خرید کابل HDMI حتما از برند های معتبر و باکیفیت انتخاب کنید تا با این مشکلات روبرو نشوید.

در حال حاضر از پرفروش ترین و محبوب ترین برند های بازار، می‌توان به کابل HDMI سونی، سیلترون، تسکو، وی نت و باسئوس اشاره کرد.

آیا پورت های قدیمی با نسخه های جدید مشکل سازگاری و پشتیبانی دارند؟

تنهای در صورتی که از نسخه های قدیمی استفاده می‌کنید و می‌خواهید از جدیدترین امکانات کابل hdmi 4k نسخه 2.1 بهره ببرید، باید نگران این سازگاری باشید. یعنی نسخه های قدیمی تر، سازگاری اجرا با نسخه های جدید را دارند؛ اما ممکن است در برخی از قابلیت‌های جدید و به روز، کارایی نداشته باشند. در هرصورت، هنگام خرید بهترین کابل hdmi به نسخه آن توجه کنید. هرچند نسخه‌های قدیمی تر از 1.4 امروزه دیگر کاربردی نداشته و نسخه 1.4 و بالاتر در بازار امروز، موجود و قابل خرید هستند.

چگونه با کابل hdmi به تلویزیون وصل شویم؟

شما به راحتی می‌توانید به کمک یک کابل HDMI از لپ تاپ، کامپیوتر، کنسول بازی، ویدیو پروژکتور یا حتی موبایل خود به تلویزیون خود متصل شده و نمایشگر دستگاه خود را با بالاترین کیفیت روی تلویزیون به نمایش دربیاورید. فقط کافی است تا یک سر کابل را در پورت خروجی دستگاه مد نظرتان قرار داده و سر دیگر آن را داخل پورت ورودی تلویزیون بگذارید. سپس کانال تلویزیون را روی کانال HDMI که به آن وصل شده اید بیاورید.

چگونه با کابل hdmi گوشی را به تلویزیون وصل کنیم؟

برای اتصال گوشی به تلویزیون از طریق کابل HDMI نیاز است که یک کابل HDMI برای موبایل تهیه کنید. یک سر این کابل به موبایل شما متصل شده و سر دیگر آن، به ورودی HDMI تلویزیون متصل می‌شود که پس از وارد شدن به کانال مربوطه، نمایشگر موبایل شما روی تلویزیون به نمایش در‌می‌آید. در این مقاله به طور مفصل درباره انواع کابل HDMI برای موبایل و تمامی دستگاه‌های دیگر، توضیحات لازم را داده ‌ایم.

سخن پایانی

امروزه استفاده از تجهیزات مربوط به تکنولوژی و سخت افزار، با سرعت زیادی رو به پیشرفت بوده و هرروز، سخت افزارها و تکنولوژی‌های به روز و خیره کننده ای وارد بازار می‌شود که کاربرد هرکدام از آن ها، هر انسانی را شگفت زده می‌کند.

امروز در این مقاله از سایت چی بگیر، سعی کردیم تا یکی از پرکاربرد ترین و مهمترین سخت افزار های مربوط به تکنولوژی یعنی کابل HDMI را به شما معرفی کرده و نکات مهمی که هنگام خرید آن باید مد نظر قرار دهید را به شما آموزش دهیم. به وسیله این ابزار کاربردی، با بهترین کیفیت صدا و تصویر می‌توانید نمایشگر موبایل، کنسول، دی وی دی پلیر،  کامپیوتر و پروژکشن خود را به راحتی روی نمایشگر دلخواه خود به نمایش دربیاورید و از مزایای بی پایان آن بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.