فیوز مینیاتوری چیست؟راهنمای خرید و لیست قیمت انواع کلید مینیاتوری

فیوز مینیاتوری چیست؟

فیوز مینیاتوری MCB مخفف عبارت انگلیسی Miniature Circuit Breaker است که در مدارهای الکتریکی ساختمان‌ها به وفور استفاده می‌شود. دلیل به کار گیری این دستگاه جلوگیری از آسیب‌هایی است که اتصال کوتاه برق به وجود می‌آورد. این اتصال نتیجه ورود جریان برق بالا از مدار است که اگر به سایر اجزا برسد، به آن‌ها آسیب خواهد زد. علاوه بر این وقوع جرقه و در نتیجه، آتش سوزی از نتایج اتصال کوتاه برق است. 

کلید مینیاتوری می‌تواند بر روی مدار برق ساختمان یا تابلوهای صنعتی نصب شود. این دستگاه با حساسیت بسیاری که نسبت به جریان بالای برق دارد، در صورت مواجهه با این جریان، اقدام به قطع مدار می‌کند. بدین صورت نقش مهم فیوز مینیاتوری در محافظت از اجزای مدار و وسایل برقی دیگر را می‌توان دریافت.

در این مقاله از چی بگیر، خواهیم فهمید که چگونه کلید و فیوز مینیاتوری جریان الکتریکی را کنترل می کنند و چگونه وقتی سطح جریان بیش از حد بالا می رود، برق را قطع می کنند. شما با انواع فیوز مینیاتوری و بهترین برند این نوع کلید آشنا می‌شوید. 

اجزای فیوز مینیاتوری 

با وجود این که انواع مختلفی از فیوز مینیاتوری وجود دارد همچون فیوز مینیاتوری 3 فاز، فیوز مینیاتوری تک فاز و...؛ اما در همه آنها قطعات مشترکی وجود دارد که فعالیت دستگاه وابسته به آن‌ها است. اگر می‌خواهید بیشتر با این دستگاه آشنا شوید بهتر است بدانید که چه قطعاتی در آن به کار رفته است. در ادامه اجزای این دستگاه را معرفی خواهیم کرد.

  • فلز بیمتال
  • اهرم قطع و وصل
  • بازوی متحرک
  • سیم پیچ قطع
  • کنتاکت اصلی جریان خروجی
  • پیچ کالیبراسیون محدوده عملکرد
  • ترمینال‌های قدرت که شامل ترمینال‌های ورود و خروج می‌شوند.
  • جرقه گیر که نقش آن از بین بردن قوس‌های مدار است که به دلیل قطع جریان پدید می‌آید.

کاربردهای فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری با نوع محافظت و نقش متفاوتی که در انواع مدارهای الکتریکی دارد، به عنوان دستگاهی با کاربردهای متنوع شناخته می‌شود. به همین دلیل هم انواع گوناگونی از آن تولید شده است. برای شناخت بهتر فیوز مینیاتوری، در ادامه تمام کاربردهای این دستگاه را معرفی کرده‌ایم.

  • محافظت از مدارهای الکتریکی تامین کننده روشنایی ساختمان
  • محافظت از اجزای مدار در موتورهای الکتریکی ساختمان‌های اداری، مسکونی، صنعتی و بیمارستان‌ها
  • محافظت از اجزای مدارهای PLC
  • محافظت از اجزای مدارهای ترانسفورماتورهای الکتریکی
  • تامین امنیت قطعات نیمه هادی
  • نقش موثر در سیستم‌های گرمایشی
  • ورودی مدارهای تعبیه شده در تابلوهای خانگی الکتریکی
  • بخش پایانی خط توزیع سیستم‌های ولتاژ ضعیف
  • استفاده در مدارهای قدرت موتورها و ترانسفورماتورها

انواع فیوزهای مینیاتوری

فیوزهای مینیاتوری را می‌توان بر اساس ویژگی‌های مختلف، دسته بندی کرد؛ برای مثال فیوز مینیاتوری 3 فاز، فیوز مینیاتوری تک فاز و... یکی از این ویژگی‌ها برای دسته بندی، نوع کارکرد است که با در نظر گرفتن آن، می‌توان ۵ نوع B, C, D, K و Z برای فیوزهای مینیاتوری بیان کرد. در ادامه با مشخصات هر کدام از انواع فیوز مینیاتوری آشنا می‌شوید.

  • نوع Z: حساس‌ترین نوع فیوز مینیاتوری نسبت به تغییرات جریان برق، نوع Z است. به محض اینکه میزان اضافه بار به دو یا سه برابر حد نرمال برسد، این دستگاه اقدام به قطع آن می‌کند. به همین دلیل این نوع فیوز مینیاتوری در مدارها و دستگاه‌هایی که نسبت به اتصال کوتاه بسیار حساس هستند همچون نمونه‌های نیمه هادی نصب می‌شود.
  • نوع B: این فیوز مینیاتوری یکی دیگر از حساس‌ترین و سریع‌ترین نوع این دستگاه به شمار می‌آید. فیوز نوع B قادر به قطع جریان عبوری در مدار تا حداکثر مقدار سه تا پنج برابر حد نرمال است. این دستگاه‌ در مدارهای الکتریکی ساختمان‌های مسکونی و تجاری و سیستم‌های روشنایی خیابانی به کار گرفته می‌شود. به طور کلی این نوع فیوز در مدارهایی که ولتاژ پایینی دارند استفاده می‌شود.
  • نوع C: این نوع فیوز مینیاتوری به عنوان فیوز کندکار یا موتوری شناخته می‌شود. این دستگاه قدرت و زمان قطع بیشتری نسبت به نوع قبل دارد و قادر است جریان برقی که بین ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از حد نرمال باشد را هم قطع کند. به همین دلیل فیوز مینیاتوری نوع C در مکان‌های تجاری و صنعتی به وفور به کار گرفته می‌شود که دو نمونه از موارد استفاده آن، نصب در موتورهای کوچک برقی و سیستم‌های روشنایی فلورسنت هستند.
  • نوع K: فیوز مینیاتوری نوع K برای کنترل ولتاژ دستگاه‌ها و مدارها زمانی که افزایش بار بین ۸ تا ۱۲ برابر حد نرمال باشد، مناسب است. این ویژگی دستگاه مذکور را برای نصب در ترانسفورماتورها، مدارها و موتورهایی که قدرتشان متوسط رو به بالا بوده، مناسب کرده است. 
  • نوع D: این نوع از فیوزهای مینیاتوری را فیوزهای ترانسفورماتوری هم می‌نامند. میزان حساسیت در فیوز نوع D کم‌تر از دو نوع قبلی است؛ به طوری که برای اقدام به قطع کردن جریان ورودی مدار، میزان اضافه بار باید بین ۱۰ تا ۲۰ برابر حد نرمال باشد. همین موضوع نشان دهنده قدرت بالای این دستگاه بوده که آن را برای استفاده در دستگاه‌های بسیار بزرگ و قوی تجاری و صنعتی مناسب کرده است. در این نوع دستگاه‌ها معمولا تغییرات جریان برق بسیار شدید خواهد بود که فیوز مینیاتوری نوع D قادر به مهار آن است. موتورهای بزرگ، ماشین‌های اشعه ایکس، دستگاه‌های جوشکاری و واحدهای بزرگ تامین برق از جمله مواردی هستند که به این نوع فیوز مینیاتوری نیاز دارند.

فیوزهای مینیاتوری بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟

برای انتخاب بهترین فیوز مینیاتوری چند نکته وجود دارد که با در نظر داشتن آن‌ها می‌توان انتخاب مناسبی داشت. یکی از این نکات جریان نرمال در مدار است که باید سطح آن را مشخص کرد. سپس بر اساس این مقدار، فیوز با آمپر مناسب انتخاب می‌شود. نکته بعدی درباره ولتاژ است که باید بر اساس میزان آن، فیوز مینیاتوری مناسب (که کمی ولتاژ بالاتری دارد) را برگزید. 

نکته بعدی توجه به نوع مدار بوده که از نوع AC (خانگی) و یا DC (تجهیزات الکترونیکی و...) است. فیوز مینیاتوری مناسب برای استفاده در هر کدام از این مدارها متفاوت خواهد بود؛ از همین رو باید بر اساس آن، دستگاه مناسب را انتخاب کرد. نکته بعدی که باید بر اساس آن خرید کرد، میانگین دمای اطراف فیوز مینیاتوری است. برای خرید این دستگاه می‌بایست به میزان جریان اتصال کوتاه در مدار هم توجه داشت که فیوز توانایی هندل کردن آن را داشته باشد. 

فیوز مینیاتوری تک فاز 16 آمپر هیوندای کد C16

این مدل از فیوز مینیاتوری توسط شرکت هیوندای و در حوزه لوازم الکترونیکی به بازار عرضه شده است. قابلیت استفاده برای انواع مدارهای الکتریکی را داشته و مناسب برای قطع مدار در حالت اضافه بار یا اتصال کوتاه است. ولتاژ کارکرد آن معادل با 230 تا 400 ولت AC است و دمای کارکردی معادل با 5- تا 40 درجه سانتیگراد دارد. از این فیوز مینیاتوری می‌توان برای نصب به روی ریل‌های 35 میلیمتری استفاده کرد. دربارۀ درجه حفاظت رطوبتی آن که برابر با IP20  است و وزنی برابر با 100 گرم دارد. لازم به ذکر است که قیمت این فیوز بسیار ارزان و مقرون به صرفه بوده و خرید آن به شما پیشنهاد می‌شود.

فیوز مینیاتوری تک فاز 25 آمپر لگرند مدل B25

اگر قصد خرید فیوز مینیاتوری خارجی را دارید این مدل ساخت کشور فرانسه است و دارای کیفیتی منحصربه‌فرد بوده و از بابت اصل و اورجینال بودن آن نگرانی نخواهید داشت. ابعاد این فیوز برابر با 8*1.5*7.5 سانتی‌متر گزارش شده است و وزنی برابر با 90 گرم دارد.

فیوز مینیاتوری سه فاز 63 آمپر اشنایدر مدل A9K24363

ابعاد این مدل از فیوز مینیاتوری سه فازه برابر با 8.5*5.4*7.8 سانتی‌متر است و وزنی برابر با 300 گرم دارد. فیوز مینیاتوری اشنایدر سری ساخت multi 9 بوده و نام اختصاری آن iK60N است. جالب است بدانید که این کلید عملیات حفاظت در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار را روی سه فاز انجام می‌دهد و مهمترین ویژگی آن دوام و مقاومت بالا است.

فیوز مینیاتوری تک فاز 32 آمپر لگراند مدل 602039

کلید فیوز مینیاتوری یک وسیله و قطعه حفاظتی است که خرید آن بسیار واجب است.جنس بدنه این فیوز از ABS بوده و سه فاز تیپ C  است. جریان آن 32 آمپر 400 ولت است و ابعادی برابر با 8*2*7 سانتی‌متر دارد. وزن این حفاظ مینیاتوری با کیفیت برابر با 150 گرم است و به دلیا مقاومت و دوام بالایی که دارد با استقبال در فروش مواجه شده است.

فیوز مینیاتوری 32 آمپر سه فاز هیوندای مدلGHO کد63N

وزن این مدل از فیوز مینیاتوری برابر با 232 گرم بوده و ابعاد آن معادل با 9*6*8 سانتی‌متر است. این مدل از فیوز را با نام اختصاری MCB می‌شناسند و برای تجهیزات الکتریکی خانگی و صنعتی گزینه ایده‌آلی است. مقاومت فیوز در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار در حد مطلوب بوده و تاکنون با استقبال مشتریان روبه‌رو شده است.

فیوز مینیاتوری اشنایدر سه فاز 32 آمپر مدل C60N

ابعاد این نوع از فیوز مینیاتوری برابر با 8*5*7 سانتی‌متر است و وزنی معادل 312 گرم دارد. مدل آن از سری  C بوده و برای کلیدها در جریان اضافه بار بین 5 تا 10 برابر جریان مناسب است.

فیوز مینیاتوری تک فاز 10 آمپر دنا الکتریک ایرانیان مدل B10-6KA

قدرت قطع این مدل از فیوز مینیاتوری برابز با 6000 آمپر منحنی B  و جریان 10 آمپر است. این مدل از فیوز برای مناطق با آب و هوای شرجی توصیه می‌شود و ابعاد آن معادل 8*2*7 سانتی‌متر با وزن 100 گرم است.

فیوز مینیاتوری تک فاز 25 آمپر دنا الکتریک ایرانیان مدل C25-6KA مجموعه 3 عددی

ابعاد این مدل از فیوز مینیاتوری با کیفیت برابر با 8*7*2 سانتی‌متر گزارش شده و وزن آن تنها 20 گرم است. دارای قدرت قطع 6000 آمپر با منحنی C و جریان 25 آمپر با درجه حفاظت IP20  و به صورت تک پل است. این فیوز برای منتطق شرجی مناسب بوده و در برابر زطوبت و زنگ زدگی مقاوم است.

فیوز مینیاتوری تك فاز 25 آمپر اشنایدر مدل Acti9 iK60N

ابعاد این مدل از فیوز مینیاتوری برابر  با 7.9*1.8*8.5 سانتی‌متر بوده و وزن آن برابر با 100 گرم است. تیپ این نوع از فیوز C بوده و می‌توانید برای خفاظت مدار در برابر اتصال کوتاه و اضافه از آن استفاده کنید.

نکات مهم در خرید فیوز مینیاتوری

از آنجایی که فیوز مینیاتوری نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت مدارهای الکتریکی ساختمان‌ها و سایر بخش‌ها دارد باید در خرید آن نهایت دقت را داشت. به همین دلیل دانستن نکاتی که می‌بایست در خرید این دستگاه مد نظر قرار گیرد ضروری است. این نکات را به اتفاق می‌خوانیم.

آمپر:

یکی از نکات مهم در خرید فیوز مینیاتوری توجه به آمپر این دستگاه است. شما پیش از خرید باید میزان جریان مصرفی در مداری که می‌خواهید این دستگاه در آن نصب شود را پیدا کنید. سپس آمپر کلید مینیاتوری انتخابی شما باید مقداری بالاتر از میزان جریان مصرفی باشد. به عنوان مثال برای جریان مصرفی ۱۴ آمپر، فیوز مینیاتوری ۱۶ آمپر مناسب است؛ زیرا این دستگاه باید بتواند در صورت بالا رفتن جریان برق قادر به بستن مدار باشد؛ در غیر این صورت کلید می‌پرد.

قیمت فیوز مینیاتوری:

تنوع فیوز مینیاتوری در بازار بسیار زیاد است به همین خاطر ممکن است انتخاب شما سخت شود. نکته دیگر که به شما کمک می‌کند انتخاب آسان‌تری داشته باشید در نظر گرفتن قیمت فیوز مینیاتوری و هزینه‌ای است که می‌توانید برای خرید آن بپردازید. سپس نیاز است که تنها از میان نمونه‌های متناسب با بودجه خود، دست به انتخاب بزنید.

نوع فیوز مینیاتوری:

همان‌طور که دانستیم انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارند. پیش از خرید فیوز مینیاتوری باید در نظر داشته باشید که به کدام یک از این فیوزها نیاز دارید. اگر مداری که کلید مینیاتوری باید در آن نصب شود از نوع خانگی است، ما نوع B این محصول را پیشنهاد می‌کنیم. اگر هم می‌خواهید فیوز را در مدار صنعتی نصب کنید، می‌توانید نوع C و D و K و Z فیوز مینیاتوری را بر اساس حساسیت مدار بخرید.

سطح مقطع سیم کلید مینیاتوری:

پیش از خرید باید از تناسب سطح مقطع سیمی که قرار است به فیوز مینیاتوری متصل شود با دستگاه، مطمئن شوید. اگر سطح مقطع سیم ۱.۵ باشد، کلید مینیاتوری ۱۰ آمپری و اگر ۲.۵ باشد، دستگاه ۱۶ آمپری را می‌توان مورد استفاده قرار داد. 

جریان نامی فیوز مینیاتوری:

فیوزهای مینیاتوری بر اساس جریان نامی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. این جریان باید با تعداد مصرف کنندگان مدار الکتریکی و سطح مقطع سیم آن، تناسب داشته باشد. برای مثال فیوز مینیاتوری با ۱۰ آمپر برای مدار روشنایی، با ۱۶ آمپر برای پریزهای برق، ۲۵ آمپر برای برق ورودی ساختمان و ۳۲ آمپر بر روی کولر گازی و سایر وسایل برقی پرمصرف مناسب است.

ظرفیت شکست: 

یکی دیگر از ویژگی‌های فیوز مینیاتوری که باید هنگام خرید آن، مورد توجه قرار گیرد این است که دستگاه قادر به قطع کردن جریان الکتریکی بدون آسیب یا آزاد کردن قوس باشد.

تعداد قطب‌های فیوز مینیاتوری: 

درون محفظه فیوز مینیاتوری قطب‌ها تعبیه می‌شوند که به صورت یکی، دوتایی، سه تایی، چهارتایی و خنثی هستند. قطب‌ها باید با مداری که این دستگاه در آن نصب خواهد شد، تناسب داشته باشند. نمونه‌ای که سه قطب دارد از دیگر انواع آن رایج‌تر است. 

بدنه فیوز مینیاتوری:

فیوز مینیاتوری به دلیل قرار گرفتن در معرض عبور ولتاژ باید توانایی تحمل دمای بالا را داشته باشد. از همین رو توجه به کیفیت بدنه این دستگاه از نکات مهم در خرید آن است. پیشنهاد می‌شود دستگاهی را خریداری کنید که بدنه آن از پلی آمید که همان پلاستیک نسوز است، ساخته شده باشد. در صورت بی‌کیفیت بودن بدنه کلید مینیاتوری، عمر آن کم‌تر خواهد بود و احتمال سوختن بدنه دستگاه بالا خواهد رفت.

انتخاب بهترین برند فیوز مینیاتوری:

تولیدات برندهایی که تجربه طولانی در زمینه تولید فیوز مینیاتوری دارند و شناخته شده‌تر هستند، گزینه‌های بهتری برای خرید به شمار می‌آیند که نمونه آن فیوز مینیاتوری اشنایدر است. مشتریان زیادی در طول سال‌ها از کلیدهای مینیاتوری این برندها استفاده کرده‌اند و تجربیات آن‌ها، نشان دهنده سطح بالای کیفیت این دستگاه‌ها است؛ درست مانند فیوز مینیاتوری اشنایدر.

چرا از فیوز مینیاتوری استفاده می‌شود؟

همان‌طور که بیان شد فیوز مینیاتوری کاربردهای مختلفی دارد؛ اما به طور کلی وظیفه این دستگاه محافظت از اجزای مدارها الکتریکی در برابر اضافه بار ورودی است. از این دستگاه به منظور پیشگیری از جرقه، آتش سوزی و سایر آسیب‌هایی که ممکن است به قطعات متصل به مدار وارد آید، استفاده می‌شود. این اتفاقات در صورتی که جریان برق دچار تغییر و اتصال کوتاه شود، رخ می‌دهد که همین موضوع وجود فیوز مینیاتوری را ضروری می‌کند.

کدام مدل فیوز مینیاتوری مناسب کولر گازی است؟

در تمام جعبه‌های کولر گازی، بروشوری قرار داده می‌شود. در این بروشور به فیوز مینیاتوری مناسب آن نیز اشاره شده و ویژگی‌های آن را بیان می‌شود. به دلیل تفاوت قدرت کولرهای گازی، فیوز‌های مختلفی نیز برای آن‌ها به کار می‌رود. اما معمولا کلید مینیاتوری با آمپر ۲۵ تا ۳۲ برای قطع کردن استفاده می‌شود.

اگر کولر گازی شما حداکثر BTU 18000 باشد، به فیوز مینیاتوری نوع۲۰ آمپری نیاز خواهد داشت. اگر هم کولر گازی بین BTU 18000 تا BTU 32000 باشد، دستگاهی از نوع با ۲۵ آمپر مناسب خواهد بود. در صورتی که به کولر گازی بیشتر از BTU 32000 نیاز داشته باشید، باید فیوز مینیاتوری نوع و با ۳۲ آمپر خریداری کنید.

فیوز مینیاتوری خانگی چند آمپر است؟

فیوز مینیاتوری بر اساس مداری که در آن نصب می‌شود دارای آمپر متفاوتی خواهد بود. به طور معمول نمونه‌هایی با آمپر ۱۰، ۱۶، ۲۵ و ۳۲ در مصارف خانگی کاربرد دارند.

جمع بندي

این مقاله از چی بگیر در ارتباط با معرفی و آشنایی بیشتر با یکی از قطعات مهم تجهیزات برقی با نام فیوز یا کلید مینیاتوری تهیه شد. همان‌طور که توضیح دادیم این دستگاه می‌تواند از خسارت‌هایی که ممکن است تغییرات جریان الکتریکی در مدارها به وجود بیاورد پیشگیری کند. فیوز مینیاتوری دارای اجزای مختلفی است که معرفی شدند. در این مقاله به انواع فیوز مینیاتوری نیز اشاره و هر یک به تفصیل توضیح داده شد. کاربردهای این فیوز و نمونه مناسب آن برای کولر گازی از دیگر موضوعاتی بود که به آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.