مشخصات و خرید گوشی سامسونگ گلکسی A50 به همراه قیمت روز

سامسونگ گلکسی A50 یک گوشی متناسب با بودجه شما

نقطه قوت: گوشی سامسونگ گلکسی A50 دارای یک دوربین ثابت و محکم، یک اسکنر داخلی اثرانگشت، یک جک هدفون و یک باتری مقاوم و بادوام است که همگی با یک قیمت متناسب در اختیار شما قرار می‌گیرد.

نقطه‌ضعف: این نوع موبایل گاهی می‌تواند دردسرساز بشود، حداکثر رزولوشن ویدئوهای آن 1080p و کیفیت اسپیکرهای آن بسیار پایین است.

نکته اصلی: اگرچه گوشی سامسونگ گلکسی A50 مانند موتورلا موتو G7 خاصیت ضد آب ندارد اما به خاطر دوربین باکیفیت و باتری بادوام ارزش آن را دارد که گران‌تر باشد.

 سامسونگ گلکسی A50 یک گوشی متناسب با بودجه شما

گلکسی A50 یکی از 9 موبایل برجسته گلکسی است که سامسونگ در سال 2019 معرفی کرد؛ خانواده‌ای که اخیراً نوت10 و نوت 10 پلاس و همین‌طور گلکسی اس 10، اس 10 پلاس، اس 10 ای، اس 10 نسخه 5G و گلکسی فولد عرضه کرد. در میان همه این‌ها A50 باقیمت 350 دلار ارزان‌ترین گوشی محسوب می‌شود و یکی از دو گزینه عالی زیر 400 دلار برای شما است.

جدول مقایسه سامسونگ گلکسی  A50 با گوشی های دیگر

امتیاز

سامسونگ گلکسی A50

اپل آیفون 11

سامسونگ گلکسی اس 10 ای

موتورلا موتو G7

سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس

طراحی

8

8

9

8

9

ویژگی‌ها

8

9

8

8

9

عملکرد

8

10

9

8

9

دوربین

8

9

8

7

9

باتری

10

8

10

8

10

امتیاز کلی

8.4

9.0

8.9

8.0

9.2

قیمت

301 دلار

870 دلار

650 دلار

240 دلار

900 دلار

به‌جز گلکسی A50، گزینه دیگر باقیمت حدود 300 دلار مدل موتو G7 موتورلا است. در چند سال اخیر، سری G موتورلا به‌عنوان ارزان‌ترین تلفن‌های همراه شناخته‌شده‌اند و G7 نیز از همین ویژگی برخوردار است.

درمجموع گوشی موتو G7 بسیار مطلوب است. این مدل فوق‌العاده و باقیمت مناسب نظر نویسندگان ما را به خاطر دوربین خوب و عملکرد قابل قبولی که دارد به خود جلب کرده است، اما من فکر می‌کنم که گلکسی A50 حتی باقیمت گران‌تر خود بهتر هم هست. به‌هرحال توانسته یکی از نویسندگان این مجموعه را طرفدار خود کند. اگر 50 دلار بیشتر دارید حتماً گلکسی A50 را به‌جای موتوG7 انتخاب کنید. من طرفدار سرسخت سامسونگ نیستم و از طرف دیگر کیفیت ویدئوهای این گوشی 4K نیست؛ اما دوربین فوق‌العاده با طراحی براق و شفاف در کنار باطری بادوام، آن را به گوشی بهتری تبدیل کرده است.

مشاهده قیمت این محصول در دیجی‎کالا

گلکسی A50 گوشی بهتری است اما ضد آب نیست!

گرچه هر دوگوشی ازنظر ظاهر و اندازه شبیه به هم هستند اما یکسری تفاوت جزئی گلکسی A50 را برتر از موتو G7 می‌کند. برای مثال، برآمدگی دوربین موتو G7 در پشت‌گوشی خیلی بزرگ است. البته این ایراد بزرگی نیست، چون گوشی‌های دیگری مثل آیفون هم دوربین‌های بزرگی دارند. دوربین گلکسی A50 بسیار تخت‌تر و شفاف‌تر است. شکاف دوربین جلو روی صفحه‌نمایش نیز بسیار کوچک است که جای کمتری روی صفحه می‌گیرد. درنهایت به خاطر اینکه اسکنر اثرانگشت آن روی صفحه است، ظاهر آن یکپارچه‌تر می‌شود. در مقابل اسکنر اثرانگشت موتو G7 روی قسمت پشتی گوشی روی لوگوی موتورلا است (در قسمت پایین صفحه‌نمایش نیز یک لوگوی موتورلا قرار دارد) که چندان جذاب نیست.

در مقایسه نمایشگر این دوگوشی، گلکسی A50 آمولد است و موتو G7 دارای صفحه‌نمایش LCD می‌باشد. تراکم پیکسل و رزولوشن هر دوگوشی یکسان است، اما صفحه‌نمایش گلکسی A50 روشن‌تر و رنگ‌های آن فعال‌ترند. رنگ سیاه را هم تیره‌تر و جوهری‌تر نشان می‌دهد. وقتی هر دوگوشی را از زوایای مختلف نگاه می‌کنید، تغییر رنگ در موتو G7 شدیدتر است. در این حالت رنگ‌ها به طرز چشمگیری کم‌وزیاد می‌شود و به نظر می‌رسد که در بعضی زاویه‌ها صفحه کمرنگ‌تر است.

مزیتی که موتو G7 دارد، خاصیت ضد آب بودن آن است. البته این ویژگی ضد آب به این معنی نیست که شما می‌توانید کاملاً آن را در آب غوطه‌ور کنید، بلکه به این نکته اشاره دارد که اگر قطرات آب به گوشی بپاشد یک‌لایه نانو از آن محافظت می‌کند. مدل A50 سامسونگ این ویژگی را ندارد.

گلکسی A50 گوشی بهتری است اما ضد آب نیست!

برآمدگی دوربین در A50 خیلی کم است.

اگر به دنبال کیفیت ویدئوی 4k نیستید، دوربین گلکسی A50 برای شما فوق‌العاده خواهد بود!

هر دوگوشی گلکسی A50 و موتو G7 بسته به شرایطی که عکاسی می‌کنید و درجایی که نور محیط خوب باشد، عکس‌های شفاف و روشنی می‌گیرند. باوجوداینکه دوربین گلکسی A50 ویدئوهای باکیفیت 1080p (در مقایسه با دوربین موتو G7 باکیفیت حداکثر 4k) می‌گیرد، هنوز هم بسیار جلوتر از موتو G7 است.

تصویرها در این گوشی واضح‌تر است و شما می‌توانید جزئیات بیشتری در تصویر ببینید. در نور کم، عکس‌ها در A50 روشن‌تر و مات‌تر است درحالی‌که عکس‌های G7 بسیار کم‌رنگ و محو هستند. دوربین A50 دامنه پویای وسیع‌تری دارد، یعنی نسبت به G7 تصاویر با نور متفاوت در نقاط مختلف آن به‌صورت یکنواخت‌تر دیده می‌شود. تأثیر HDR درگوشی‌های A50 بسیار غیرواقعی است، اما بااین‌وجود من دوربین آن را ترجیح می‌دهم. دوربین دوم گلکسی A50 دارای لنز واید است، یعنی شما می‌توانید در عکاسی خود جزئیات بیشتری در هر فریم ثبت کنید. این ویژگی زمانی به کار می‌آید که بخواهید مناظر و چشم‌اندازهای وسیعی را عکاسی کنید.

اگر به دنبال کیفیت ویدئوی 4k نیستید، دوربین گلکسی A50 برای شما فوق‌العاده خواهد بود!

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، گلکسی A50 (سمت چپ) تصویر روشن‌تر و دامنه پویای عریض‌تری در مقایسه با موتو G7 (سمت راست) دارد.

اگر به دنبال کیفیت ویدئوی 4k نیستید، دوربین گلکسی A50 برای شما فوق‌العاده خواهد بود!

اگرچه در این عکس‌ها خیلی واضح نیست، اما نور این صحنه بسیار کم است. گلکسی A50 (چپ) وضوح رنگ‌ها را بسیار بهتر از موتو G7 (راست) نشان می‌دهد.

اگر به دنبال کیفیت ویدئوی 4k نیستید، دوربین گلکسی A50 برای شما فوق‌العاده خواهد بود!

تعادل رنگ سفید در این تصویر که توسط دوربین سلفی گوشی A50 (چپ) گرفته‌شده، بسیار دقیق‌تر است.

اگر به دنبال کیفیت ویدئوی 4k نیستید، دوربین گلکسی A50 برای شما فوق‌العاده خواهد بود!

همین‌طور، گلکسی A50 دارای دوربین دوم دامنه عریض هست.

هر دوگوشی افکت بوکه (مات کردن تصویر) رادارند و عکس‌هایی که با دو دوربین سلفی و پشت‌گوشی می‌گیرید صاف و طبیعی به نظر می‌رسد. همین‌طور می‌توانید تصاویر پورتره خوبی با دوربین جلو هر دوگوشی بگیرید. وقتی‌که من داشتم دوربین سلفی هر دوگوشی را امتحان می‌کردم، هر دو آن‌ها در برخی جاها روی موهای من سایه‌های کمی نشان می‌دادند، اما من همچنان عکس‌های گلکسی A50 را ترجیح می‌دهم، چون‌که تعادل رنگ سفید آن خیلی بهتر بود.

برخلاف گوشی موتو G7 که ویدئوهای باکیفیت 4K می‌گیرد، گوشی‌های A50 چنین کیفیتی را ندارد. در عوض ویدئوهای 1080p آن ازلحاظ رزولوشن با موتو G7 برابری می‌کند. اشیا در ویدئو کاملاً مشخص، رنگ‌ها زنده و صدا واضح است. درحالی‌که برای خود من کیفیت 4K ویدئو خیلی مهم نیست، اما اگر شما می‌خواهید ویدئوهای شفاف‌تر و پرنورتر و باکیفیت 4K بگیرید، موتو G7 از بین این دوگوشی برای شما بهتر خواهد بود.

مقایسه عملکرد و باتری گلکسی A50 و موتو G7

در مقایسه آزمایشی که ما داشتیم، گلکسی A50 همیشه موتو G7 را از دور خارج خواهد کرد؛ اما در دنیای واقعی، شما حتماً خیلی سریع یا شاید بعد از استفاده روزمره از آن‌ها متوجه یک تفاوت بین این دوگوشی بشوید. پس از مدتی استفاده متوجه یکسری اشکالات در گلکسی A50 خواهید شد. برای مثال، گاهی اپلیکیشن­ها موقتاً از کار می‌افتند یا روشن نمی‌شوند و یا گاهی اسکنر اثرانگشت کمی طول می‌کشد تا کار کند. دوباره تأکید می‌کنم که گلکسی A50 همیشه خوب کار می‌کند اما به خاطر اینکه پردازشگر آن از رده‌های بالایی نیست، گاهی با اشکالاتی که من گفتم مواجه می‌شوید.

مقایسه عملکرد و باتری گلکسی A50 و موتو G7

فراموش نکنید که ظرفیت باتری سامسونگ بسیار بالاتر و بادوام‌تر از موتو G7 است. در طول تست آزمایشگاهی نمایش یک ویدئو در حالت پرواز با سامسونگ حدود 17 ساعت و 17 دقیقه طول کشید. موتو G7 12 ساعت و 51 دقیقه روشن ماند.

مشاهده قیمت این محصول در دیجی‎کالا

به یک نکته توجه کنید؛ هر دوگوشی یک اسپیکر برای پخش صدا دارند که پایین گوشی قرارگرفته است. قطعاً صدای اسپیکر این دوگوشی قابل‌مقایسه با مدل‌های بالاتر نیست، اما آن چیزی که من شنیدم صدای موتو G7 بلندتر و وسیع‌تر از گلکسی A50 است. در مقابل صدای سامسونگ خیلی خوب نیست و خیلی تیز و ضعیف به نظر می‌رسد.

سیستم‌عامل نزدیک به اندروید ویژه موتو در مقابل ویژگی One UI سامسونگ

سیستم‌عامل نزدیک به اندروید ویژه موتو در مقابل ویژگی One UI سامسونگ

شما می‌توانید هر نرم‌افزار دیگری را جایگزین One UI سامسونگ کنید.

گلکسی A50 و موتو G7 هر دو دارای اندروید 9 هستند، اما سامسونگ و موتورلا در لایه‌های اصلی خود دارای سیستم‌عامل‌های خاص خود می‌باشند. من حالت UI روی موتو G7 را بیشتر دوست داشتم؛ چون‌که به ندرویده‌ای معمولی نزدیک‌تر، ساده‌تر و کاربرپسند تر است درحالی‌که آیکون‌ها و منوها مصنوعی‌تر بودند. اگر شما هیچ‌کدام از UI این گوشی‌ها را نمی‌پسندید می‌توانید لانچر دیگری را انتخاب و برنامه آن را نصب کنید.

گلکسی A50 ویژگی‌های دیگری نیز دارد. علاوه بر گوگل پی و گوگل اسیستند (که روی موتو G7 نصب است)، سامسونگ پی و بیکس بی (Samsung Pay and Bixby) هم برای شما قابل‌استفاده است. سامسونگ پی با انواع درگاه‌های پرداخت سازگار است و بیکس بی نیز یک دستیار صدای دیجیتالی است که به شما در جست‌وجو برای اطلاعاتی که می­خواهید کمک می‌کند. اگر شما هیچ‌کدام از این‌ها را استفاده نمی‌کنید (حالتی که در ایران قطعاً روی می‌دهد)، A50 گزینه‌های بیشتری برای شما خواهد داشت.

مشاهده قیمت این محصول در دیجی‎کالا

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.