چطور یک دف خوب و باکیفیت بخریم؟ (قیمت روز)

برای خرید بهترین مارک دف با ما همراه باشید

دف در دسته ساز‌های کوبه‌ای قرار دارد و جزء قدیمی ترین آلات موسیقی به شمار می‌رود. ساز دف در موسیقی سنتی، فولکور و پاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صفحه از سایت چی بگیر می‌خواهیم در مورد بهترین مارک دف صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی که برای انتخاب دف با کیفیت جمع آوری کردیم را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

چطور یک دف خوب بخریم؟

در ابتدا به این نکته توجه کنید که کیفیت ساز را نمی‌توان تنها از روی مارک آن تشخیص داد. بلکه ضخامت پوست و استقامت کمانه تاثیر زیادی در کیفیت صدای دف دارد. در ادامه به بررسی تمامی نکاتی که به شما در خرید دف با کیفیت کمک می‌کند، خواهیم پرداخت.

آشنایی با اجزای دف

قبل از خرید دف لازم است در مورد اجزای ساز اطلاعاتی داشته باشید تا در صورت نداشتن معرف یا راهنما بتوانید نمونه با کیفیت را انتخاب کنید. ساز دف شامل پوست، قاب، زنجیر، گل میخ و شستی است که در ادامه هر کدام از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • کمانه (یا قلاف اصلی): کمانه در واقع بدنه دف محسوب می‌شود به طوری که سایر اجزای ساز به کمک این قلاف کنار یکدیگر قرار می‌گیرد. عرض چوب کمانه بین 5 تا 6.5 سانتی‌متر بوده و قطری به اندازه 50 تا 55 سانتی‌متر دارد که در ابعاد بزرگتر و کوچکتر نیز ساخته می‌شود. ضخامت قاب از طرف تماس با پوست 2 تا 3 میلی‌متر بوده و در قسمت پشتی (محل تماس با دست) نازک‌تر شده به 1.5 میلی‌متر کاهش می‌یابد.
  • پوست دف: آنچه به کیفیت صدای دف و ماندگاری بیشتری آن کمک می‌کند، انتخاب پوست مناسب است. پوست دف در دو نوع طبیعی و مصنوعی (طلقی) تولید می‌شود که البته نمونه طبیعی صدای بهتری دارد و طبعا گران‌تر است. پوست مصنوعی نسبت به طبیعی کیفیت صدای کمتری دارد اما از مقاومت بالایی برخوردار است. 
  • گل میخک: گل میخ برای نگهداشتن پوست روی کمانه به کار می‌رود. قبل از استفاده از این میخ‌ها، پوست را با چسبی سریش مانند به قلاف چسبانده و برای دوام بیشتر از میخ‌های سر تخت که ظاهری شبیه به پونز دارد، با فاصله کم به روی پوست می‌کوبند. استفاده از گل میخ علاوه بر استحکام، سبب زیبایی دف می‌شود. به این نکته توجه کنید که گل میخ در سرتاسر دف نصب می‌شود و وزن آن نباید زیاد باشد چرا که باعث سنگینی دف می‌شود.
  • حلقه (زنجیر): حلقه‌هایی 3 یا 4 تایی از جنس آهن، مس یا برنج به دیواره داخلی کمانه (فاصله 3 سانتی‌متری از پوست و 1 سانتی‌متری از دسته) نصب می‌شود. این زنجیر‌ها حین نواختن ساز به جداره کمان برخورد کرده و به نوعی تکمیل کننده صدای دف هستند. نام دیگر حلقه‌های نصب شده به ساز جلاجل است و دف نوازان و هنرمندان آن را با این نام می‌شناسند. 
  • شستی: در قسمت پشت قلاف حالت فرورفتگی ایجاد شده تا شست دست چپ نوازنده هنگام نواختن دف در آن محل قرار گیرد. شستی به تسلط بیشتر افراد در حین نواختن دف کمک می‌کند از این رو به توجه به آن به اندازه سایر قسمت‌های ساز مهم است.

دف جزء ساز‌های اصیل ایرانی است و تولید کنندگان زیادی اقدام به ساخت آن کرده‌اند. اگر هنرجو مبتدی هستید، پیشنهاد می‌کنیم دف ارزان خریداری کنید. برای اطلاع از قیمت ساز دف نمونه‌های معرفی شده را ارزیابی کنید.

دف سما مدل رمو کد 009

دف معرفی شده طلق محکمی داشته و شفافیت صدای آن بالا است. این دف وزن کمی دارد و برای آموزش انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. این مدل همراه با ساف کیس ابر دار (کاور) به فروش می‌رسد.

دف مدل GLX کد 071

به دلیل استفاده از طلق محکم در ساخت دف، شفافیت صدایی بالایی دارد. مدل معرفی شده مورد تایید اساتید برجسته کشور بوده و برای اجرا و نوازندگی قابل استفاده است.

مشخصات
جنس طوقچوب
قطر طوق54 سانتی‌متر
وزن500 گرم
اقلام همراهکاور

دف سولو مدل ویژه

این ساز اورجینال بوده و صدای خوب و وزن سبکی دارد. طول عمر بالای این دف این امکان را فراهم کرده که برای آموزش و اجرای صحنه‌ای مناسب باشد.

مشخصات
جنس پوستطلق
جنس طوقچوب
وزن400 گرم
سایزاستاندارد
قطر طلق53 سانتی‌متر
ضخامت طوق1 سانتی‌متر

دف مدل GLX کد 003

مشخصات
ابعاد8*53*53 سانتی‌متر
جنس پوستطلق
جنس طوقچوب
سایزاستاندارد
وزن500 گرم
پهنای طوقمتوسط
اقلام همراهکاور 
سایر مشخصاتدارای شفافیت صدایی بالا
مناسب اجرا و نوازندگی
بسیار سبک و محکم

دف نغمه مدل Glass

دف نغمه از بهترین برند‌های دف موجود در بازار است. جنس پوست این کار از طلق و طوق آن چرمی است. رنگ طوق مشکی بوده و در پهنای متوسط ساخته شده است. سایز طوق استاندارد بوده و 53 سانتی‌متر قطر دارد. این ساز 750 گرم وزن دارد و همراه با کاور به فروش می‌رسد.

دف مدل GLX کد 006

این دف طرح دار مورد تایید اساتید برجسته کشور است. جنس طوق این مدل از چوب، پوست آن طلقی بود و شفافیت صدایی بالایی دارد. این کار دوام و کیفیت بالایی دارد و برای اجرا و نوازندگی مناسب است.

مشخصات
ابعاد8*53*53 سانتی‌متر
وزن500 گرم
سایز طوق استاندارد
پهنای طوقمتوسط
اقلام همراهدارای کاور

 

دف کردستان مدل اسلیمی

دف مدل اسلیمی جزء پر فروش ترین دف ها بوده و مورد استفاده نوازندگان و اساتید بسیاری قرار می‌گیرد. ساز معرفی شده صدای شفافی دارد، سبک و خوش نواز بوده و قیمت مناسبی دارد. استفاده از این دف به افراد حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود.

مشخصات
ابعاد80*80*5 سانتی‌متر
وزن600 گرم
جنس پوستطلق
جنس طوقچوب
قطر طوق80 سانتی‌متر

دف مدل خورشید

مشخصات
ابعاد54*54*5 سانتی‌متر
جنس پوستمصنوعی
جنس طوقچوب
سایزاستاندارد
پهنای طوقمتوسط
وزن600 گرم

دایره مدل طرحدار کد 0643

مشخصات
ابعاد8*38*38 سانتی‌متر
جنس پوستطلق
جنس طوقچوب
سایز طوقاستاندارد
وزن400 گرم
قطر طوق8 سانتی‌‎متر
سایر توضیحاتاین دف برای آموزش کاربرد دارد

دف دربندی مدل خانقاهی

مشخصات
جنس پست طلق
جنس طوق چوب
پهنای طوقضخیم
سایز طوق استاندارد
قطر طوق50 سانتی‌متر
وزن750 گرم
رنگ طوقکرم
سایر مشخصاتحجم صدای بالا

برای اطلاعات بیشتر درباره بهترین مارک ویولن کلیک کنید.

در هنگام خرید دف چه مواردی اهمیت دارد؟

با مطالعه نکات زیر می‌توانید بدون نیاز به راهنما ساز دف را انتخاب و تهیه کنید.

جنس پوست دف

میزان ماندگاری و دوام دف به نوع پوست به کار رفته در آن بستگی دارد. ساز‌هایی که با پوست حیوانات تهیه می‌شوند، نسبت به دما و آب و هوا حساس‌تر بوده و انبساط و انقباظ پوست در صدای ساز تاثیر گذار است. پوست‌های مصنوعی در ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شوند که در آب و هوای مختلف مقاومت زیادی دارند. در هنگام خرید دف با پوست مصنوعی مدلی را انتخاب کنید که صاف و صیقلی نباشد، چرا که صدای خوبی نخواهد داشت.

اندازه دف

سایز دف از مهم ترین مواردی است که در هنگام خرید این ساز باید به آن توجه کنید. وزن ساز باید متناسب با قدرت جسمانی نوازنده باشد. دف در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ ساخته می‌شود که برای گروه‌های سنی مختلف کاربرد دارد. دف کودکان در سایز‌های کوچک‌تر تولید می‌شود تا متناسب با جثه و دست‌های کوچکشان بتوانند ساز را راحت‌تر در دست گرفته و نواختن آن را یاد بگیرند.

وزن ساز

تک تک لوازمی که برای ساخت دف به کار می‌رود، بر وزن ساز تاثیر می‌گذارد. دف هایی که طوق باریک‌تری دارند سبک‌تر هستند و به افراد مبتدی پیشنهاد می‌شوند. اما هنرمندانی که جثه قوی‌تر دارند، می‌توانند از دف سنگین‌تر که عرض پهن‌تری دارد استفاده کنند تا پس از یادگیری و کنترل ساز، مدل‌های سبک‌تر را تهیه کنند.

طرح دف

این ساز کوبه‌ای در مدل‌های مختلفی چون سفید، خورشیدی، الیت، مشکی و ویژه طراحی ساخته می‌شوند. برای خرید دف دخترانه می‌توانید نمونه‌های معرفی شده ما را در این صفحه مشاهده کنید و با توجه به سلیقه خودتان طرح مورد نظر را انتخاب و ثبت سفارش کنید.

قیمت دف خوب چقدر است؟

ساز دف در انواع مختلف ساخته و عرضه می‌شود که قیمت هر کدام بر اساس ابعاد، کیفیت، وزن و... باهم متفاوت است. در هنگام خرید این ساز کارایی دف بیشتر از قیمت آن مورد توجه قرار می‌گیرد. به طور کلی قیمت دف بین 350 هزار تا 3 میلیون تومان متغیر است.

کمان یه کمه با دو کمه چه تفاوتی دارد؟

در ساخت کمان یک کمه از یک تکه چوب با قطر 1.5 سانتی‌متر استفاده کرده و دو سر آن را به هم وصل می‌کنند. این کمانه سبک‌تر بوده و احتمال کج شدن آن در اثر فشار پوست بیشتر است. در حالی که هنگام تولید کمان دو کمه دو تکه چوب نیم سانتی‌متری را روی هم پرس می‌کنند. این مدل نسبت به کمان یک کمه مقاوم تر بوده اما وزن بیشتری دارد.

دف دارای چند نوع طوق است؟

دسته یا طوق دف در دو نوع پهن و باریک ساخته می‌شود. استفاده از دف با طوق پهن برای نوازنده‌هایی که دست‌های بزرگی دارند، مناسب است. دف کوچک به دلیل داشتن طوق باریک برای کودکان کاربردی‌تر است و در حین نواختن تسلط بیشتری خواهند داشت.

بهترین مارک دف برای هنرجویان مبتدیی کدام است؟

دف ماهور، سوژین، حبیبی و نغمه از بهترین ساز‌ها برای افراد مبتدی محسوب می‌شوند. به این نکته توجه کنید که برای تسلط بیشتر، انتخاب دف تلقی و سبک به هنرجویان مبتدی توصیه می‌شود. پس از یادگیری و کسب مهارت می‌توانید از مدل‌های سنگین و پوستی استفاده کنید.

هنرجویان مبتدی از کدام ساز‌ها می‌توانند استفاده کنند؟

خرید دف آی پی ویژه پرکاشن، دف پوستی محمد فواد، دف سفید طلقی حبیبی و دف پوستی پادوک برای افراد افراد نیمه حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود.

بهترین برند دف برای هنرمندان حرفه‌ای کدام است؟

اگرچه هنرمندان حرفه‌ای با آلات موسیقی آشنایی بیشتری دارند اما برای راهنمایی یا خرید هدیه پیشنهاد می‌کنیم دف را از برند‌های پرکاشن، پادوک، ناژوان، حبیب، ماهور و حیدر محمدی تهیه کنید.

جمع بندی

ما در وب سایت چی بگیر هر آنچه را که در مورد ساز دف لازم و کاربردی بود، با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم. امیدواریم مطالب این صفحه مفید واقع شده و راهنمای خوبی برای خرید این ساز کوبه‌ای باشد. چنانچه سوال، پیشنهاد و یا انتقادی داشتید، همکاران ما پاسخگوی شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.