معرفی چند مکان دیدنی برای سفر در روزهای نوروز

قبل از اینکه یک جهانگرد شوید یک ایرانگرد باشید!!!!

وقتی قرار است از ایران بنویسیم کار بسیار دشواری در پیش داریم، این سرزمین آنقدر مکان‌های دیدنی و تاریخی در سینه دارد که نمیدانی از کدام بگویی.از شب‌های حافظیه و حافظ خوانی در آن یا از یادگار تیشه‌های فرهاد بر بیستون، از جنگل‌های سر به فلک کشیده گیلان، یا از قلعه‌ی بابک و تمامی خاطرات تلخ و شیرینش، از نقش جهان اصفهان بگویی که جهانی را در خود دارد یا از دره ستارگان که جهان علم زمین شناسی را در بردارد.

از خزر تا خلیج فارس! سراسر ایران پر از مکان‌های زیبا و دیدنی، پر از فرهنگ‌های غنی از ترک و لر و کرد و بلوچ و قشقایی و آذری و... است که به سمت شهر و روستا و ایل هر کدام که سفر کنی، آنقدر مجذوبشان می‌شوی که سختی‌های زندگی فراموشت می‌شود و همان مدت کوتاه از زیباترین خاطراتت می‌شود.

سفر در نوروز هرچند از نظر خیلی‌ها به دلیل شلوغی کمی سخت به نظر می‌آید اما یک فرصت عالی برای دیدن مکان‌های زیبا و تاریخی و آرامش گرفتن روح و جسم پس از کار و مشغله‌ی فراوان است و از طرفی در فصل بهار آب و هوای بیشتر شهرهای ایران مطلوب است و اگر اهل سفر و لذت بردن از زندگی باشید این فرصت را از دست نمی‌دهید.

همانطور که اشاره کردم نام بردن از مکان‌های زیبای ایران که قطعا هر ایرانی باید ببیند آنقدر بی‌شمار است که ذکر تمام آن‌ها غیرممکن است اما در اینجا به تعدادی از این مکانهای پر از قدمت و زیبایی اشاره میکنیم که برخی از آن‌ها به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده‌اند.

چغازنبیل شوش استان خوزستان

چغازنبیل شوش استان خوزستان

چغازنبیل یک نیایشگاه باستانی متعلق به عیلامی‌ها است، این اثر که به جا مانده از شهر دوراونتاش است یک اثر ثبت شده بسیار باارزش ملی و جهانی است که دیدن آن برای هر ایرانی علاقمند بسیار واجب است.

تخت سلیمان

تخت سلیمان

مجموعه بناهای تاریخی در تخت سلیمان در اطراف دریاچه طبیعی ساخته شده و قدمت سه هزار ساله دارد. در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب است محل برگزاری جشن‌ها، مراسم نیایش آیینی و امور تشریفات پادشاهی بوده، این بنای تاریخی در زمان خود بسیار مورد توجه بوده و با آتش جاویدان آن به مدت 7 قرن نماد اقتدار آیین زرتشت بوده است، قطعا بازدید از آن از خالی از لطف نیست لازم به ذکر است این اثر نیز به ثبت جهانی رسیده است.

روستای‌ کندوان


روستای‌ کندوان

روستای کندوان که در آذرباییجان شرقی در شهرستان اسکو است یکی از زیباترین روستاهای جهان و جز سه روستای صخره‌ای جهان است اما از عجایب بسیار دیدنی که این روستا را از دیگر روستاهای صخره‌ای متمایز می‌کند وجود زندگی در خانه‌های صخره‌ای آن است که سالیان پیش در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی سهند و در گذر زمان به دست باد و باران  به وجود آمده‌اند.  روستای کندوان با مردم خونگرم و مهمان نوازش قطعا می‌تواند انتخاب شما برای یک سفر خاطره انگیز باشد. 


تخت جمشید

تخت جمشید



حیف است ایرانی باشی و این بنای باشکوه پرقدمت را از نزدیک ندیده باشی، تخت جمشید یادگاری بزرگ از هخامنشیان در شهرستان مرودشت استان فارس است. اگر قصد سفر به فارس را کرده‌اید،  سفر بسیار دل انگیزی در پیش دارید چرا که شیراز هم آنقدر بناهای دیدنی و مکان‌های زیبا دارد که از سفرتان خسته نمی‌شوید مثل باغ نارنجستان قوام، حمام وکیل، باغ جهان نمای شیراز، آرامگاه سعدی، ارگ کریم خان، باغ دلگشا، خانه‌ی شاپوری شیراز و بسیار جاهای دیدنی دیگر پس اگر به فارس رفتید حتما سری هم به شیراز زیبا بزنید.

سازه‌های آبی شوشتر 

سازه‌های آبی شوشتر


یک اثر فوق العاده زیبا شامل سیزده اثر تاریخی شامل پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌های دست کند و تونل‌های عظیم هدایت آب است، این اثر فوق العاده در سفرنامه‌ی مادام ژان دیولافوآ باستان شناس فرانسوی به عنوان بزرگترین مجموعه‌ی صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده دیدن این شاهکار زیبا در ایام نوروز خالی از لطف نیس.

بیستون

بیستون


یکی از برترین مقاصد تاریخی در دنیاست. این کتیبه پیروزی داریوش بزرگ را در حالی که لباس فاخر پارسی و تاج کنگره دار بر سر دارد و پای چپش را به نشانه‌ی اقتدار بر سینه‌ی برگئومات مغ گذاشته و نه اسیر در پشت سر اوست نشان می‌دهد. در این بازدید از مجسمه‌ی هرکول که با شرابی در دست با ابهت لم داده و در پشتش کتیبه‌ای از سلوکیان وجود دارد هم بازدید کنید.

میدان نقش جهان

 میدان نقش جهان

میدان مستطبلی شکل در شهر زیبای اصفهان که به حکومت شاه عباس صفوی باز می‌گردد. بناهای تاریخی در این میدان شامل عمارت عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است. هرساله جهانگران زیادی از سراسر دنیا به دیدن این میدان زیبا می‌آیند.

پاسارگاد

پاسارگاد

آرامگاه کوروش کبیر در فارس مربوط به دوره‌ی هخامنشیان است که شامل باغ سلطنتی پاسارگاد، کاخ دوازده پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، کوشک و آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و محوطه مقدس است. پاسارگاد نشان از شکوه و عظمت ایرانی دارد و دیدن آن حسی از غرور در شما زنده می‌کند.

قلعه بابک


قلعه بابک

قلعه‌ی بابک خرمدین در استان آذرباییجان شرقی در سه کیلومتری شهر کلیبر واقع شده، این دژ زیبا در زمان ساسانیان ساخته شده و نام آن از از بابک خرمدین رهبر یزرگ رویایی با تازندگان عرب است. اگر اهل کوهنوردی هستید این مکان تاریخی با شکوه را از دست ندهید.

خانه‌ی شهریار

خانه‌ی شهریار

اگر  اهل شعر و ادبیات هستید دیدن خانه و آثار به جا مانده از شعرای بزرگ این سرزمین بسیار حس خوشایندی در شما ایجاد می‌کند و تا مدت‌ها حال و هوای عجیبی حس می‌کنید. در این میان خانه‌ی شعرای‌ معاصر به دلیل حفظ حال و هوای باصفای آنها حس خوشایندی برای علاقمندان دارد.

جنگل ابر 

جنگل ابر

یکی از مناطق بسیار سرسبز و قدیمی جنگل‌های هیرکانی با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر است، به نقل از بازدیدکنندگان در این منطقه ابرها آنقدر به درختان نزدیکند که گویی جنگل‌ روی ابرها واقع شده و منطقه‌ی زیبایی به وجود آورده.طبیعت زیبای این منطقه بسیار آرامشبخش و دل انگیز است البته این منطقه گیاهان دارویی فراوانی نیز دارد.

کاخ گلستان

کاخ گلستان

مجموعه کاخ‌های زیبا گلستان که در مرکز تهران واقع شده است مجموعه‌ای از کاخ‌های زیبا است که در سال 92 به ثبت جهانی یونسکو رسید، این کاخ زیبا رویدادهایی مثل برپایی مجلس موسسان برای انقراض سلسله‌ی قاجار و استقرار سلطنت پهلوی، تاجگذاری رضاشاه، تاجگذاری محمدرضا پهلوی در تالار سلام و بسیاری رویدادهای دیگر که زیبایی این کاخ‌ها را دوچندان کرده است.

آبشار مارگون

آبشار مارگون

آبشار مارگون بلندترین آبشار چشمه‌ای جهان متعلق به روستای مارگون در ارتفاع 2200 متر از سطح دریا قرار دارد. برای دیدن این آبشار زیبا و لذت بردن از هوای مطلوب این منطقه بهترین زمان سفر، فصل بهار است که هوا سردی و خنکی دلچسبی دارد و سنگ‌ها پر از خزه وسبزه شده و البلته این آبشار زیباترین آبشار خاورمیانه هم محسوب می‌شود.

دره ستارگان 

دره ستارگان

دره ستارگان قشم که توسط تندباد‌ها، رگبارهای فصلی و آب‌های فصلی طی سالیان طولانی به وجود آمده است البته بومیان منطقه بر این باورند که به دلیل افتادن ستارگان بر زمین چنین محلی به  وجود آمده و به همین علت آن را ستاره افتاده نیز می‌گویند. دره‌ی ستارگان در واقع تنها اثر موجود از پدیده‌ی زمین شناسی بدین شکل است که در آسیا وجود دارد.


سخن اخر

ایران پهناور گوشه به گوشه‌ی آن پر از مناطق زیبا و عجایب و پرافتخار است که هر کدام زیبایی خاص خود را دارا است و هر کدام می‌تواند مقصد سفر بهارانه‌ی ما باشد، باشد که حفاظت کننده‌ی تمامی این مناطق بکر و زیبا باشیم و فرزندان خلف ایران عزیزمان. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.