دستگاه حضور و غیاب: معرفی انواع دستگاه کنترل تردد (تشخیص چهره و اثرانگشتی)

راهنمای خرید بهترین دستگاه کنترل تردد

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، انجام بسیاری از امور اداری و صنعتی، بسیار آسان و دقیق‌تر از گذشته شده‌است. یکی از کارهایی مهمی که بیشتر در گذشته، در اداره‌جات، کارگاه ها، کارخانه‌جات و... به صورت دستی و توسط نیروی انسانی انجام می‌شد، حضور غیاب پرسنل و کنترل ورود و خروج آن‌هاست که مشکلات و نقاط ضعف بسیار زیادی دارد. اما امروزه با ظهور دستگاهی بسیار کاربردی به نام دستگاه کنترل تردد، این امر به صورت دقیق تر و بهتری انجام می‌شود.

در ادامه این مطلب از سایت چی بگیر، به معرفی کامل دستگاه کنترل تردد و بررسی مزایای آن پرداخته و یک راهنمای جامع و کامل برای این دستگاه به شما ارائه می‌کنیم تا بهترین گزینه را برای محل مورد نظرتان تهیه کنید.

دستگاه حضور غیاب یا کنترل تردد چیست؟

یک مجموعه بسیار بزرگ مانند یک شرکت، یک کارخانه یا یک مرکز بهداشتی درمانی را در نظر بگیرید که دارای کادری وسیع از پرسنل و کارمندان است. کنترل حضور و غیاب، ورود و خروج و زمان بندی کاری و حضور افراد در شیفت های مختلف، به صورت دستی و توسط نیروی انسانی چقدر می‌تواند زمانبر، هزینه بر و دارای خطا باشد؟ قطعا چنین مراکزی، در ابعاد وسیع و یا حتی کوچک تر هم با چنین چالش هایی روبرو خواهند شد. 

دستگاه کنترل تردد افراد، برای برطرف کردن تمامی این چالش ها طراحی و ساخته شده و وظیفه اصلی آن، کنترل ورود، خروج و محاسبه زمان کاری و حضور آنان در شیفت مربوطه به کمک تکنولوژی است؛ آن هم به صورت کاملا خودکار و به کمک سیستم اتوماسیون. این دستگاه می‌تواند به روش های مختلفی عمل کند که در ادامه، به معرفی انواع دستگاه حضور غیاب و بررسی نحوه عملکرد، مزایا و معایب هرکدام به‌طور کامل و مفصل می‌پردازیم.

معرفی انواع دستگاه حضور و غیاب:

معمولا دستگاهای کنترل تردد، از تکنولوژی و الگوریتم های مختلفی برای تشخیص حضور افراد و ثبت اطلاعات آن ها استفاده می‌کند. به طور کلی این دستگاه شامل دو مدل دستگاه کنترل تردد کارتی و دستگاه ساعت زنی بیومتریک می‌شود. مدل هایی که از الگوریتم بیومتریک (تشخیص چهره، اثرانگشتی، کف دست و تشخیص عنبیه) استفاده می‌کنند، درصد خطای صفر داشته و بسیار دقیق تر و پیچیده تر از نمونه های کارتی هستند.

دستگاه کنترل تردد تشخیص چهره

در این نمونه، برای هر کدام از افراد پرسنل یک کارت با اطلاعات شخصی وی ارائه می‌شود که به صورت بارکدخوان یا مغناطیسی، با نزدیک کردن کارت به دستگاه یا کشیدن آن در محل مربوطه، اطلاعات فرد دریافت و ثبت می‌گردد.

معایبمزایا
احتمال گم شدن کارت و یا جا گذاشتن آن.
سرعت بالای عملکرد
احتمال استفاده دیگران از کارت و اطلاعات آن توسط اشخاص دیگر.
کم هزینه ترین روش

بدون درصد خطای تشخیص اطلاعات و افراد

دستگاه حضور و غیاب انگشتی:

این نوع دستگاه، مجهز به یک سنسور تشخیص اثر انگشت است که کارمندان و کارکنان، در ابتدا اثر انگشت خود را به دستگاه معرفی کرده و اطلاعات هرشخص به طور جداگانه در دستگاه ثبت می‌گردد. سپس هر شخص با گذاشتن انگشت خود روی سنسور دستگاه، اطلاعات بلافاصله شناسایی شده و حضور وی ثبت می‌شود.

معایبمزایا
بهداشت ضعیف، باتوجه به استفاده افراد گوناگون از انگشت خود روی دستگاه و احتمال انتقال بیماری های مختلف.
درصد خطای صفر


عدم امکان تقلب و سواستفاده افراد

سرعت عملکرد بسیار بالا (تقریبا دو ثانیه به محض قرارگیری انگشت روی دستگاه)

دستگاه کنترل تردد بیومتریک

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک دستگاهی است که برای تأیید هویت افراد استفاده می شود. ویژگی های مورد استفاده برای شناسایی افراد شامل اثر انگشت، الگوهای صدا، عنبیه، تشخیص چهره و اندازه گیری دست است. این ویژگی ها برای هر فردی منحصر به فرد است و داده های موجود در دستگاه های بیومتریک را نمی توان به اشتراک گذاشت یا هک کرد.

دو کلاس مختلف در دستگاه حضور و غیاب بیومتریک وجود دارد:

  • بیومتریک فیزیولوژیکی که در آن اثر انگشت، دست، صورت، عنبیه و غیره ثبت و مقایسه می شود. اثر انگشت پرکاربردترین بیومتریک فیزیولوژیکی است.
  • بیومتریک رفتاری که در آن رفتار یک فرد تجزیه و تحلیل می شود، از جمله تشخیص صدا، امضاها، و ضربه های کلید و غیره.
معایبمزایا
در اداره های شلوغ با پرسنل زیاد، باتوجه به زمانبر بودن پروسه، ممکن است افراد دیگر منتظر نوبت شده و ورود آن ها با کمی تاخیر اتفاق بیفتد. (این مشکل با خرید چند دستگاه دیگر به راحتی رفع می‌گردد.صرفه جویی در زمان(یک ثانیه پس از قرارگیری جلوی سنسور تشخیص )
قیمت بالاامنیت بالا(عدم امکان تقلب و سواستفاده افراد برای تردد های غیرمجاز)

دقیق ترین دستگاه حضور و غیاب

حدف نظارت مبتنی بر کاغذ

معرفی بهترین دستگاه کنترل تردد

دستگاه حضور غیاب فراافزار مدلFara Af 490w



نوع دستگاهترکیبی (تشخیص چهره، اثرانگشت، رمز، کارت)
ظرفیت دستگاه5000 کاربر - 1000 چهره - 5000 اثرانگشت - 5000 رمز عددی - 5000 کارت - 300000 تردد
نوع اتصالقابلیت اتصال به شبکه - USB - کارت حافظه
سایر ویژگی هادارای صفحه نمایش تمام رنگی - منوی صوتی دو زبانه فارسی و انگلیسی - تکنولوژی تشخیص اثرانگشت تقلبی - دارای نرم افزار پایه رایگان

دستگاه حضور غیاب فرا افزار مدل Ac- 220



نوع دستگاهدستگاه حضور غیاب اثرانگشتی
نوع اتصالقابلیت اتصال به شبکه - USB - کارت حافظه
سایر ویژگی هاامکان تعریف کردن 10 اثر انگشت برای هر شخص - بدون محدودیت در ثبت تعداد پرسنل، شیفت و گروه کاری - تکنولوژی تشخیص اثرانگشت تقلبی - دارای نرم افزار انحصاری رایگان  و تحت وب - امکان ارائه گزارشات در قالب Excel و... - دارای صفحه نمایش تمام رنگی - ارائه آموزش نصب و راه اندازی کاملا رایگان

دستگاه حضور غیاب فراافزار مدلFARA -Ac 600



نوع دستگاهترکیبی (اثرانگشتی و کارتی)
ظرفیت دستگاه300000 تردد - 2000 اثر انگشت - 10 اثر انگشت برای یک فرد
نوع اتصالشبکه - USB - کارت حافظه - فلش
سایر ویژگی هامجهز به UPS برای از کار نیفتادن دستگاه هنگام قطعی برق - دارای صفحه نمایش تمام رنگی - دارای منوی صوتی فارسی و انگلیسی

دستگاه حضور و غیاب تیک باکس مدل TIK-CA New



نوع دستگاهکارتی
ظرفیت دستگاهدارای فضای ابری و ذخیره اطلاعات بصورت اینترنتی و بدون محدودیت
نوع اتصالWiFi - اتصال به اینترنت و نرم افزار اندروید
سایر ویژگی هاقابلیت گزارش گیری و کنترل تردد به صورت لایو یا پویا - امکان تعریف ساعت کاری و شیفت کاری به صورت اختصاصی - امکان مدیریت مرخصی ها و ماموریت ها - امکان ذخیره سازی تردد و رفت و آمد در صورت قطعی برق - قابلیت اتصال به شبکه - امکان رفت و آمد به همراه گوشی موبایل

"دستگاه حضور غیاب زد کی تی اکو مدل NF50 همراه با 10 عدد کارت ترددو نصب رایگان"



نوع دستگاهترکیبی (کارتی و تشخیص چهره)
ظرفیت دستگاه300 نمونه تشخیص چهره برای هر نفر - 200000 تردد - 300 کارت
نوع اتصالUSB - شبکه TCP/IP 
سایر ویژگی هادارای نمایشگر تمام رنگی - سخنگوی فارسی - قابلیت تنظیم سطح حساسیت تشخیص چهره - نمایشگر لمسی

دستگاه حضور و غیاب زد کی تی اکو مدل LX15



نوع دستگاهاثرانگشتی
ظرفیت دستگاه500 اثر انگشت - 50000 تردد
نوع اتصالUSB
سایر ویژگی هانمایشگر رنگی - قابلیت تشخیص اثر انگشت در کمترین زمان ممکن

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و اثرانگشتی کارابان مدل KTA-630 Wifi



نوع دستگاهفناوری تشخيص چهره، اثر انگشت، كلمه عبور
ظرفیتتشخیص 400 چهره
500 اثرانگشت
ثبت تردد 8000
نوع اتصالUSB - TCP/IP - Wifi
سایر ویژگی هازبان این دستگاه فارسی است. زمان شناسایی آن کمتر از یک ثانیه می‌باشد. 


در ادامه بخوانید : فکس: معرفی و کاربرد 10 مدل دستگاه فکس(پاناسونیک، اچ پی، برادر...)

مزایای استفاده از دستگاه کنترل تردد پرسنل:

بررسی مزایا و معایب انواع دستگاه حضور و غیاب

  • حداکثر دقت و کارایی: برخلاف استفاده از نیروی انسانی برای کنترل ورود و خروج و تردد پرسنل در مراکز مختلف، با استفاده از این دستگاه تمامی رفت و آمد ها به صورت دقیق و سیستمی انجام شده و جای هیچگونه خطا در زمان بندی ها وجود ندارد. 
  • امکان کنترل و نظارت دقیق بر عملکرد پرسنل: با استفاده از دستگاه حضور غیاب اداری، تمامی ساعت های اضافه کاری، عدم حضور، ساعات کاری و... توسط مدیریت مجموعه بررسی شده و در نتیجه تمامی پرداختی ها یا کسری از حقوق ها، به صورت عادلانه و دقیق انجام خواهد شد.
  • بانک اطلاعاتی قوی: این دستگاه، یک بانک اطلاعاتی قوی و کاملا درست و بدون خطا در اختیار مجموعه قرار می‌دهد که در صورت نیاز، به هردلیلی، به راحتی و در کمترین زمان، می‌توان به آن دسترسی داشت و سابقه تردد افراد را بررسی نمود.
  • افزایش سرعت، دقت و عدم نیاز به نیروی انسانی: در گذشته، تمامی این امور، بر عهده منشی، حراست یا کارمند مربوطه برای ثبت و کنترل تردد پرسنل بود که در حجم بالا، درصد خطای بالا، تقلب و ثبت اطلاعات اشتباه و همچنین سرعت پایین کار از مشکلات ناگزیر شرکت های محسوب می‌شد. اما با نصب یک دستگاه حضور غیاب اثرانگشتی یا تشخیص چهره، تمامی این امور به صورت اتوماتیک و سیستمی انجام می‌شود که علاوه بر کاهش نیروی انسانی، مزیت های دیگری مانند سرعت بالا، دقت زیاد و جلوگیری از تقلب و همچنین کاهش خطا را به دنبال خواهد داشت.
  • پیگری اضافه کاری: کار چند شیفتی در بسیاری از سازمان ها از جمله بیمارستان ها و کارخانه ها رایج است. با این حال، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که تقاضای تولید بالا باعث شود افراد ساعات بیشتری فراتر از ساعات کاری معمولی یا همچنین در تعطیلات آخر هفته کار کنند. 

معیارهای چی بگیر برای خرید دستگاه حضور غیاب اداری

معرفی و قیمت بهترین دستگاه کنترل تردد

تنها شناخت مدل های مختلف دستگاه ساعت زنی یا کنترل تردد، برای انتخاب بهترین گزینه، کافی نیست. شما علاوه بر شناخت مدل های مختلف، باید فاکتور های دیگری مانند ظرفیت دستگاه، قیمت دستگاه حضور غیاب، روش های ذخیره اطلاعات و... را مورد بررسی قرار داده و باتوجه به نیاز، فضای مورد نظر و کارایی مدنظرتان، گزینه مناسب را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی مهمترین فاکتور های خرید این دستگاه می‌پردازیم:

سازمان ها بدون سیستم مدیریت حضور و غیاب با مشکلات انطباق، خطاهای حقوق و دستمزد و سایر چالش ها مواجه هستند. با جایگزینی برگه های زمانی کاغذی با یک سیستم مدیریت حضور و غیاب مناسب، سازمان ها می توانند در زمان صرفه جویی کنند، بار اداری را کاهش دهند، دقت را افزایش دهند و گلوگاه های فرآیند را از طریق حضور و غیاب روزانه برطرف کنند.

در این راهنما از چی بگیر شما با انواع دستگاه حضور و غیاب آشنا می‌شوید و توانایی انتخاب بهترین دستگاه کنترل تردد را خواهید داشت.با استفاده از سیستم‌های مدیریت حضور و غیاب می‌توانید ساعات کاری کارکنان را به طور دقیق محاسبه کنید. اگر کارمندانتان ساعتی دستمزد دریافت می‌کنند، پیگیری دستمزد کارمندان ضروری است. همچنین تعیین اینکه آیا کارمندانی حقوق اضافه کاری بدهکار هستند یا خیر حیاتی است.

کاربری فضای مورد نظر

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، محل مورد نظرتان است. این گزینه، یکی از فاکتور های اصلی تعیین کننده مدل دستگاه است. این مورد نیز تا حد زیادی به میزان حساسیت ورود و حضور افراد، امنیت، تعداد کاربران و کاربری مکان بستگی دارد. به طور مثال، اگر فضای مورد نظر شما نیاز به امنیت بالای ورود و خروج دارد، دستگاه کارتی اصلا مناسب فضای مورد نظرتان نبوده و باید مدل های اثرانگشتی و دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره را تهیه کنید.

اگر برای یک فضای بهداشتی یا درمانی قصد خرید دستگاه کنترل تردد را دارید، بهتر است از دستگاه حضور غیاب انگشتی استفاده کنید؛ چراکه در چنین فضاهایی، بهداشت و رعایت نکات بهداشتی حرف اول را می‌زند درحالی که دستگاه های اثر انگشتی خیلی از این قاعده پیروی نمی‌کنند.

قابلیت کنترل دسترسی دستگاه حضور و غیاب

یکی از قابلیت هایی که برخی از مدل های این دستگاه از آن پشتیبانی می‌کنند، تعیین سطح کنترل دسترسی افراد مختلف یا کنترل اکسس (Control Access) است. این قابلیت معمولا در سازمان های خیلی بزرگ، مکان هایی با سطح امنیتی نسبتا بالا یا مراکزی که نیاز به اعمال محدودیت تردد افراد مختلف دارند، گزینه مناسبی هستند.

 به طور مثال، برخی از فضاهای یک سازمان که دارای اطلاعات محرمانه و خاصی هستند، فقط عده‌ای از افراد خاص و از پیش تعیین شده مجاز به ورود در این فضاها هستند. با تهیه دستگاهی که قابلیت کنترل دسترسی را دارد، به راحتی می‌توانید برای افراد مختلف، سطح دسترسی های متفاوتی تعیین کرده و ورود و خروج در چنین فضاهایی را نیز توسط افراد و کارکنان کنترل نمایید.

ظرفیت دستگاه کنترل تردد(حافظه ذخیره اطلاعات)

این فاکتور، تا حد زیادی به تعداد پرسنل، تعداد شیفت ها و میزان تردد فضای مورد نظر شما بستگی دارد. ظرفیت دستگاه، محل ذخیره اطلاعاتی مانند تعداد ورود و خروج افراد، اطلاعات شخصی است که این اطلاعات، قابل حذف و جابجایی هستند. همچنین یکی از عوامل اصلی تعیین کننده قیمت دستگاه حضور غیاب، ظرفیت آن است. پس قبل از خرید، این فاکتور را با دقت بررسی کنید.

نوع مناسب دستگاه حضور و غیاب

نوع دستگاهی که می‌خواهید انتخاب کنید، یک فاکتور مهم است. پس قبل از خرید، باتوجه به اطالاعاتی که در این زمینه گفتیم و نیاز های خود، از بین مدل های کارتی، اثر انگشتی و تشخیص چهره، گزینه متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

قدرت پردازش و سرعت دستگاه تشخیص چهره

این فاکتور نیز از عوامل بسیار مهمی است که باید قبل از خرید به آن توجه کنید. چرا که اگر دستگاه از نظر سخت افزاری مخصوصا قسمت پردازنده یا CPU ضعیف باشد، در تراکنش های بالا، ممکن است دچار اختلال و افت شود.

همچنین سرعت دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. زمانی که افراد زیادی قرار است در یک ساعت معین ساعت بزنند، دستگاه باید بتواند در کمترین زمان پردازش را به خوبی انجام دهد. در غیر این صورت ممکن است زمان زیادی برای ورود پرسنل تلف شده و راندمان کار افت کند.

نرم افزار مورد استفاده دستگاه بیومتریک

نرم افزاری که می‌خواهید با آن دیتای دستگاه را کنترل نمایید نیز، مهم است. عموما شرکت های ارائه دهنده دستگاه کنترل تردد، یک نرم افزار پیش فرض رایگان به شما ارائه می‌دهند که در کیس های ساده و کوچک، کارآمد هستند. اما در مقیاس های بزرگ تر و پیچیده تر، باید از نرم افزار های حرفه ای و پولی استفاده کنید.

نوع ارتباط و ذخیره سازی دیتا

این دستگاه ها، هم به صورت لوکال یا محلی قادر به ذخیره سازی دیتا و خروجی گرفتن هستند و هم به صورت شبکه ای و اینترنتی. این بستگی به نیاز و حساسیت شما در زمینه کنترل ورود و خروج پرسنل دارد. اگر می‌خواهید به طور لحظه ای و دقیق این اطلاعات را بررسی کنید، بهتر است از دستگاه هایی که قابلیت اتصال به شبکه و ذخیره اطلاعات در فضای آنلاین را دارند استفاده کنید.

با استفاده از این نوع دستگاه، به راحتی می‌توانید در لحظه ورود و خروج، روی موبایل، کامپیوتر و یا تبلت خود شرایط را بررسی و کنترل نمایید. در غیر این صورت، این دستگاه ها با اتصال فلش مموری و یا به صورت وایرلس اطلاعات را به شما ارائه می‌نمایند.

اپلیکیشن موبایل

از آنجایی که بعد از شیوع ویروس کرونا تعداد افرادی که به صورت دورکاری، وظایف خود را انجام می‌دهند این گزینه می‌تواند بسیار حایز اهمیت باشد. 

یک سیستم را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد مرخصی استعلاجی، مرخصی والدین، مرخصی سالانه و موارد دیگر را ردیابی کنید. کارمندان باید بتوانند به راحتی از طریق اپلیکیشن درخواست مرخصی بدهند، به زمان استراحت خود دسترسی داشته باشند و موارد دیگر.

قیمت دستگاه کنترل تردد

در مرحله بعدی، بودجه مورد نظرتان را باید تعیین کنید. این تعیین بودجه کاملا به نیاز شما بستگی دارد. این که چه تعدادی از این دستگاه را باید تهیه کنید، ظرفیت دستگاه مورد نیازتان چقدر باشد، نوع دستگاه، قابلیت های مختلف و... در قیمت دستگاه کنترل تردد می‌توانند تعیین کننده باشند.

آیا دستگاه کنترل تردد پرسنل امکان اتصال به کمد ها را دارد؟

در برخی از مدل های پیشرفته دستگاه که دارای قابلیت دسترسی کنترل (Control Access) هستند، این امکان برای شما فراهم است.

آیا حافظه دستگاه کنترل تردد بیومتریک را می‌توان پاک کرد؟

بله. شما به راحتی می‌توانید اطلاعات ذخیره شده در دستگاه را به راحتی پاک کرده و یا توسط درگاه های ارتباطی مختلف منتقل کنید.

دستگاه حضور و غیاب انگشتی بهتر است یا کارتی؟

به طور کلی، دستگاه های بیومتریک، از دقت بالاتری برخوردار بوده و درصد تقلب و خطای آنها صفر است. در صورتی که کارت افراد ممکن است گم شده و یا توسط افراد دیگری استفاده شود که این می‌تواند مشکلات خاصی را ایجاد کند. اگر قصد خرید این دستگاه را دارید، پیشنهاد ما به شما خرید دستگاه اثرانگشتی است. اما بازهم باید نیاز و حجم کاری خود را در نظر گرفته و متناسب با نیاز و بودجه خود، گزینه مناسب را انتخاب کنید. در این مقاله به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

سخن پایانی: 

امروزه خیلی از کارفرمایان، مدیران و صاحبین بیزینس های بزرگ برای کنترل تردد پرسنل خود و افزایش دقت و سرعت این امر، استفاده از تکنولوژی های بیومتریک و کارتی مانند دستگاه حضور غیاب اداری را در اولویت کار خود قرار داده‌اند. اما باتوجه به تنوع مدل ها و کاربرد های متفاوت هر دستگاه، ممکن است خرید دستگاه برای آن ها کمی سخت و گیج کننده باشد. از همین رو در این مقاله از وبسایت چی بگیر، تصمیم گرفتیم تا این دستگاه را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داده و یک راهنمای کامل خرید دستگاه کنترل تردد به شما عزیزان ارائه کنیم تا با خیال راحت، بهترین و مناسب ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.