کاربرد تشک آنتی رفلاکس، معرفی بهترین تشک های آنتی رفلاکس برای نوزادان

نشانه‌های اصلی رفلاکس در نوزادان:

مادران جوان اغلب با بی‌خوابی و گریه‌ی شدید نوزاد در شب بیدار می‌شوند. اما علت گریه چیست؟ گرسنگی، مریضی.... یکی از عوامل بی‌خوابی و بی‌تابی در نوزادان می‌تواند رفلاکس معده در نوزادان شیرخوار باشد.

 خوب است به یاد داشته باشید که گرچه برخی از علائم ریفلاکس کودک قابل تشخیص است، اما این لزوما بیماری نیست که نیاز به دارو داشته باشد. با این وجود ، علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نوزادی کمرش را قوس می‌دهد و سرش را برمی‌گرداند.
  • سرفه و آبریزش بینی بخصوص در هنگام خواب و غذا خوردن.
  • ترشح شیر در طول یا بعد از غذا چندین بار در روز.
  • عفونت های مکرر گوش. 
  • امتناع از غذا خوردن
  •  علائم درد یا ناراحتی در هنگام غذا خوردن.
  • گریه و بی‌تابی کودک پس از شیر خوردن.
  • بیداری شبانه‌ی کودک.
  • حمله‌های متعدد سکسه و آروغ‎‌‌‌‌‌‌‌های مرطوب.
  • وزن نگرفتن کودک.
  • پیچ و تاب خوردن در هنگام تغذیه.

بسیاری از مادران با علائمی هم‌چون گرفتگی بینی، حس سرما خوردگی دائمی، در نوزادان مواجه می‌شوند. سرفه‌های نوزاد به همراه حس کشیدگی در صورت نوزاد می‌باشد. نوزاد ممکن است به صورت پی‌در‌پی عطسه کند و این عامل خروج شیر از بینی او می‌باشد. همانطور که گفته شد این علائم همانند سرماخوردگی در نوزاد بروز می‌کنند و شما خس‌خس سینه در هنگام شیر خوردن را در نوزاد مشاهده می‌کنید. به همین دلیل ممکن است این علائم با سرخک اشتباه گرفته شوند و بچه تحت درمان دارویی برای بیماری سرخک قرار گیرد. نوزادان با این بیماری اغلب با دهان باز تنفس می‌کنند (بخصوص در هنگام خواب) سکسکه‌های طولانی و پی‌درپی یکی دیگر از علائم قابل مشاهده در این نوزادان می‌باشد.

این بیماری معمولا در 4 ماهگی به اوج خود می رسد و بین 12 تا 18 ماهگی خود به خود از بین می رود.

اگر شما دیر متوجه این بیماری شوید با بی‌تابی‌های شدید او مواجه می‌شوید و همین‌طور عدم کنترل این بیماری منجر به صدمات در حنجره و نای توسط اسید برگشت داده شده از معده می‌شود. در این کودکان خس‌خس گلو دائمی می‌شود و همچنین این بیماری یکی از عوامل عفونت ریه‌ها و سینه پهلو در کودکان است. در موارد خاصی رفلاکس در اثر آلرژی و ناسازگاری غذایی پیش می‌آید.

علائم رفلاکس در کودکان / خرید تشک آنتی رفلاکس

در صورت بروز این علائم بهتر است که برنامه‌ی غذایی کودک را به میزان کمتر در دفعات بیشترتغییر دهید. اگر بعد از خوردن شیر بلافاصله استفراغ کرد دوباره به او شیر ندهید و تا نوبت بعدی برای شیر دادن دوباره صبر کنید. توصیه می‌شود بعد از تغذیه کودک را سی دقیقه به حالت ایستاده نگه دارید، سعی کنید بچه کمتر از قبل روی شکم بماند.

برای جلوگیری از برگشت غذا به ریه‌ی کودک که عوارض جبران ناپذیری دارد به توصیه ی پزشک می‌توانید از تشک‌های ضد رفلکس معده استفاده کنید. در زیر با چند نمونه ی کاربردی از این نوع تشک آشنا می‌شویم

معرفی بهترین تشک آنتی رفلاکس

تشک آنتی رفلاکس دی‌روحه با ابعاد 70*40*12 و وزن 500 گرم در دسترس شما است. این تشک دارای دو غلت‌گیر قابل تنظیم و روکش آن نیز دارای زیب برای شستشوی راحت‌تر است. شیب این تشک 12 درجه می‌باشد. 

ابعاد این تشک 65x41x12 سانتی‌متر است و وزن آن 280 گرم می‌باشد. شما می‌توانید تا 9 ماهگی کودک از این تشک استفاده کنید. همچنین این تشک دارای لایه‌ی نفودپذیر مایعات است. 

تشک آنتی‌ رفلاکس نی نی آسا دارای ابعاد 15*51*63 و وزن 650 می‌باشد. جنس روکش تشک از کتان است و بوسیله پلی‌اورتان پر شده است. زاویه این تشک 12 درجه است و دارای دو بند مهار به تخت و دو بالشتک غلت‌گیر می‌باشد. از این تشک می‌توانید برای نوزاد از بدو تولد تا 6 ماهگی استفاده کنید. و از قسمت پایین آن تا 24 ماهگی نوزاد استفاده کنید. 

تشک آنتی رفلاکس بیبی جم دارای دو بالش غلت‌گیر به ابعاد 1.*20 می‌باشد که از اسفنج پر شده‌اند. این بالش‌ها از غلت خوردن کودک جلوگیری می‌کند. و شما می‌توانید به راحتی کودک خود را به پهلو بخوابانید. از قسمت بالای تشک برای کودکان تا 6 ماهگی و از قسمت پایین آن تا 24 ماهگی کودک قابل استفاده است. 

جنس روکش این تشک آنتی رفلاکس از پنبه است و بوسیله پلی‌اورتان پر شده است. زاویه‌ی شیب این تشک 132 درجه می‌باشد و دارای دو بند مهار به تخت و دو بالشتک غلت‌گیر است. در این تشک از  تکنولوژی استخراج گازهای موجود در منافذ اسفنج استفاده شده. و شما می‌توانید از این تشک تا 24 ماهگی کودک خود استفاده کنید. 


در ادامه بخوانید : تخت کودک: راهنمای خرید و قیمت تخت نوزاد و تخت کنار مادر


در ادامه بخوانید : محافظ تشک: بهترین مارک محافظ تشک ضد آب و ضد حساسیت

تاثیر رفلاکس معده بر روی نوزادان

تف کردن و استفراغ

تف کردن برای نوزادان طبیعی است. با این حال، تف کردن شدید ممکن است یکی از علائم باشد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که نوزاد شما بیش از 12 ماه سن داشته باشد و همچنان بعد از غذا به شدت آب دهانش را تف کند. تف کردن خون، مایع سبز یا زرد، یا ماده ای که شبیه تفاله قهوه است نیز ممکن است نشان دهنده رفلاکس معده یا سایر اختلالات جدی تر باشد.

تف کردن به طور معمول بدون درد است. کودک شما پس از تف کردن همچنان باید شاد و سالم به نظر برسد. اگر کودک شما به رفلاکس معده مبتلا شده تف کردن شدید یا استفراغ دردناکی را تجربه می‌کند که همراه با گریه است. 

امتناع از غذا خوردن و مشکل در خوردن یا بلعیدن

اگر نوزاد شما در حین تغذیه درد داشته باشد، ممکن است از خوردن امتناع کند. این درد ممکن است به دلیل تحریکی باشد که هنگام بازگشت محتویات معده به مری ایجاد می شود.

آروغ یا سکسکه مرطوب

آروغ خیس یا سکسکه خیس زمانی است که نوزاد هنگام آروغ زدن یا سکسکه مایعی را بیرون می ریزد. این می تواند نشانه ای از رفلاکس معده در کودکان باشد.

عدم افزایش وزن

کاهش وزن یا عدم افزایش وزن ممکن است در نتیجه استفراغ بیش از حد یا تغذیه ضعیف مرتبط با رفلاکس معده در کودکان رخ دهد. 

قوس دادن غیر طبیعی بدن

نوزادان ممکن است در حین یا بعد از تغذیه بدن خود را قوس دهند. تصور می شود که این ممکن است به دلیل احساس سوزش دردناک ناشی از تجمع مایع معده در مری باشد. قوس‌های غیرطبیعی ممکن است به تنهایی یک مشکل عصبی باشد. با این حال، اگر کودک شما هم تف کند یا از خوردن امتناع کند، می تواند نشانه GERD یا رفلاکس معده باشد.

سرفه مکرر

ممکن است نوزاد شما به دلیل بالا آمدن اسید یا غذا به پشت گلو، مکرراً سرفه کند. غذای برگشت داده شده همچنین می تواند به ریه ها و نای آسیب وارد کند و منجر به ذات الریه و آسم شود. 

درد قفسه سینه یا سوزش سر دل کودک

محتویات معده برگشته، ممکن است پوشش مری را تحریک کرده و باعث سوزش سر دل شود.این یکی از شایع ترین علائم رفلاکس اسید در کودکان بزرگتر و بزرگسالان است، اما ممکن است تشخیص آن در نوزادان دشوار باشد.

عدم افزایش وزن

کاهش وزن یا عدم افزایش وزن ممکن است در نتیجه استفراغ بیش از حد یا تغذیه ضعیف مرتبط با رفلاکس اسید یا GERD رخ دهد.

آیا برخی از نوزادان بیشتر دچار ریفلاکس می شوند؟

ریفلاکس بیشتر در نوزادانی دیده می‌شود که زودرس به دنیا می‌آیند و نوزادانی که وزن کمی دارند. همچنین در نوزادان یا کودکانی که برخی از نقص عضلات و اعصاب دارند، مانند فلج مغزی، یا کسانی که به شیر گاو حساسیت دارند ، معمول است.

چه زمانی باید برای ریفلاکس کودک باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید؟

اگر کودک شما خوشحال باشد و وزن آن افزایش پیدا می‌کند، ریفلاکس نوزاد معمولاً جای نگرانی ندارد. با این حال، اگر ریفلاکس پس از شش ماهگی شروع شد و بیش از یک سال ادامه یافت یا اگر کودک شما یکی از مشکلات ذکر شده در زیر دارد، با پزشک کودک خود مشورت کنید:

  • استفراغ کردن غذا به صورت مکرر یا امتناع از آن.
  •  سرفه یا قوز کردن هنگام غذا خوردن.
  • استفراغ سبز یا زرد (شاید صفرا)، یا خون در استفراغ. 
  • خون در اسهال 
  •  گریه بیش از حد یا تحریک پذیری. 
  • شکم متورم یا حساس.
  • تب و دمای بالا 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر. 
  • لاغرشدن کودک

ریفلاکس خاموش در نوزادان چیست؟

گاهی اوقات نوزادان استفراغ نمی‌کنند اما در عوض آن را می‌بلعند. این به عنوان "ریفلاکس خاموش" شناخته می‌شود. نوزادانی که دچار ریفلاکس خاموش هستند ممکن است به طور طبیعی وزن اضافه کنند اما برخی از علائم را به عنوان ریفلاکس نشان می‌دهند.

چگونه ریفلاکس کودک خود را تسکین دهیم؟

شما می‌توانید با ایجاد تغییرات کوچک در نحوه تغذیه کودک، به کاهش ریفلاکس کودک کمک کنید.

  • بعد از شیر خوردن حتما  آروغ کودک را بگیرید.
  • به کودک خود وعده‌های غذایی کم اما چند بار در طول روز بدهید.
  • در هنگام تغذیه سر کودک خود را بالا نگه دارید.
  • کودک خود را پس از تغذیه برای مدت کمی به حالت ایستاده نگه دارید.
  • با مشورت پزشک از شیرها و شیشه شیرهای آنتی رفلاکس برای کودک تهیه کنید.
  • از تشک آنتی‌رفلاکس استفاده کنید.

سخن آخر:

اگر ریزش آب دهان در  کودک مشاهده شد یا لرزش در پشت قفسه‌ی سینه او در هنگام شیر خوردن که اغلب از آن اشتباها بعنوان برونشیت یا آسم تعبیر می‌شود (اگر چه این بیماری به درستی درمان نشود به صورت آسم مزمن در کودک باقی می‌ماند) ممکن است کودک شما دچار بیماری رفلاکس معده شده باشد. در این مقاله از چی بگیر سعی کردیم شما را به علائم این بیماری آشنا کنیم. امیدواریم توانسته باشیم کمکی هرچند کوچک برای شما بوده باشد. 


در ادامه بخوانید : بهترین سرویس خواب نوزاد (ست لحاف و تشک نوزادی)

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - تشک آنتی رفلاکس

با سلام ... من توسط مقاله شما با تشک آنتی رفلاکس آشنا شدم و یکی تهیه کردم ... ممنون از کمکی که به من کردید

21 مهر 1401 - 11:52

پاسخ
نظرات چی بگیر - تشک آنتی رفلاکس

بسیار خوشحالیم که این نوشتار از سایت چی بگیر به شما کمک کرده. و ممنون از اشتراک نظر مثبت و دلگرم کننده شما.

21 مهر 1401 - 20:27

نظرات چی بگیر - ارغوان

سلام وقت بخیر. کودک سه ماهه من بدون هیچ دلیل خاصی گریه می کنه و مرتب سکسه میکنه ممکنه رفلاکس معده داشته باشه؟

12 آبان 1400 - 08:30

پاسخ
نظرات چی بگیر - ارغوان

بله علائم رفلاکس رو دارن. البته بهتره قبل از هر اقدامی با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

13 آبان 1400 - 10:35

نظرات چی بگیر - علیرضا

سلام ممنونم مقاله یخوبی بود. من برای دخترم که مشکل معده داشت تهیه کردم بسیار عالی و کاربردی بود

11 آبان 1400 - 14:07

پاسخ
نظرات چی بگیر - علیرضا

تیم چی بگیر از اینکه به شما و دختر کوچولوتون کمک کرده بسیار خوشحال است و امیدواریم بتوانیم با تولید محتوای درست به همه مردم خوب کشورمان کمک کنیم.

11 آبان 1400 - 16:36

تشک کودک و نوزاد قیمت انواع تشک کودک و نوزاد