فرغون: راهنمای خرید فرغون بنایی با بهترین قیمت

راهنمای خرید انواع فرغون بنایی

وقتی صحبت از خرید فرغون به میان می‌آید، خیلی از افراد خیال می‌کنند که کار آسانی است؛ اما اینطور نیست! باید بگویم که فرغون دارای انواع گوناگونی بوده و هرکدام کاربرد خاصی دارد. همچنین شناخت اجزای تشکیل دهنده این ابزار کاربردی، نحوه عملکرد مدل ها مختلف آن، کاربرد، وزن و... از نکاتی است که قبل از خرید باید به آن ها توجه شود. پس تا انتهای این مقاله از سایت چی بگیر را مطالعه کنید تا بهترین مدل فرغون را متانسب با نیاز و کار خود انتخاب کنید.

با انواع مختلف فرغون آشنا شوید:

فرغون یا چرخ خاک کشی، یک گاری کوچک فلزی است که شامل یک اتاقک، یک شاسی، یک چرخ و دسته‌ها می‌شود و وظیفه آن، سهولت در جابجایی بار های مختلف، امور باغبانی، جابجایی محموله در محیط های کارگاهی و... است. زمانی که از فرغون بنایی صحبت می‌کنیم، همیشه یک طرح و مدل از این ابزار در ذهنمان شکل می‌گیرد که نسخه سنتی و قدیمی آن است. اما باید بگویم این ابزار، دارای مدل های گوناگونی است که هرکدام از آن ها، کاربرد خاص خود را دارند. 

در ادامه این قسمت از راهنمای خرید فرغون، به معرفی انواع فرغون می‌پردازیم تا با مدل های مختلف و جدید این ابزار آشنا شوید و بهترین گزینه را برای کارهای خود انتخاب کنید:

فرغون بنایی قدیمی

کمتر کسی است که این نوع فرغون را ندیده باشد یا با آن کار نکرده باشد! همه ما در کودکی حداقل یک بار درون این مدل فرغون ها نشسته و بردار/خواهر بزرگ‌ترمان ما را از این سر کوچه تا آن سرکوچه برده‌اند! مدل تک چرخ، اولین و ابتدایی ترین نوع فرغون است که شامل یک چرخ در جلو، دو میله بعنوان دسته و یک جعبه یا اتاق کوچک و همچنین شاسی است. این مدل از انواع فرغون مناسب جابجایی بارهای نسبتا سبک هستند و در صورت بار خیلی سنگین، ممکن است تعادل حمل کننده برهم خورده و گاری واژگون شود.

فرغون دوچرخ

این مدل دارای مکانیزمی شبیه به مدل کلاسیک است با این تفاوت که به جای یک چرخ، دارای دو چرخ در قسمت جلوی سینی بوده و برای جابجایی بارهای بیشتر و سنگین تر مناسب است. اما این مدل یک ضعف بزرگ دارد و آن سختی در هنگام دور زدن و چرخش (تغییر جهت) فرغون است.

فرغون موتوری

جدیدترین نوع ساخته شده این ابزار، مدل موتوری است که به صورت کاملا پیشرفته، به وسیله نیروی موتوری برای حرکت، تخلیه بار و جابجایی عمل می‌کند. فرغون موتوری دارای دو نوع بنزینی و برقی در بازار موجود است که در دسته ابزارآلات صنعتی لوکس قرار گرفته و در کارهای بزرگ و پیشرفته کاربرد بیشتری دارد.

همچنین این مدل، دارای مدل های متفاوت تک چرخ، دوچرخ، ریلی و... با قابلیت تنظیم ارتفاع و سرعت حرکت هستند.

فرغون تاشو

این مدل دارای انعطاف بسیار بالایی بوده و به راحتی قابل حمل، تا شدن و جابجایی هستند. جنس بدنه این نوع فرغون پارچه‌ای است و برای حمل بارهای خیلی سنگین نمی‌توان از آن استفاده کرد. این مدل بیشتر در مصارف باغبانی و خانگی کاربرد بسیاری دارند.

انواع مختلف فرغون از نظر جنس بدنه و ساخت

به طور کلی فرغون های ساخته شده توسط برند های مختلف، از سه متریال زیر هستند:

  1. فلزی: عمده فرغون ها از جنس فلز بوده و در برخی موارد برای امور ساختمانی و جابجایی مصالح، از متریال چدن در ساخت این ابزار استفاده می‌شود.
  2. پلاستیکی: مدل های پلاستیکی نیز از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و مناسب حمل بار های مختلف، خاک و امور باغبانی است.
  3. پارچه ای: همانطور که گفتیم، این مدل از انواع فرغون تاشو محسوب شده که به دلیل پارچه بکار رفته در آن، وزن بسیار پایینی داشته و قابل حمل آسان است. در عوض نمی‌توان در جابجایی بارهای سنگین از آن ها استفاده کرد و کاربرد کمتری به نسبت مدل های فلزی دارد.

در ادامه چند نمونه از پرفروش ترین مدل های فرغون را به شما معرفی می‌کنیم تا از بین آن ها، متناسب با نیازتان بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.

فرغون تک پرس مدل TPB



ابعاد
55*64*138 سانتی متر
وزن17.5 کیلوگرم
ضخامت ستون
3.2
ضخامت سینی (اتاق)
1.25
ظرفیت
1.25
سایر توضیحات
این فرغون دارای لگن پرسی یکپارچه است و همچنین دارای قلاب برای بالابر و حفظ تعادل در ارتفاعات  است. همچنین لاستیک آن از نوع تیوبی است.

فرغون ایران دیزل مدل sa200



ابعاد
61*65*138
وزن
20 کیلوگرم
ضخامت ستون
4
ضخامت سینی (اتاق)
2
ظرفیت
200
سایر توضیحات
دارای سینی پرسی یکپارچه - دارای مقاومت بسیار باتوجه به 6 مرحله خم کاری

فرغون ایران دیزل مدل ko150



ابعاد
61*65*138 سانتی متر
وزن
18.5کیلوگرم
ضخامت ستون
3
ضخامت سینی (اتاق)
1.15
ظرفیت
150 کیلوگرم
سایر توضیحات
دارای لگن یکپارچه پرسی - مقاومت بسیار بالا باتوجه به 6 مرحله خم کاری - سیستم دورانی و تعادل در ارتفاع

فرغون  مدل ایران ابزار



ابعاد
61*65*135 سانتی متر
وزن
18 کیلوگرم
ضخامت ستون
3 میل
ضخامت سینی (اتاق)
1.5
ظرفیت
200 کیلوگرم
سایر توضیحات
دارای اتاق پرسی یکپارچه

فرغون مدل 5 ستاره



ابعاد
57*67*140
وزن
17 کیلوگرم
ضخامت ستون
3.2
ضخامت سینی (اتاق)
1
ظرفیت
170 کیلوگرم - 40 لیتر

فرغون مدل C50-T1



ابعاد
70*68*140 سانتی متر
وزن
26 کیلوگرم
ضخامت ستون
2 میل
ضخامت سینی
1
ظرفیت
150 کیلوگرم

فرغون مدل C50-T1 Street sweeoer



ابعاد
70*68*140 سانتی متر
وزن
21 کیلوگرم
ضخامت ستون
3.2
ضخامت سینی
1
ظرفیت
150 کیلوگرم

معیارهای چی بگیر برای خرید فرغون

خرید و قیمت انواع فرغون

تا این‌جای کار، با انواع مختلف این ابزار کاربردی آشنا شدیم و اجزای تشکیل دهنده آن را باهم مرور کردیم. در ادامه این مطلب، باما همراه باشید تا مهمترین نکات خرید فرغون بنایی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید گزینه مناسب را برای امور خود انتخاب کنید. قبل از خرید حتما به نکات زیر توجه کنید:

ظرفیت لگن

اولین نکته ای که هنگام خرید انواع فرغون باید به آن توجه کنید، ظرفیت لگن یا اتاق آن است. همانطور که قبل تر اشاره کردیم، ظرفیت و گنجایش لگن را براساس لیتر یا کیلوگرم تعیین می‌کنند. ابتدا نیاز خود را مشخص کرده و ببینید چه ظرفیتی کارتان را راه می‌اندازد و سپس براساس آن، گزینه مناسب را انتخاب کنید. 

ظرفیت کلی و استاندارد این ابزار معمولا بین 100 تا 300 کیلوگرم است که باتوجه به نیروی انسانی، نیاز و کاربرد می‌توانید ظرفیتی تا 600 کیلوگرم هم انتخاب کنید. به این نکته دقت کنید که این فاکتور، در قیمت فرغون می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ پس ابتدا نیازسنجی کنید تا از نظر اقتصادی، متحمل هزینه های اضافی نشوید.

جنس بدنه فرغون

باتوجه به انواع فرغون از نظر متریال ساخت که قبل تر به آن اشاره کردیم، از بین جنس های مختلف باید متناسب با بودجه و نیازتان یکی را انتخاب کنید. جنس های فولادی معمولا دارای استحکام بیشتری بوده و برای حمل بارهای سنگین مناسب هستند. این درحالی است که فرغون های پلاستیکی در مقابل بارهای بسیار سنگین و سخت، تاب برداشته و احتمال تخریب دارند. در مقابل جنس پلاستیک دارای وزن بسیار پایین تری بوده و حمل آن ها بسیار راحت است.

همچنین مدل های فولادی در معرض هوای آزاد و رطوبت احتمال زنگ زدگی دارند. در مجموع انتخاب جنس تشکیل دهنده مناسب، کاملا بستگی به سلیقه و نیاز شما از فرغون دارد. برای کارهای سبک، خانگی، باغبانی یا حمل مایعات، مدل های پلاستیکی می‌توانند گزینه مناسبی باشند. 

چرخ و لاستیک فرغون

چرخ ها معمولا در دو نوع تیوبی و توپر در بازار عرضه شده و در قسمت جلویی فرغون قرار می‌گیرند. مدل های تیوبی برای حمل بار های سبک تر و مصارف خانگی مناسب است. در مقابل لاستیک فرغون توپر به دلیل مقاومت فشاری بیشتر، برای حمل بارهای سنگین و مصالح کاربرد بیشتری دارد

چرخ یکی از اجزای مهم این ابزار است از همین رو، کیفیت ساخت و تولید لاستیک آن می‌تواند مهم باشد. پس هنگام خرید، از کیفیت و مرغوبیت آن اطمینان حاصل کنید تا در آینده، از خسارات احتمالی مانند پنچری، تاب برداشتن رینگ، پوسیدگی و پارگی آن جلوگیری کنید.

دسته فرغون، چوبی یا فولاد؟ 

برای جلوگیری از زخم شدن، عرق کردن و سهولت در نگهداری میله های حمل فرغون و جابجایی آن، از یک جفت سردسته لاستیکی در انتهای لوله ها استفاده می‌شود. شکل سردسته ها می‌تواند با توجه به نوع اسکلت بندی متفاوت باشد. قبل از خرید فرغون مورد نظرتان، حتما به این قسمت توجه کنید که از کیفیت لازم برخوردار باشد. چون در طولانی مدت ممکن است باعث تخریب، آسیب به دستان شما و برهم زدن تعادل هنگام حمل بار شود.

قیمت فرغون

یکی دیگر از عواملی که باید به آن توجه کنید، قیمت فرغون است. این فاکتور به نوع فرغون، جنس بدنه، تعداد چرخ، برند سازنده، نوع چرخ و نوع شاسی بستگی دارد. باتوجه به تمامی توضیحاتی که درمورد این موارد گفتیم، بودجه خود را مشخص کرده و از بین مدل های موجود در بازار، بهترین گزینه را انتخاب کنید. سعی کنید کیفیت را فدای قیمت نکنید. این ابزار، کابرد بسیاری داشته و برای کارهای نسبتا سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. از همین رو می بایست مدل های باکیفیت و مرغوب بازار را انتخاب کنید.

بهترین مارک فرغون

مارک و برند سازنده نیز یکی از فاکتور های مهم در انتخاب و خرید فرغون به حساب می‌آید. در حال حاضر فرغون پارس، ایران دیزل و ایران ابزار، گزینه های مناسب و موجود در بازار ایران هستند. در ادامه چند نمونه از پرفروش ترین مدل های فرغون را به شما معرفی می‌کنیم تا از بین آن ها، متناسب با نیازتان بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.

اجزای تشکیل دهنده فرغون را بهتر بشناسید:

این ابزار کاربردی معمولا از چند قسمت کلی و اصلی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی و بررسی هرکدام از این اجزاء می‌پردازیم:

شاسی یا اسکلت بندی: شاسی یا اسکلت بندی، اساس کلی ساختار این ابزار است که ممکن است به صورت یک‌سره یا از اتصال چند قطعه تشکیل شود. شاسی وظیفه نگهداری لگن، چرخ ها و میله ها را برعهده دارد و در دو نوع کلی زیر تولید و مونتاژ می‌شوند:

شاسی فرغون
شاسی لوله ایاین نوع شاسی به شکل لوله ای گرد تولید شده و دارای وزن کمتری است. شاسی لوله ای به دلیل تماس و اصطکاک با عوامل خارجی در تخریب و کاهش طول عمر ضعف بیشتری دارد.
شاسی پروفیلیاین مدل شاسی همانند نوع قبلی است؛ با این تفاوت که به صورت پروفیل مربعی بوده و لوله گرد نیست. این نوع پروفیل از استحکام و مقاومت بسیار بالاتری برخوردار بوده و در برابر تخریب بسیار بادوام است. اما در مقابل وزن بسیار بیشتری داشته و ممکن است کار با آن سخت تر باشد.

به طور کلی شاسی هایی باکیفیت تر و مرغوب تر هستند که به صورت یکپارچه و قالبی تولید و مونتاژ می‌شوند. در هنگام خرید فرغون این نکته را مدنظر داشته باشید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

جعبه، لگن یا اتاق: جعبه یا اتاقک نیز یکی دیگر از اجزای مهم تشکیل دهنده فرغون بنایی است که بار و محموله در داخل آن قرار می‌گیرد. معمولا گنجایش آن را برحسب لیتر یا کیلوگرم مشخص می‌کنند و از نظر ساخت دارای دو نوع زیر است:

جعبه یا لگن فرغون
جعبه جوشی:
در مدل های جوشی، پنج ورق مختلف را با اتصالات جوش به یکدیگر متصل کرده و در نهایت اتاقک را تشکیل می‌دهد
جعبه پرسی:
مدل های پرسی، به صورت قابل از پیش تعیین شده، ساخته شده و از یک ورق سرتاسری برای تولید آن استفاده می‌کنند. مدل پرسی مقاومت و کیفیت بهتری نسبت به مدل جوشی دارد

شفت (میل لوله): این قطعه، از دو قسمت واشر مانند در دو طرف چرخ تشکیل شده که باعث تعادل و نگهداری چرخ یا لاستیک می‌شود. قبل از خرید فرغون، به ضخامت، طول و استحکام این قطعه توجه کنید؛ چرا که تاثیر مستقیم در راحتی استفاده و کاربری آن داشته و همچنین در طول عمر فرغون تاثیرگذار است.

فرغون با بدنه پلاستیکی بهتر است یا فولادی؟

پاسخ به این سوال، کاملا بستگی به نوع استفاده، بودجه و وزن مورد نظرتان از این ابزار دارد. معمولا برای کارهای سبک مانند امور باغبانی، خانگی و... به دلیل وزن کمتر و حمل آسان تر، از مدل های پلاستیکی که در اصل پلی اتیلن است استفاده می‌شود. اما برای حمل مصالح و بارهای سنگین، بهتر است مدل های فولادی را انتخاب کنید.

طول عمر مفید یک فرغون معمولا چقدر است؟

هرچقدر از فرغون خود بهتر مراقبت و نگهداری کنید، طول عمر بیشتری خواهد داشت. معمولا این ابزار دارای طول عمر بسیار زیادی است. اما اگر به خوبی از آن مراقبت نشود، ممکن است باعث پوسیدگی، تخریب، زنگ زدگی و عدم کارایی در کوتاه مدت شود. بهترین کارهایی که می‌توانید برای مراقبت از آن انجام دهید این است که آن را از نور مستقیم خورشید و رطوبت بیش از حد دور نگهدارید، از سلامت و پرباد بودن تایر و تیوب فرغون همیشه مطمعن باشید و همچنین اتصالات را مرتبا چک کنید.

کلام آخر 

فرغون یک ابزار بسیار کاربردی است که از زمان های گذشته تا به امروز، همواره توسط بشر در امور مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌است. خرید فرغون در نگاه اول برای خیلی از افراد بسیار راحت است؛ اما با مطالعه این مقاله از سایت چی بگیر، متوجه می‌شویم که چقدر نکات ریز و مهم هنگام خرید بهترین مارک فرغون وجود دارد که باید به آن ها توجه شود. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.