دستگاه جوش: راهنمای خرید و قیمت دستگاه (اینورتر جوشکاری)

راهنمای خرید دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری

در گذشته معمولا برای انجام کار های صنعتی از جمله جوشکاری و اتصال قطعات فلزی به یکدیگر، از انواع دستگاه جوش با وزن و مصرف بسیار بالایی استفاده می‌کردند. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، نمونه‌های مختلف دیگری از این دستگاه روانه بازار شد که علاوه بر کاربرد‌های گوناگون، در ابعاد، میزان مصرف انرژی، مکانیزم و... نیز بایکدیگر تفاوت دارند. پس اگر به دنبال شناخت بهترین دستگاه جوش هستید، ادامه این مقاله از وبسایت چی بگیر را از دست ندهید تا شما را با جدیدترین و بهترین نمونه های این دستگاه آشنا کرده و هرچیزی که قبل از خرید این دستگاه نیاز است به شما آموزش دهیم.

تعریف جوشکاری و دستگاه جوش در یک نگاه

جوشکاری یک فعالیت حیاتی مرتبط با ساخت و ساز است که عموماً برای اتصال مواد به یکدیگر از طریق اعمال گرما استفاده می شود. این یک فرآیند ساخت است که شامل استفاده از گرما، فشار یا هر دو برای جوش دادن دو قسمت باشد.

به زبان ساده اتصال دائمی بین دو قطعه با عمل ذوب دو قطعه یا ذوب یک قطعه کمکی دیگر و ادغام این دو، عمل جوشکاری گفته می‌شود. دستگاه جوش یا به عبارتی اینورتر جوشکاری نیز دستگاهی است که به کمک آن، فرایند جوشکاری انجام می‌گردد. این فرایند، می‌تواند در قطعاتی با جنس و متریال گوناگون انجام شود که رایج ترین نوع جوشکاری، مخصوص فلزات است. 

معرفی انواع مختلف دستگاه جوش

معمولا این دستگاه را می‌توان از نظر عملکرد و نوع مصرف انرژی به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. در ادامه انواع مختلف دستگاه جوش را با هم بررسی می‌کنیم:

دستگاه جوش الکترود دستی (SMAW)

این دستگاه به همان روش قوس الکتریکی نیز معروف است که رایج‌ترین نوع جوشکاری در صنعت به‌حساب می‌آید. برای انجام چنین اتصالی، معمولا از مدل‌های مختلفی از دستگاه جوش الکترود دستی به شرح زیر استفاده می‌شود:

نوع دستگاه
نحوه عملکرد و توضیحات
مزایا و معایب
ترانس جوش (دستگاه جوش برق)
ترانس وظیفه تبدیل برق شهری به برق مورد نیاز برای عمل جوشکاری را بر عهده دارد. این دستگاه از برق سه فاز برای این امر استفاده می‌کند. (درحال حاضر به دلیل معایب و قدیمی بودن این مدل، کمتر از آن استفاده می‌شود.)
وزن و حجم بسیار بالا
مصرف برق بالا و نیاز به سه فاز (هرجایی قابلیت استفاده ندارد)
تولید بیش از حد گرما

رکتیفایر
این دستگاه نسبت به ترانس ها تغییرات بسیاری داشته و کیفیت جوش در این دستگاه بسیار بهتر شده است. دستگاه رکتیفایر نیز با برق سه فاز کار کرده و قابلیت جوشکاری با انواع الکترود را داراست.
کیفیت بسیار بالای جوشکاری
امکان استفاده در شرایط سخت و مکان هایی که با محدودیت تامین نیرو مواجه است
مصرف بالای انرژی
مناسب برای پروژه های بزرگ صنعتی
ژنراتور جوش (موتور جوش)
این دستگاه به وسیله سوخت و انرژی بنزین یا گازوئیل، نیروی مورد نیاز برای تامین برق و جوشکاری را تامین می‌کند. این دستگاه نیز به دلیل وزن بسیار بالا و کارایی پایین، طرفداران بسیار کمی دارد.
وزن بسیار بالا
ابعاد بزرگ و جاگیر
سر و صدای زیاد
عدم کارایی مناسب
امکان استفاده در مناطقی که دسترسی به برق شهری وجود ندارد
دستگاه جوش اینورتر
این مدل، جدیدترین، بهترین و محبوب ترین مدل دستگاه جوش الکترودی است که بین استفاده کنندگان، از کارایی بسیار فوق العاده ای برخوردار است. این دستگاه میزان جریان برق ورودی را چندبرابر نموده و برق ورودی را به برق مورد نیاز برای جوشکاری تبدیل می‌کند.
وزن و حجم بسیار پایین
عدم نوسان و اختلال در جریان ورودی هنگام کار
دوام و کیفیت بسیار بالای جوشکاری
مناسب برای انواع مختلف جوشکاری و نیاز
قیمت دستگاه جوش اینورتر بسیار پایین و اقتصادی

دستگاه جوش با گاز محافظ یا میگ مگ (MIG/MAG)

این نوع دستگاه که با نام دستگاه جوش CO2 نیز معروف است، یکی دیگر از دستگاه‌های ایجاد اتصال با قوس الکتریکی است. با این تفاوت که از انواع گاز محافظ برای جلورگیری از ورود اکسیژن به حوضچه مذاب و افزایش کیفیت جوش استفاده می‌کند. از این نوع دستگاه معمولا در صنایع ساختمان سازی و کارگاهی برای ایجاد اتصالات بزرگ و صنعتی بیشتر استفاده می‌شود.

دستگاه جوش لیزری

یکی از جدیدترین و کاربردی ترین دستاورد‌های بشر در این زمینه، انواع دستگاه جوش لیزری است. این دستگاه بدون نیاز به محافظ، در چند میکروثانیه، محل مورد نظر را ذوب کرده و اتصال را انجام ‌می‌‌دهد. قیمت دستگاه جوش لیزری نسبت به مدل‌های دیگر بالا بوده و عملکرد آن نیز، به مراتب بهتر است.

دستگاه جوش پلی اتیلن

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، از انواع مختلف دستگاه جوش، برای اتصال متریال‌های مختلفی استفاده  می‌شود که فلزات، یکی از رایج‌ترین این متریال‌ها محسوب می‌شود. به جز فلزات، در زمینه لوله‌های گازی، آبرسانی و فاضلاب نیز نیاز به انجام جوش و اتصال وجود دارد. این لوله‌ها معمولا از جنس پلی اتیلن بوده که در نتیجه، از وسیله‌ای به نام دستگاه جوش پلی اتیلن، برای ایجاد جوش و اتصال بین لوله‌ها استفاده می‌شود.

دستگاه جوش تفنگی 400 آمپر باس مدل LIFE_STYLE_MMA_400



ابعاد
35*30*10
وزن
1.6 کیلوگرم
نوع دستگاه
رکتیفایر مجهز به IGBT
چرخه جوشکاری
60%
شدت جریان
400 آمپر
سایر توضیحات و ویژگی ها
این دستگاه دارای وزن و ابعاد کمی بوده و شبیه به دریل است - دارای کیف حمل، کابل جوش، کابل اتصال، انبر جوش و اتصال، دستکش و ماسک و...

دستگاه جوش 250 آمپر ادون مدل TB-250



ابعاد
17*17*28 سانتی متر
وزن
3.5 کیلوگرم
نوع دستگاه
دستگاه جوش اینورتر
شدت جریان
250 آمپر
سایر توضیحات
دارای کابل اتصال و انبر جوش- قدرت و کیفیت جوش بسیار بالا

دستگاه جوش 200 آمپر رونیکس مدل RH-4604



ابعاد
50*20*35
وزن
8 کیلوگرم
نوع دستگاه
اینورتر جوشکاری
حداکثر جریان
200 آمپر
سایر توضیحات و ویژگی ها
دارای کابل اتصال و انبر جوش

اینورتر جوشکاری 200 آمپر صبا مدل POWER-REC2002-A4



ابعاد
43*33*18 سانتی متر
وزن
6.6 کیلوگرم
نوع دستگاه
رکتیفایر تکفاز
شدت جریان
200 آمپر
سایر توضیحات و ویژگی ها
قابلیت جوش آرگون به صورت لیفت آرک - قابلیت ذوب 4 الکترود به صورت دائم و 5 الکترود به صورت مقطعی - جریان چرخه بسیار عالی و قدرت بالای جوش

دستگاه جوش 950 آمپر مدل AARC950



ابعاد
35*27*30 سانتی متر
وزن
4 کیلوگرم
نوع دستگاه
دستگاه جوش اینورتر
شدت جریان
950 آمپر
سایر توضیحات و ویژگی ها
دارای کابل اتصال و انبر جوش - قابلیت جوش دائم 3 الکترود و 4 الکترود مقطعی -

اینورتر جوش 200 آمپر صبا مدل powec20024



ابعاد
43*18*33 سانتی متر
وزن
3 کیلوگرم
نوع دستگاه
رکتیفایر تک فاز
شدت جریان
200 آمپر
سایر توضیحات و ویژگی ها
قابلیت جوش DCTIG به صورت لیفت آرک - قابلیت ذوب 4 الکترود دائم و 5 الکترود مقطعی - چرخه جوشکاری بسیار بالا و کیفیت و قدرت جوشکاری بسیار عالی

اینورتر جوشکاری 160 آمپر آروا مدل 2117



ابعاد
40*20*20 سانتی متر
وزن
6 کیلوگرم
نوع دستگاه
اینورتر
شدت جریان
160  آمپر

اینورتر جوشکاری 300 آمپر باس مدل لایف استایل



ابعاد۲۷x۱۷x۱۲ سانتی‌متر
وزن3 کیلوگرم
چرخه جوشکاری40
حداکثر جریان۲۰ الی ۱۲۰
منبع تغذیهبرق

این دستگاه به علت وزن پایینی که دارد بسیار برای کارهای خانگی و نیمه صنعتی ایده آل است. از مزایای دیگر این دستگاه جوش می توان به صفحه دیجیتال مخفی آن اشاره کرد. 

اقلام همراه این دستگاه شامل :

  • کابل جوش
  • کابل اتصال
  • انبر جوش
  • انبر اتصال می باشد.

قیمت این دستگاه جوش بسیار مقرون به صرفه و مناسب برای کارهای جوشکاری روزانه می باشد. 

دستگاه نقطه جوش باتری پاورتاپ مدل 500



ابعاد ۲۰x۲۰x۲۰ سانتی‌متر
وزن4 کیلوگرم
حداکثر جریان500
منبع تغذیهبرق

یک دستگاه جوش  بسیار کم مصرف که مجهز به فیوز محافظت کننده است. بدنه این دستگاه از عایق است و سیم پیچی های آن دارای روکش نسوز هستند. همچنین الکترودها در این دستگاه قابل تنطیم و تعویض هستند.

معرفی انواع روش‌ های جوشکاری

راهنمای خرید و قیمت دستگاه جوش

جوشکاری فلزات دارای انواع مختلفی است که در موارد گوناگون باتوجه به نیاز و نوع اتصال، یکی از روش های زیر توسط مجری یا پیمانکار انتخاب و اجرا می‌شود:

  • جوش قوس الکتریکی: رایج ترین روش جوشکاری در صنعت ساختمان و حتی مصارف کوچک و خانگی، جوش به روش قوس الکتریکی است. در این روش، نیروی الکتریکی باعث ایجاد یک حوضچه مذاب در محل قرارگیری الکترود و قطعه فلزی شده که در نهایت الکترود ذوب شده، در آن قسمت نقش چسباننده را بین دو قطعه ایفا می‌نماید. در این روش دستگاه جوش CO2 کاربرد دارد. چرا که هنگام ذوب و ایجاد قوس الکتریکی، یک لایه محافظ برای جلوگیری از نفوذ اکسیژن به حوضچه لازم است که این امر توسط این دستگاه انجام می‌شود.
  • جوش اکسی استیلن (جوش برنج): به آن جوش اکسی نیز گفته می‌شود. این روش، از روش های نسبتا قدیمی برای جوشکاری بوده که به کمک احتراق و سوختن گاز سر مشعل به همراه اکسیژن، باعث ذوب فلزات و محل اتصال آن‌ها می‌گردد. این روش بیشتر در صنعت ساختمان سازی و مصارف بسیار بزرگ  و حجیم کاربرد دارند.
  • خال جوش (نقطه جوش): این روش عموما برای اتصالات موقت و تراز کردن قطعات فلزی در کنار یکدیگر مناسب است. به این صورت که در نقاط مشخص، دو قطعه به صورت موقتی توسط خال جوش به یکدیگر متصل شده تا جایگذاری و ترازبندی برای اتصال نهایی انجام شود. همچنین در مواردی که فشار و وزن زیادی وجود ندارد، از این نوع اتصال برای چسباندن دو قطعه فلزی به یکدیگر استفاده می‌شود.
  • جوش زیر پودری: این روش نیز یکی از انواع روش های قوس الکتریکی است با این تفاوت که الکترود، قبل از قرارگیری در محل اتصال از پودر مخصوص آغشته شده و بنابراین نیازی به گاز محافظ نیست.

معیارهای چی بگیر برای خرید بهترین دستگاه جوش 

راهنمای خرید و قیمت دستگاه اینورتر جوشکاری

برای خرید بهترین دستگاه جوش اینورتر، نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا باتوجه به نیاز و بودجه خود، بهترین گزینه را انتخاب کرده و در خرید خود اشتباه نکنید. در ادامه چند مورد از مهمترین نکاتی که باید قبل از خرید دستگاه جوش به آن توجه کنید را باهم بررسی می‌کنیم:

حجم کار و ضخامت مورد نظر

قبل از هرچیزی، ابتدا به حجم کار مورد نیاز و ضخامت قطعاتی که قرار است جوشکاری نمایید توجه کنید. شدت جریانی که اینورتر جوشکاری تولید می‌کند، در این زمینه برای شما می‌تواند تعیین کننده باشد. به عبارت دیگر هرچقدر ضخامت کار بیشتر باشد، شدت جریان بیشتری از دستگاه اینورتر نیاز است. برای درک بهتر این موضوع، به جدول زیر توجه کنید:

ضخامت و حجم کار (میلیمتر)
شدت جریان مورد نیاز (آمپر)
0.9
36
1.2
48
1.5
60
1.9
75
2.7
105
3.4
135
4.2
164

انتخاب نوع دستگاه

نکته بعدی که در انتخاب شما تعیین کننده‌است، نوع دستگاه است. باتوجه به مواردی که گفتیم، متناسب با نیاز، حجم کار و همچنین قیمت اینورتر گزینه مناسب را انتخاب کنید. در مجموع دستگاه جوش اینورتر یکی از رایج ترین و پرکاربردترین دستگاه‌ها محسوب می‌شود که باتوجه به وزن کم، مصرف بسیار پایین و ابعاد مناسب، محبوبیت خاصی بین کاربران پیدا کرده است.

چرخه عملکرد اینورتر

این پارامتر به میزان زمان عملکرد دستگاه بدون توقف و زمان نیاز به استراحت و خنک شدن آن پس از یک زمان مشخص (نسبت به زمان کارکردن) اطلاق می‌شود. میزان این فاکتور به صورت درصدی مشخص می‌شود. به طور مثال اگر چرخه عملکرد دستگاه 50% باشد، به این معنی است که دستگاه بعد از 1 ساعت کار بدون وقفه، نیاز به نیم ساعت خاموشی و استراحت برای خنک شدن دارد. 

سیستم خنک کننده و تهویه

این پارامتر نیز به قدرت فن، سیستم خنک کننده و تهویه دستگاه اطلاق می‌شود. در هنگام خرید دستگاه جوش برق، حتما به این فاکتور نیز توجه کنید تا در هنگام کارکرد طولانی، دستگاه دچار سوختگی و اختلال نشود.

قیمت دستگاه جوش

قیمت اینورتر نیز یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در انتخاب شما است. قبل از خرید بودجه مورد نظرتان را تعیین کرده و متناسب با آن، خرید خود را انجام دهید. معمولا قیمت براساس نوع دستگاه، قدرت جوش، مارک، شدت جریان و ولتاژ و... تعیین می‌گردد. 

برند سازنده دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری

مارک دستگاه یا به عبارتی برند سازنده نیز یکی از عوامل مهم در انتخاب شما است. با توجه به حساسیت این دستگاه، بهتر است از برند های معتبر و باکیفیت موجود در بازار خرید کنید تا خیالتان از بابت طول عمر دستگاه، عملکرد، دقت و کیفیت آن راحت باشد. 

در حال حاضر بهترین مارک اینورتر، دستگاه جوش رونیکس، دستگاه جوش آروا و دستگاه جوش ایران ترانس است که در ادامه، چند مدل از بهترین نمونه های این برند ها را به شما معرفی می‌کنیم تا متناسب با نیازتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید. برخی دیگر از نمونه‌های مناسب عبارتند از:

  • دستگاه اینورتر باس
  • دستگاه ادون
  • دستگاه جوش ماکیتا
  • دستگاه جوش صبا
  • و...

جمع بندی

همانطور که ساخت و ساز و استفاده از ابزارهای مختلف صنعتی امروزه در حال افزایش است، تنوع و گوناگونی نیز در این ابزارآلات بیشتر شده و در نتیجه خرید و انتخاب را برای پیمانکاران و کاربران این حوزه دشوار تر ساخته است. خرید دستگاه جوش نیز از جمله ابزارهای صنعتی است که خرید و انتخاب آن نیازمند دانش و اطلاعات مهمی است که خوشبختانه امروز در این مقاله از چی بگیر، سعی شده است تا تمامی این موارد و نکات ارزشمند و حیاتی، به شما ارائه شود تا باتوجه به بودجه و نیاز خود، بهترین اینورتر جوشکاری را برای خود انتخاب کنید.

برای مصارف خانگی و کوچک، چه نوع دستگاه جوشی مناسب است؟

در حال حاضر، بهترین گزینه برای مصارف کوچک، اینورتر جوشکاری محسوب می‌شود. این دستگاه به دلیل وزن و ابعاد کم، مصرف انرژی مناسب و کیفیت بالای جوش، چرخه عملکرد بالا و همچنین قیمت اینورتر بسیار مناسب، بهترین گزینه برای تمامی گزینه‌های جوشکاری شما است.

لوازم جانبی همراه دستگاه اینورتر چیست؟

معمولا هنگام خرید این دستگاه، به همراه آن اقلامی مانند کابل جوش، ماسک، دستکش، انبر الکترود، و... به شما ارائه می‌شود. در بعضی از مدل‌ها ممکن است به شما عینک جوشکاری و یا کیف حمل دستگاه را نیز تحویل دهند.

دستگاه جوش ایرانی بخرم یا خارجی؟

در حال حاضر با توجه به تمامی محدودیت هایی که برای کشور وجود دارد، برندهای معتبری وجود دارند که انواع دستگاه ایرانی را باکیفیتی مقبول و البته قیمت بسیار مناسب به بازار عرضه می‌کنند. اگر بودجه شما محدود است و قصد خرید دستگاه معمولی تری دارید، دستگاه جوش ایرانی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.