تامپون چیست؟ راهنمای خرید و قیمت تامپون قاعدگی(مزایا و معایب)

هر آنچه که باید در مورد تامپون قاعدگی بدانید

در حال حاضر خانم‌ها در دوران پریودی از لوازم مختلفی چون پد یا نوار بهداشتی، کاپ قاعدگی و تامپون برای جذب خون قاعدگی استفاده می‌کنند. ما قصد داریم در این صفحه در مورد تامپون پریودی با شما عزیزان صحبت کنیم. برای آشنایی با انواع تامپون تا پایان این مقاله در سایت چی بگیر همراه ما باشید تا اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم.

تامپون چیست؟

تامپون به پنبه لوله‌ای فشرده شده گفته می‌شود که داخل واژن قرار گرفته و قابلیت جذب بالای خون در دوره قاعدگی را دارد. تامپون دخترانه در قطر‌ و ابعاد مختلف تولید می‌شود که برای روز‌های با خونریزی زیاد، متوسط و کم مناسب است.

نحوه استفاده از تامپون قاعدگی

تامپون در "اندازه های" مختلف (جذب) مانند سبک، معمولی و فوق العاده هستند. بهتر است از کمترین یا سبک ترین قدرت جذب استفاده کنید که بتوانید هر چند ساعت یک بار آن را تعویض کنید. برخی از تامپون ها دارای اپلیکاتور (لوله پلاستیکی) هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید آن را داخل واژن قرار دهید. اما برخی دیگر بدون اپلیکاتور بوده و باید با انگشتان خود تامپون را به داخل واژن هدایت کنید. 

  • دست های خود را بشویید و در یک موقعیت راحت قرار بگیرید. می توانید چمباتمه بزنید، یک پا را بالا بگذارید یا روی توالت بنشینید و زانوهای خود را از هم باز کنید.
  • بسته به نوع تامپونی که دارید، تامپون را با استفاده از اپلیکاتور یا انگشت خود به داخل واژن فشار دهید.
  • اگر آرام باشید، قرار دادن تامپون در واژن راحت‌تر است. استفاده از تامپون با اپلیکاتورهای صاف و گرد ممکن است کار را آسان تر کند. همچنین می توانید کمی روان کننده روی نوک تامپون یا اپلیکاتور قرار دهید. اگر مشکل دارید، از کسی که به آن اعتماد دارید (مثل مادر، خواهر یا شخص دیگری که از تامپون استفاده کرده است) بخواهید که به شما نشان دهد چگونه تامپون را در واژن خود قرار دهید.
  • بهتر است تامپون خود را هر 4 تا 8 ساعت عوض کنید. تامپون خود را بیش از 8 ساعت نگذارید. می توانید  شب تامپون بپوشید، اما آن را درست قبل از خواب بگذارید و صبح به محض بیدار شدن آن را عوض کنید.
  • تامپون ها در یک انتها رشته ای دارند که از واژن شما آویزان است. تامپون را با کشیدن آرام نخ بیرون می آورید. بیرون آوردن تامپون زمانی که خیس است راحت تر است.
  • تامپون استفاده شده را در دستمال توالت بپیچید و در سطل زباله بیندازید.

مزایا استفاده از تامپون:

  • اندازه : یکی از بزرگترین مزایای تامپون نسبت به پدها و سایر محصولات قاعدگی اندازه آن است. تامپون ها کوچک و قابل حمل هستند. می‌توانید به راحتی آن‌ها را در جیب یا کیف خود قرار دهید و برای مواقع ضروری همراه خود داشته باشید.
  • استفاده در استخر: یک مزیت تامپون ها نسبت به پد این است که می توانید در استخر شنا کنید، به طور فعال در ورزش و فعالیت های شدید شرکت کنید، بدون اینکه نگران حرکت پد باشید.
  • نامرئی بودن : مزیت دیگری که تامپون ها نسبت به پدها دارند، نامرئی بودن آنهاست. نوار بهداشتی حجیم است و در صورت پوشیدن لباس های تنگ دیده می شوند. از سوی دیگر، تامپون‌ها دیده نمی‌شوند و زمانی که به‌درستی وارد شوند، به سختی قابل لمس هستند.

معایب استفاده از تامپون:

  • قرار دادن سخت‌تر: استفاده از تامپون‌ سخت‌تر از پدهای قاعدگی است که فقط باید روی لباس‌های زیرتان چسبانده شوند. پیروی از دستورالعمل های روی جعبه که نحوه قرار دادن آنها را توضیح می دهد، ساده ترین راه برای استفاده از تامپون است.
  • ممکن است واژن شما را تحریک کند: تامپون بیشتر از پدهای قاعدگی باعث تحریک و خشکی واژن می شوند. تامپون به خصوص برای استفاده در طول شب توصیه نمی شود. هر چه مدت زمان طولانی تری از تامپون استفاده کنید،  احتمال تحریک واژن یا ایجاد عفونت مانند عفونت ادراری بیشتر می شود.
  • خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TTS): یکی از بزرگترین معایب استفاده از تامپون، خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TSS) است. این یک وضعیت نادر اما بالقوه تهدید کننده است که زمانی ایجاد می شود که باکتری در واژن شما در نتیجه تامپون موجود در آن بیش از حد رشد کند. برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری، مهم است که تامپون خود را هر سه تا چهار ساعت یکبار تعویض کنید. استفاده از تامپون با جذب کم نیز خطر را کاهش می دهد.

تامپون قاعدگی توسط شرکت‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود که برای راحتی شما 10 نمونه با کیفیت را در ادامه معرفی می‌کنیم.

تامپون او.بی مدل Super بسته 16 عددی

مشخصات
سایزبزرگ
قطرزیاد (ضخیم)
ویزپژگی موادضد حساسیت
سایر توضیحاتاستفاده از این تامپون آسان بوده و فوق العاده راحت است
پوشش ابریشمی آن برای اطمینان و حفاظت بیشتر طراحی شده است
شیار‌های منحنی برای سهولت در استفاده تامپون است
این مدل بدون اپلیکاتور است
تعداد16 عدد

تامپون تامپکس مدل PROTECTIVE SKIRT بسته 20 عددی

مشخصات
سایزمتوسط
قطر کم (نازک)
ویژگی موادضد حساسیت

تامپون کوتکس مدل Super بسته 16 عددی

مشخصات
قطرمتوسط (نیمه ضخیم)
ویژگی موادضد حساسیت
تعداد16 عدد

تامپون ویریانا مدل Super plus بسته 16 عددی

مشخصات
سایزمتوسط
قطرکم (نازک)
ویژگیضد حساسیت
تعداد16 عدد

تامپون تامپکس مدل Compak Super بسته 20 عددی

مشخصات
سایزمتوسط
تعداد20 عدد

تامپون او.پی مدل Procomfort بسته 16 عددی

مشخصات
سایزبزرگ
قطرمتوسط (نیمه ضخیم)
ویژگیضد حساسیت
تعداد16 عدد

تامپون تامپکس مدل Protective Skirt مجموعه 2 عددی

مشخصات
سایزمتوسط
قطرکم (نازک)
سایر مشخصاتاین مدل تامپون شامل 2 بسته 20 عددی است

تامپون کوتکس مدل Active Normal بسته 16 عددی

مشخصات
ویژگیضد حساسیت
کاربرداستخر، ورزش و مهمانی
تعداد16
سایر توضیحاتبه دلیل راحتی و قدرت جذب بالا باعث افزایش اعتماد به نفس در هنگام ورزش می‌شود
مناسب روز‌های با میزان خونریزی نرمال است
این تامپون حاوی لایه محافظت کننده بوده و از همه زوایا محافظت کرده و مانع از نشت خون می‌شود
جایگذاری بسیار راحت

تامپون او.بی مدل Mini بسته 16 عددی

مشخصات
سایزکوچک
ویژگی ضد حساسیت
بدون اپلیکاتور
تعداد16 عدد
سایر مشخصاتاین تامپون دارای پوشش ابریشمی برای اطمینان و حفاظت بیشتر بوده و استفاده آن فوق العاده آسان است
دارای شیار منحنی برای سهولت در استفاده 

تامپون کوتکس مدل Mini بسته 16 عددی

مشخصات
سایزکوچک
قطرکم (نازک)
تعداد16 عدد

نکات مهم قبل از خرید تامپون قاعدگی

خرید و قیمت تامپون

قبل از خرید تامپون لازم است نکاتی در مورد آن بدانید تا با اطلاعات لازم برای تهیه آن اقدام کنید. در ادامه به بررسی چند نکته می‌پردازیم.

به تاریخ انقضای تامپون توجه کنید

یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید تامپون توجه به تاریخ انقضای آن است. به خاطر داشته باشید که استفاده از لوازم بهداشتی پس از منقضی شدن تاریخ مصرف‌شان ممکن است مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند.

انتخاب برند مرغوب

برای انتخاب تامپون با کیفیت بهتر است قبل از خرید نظر دیگر کاربران را مطالعه کنید تا با توجه به میزان رضایت افراد تصمیم به انتخاب بگیرید. همچنین توصیه می‌کنیم با پزشک متخصص در این مورد مشورت کنید. 

توجه به اندازه تامپون

تامپون سایز بزرگ برای زمانی مناسب است که خونریزی زیاد دارید. اگر می‌خواهید برای اولین بار از تامپون پریودی استفاده کنید، توصیه می‌کنیم سایز کوچک آن را انتخاب کنید چرا که استفاده از آن هم راحت‌تر است و در زمان کوتاهی می‌توانید آن را عوض کنید و سریع‌تر نحوه استفاده از تامپون را یاد بگیرید.

قیمت تامپون قاعدگی

قیمت تامپون به عوامل مختلفی از جمله برند، قطر، میزان جذب و... بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت انواع تامپون دخترانه نمونه‌های ارائه شده بالا را مطالعه کرده و یا در سایت‌ها و داروخانه‌های معتبر به جستجوی آن بپردازید.

تفاوت پد‌ قاعدگی و تامپون چیست؟

پد قاعدگی مستطیل شکل بوده و با چسباندن به لباس زیر و به کمک بال‌ها در دو طرف مانع از نشت خون می‌شود در حالی که تامپون پریودی در داخل واژن قرار می‌گیرد و ترشحات واژن را جذب می‌کند.

تامپون قاعدگی تا چند ساعت قابلیت استفاده دارد؟

تامپون قاعدگی را می‌توان 4 تا 6 ساعت استفاده کرد و مصرف طولانی‌تر آن ممکن باعث بیماری به نام سندرم شوک سمی (TSS) شود. برای راحتی خودتان و جلوگیری از بیماری می‌توانید قبل خواب از تامپون استفاده کنید و صبح بلافاصله پس از بیدار شدن آن را عوض کنید.

از کجا می‌توان تامپون را خریداری کرد؟

تامپون را می‌توانید از داروخانه‌‌ها و سایت‌های معتبر لوازم بهداشتی تهیه کنید. قبل از خرید تامپون حتما از برند، کیفیت و تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل کنید چرا که در غیر این صورت ممکن خطرات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.  

چگونه بفهمیم تامپون پر شده و نیاز به تعویض دارد؟

برخی از تامپون ها طوری تولید شده اند که به وسیله یک نوار، پر شدن آن را نشان می‌کنند تا از نشت خون جلوگیری شود. اما در صورتی که 8 ساعت از استفاده تامپون گذشت و علائمی را احساس نکردید، باید آن را عوض کنید.

آیا تامپون قاعدگی می تواند حرکت کند و وارد بدن شود؟

خیر، تامپون نمی توانند حرکت کنند، و به قسمت دیگری از بدن بروند. ماهیچه های واژن آنها را در جای خود نگه می دارند (بدون اینکه شما بدانید!) و تا زمانی که آنها را بیرون نیاورید در داخل بدن شما می مانند. اکثر خانم ها وقتی به درستی تامپون را قرار داده باشند، اصلا نمی توانند تامپون را احساس کنند. شما می توانید تامپون را در آب و در طول انواع ورزش ها و فعالیت ها استفاده کنید. 

برخی از دختران نگران هستند که تامپون در داخل بدنشان گم شود. اما هیچ راهی برای این اتفاق وجود ندارد. واژن یک تامپون را در جای خود نگه می دارد و دهانه رحم (که در بالای واژن قرار دارد) برای تامپون بسیار کوچک است.

نوار بهداشتی، تامپون و یا کاپ قاعدگی کدام بهتر است؟

این کاملا به شما بستگی دارد! در مورد سبک زندگی خود و آنچه که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد فکر کنید. همچنین می‌توانید محصولات مختلف را امتحان کنید، یا از یکی از دوستان یا اعضای خانواده بپرسید.

استفاده از ابزار مختلف در زمان های مختلف در طول قاعدگی معمول است. برای مثال، ممکن است فردی در روز از تامپون و در شب از پد و نواربهداشتی استفاده کند. به این نکته دقت کنید که از تامپون‌ ها یا پدهای معطر، دئودورانت‌ های واژینال یا دوش‌ ها استفاده نکنید زیرا می‌توانند منجر به تحریک یا عفونت شوند.

چه سایز تامپون استفاده کنم؟

بهترین سایز تامپون قاعدگی

بهتر است بدانید که، اندازه تامپون هیچ ربطی به اندازه واژن ندارد (و چیزی به نام "واژن گسترده" وجود ندارد)! همه چیز در مورد جذب است. تامپون های سایز بزرگتر برای دوره های سنگین تر هستند. تامپون های سایز کوچکتر برای قاعدگی های سبک تر.

از چند پد یا تامپون در روز استفاده کنم؟

پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. با این حال، 3-6 محصول در روز (پد یا تامپون) طبیعی است. اگر کمتر از آن استفاده می کنید، ممکن است به اندازه کافی به سلامتی و بهداشت خود توجه نکرده اید. اگر بیشتر از این تعداد استفاده می‌کنید( تامپون به سرعت پر می‌شود یا نشتی دارد) بهتر است اندازه بزرگ‌تری را امتحان کنید.

سخن آخر

ما در سایت چی بگیر به معرفی انواع تامپون پرداختیم و نحوه استفاده آن را آموزش دادیم. در ادامه از مزایا و معایب تامپون گفتیم و نکات مهم قبل از خرید را مورد بررسی قرار دادیم. حال شما می‌توانید با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارید، تامپون مورد نظر را انتخاب و خریداری کنید. اگر تجربه استفاده از تامپون پریودی را دارید، مشتاق شنیدن نظراتتان هستیم. در صورت تمایل نظراتتان را برای ما نوشته و لینک این صفحه را برای علاقه‌مندان بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.