مترونوم و تیونر چیست؟ قیمت روز و معرفی بهرین مترونوم سنتور

راهنمای خرید مترونوم و تیونر

اگر درحال خواندن این مقاله هستید، به احتمال خیلی زیاد نوازنده گیتار، سنتور، ویولن یا هر ساز زهی دیگری هستید و از خالی کردن مداوم کوک ساز خود و در دسترس نبودن یک تیونر یا مترونوم برای کوک یا تیون کردن ساز خود خسته شده‌اید! نگران نباشید چون در این مقاله از سایت چی بگیر، تمامی مطالب مهمی که در مورد این ابزار فوق کاربردی باید بدانید را باهم مرور کرده و یک راهنمای جامع و کامل برای خرید مترونوم به شما ارائه می‌کنم.

همچنین چند مدل از بهترین و پرفروش ترین تیونر های بازار را بایکدیگر بررسی می‌کنیم. پس تا انتها بامن همراه باشید تا سازتان برای همیشه کوک باشد!

تیونر مترونوم چیست؟

در ابتدا باید بگویم که مترونوم با تیونر کاملا متفاوت است و هرکدام کاربرد جداگانه ای دارند؛ اما باتوجه به استفاده از هردوی این لغات برای کاربردهای مشابه، از این موضوع چشم پوشی می‌کنیم. در ادامه به طور کامل در مورد هرکدام از این لغات به صورت کامل توضیح داده‌ام:

مترونوم چیست و چه کاربردی دارد؟

مترونوم در لغت به ابزاری اطلاق می‌شود که وظیفه آن، تولید ضرب های صوتی باتوجه به تمپو (تعداد ضرب در دقیقه) است. این ابزار اولین بار در دهه هشتاد میلادی اختراع شد و مورد توجه بسیاری از موزیسین های آن زمان شد.

اصلی ترین کاربرد مترونوم تعیین سرعت، ضرب و ثابت نگهداشتن فرایند افقی خط موسیقی است. به طور مثال یک نوازنده آماتور، ممکن است یک قطعه موسیقی را بدون راهنمای ضرب، خیلی سریع تر از اصل آن یا خیلی آهسته تر شروع به نواختن کند. یا اینکه با یک سرعت درست شروع کرده و در بین قطعه یا انتهای آن، از سرعت یا به اصطلاح از ضرب بیفتد. مترونوم در این جا به نوازنده کمک می‌کند تا از ابتدای یک قطعه تا انتهای آن، با یک سرعت و ضرب مشخص بنوازد.

تیونر چیست و چه کاربردی دارد؟

تیونر اما ابزاری است که اختراع آن خیلی به سال های دور برنگشته و یکی از دستاورد های اواسط قرن 19 است. این دستگاه قابلیت این را دارد که صدای سیم های ساز را شنیده و براساس طول موج صدا و فرکانس های مختلف صوتی (فرکانس جهانی آهنگسازی و موسیقی 440 است) نت آن سیم را تشخیص دهد. حال اگر سیم ساز ناکوک باشد، دستگاه به شما نشان می‌دهد که چقدر باید کوک سیم را تغییر دهید تا دقیقا در جای درست قرار گیرد. 

پس در یک کلام، تیونر وسیله ای برای کوک کردن ساز است!

معمولا  هر ساز زهی دارای یک استاندارد جهانی کوک است. مثلا کوک استاندارد گیتار، شامل 6 نت E,B,G,D,A,E است که هر سازی به این صورت، یک کوک استاندارد دارد. اما در برخی از سازها، کوک های کاستوم یا به اصطلاح دراپ وجود دارند که از حالت استاندارد خارج است. این نوع کوک ها در برخی از سبک های موسیقی مانند راک، متال، جز، بلوز و... کاربرد بیشتری داشته و نوازندگان ممکن است بخواهند خارج از استاندارد گیتار خود را کوک کنند که در برخی از تیونر های پیشرفته، این امکان وجود دارد.

در ادامه  این مطلب همراه من باشید تا چند نمونه از بهترین و پرفروش ترین تیونر - مترونوم ها را به شما معرفی کنم تا از بین آن ها، بهترین گزینه را متناسب با نیاز و بودجه خود انتخاب کنید.

تیونر و مترونوم مدل ماسدو کد MT- 40

نوع تیونر - مترونوم
دیجیتالی
اقلام همراه
باتری - کابل پیکاپ تیون
سایر توضیحات
این دستگاه باتوجه به قیمت مترونوم کاملا باکیفیت و اقتصادی است - دارای میکروفون دقیق با حساسیت بالا - قابلیت اتصال هدفون و همچنین قابلیت تنظیم نت های مختلف در مترونوم در صورت لزوم - همچنین این دستگاه به وسیله دو باتری نیم قلمی کار می‌کند

تیونر مترونوم ماسدو سه کاره مدل MT30

نوع مترونوم
دیجیتالی
سایر ویژگی ها
این دستگاه به صورت دو منظوره بوده و می‌توانید به عنوان تیونر و مترونوم از آن استفاده کنید.

تیونر مترونوم ماسدو مدل MT60

نوع تیونر - مترونوم
دیجیتالی
اقلام همراه
باتری و کابل پیکاپ گیره ای
سایر توضیحات
تیونر مترونوم ماسدو یکی از بهترین و پرفروش ترین برند های این حوزه است. این دستگاه  تا مدت بسیار طولانی باتری را نگه داشته و در برابر سقوط، ضربه و رطوبت  مقاومت بالایی دارد.

تیونر مترونوم اس آ مدل SMT- 8506

نوع مترونوم - تیونر
دیجیتالی
اقلام همراه
باتری و کابل پیکاپ گیره ای
سایر توضیحات
محدوده بسیار وسیع تمپو - در صورت استفاده نکردن به صورت خودکار خاموش شده و این ویژگی باعث افزایش طول عمر دستگاه و همچنین کاهش مصرف باتری می‌شود - دستگاهی بسیار محکم و بادوام

مترونوم ویتنر مدل 855

نوع مترونوم
آنالوگ
جنس بدنه
فایبرگلاس طرح چوب
سایر توضیحات
تولید کمپانی ویتنر آلمان، یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان این دستگاه - زیبا، بادوام و جذاب

مترونوم ویتنر مدل 855

نوع مترونوم
آنالوگ
جنس بدنه
فایبر کلاس طرح چوب
سایر توضیحات
این دستگاه دارای گستره تمپوی بین 40 تا 208 بوده و علاوه بر زیبایی، بسیار کارآمد است.


در ادامه بخوانید : پایه نت: خرید و قیمت 15 مدل پایه نت موسیقی (چوبی، فلزی...)

کاربرد مترونوم و تیونر چیست؟

بهترین مترونوم سنتور

در دنیای موسیقی، نوازندگان حرفه‌ای به صورت کاملا گوشی ساز خود را کوک می‌کنند و همچنین در هنگام نوازندگی، کمتر پیش می‌آید که از مترونوم استفاده کنند؛ مگر در هنگام تمرین و یادگیری یک قطعه. اما برای کسانی که در حال یادگیری یک ساز هستند، یا کسانی که به درجه بالایی از نوازندگی نرسیده‌اند، استفاده از تیونر و مترونوم برای سنتور، گیتار، تار و هرساز دیگری کاملا ضروری و کاربردی است. چرا که اگر در ابتدای کار به صورت استاندارد گوش هنرجو با کوک سیم ها و ضرب آهنگ آشنا نشود، در آینده با مشکلات جدی در نوازندگی خود روبرو خواهد شد. 

خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج!

حتی در اجرا های بزرگ و کنسرت های مختلف، نوازندگان هرچند حرفه‌ای، از تینور گیتار و دیگر ساز ها برای کوک کردن ساز خود استفاده می‌کنند. پس می‌توان گفت کاربردی ترین و مهمترین ابزار در آهنگسازی و نوازندگی برای موزیسین های مختلف، از مبدتی تا پیشرفته، همین ابزار است.

دو روح در یک بدن!

از این اصطلاح حتی به غلط (صحیح آن یک روح در دو بدن) استفاده کردم چون تعریف کاملا درستی است. حالا توضیح می‌دهم چرا:

در گذشته، تیونر یک ابزار جداگانه بود که فقط می‌شد ساز را با آن کوک کرد و برای استفاده از مترونوم باید یک مترونوم جداگانه که فقط توانایی پخش ضربآهنگ را داشت خریداری می‌شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، هردوی این کاربرد ها یعنی هم مترونوم و هم تیونر را می‌توان در یک دستگاه مشاهده کرد!

معرفی انواع مختلف مترونوم و تیونر

مترونوم چیست و چه کاربردی دارد

اگر قصد خرید مترونوم و تیونر را دارید، بد نیست مدل های مختلف این دستگاه را بشناسید. هرچند امروزه یک دستگاه جامع تحت این نام ها در بازار وجود دارند که هم عمل تیون (کوک کردن) و هم پخش ضرب آهنگ را انجام می‌دهند و اصلی ترین ابزار نوازندگان به حساب می‌آید.

  1. مترونوم کلاسیک یا آنالوگ (مکانیکی): این ابزار آونگ گونه عمل کرده و به صورت کاملا فیزیکی و مکانیکی کار میکند. این ابزار دارای یک پاندول است که روی یک صفحه با اعداد که نمایانگر تمپو های مختلف است، قرار دارد. با تنظیم اهرم روی پاندول روی هر عددی، پاندول شروع به حرکت به صورت ریتمیک و صدا دار (مانند صدای تیک تیک ساعت) می‌نماید. امروزه کمتر از این وسیله برای نوازندگی و تمرین استفاده شده و بیشتر جنبه تزئینی دارد.
  2. مترونوم و تیونر دیجیتال: این ابزار یک دستگاه کوچک دیجیتالی است که با باتری کار می‌کند و تمامی تنظیمات آن توسط دکمه های روی آن انجام می‌شود. همچنین مترونوم دیجیتالی دارای یک صفحه نمایش است که پاندول دیجیتالی، تمپو و تنظیمات دیگر را نشان می‌دهد. در برخی از مدل های ساده و قدیمی تر این ابزار، تنها تیونر یا تنها مترونوم قابل استفاده بود اما امروزه، همانطور که قبل تر گفتیم، در یک دستگاه، هم مترونوم وجود دارد و هم تیونر. یکی از مزایای قابل توجه مترونوم دیجیتال، قابلیت تنظیم صدا و استفاده از هنزفری است. همچنین این دستگاه بسیار سبک و قابل حمل است تا همیشه در دسترس نوازندگان باشد. 
  3. تیونر خودکار: این دستگاه، یک ابزار بسیار حرفه ای بوده که برای نوازندگان کنسرت و استیج کاربرد دارد. به این صورت که روی سردسته، روی کوک ها قرار گرفته و هنگام فعال سازی، با توجه به کوک مورد نظر نوازنده، ساز را به صورت اتوماتیک کوک می‌کند. قیمت تیونر اتوماتیک بسیار بالا است و برای نوازندگان بسیار حرفه ای و مشهور برای اجرای کنسرت و قطعات سنگین کاربرد دارد. 
  4. تیونر گیره ای: این دستگاه نیز نوعی از تیونر دیجیتالی است که ابعاد کوچک تری داشته و دارای یک گیره است. نوازندگان معمولا به کمک این گیره، دستگاه را روی سردسته ساز خود نصب کرده تا به صورت مداوم بتوانند از دستگاه استفاده کنند. به علاوه این که نیازی به نگهداشتن یا قرار دادن روی پا ندارد و روی ساز است. در نتیجه خطر افتادن، شکست و گم شدن آن به صفر می‌رسد.
  5. نرم افزار مترونوم و تیونر دیجیتال: در چند سال گذشته و همه گیری استفاده از موبایل، بسیاری از توسعه دهندگان و طراحان اپ، نمونه اندرویدی و آی او اس این ابزار را روانه بازار کردند. به این صورت که شما از طریق اپلیکشین، می‌توانید از امکانات مترونوم و تیونر استفاده کنید. اما اپلیکیشن این ابزار، همیشه در دسترس نوازندگان نبوده و ممکن است در مواقع ضروری، افراد را لنگ بگذارد! از همین رو پیشنهاد من به شما، خرید مترونوم دیجیتالی است.

تیونر برای انواع سازهای زهی سنتی و کلاسیک

شاید فکر کنید این دستگاه، فقط برای ساز های کلاسیک و غربی مانند پیانو، گیتار، ویولن و... کاربرد داشته و برای ساز های ایرانی و سنتی، کارایی لازم را نداشته باشد؛ اما باید بگویم که این یک باور کاملا اشتباه است و هر سازی که زهی (سیمی) باشد، چه سنتی و چه غربی، قابلیت کوک شدن با این ابزار را دارد:

تیونر سنتور:

شما با استفاده از انواع تیونر برای سنتور می‌توانید تک تک سیم های ساز خود را کوک نموده و از نواختن آن لذت ببرید.

تیونر سه تار:

علاوه بر سنتور، این ابزار قابلیت کوک سه تار، تار، کمانچه و... را داشته که به راحتی با خرید تیونر سه تار می‌توانید ساز خود را کوک کنید.

تیونر گیتار:

شاید بتوان گفت بیشترین کاربرد و فروش این دستگاه در بازار، مربوط به ساز گیتار و نوازندگان  این ساز باشد. پس اگر نوازنده گیتار هستید، با یک تیونر گیتار می‌توانید به راحتی و در کمترین زمان ساز خود را کوک کنید.

البته ناگفته نماند که تیونر هر سازی جداگانه و مختص آن ساز نیست؛ بلکه این دستگاه، طراحی و عملکردی کلی داشته و هر سازی را می‌توان با آن کوک نمود. پس زمانی که می‌گوییم تیونر برای سنتور یا تیونر سه تار، فکر نکنید منظور دو دستگاه جداگانه و متفاوت برای هرساز است.

قبل از خرید مترونوم - تیونر به چه نکاتی توجه کنیم؟

معرفی بهترین مارک تیونر سنتور

قبل از خرید تیونر، لازم است چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید تا بهترین گزینه را برا خود انتخاب کنید.

قابلیت های مختلف و دستگاه چندکاره 

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، برخی از مدل های این دستگاه هستند که تک بعدی بوده و فقط مترونوم یا فقط تیونر هستند. قیمت مترونوم - تیونر که قابلیت هم زمان هردو را داشته باشد، تفاوت چندانی با این دستگاه ها ندارد پس بهتر است یک دستگاه دو منظوره تهیه کنید تا از همه امکانات آن بتوانید استفاده کنید.

به علاوه برخی از دستگاه های پیشرفته تر و حرفه ای، دارای ویژگی ها و قابلیت های جانبی دیگری هستند که در ادامه، به برخی از این امکانات اشاره می‌کنیم:

قابلیتتوضیحات
الگو (Pattern)
در بیشتر مترونوم های دیجیتالی، قابلیتی به این عنوان وجود دارد. به این صورت که نت های موسیقی، براساس ارزش های زمانی مختلف، از پیش طراحی و برنامه ریزی شده اند و دستگاه، این پرترن ها یا الگو های نتی را برای شما با صدای بوق یا بیپ پخش می‌کند. مثلا یک الگوی سه نتی متشکل از یک نت چنگ، یک نت چنگ نقطه دار و یک نت دولاچنگ را برای شما ادا می‌کند تا متوجه نحوه نواختن این نت ها بشوید. این امکان برای افرادی که می‌خواهند نت خوانی را شروع کنند، بسیار کاربردی است.
رطوبت سنج
اکثر ساز ها از جنس چوب هستند. همچنین زه یا سیم ساز ها از فلز یا پلاستیک است که در مجموع، ساز را در برابر رطوبت بسیار حساس و آسیب پذیر می‌کند. به همین خاطر در برخی از تیونر مترونوم های دیجیتالی پیشرفته، دارای رطوبت سنج بوده که دما و رطوبت مطلوب را به شما گزارش داده و همچنین به شما رطوبت فضا را اعلام می‌کند تا در صورت خطر، ساز خود را داخل کیس یا کاور قرار دهید.
نور بکگراند، ساعت، خروجی هدفون
این ها امکاناتی هستند که بیشتر دستگاه های امروزی را شامل شده و خیلی در عملکرد شما و دستگاه تاثیری ندارند. به طور مثال، دارا بودن نور بکگراند، به شما دید بهتری می‌دهد تا در شب و یا مکان هایی که دید پایین است، به راحتی بتوانید نمایشگر تیونر گیتار خود را ببینید. همچنین هدفون می‌تواند به شما کمک کند تا صدای ضربات را بهتر و دقیق تر بشنوید و تمرکز خود را افزایش دهید. به علاوه این که صدای بیپ بیپ دستگاه، اطرافیان شما را آزار نخواهد داد و به راحتی می‌توانید ساعت ها به تمرین بپردازید!

جنس، کیفیت صدا و استحکام 

تمامی این موارد را حتما و حتما قبل از خرید مترونوم و تیونر در نظر داشته باشید. برخی از دستگاه ها، به مرور زمان در تولید صوت دچار مشکل شده و صدای ناهنجار یا غیر استاندارد تولید می‌کنند. همچنین با توجه به این دستگاه همیشه در آستانه افتادن بر روی زمین است، حتما دستگاهی که دارای جنس عالی و مقاوم در برابر ضربه است را برای خریدتان انتخاب کنید. 

قیمت مترونوم تیونر

قیمت نیز تاحد زیادی به مارک، امکانات مختلف و جنس دستگاه بستگی دارد. اما در کل، بهترین مدل مترونوم و تیونر هم قیمت خیلی بالایی نداشته و به راحتی می‌توانید متناسب با بودجه خود از میان گزینه های موجود بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

چگونه از مترونوم و تیونر استفاده کنیم؟

کار با این دستگاه بسیار ساده است. فقط کافی است آن را روشن کنید و آن را نزدیک ساز خود نگهدارید. سپس به ترتیب سیم های ساز خود را به صورت تک تک بنوازید تا دستگاه صدا و نت را تشخیص دهد. زمانی که نت سیم شما روی صفحه نمایشگر تیونر به نمایش درآمد، باتوجه به بالا یا پایین بودن کوک، گوشی سیم را بچرخانید تا عقربه، دقیقا در وسط و جای درست قرار گیرد و صفحه سبز شود. سپس به سیم بعدی بروید.

همچنین یک دکمه روی دستگاه برای تغییر مود یا حالت وجود دارد که با فشردن آن می‌توانید از تیونر به مترونوم رفته و با تنظیم تمپو، نت ها و میزان صدا، شروع به کار کنید.

سخن پایانی 

مترونوم - تیونر، وسیله ای بسیار کاربردی برای نوازندگان مختلف، از مبتدی و هنرجو گرفته تا نوازندگان استیج و استادان است که از اولین روز شروع تمرین و نوازندگی تا آخرین روزی که دست به ساز هستید، به کارتان می‌آید. پس در این مقاله از سایت چی بگیر تصمیم گرفتم تا شما را با زیر و بم این ابزار کاربردی آشنا کنم و یک راهنمای کامل خرید تیونر مترونوم به شما ارائه کنم.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.