کدام اسباب بازی برای کودک از تولد تا 13 سالگی مناسب است؟

معیارهای انتخاب اسباب بازی بچه گانه

یکی از مهمترین سنین رشد که تاثیر آن تا آخرین مرحله‌ی زندگی با ماهمراه است، دوران کودکی است. اگر می‌خواهید کودک دلبندتان فردی قوی، سرزنده و با توانایی ارتباط بالا تربیت شود از مهم‌ترین نیاز او یعنی بازی غافل نشوید. بازی و اسباب بازی بچه گانه را با دنیای بیرون آشنا می‎کند. گویی اولین قدم برای برای ارتباط با دنیایی است که برای کودک ناشناخته و پر راز است.

انتخاب و خرید اسباب بازی بچه گانه در نگاه اول ساده به نظر می‌آید. اما فاکتورهایی بسیار مهم دارد که نباید نادیده گرفته شوند. چرا که در شکل دادن به تمایلات و شخصیت فردای کودک نقش بسزایی دارند و بسیار تاثیر‌گذار هستند. در این مقاله از سایت چی بگیر به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید مناسب‌ترین نوع اسباب‌بازی را برای کودک خود انتخاب کنید. در ابتدا بهتر است که با انواع اسباب‌بازی برای سنین مختلف آشنا شوید.

انواع اسباب‌ بازی بچه گانه

  1. اسباب بازی جسمی  physical
  2. اسباب بازی تقلیدی imitative
  3. اسباب بازی ساختنی constructive
  4. اسباب بازی خلاق imitative

انتخاب بهترین اسباب بازی دخترانه و پسرانه برای سنین مختلف

اسباب‌ بازی کودک تا 6 ماهه

کودک در این سن به اشیاء خوش‌رنگ، محرک و صدادار واکنش نشان می‌دهد. بدیهی است که اشیاء صدادار و آویز‌های گهواره و جغحغه‌ها برای او جالب هستند.

اسباب‌ بازی برای کودکان 7 تا 12 ماهه

کودک در این سن از نظر توانایی‌های ذهنی به بازی‌هایی که مفهوم پر یا خالی کردن، پیدا و پنهان کردن اشیاء باشد علاقه نشان می‌دهند. او با چشم‌هایش حرکت‌های رفت و برگشت اسباب‌بازی‌های چرخ‌دار را دنبال می‌کند و شگفت‌زده می‌شود. داخل وان حمام چند اسباب‌بازی شناور قرار دهید و ببینید حمام کردن برایش تا چه حد لذت‌بخش می‌شود.

اسباب‌ بازی کودکان بچه گانه 12 تا 18 ماهه

این سن، سن طلایی افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان است. کودک شما از بازی‌هایی که توانایی دست‌هایش را لازم دارد لذت می‌برد. مانند خمیر‌ها، خانه‌سازی‌ها و توپ‌های نرم و... هم‌چنین درک او از حس شنوایی بیشتر شده پس کتاب‌داستان‌هایی با شعر‌های آهنگ دار را برایش نجوا کنید. از لوازم نقاشی و جعبه‌های موزیکال غافل نشوید زیرا دنیایی از شادی را به کودک هدیه می‌دهند.

اسباب‌ بازی کودکان 2 تا3/5 ساله

کودک کنجکاو و نوپای شما در حال یادگیری و ثبت محیط اطرافش است. بنابراین اسباب‌بازی‌هایی در اختیارش قرار دهید که فعالیت‌های مختلف را امتحان کند. مانند خانه‌سازی‌ها، اسباب‌بازی‌های حمل‌ونقل، کتاب‌های تصویری، آبرنگ و خمیر‌های بازی....

اسباب‌ بازی کودکان 3/5 تا 5 سال

در این سن والدین باید به بازی‌هایی روی بیاورند که باعث برانگیختن حس هوشیاری در کودکشان شود. از اسباب‌بازی‌هایی استفاده کنید که رنگ‌ها، اشکال واعداد را بشناسند. اسباب‌بازی‌های واقعی‌تر مانند ماشین پلیس و آمبولانس و عروسک‌هایی با ظاهرهای مختلف. هم‌چنین مداد رنگی او را آماده‌ی ورود به مهد می‌کند.

بازی بچه گانه 5 تا 7 سال

کودک در این سن ذهنی آماده برای یادگیری دارد و سوالات زیادی درباره‌ی محیط اطرافش می‌پرسد. قطعا نمونه‌های کوچک از دستگاه‌های بزرگسالان  مانند چرخ‌خیاطی، دوربین عکاسی، قطار و.....کتاب‌های علمی مصور که به سوالات او پاسخ دهند. هم‌چنین کاردستی و بازی‌های فکری و جمع شمارش‌های ساده او را آماده‌ی ورود به مدرسه می‌کند.

اسباب بازی کودک7 تا 13 سال

با شروع هفت سالگی و ورود کودک به مدرسه علاقه به بازی‌های گروهی بیشتر می‌شود، در ابتدا فقط بازی کردن و لذت از آن برای کودک مهم است اما تقریبا با رسیدن به ده سالگی برای کودک پیروزی و قدرت در بازی‌های گروهی مهم می‌شود. 

برای کودکان این سن وسایل نقاشی، وسایل کاردستی، توپ‌‌های مختلف، وسایل آزمایش علمی، نمایش عروسکی و... مناسب است.

برای اطلاعات بیشتر درباره اسباب بازی دخترانه بچه گانه کلیک کنید.

بهترین و کاربردی‌ترین اسباب‌ بازی‌ بچه‌گانه برای سنین مختلف

کاربرد ماشین: ساده 
ابعاد: 420*120*180 میلی متر
جنس بدنه: پلاستیک 
ریموت کنترل:ندارد

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

قابلیت پروازدارد
باتری دارد
ابعاد10*16*18 سانتی متر
اقلام همراه کابل USB

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

ابعاد70*140*180 میلی متر
نوع باتری قلمی
رده سنی کودکان بالای سه سال 
سایر توضیحات موزیکال، دارای زبانه برای تغییر دوخت‌ها

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

ابعاد260*140*280 میلی متر 
جنسپلاستیک
وزن750 گرم
اقلام همراه میز، صندلی، تلویزیون

ابعاد:147*147*33 سانتی متر
وزن2 کیلوگرم 
رنگ:چند رنگ 
ظرفیت480 لیتر

ابعاد600*350*200 میلی متر
وزن 800 گرم
قابلیت شستشودارد
اقلام همراه قابلمه، ماهیتابه، قاشق، چنگال، چاقو

ابعاد70*20*30 میلی متر
وزن200 گرم
باتریدریل باتری خور است.
رنگ نارنجی

ابعاد85*140*220 میلی متر
وزن 300 گرم
رده سنی  یک سال به بالا
نوع حسگرتماسی 

ابعاد5*33*24 میلی متر
وزن 100 گرم 
رده سنی خردسال تا بزرگسال 
توضیح بازی فکری-آموزشی

ابعاد20*290*390 میلی متر
وزن400 گرم
رده سنی خردسال تا بزرگسال 
توضیح فکری- آموزشی 

مهم ترین فاکتورهای انتخاب اسباب بازی برای کودکان:

خرید و قیمت انواع اسباب بازی بچه گانه

  • شخصیت کودک و علاقه او: در هنگام انتخاب اسباب بازی برای کودک خود باید به این نکته توجه کنید که علاقه کودک مهم است. کودک از یک سالگی به بعد تمایلات خود را نشان می‌دهد مثلا برخی از کودکان به اشیا موزیکال واکنش مثبت نشان می‌دهند و برخی دیگر به اشیا متحرک. پس گاهی اجازه دهید کودکان آزادانه اسباب بازی را انتخاب کنند چون این کار در افزایش اعتماد به نفس آن‌ها نیز موثر است. 
  • استعداد کودک: با بزرگتر شدن کودک در هنگام انتخاب اسباب‌ بازی برای او می‌توانید، استعدادهایش را در نظر بگیرید و یا وسایل مختلف برای کشف استعدادهای او خریداری کنید. به طور مثال وسایلی بازی که از نمونه‌های واقعی شبیه سازی شده‌اند بسیار مفید هستند و همچنین این وسایل کودک را با نقش‌های اجتماعی مختلف آشنا می‌کنند. اسباب‌ بازی‌هایی مانند وسایل موسیقی، چرخ خیاطی، وسایل مشاغل مختلف نمونه‌هایی از آن‌‌ها هستند. 
  • افزایش خلاقیت در کودک: مشخص است بازی‌هایی که با ذهن کودک کلنجار می‌روند، برای افزایش هوش و تمرکز کودک بسیار مفید هستند. توجه بفرمایید بازی فکری معتبر و استاندارد خریداری کنید.
  •  برای افزایش حافظه کودک همچنین می‌توانید برای او کتاب‌های شعر به طور مثال اشعاری از شاهنامه تهیه کنید و او را ترغیب به حفظ کردن اشعار و حکایات کنید. 
  • افزایش تحرک در کودک: سلامتی و رشد کودک با تحرک او رابطه‌ی مستقیم دارد، از این رو بهتر است گاهی برای او وسایلی بخرید که او را وادار به حرکت و بازی می‌کند. وسایلی مانند توپ، طناب بازی یا وسایل ورزشی کودک که برای او بسیار مفید هستند به خصوص در دورانی که با افزایش بازی‌‎های کامپیوتری تحرک کودکان کمتر شده است.

سخن آخر:

دوران کودکی زیباترین دوران زندگی هر شخص است، همه‌ی پدرها و مادرها فرصت این را دارند که بار دیگر با فرزند خود کودک شوند و قدم در دنیای زیبای آن‌ها بگذارند. کودک بیش از بازی به هم بازی مهربانی مثل پدر و مادرش نیاز دارد تا تمام نیازهای او به درستی پاسخ داده شوند. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - دیانا

میشه ارزان تر بدین و چطوری سفارش بدم

16 خرداد 1400 - 18:50

پاسخ
ماشین قیمت انواع ماشین