بهترین کتاب‌های روانشناسی که باید بخوانید

آرزوی بسیاری از انسان‌ها زندگی کردن دوباره است تا خطا و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند، در واقع می‌خواهند با کوله بار تجربیاتی که دارند، با مشکلات برخورد کنند و زندگی را آنگونه که می‌خواهند بسازند. بازگشت به گذشته برای انسان‌ها امری غیر ممکن است اما داشتن و کسب هزاران تجربه و به کار بردن آن در زندگی امری غیرممکن نیست.

با کتاب خواندن هزاران بار زندگی کنید، هزاران بار تجربه کنید، شکست بخورید و دوباره موفق شوید.

هر کتاب یک دنیای جدید که با باز کردن آن وارد آن دنیا شده و تلخ و شیرینش را تجربه می‌کنید، در جای شخصیت‌های داستان قرار گرفته و اینگونه دید شما به زندگی بسیار عمیق‌تر و آگاهانه‌تر می‌شود.

در این مقاله چند کتاب عالی و پرفروش که جنبه‌ی روانشناسی و بهبود زندگی را دارند به شما معرفی می‌کنیم.

همه‌ی ما در زندگی به تلنگرهایی نیاز داریم تلنگرهایی که ما را بیدار کندو نگذارد سختی‌های زندگی از هر نوع که باشد ما را در هم‌شکند. گاهی این سختی نادیده گرفتن ارزش‌هایمان می‌شود و گاهی هجوم افکار مزاحم که غرور و عزت نفسمان را نشانه می‌گیرد، تاثیری که برخی کتاب‌ها در حل مشکلات زندگی دارند واقعا شگفت انگیز است.

یاد بگیرید برای خود وقت بگذارید و این وقت گذاشتن را با خالی کردن چند ساعتی در روز برای کتاب خواندن شروع کنید.

باور کنید گزاف نگفته‌ام اگر بگویم گاهی یک کتاب می‌تواند زندگی شما را به کلی تغییر دهد.

برخی از محبوب ترین کتاب‌های روانشناسی این زمینه عبارتند از:

خودت باش دختر اثر ریچل هالیس

یکی از پرفروش ترین کتاب‌های نیویورک تایمز در سال 2018 بوده. کتابی که به جرئت می‌توان گفت، می‌تواند زندگی زنان و دختران را به کلی تغییر دهد و آن‌ها را به زندگی‌ای که لایقش هستند برساند. همانطور که در مقدمه آمده تاکید نویسنده بر از بین بردن باورها و دروغ‌های غلطی است که زنان راجب خود دارند، دروغ‌هایی که برخی توسط جامعه و برخی توسط خانواده و حتی خود شخص به وجود
آمده‌اند. در حقیقت بیست فصل کتاب راجب دروغ‌هایی مانند: من مادر خوبی نیستم! من هرگز نمی‌توانم از این مرحله گذر کنم! از فردا شروع می‌کنم! و هزاران باور غلط دیگر که با زندگی ما خو گرفته‌اند.  متن گیرای کتاب با وجود صدها داستان که در کتاب آمده کتاب را خواندنی و متن آن را بسیار صمیمی و دوستانه کرده است.

و با این کتاب یاد می‌گیرید قبل از که یک دختر، همسر، مادر و خواهر خوب باشید شما مسئول خود هستید مسئول شادی و رضایت خود از زندگی هستی!

به عنوان یک بانو که لایق بهترین‌ها است این کتاب را به خود هدیه دهید و زندگی با اعتماد به نفس و زیبا و بااحترامی که هر بانویی لایق داشتن آن است را بسازید.

در بخشی از کتاب آمده: کرم‌های ابریشم موجوداتی فوق‌العاده‌اند، کلی پا دارند و جالب‌اند. کتاب‌های کودک بسیاری درباره‌ی زیبایی آن‌ها نوشته شده است. اما اگر کرم ابریشم بخواهد تا ابد کرم ابریشم بماند، اگر به این نتیجه برسد که آشوب و دردسر‌های تبدیل شدنش خارج از توان تحملش است، هرگز نخواهد فهمید که می‌توانسته تبدیل به چه موجودی بشود. به نظر شما هم این تغییر کلی در زندگی‌اش دردناک نیست؟ فکر نمی‌کنید ترسناک و دشوار است؟ البته که هست. اما اگر او با ترسش مقابله نمی‌کرد، اگر اجازه نمی‌داد تغییرات او را به  آن کسی که واقعا هست تبدیل کند، ما هرگز نمی‌فهمیدیم او چه موجود زیبایی است و خودش هم هرگز نمی‌فهمید که می‌تواند پرواز کند.

خودت باش دختر اثر ریچل هالیس

اطلاعات بیشتر و خرید 

کتاب 1984 اثر جورج اورول

جورج اورول یکی از نویسندگان بزرگی است که، کتاب‌های روزهای برمه و مزرعه از او بسیار مشهور است.

جورج اورول در سال 1445 با قلعه حیوانات و در سال 1949 با کتاب 1984 در ادبیات جهان ماندگار شد.

این کتاب اگرچه یک کتاب پیرامون روانشناسی نیس اما درس‌های بزرگی به می‌دهد. در حقیقت کتاب یک رمان تخیلی است که دنیای ترسناک و البته حیرت انگیزی را ترسیم می‌کند. دنیایی که در آن قوانینی به شدت سخت حاکم است، قوانینی که حتی ذهن شما را کنترل می‌کند.

کتاب،  نبوغ نویسنده را در ترسیم آینده‌ی یک شهر دلهره آور   که در آن بویی از آزادی و تمام حق‌های بشر نیست. دنیایی که در نبود انسانیت رخ می‌دهد، را نشان می‌دهد.

 برخی عقیده دارند کتاب برای اخطار به  غرب در مورد افزایش کمونیسم نوشته شده و نویسنده در طول کتاب نظام‌های تمامیت خواه و کمونیسم را رد می‌کند.

در طول کتاب همانطور که با متن داستان همراه می‌شوید متوجه می‌شوید، کتاب علی رغم تخیلی بودن به حقیقتی تلخ می‌پردازد، حقیقتی برگرفته از حاکمان و حکومت‌های استبدادی.

1984 به 65 زبان دنیا برگردانده شده و محبوبیت بسیاری در بین خوانندگان پیدا کرد.

از این کتاب فیلم نیز ساخته شده که این فیلم جایزه‌ی NME Awards را دریافت کرد.

هیچ چیز جز چندسانتی متر مکعبی که درون جمجمه بود به شما تعلق نداشت. کتاب 1984

در جایی از کتاب آمده:

در میان اقلیت قرار داشتن حتی اقلیت تک نفری ، نشان جهل و جنون نیست.

حقیقت در یک سو قرار دارد و کذب در سوی دیگر

اگر تو به تنهایی جانب حق را بگیری و در سوی دیگر 

در برابر تو همه دنیا قرار داشته باشد، تو دیوانه نیستی.


کتاب 1984 اثر جورج اورول

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب تخت خوابت را مرتب کن 

ژنرال ویلیام اچ مک ریون دریا سالار برجسته‌ی نیروی دریایی آمریکا نویسنده‌ی کتاب تختخوابت را مرتب است که ده درس مهم زندگی را در خلال خاطراتش در دوران خدمت و خاطره‌های دوره‌ی آموزش و عملیات‌های جنگی‌اش بیان می‌کند.

کتاب جز پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز در سال 2017 بوده است.

نویسنده تمام چالش‌های زندگی‌اش را در ده درس بسیار ارزشمند بیان کرده. ده درسی که به عقیده‌ی او دنیا را می‌شود با آن تغییر داد.

چیزی که این کتاب را خاص کرده این است که نویسنده، کتابش را زندگی کرده و صرفا شامل تعدادی جمله‌ی روانشناسی و انگیزشی نیست. در طول کتاب متوجه می‌شوید، که نویسنده تمام آنچه را که نوشته به صورت ملموس حس کرده در واقع، واقعی بودن ماجراها تاثیرگذاری آن را دو چندان کرده.

به عقیده‌ی نویسنده اگر خود را تغییر دهید، دنیا را تغییر می‌دهید و برای این مهم نیازی نیست از کارهای بزرگ شروع کنید. شاید بتوان از کارهای ساده مثل مرتب کردن تختخواب شروع کرد.

در بخشی از کتاب آمده: 

هیچ یک از ما از لحظات دردناک زندگی در امان نیستیم. مثل آن قایق پارویی کوچک که اساس تمرینات دوره‌ی نیروی دریایی ما بود، لازم است که همه‌ی گروهی از افراد خوب ئ درست را برای رسیدن به مقصد زندگی در کنار خود داشته یاشیم. شما به تنهایی از پس پارو زدن برنمی‌آیید. کسی را پیدا کنید و هرگز فراموش نکنید که موفقیت شما در گرو دیگران است.

کتاب تخت خوابت را مرتب کن

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب خودت را به فنا نده 

یکی دیگر از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز نوشته‌ی گری جان بیشاپ است. 

اگر می‌خواهید تبدیل به بهترین خودتان شوید به شما کمک می‌کند تا زندگی با آرامش با همه‌ی کاستی‌هایتان داشته باشید و دست از خودگویی‌هایی که اکثر افراد با خود دارند، خودگویی‌هایی که حاصلی جز شکستن غرور و اعتماد به نفس شما ندارد، بردارید.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

ما دائما به خودمان رشوه می‌دهیم. ما انواع و اقسام بهانه را در دسترس داریم که به خودمان بگوییم، نمی‌توانم. نمی‌توانم نمی‌توانم اما بدان که می‌توانی. این‌ها همه بهانه است. تو همه‌ی اقدامات مهم را به خودت وعده وعید می‌دهی، و با فهرست بلند بالایی از دلایل، از انجام آن‌ها طفره میروی و تنها چیزی که پس از آن نصیبت می‌شود این است که تبدیل به یک آدم چرندگو می‌شوی. با این کار تو بدتر از هرکس دیگری به خودت خیانت می‌کنی!

به عقیده‌ی منتقدان این کتاب برای سفری به درون خودتان است.

از ویژگی‌های برگزیده کتاب، صداقت با مخاطب است و البته جملاتی متعدد از فیلسوفان و روانشناسان.

اشتباه نکنید این کتاب، کتاب شعارگونه برای رسیدن به موفقیت نیست. در واقع مخاطب را با گفتگوهای درونی‌اش آشنا می‌کند و بعد راه فنا شدن زندگی را به شما نشان می‌دهد تا شما خود مسیر موفقیت را بیابید. 

به صورت کلی کتابی است که به بهبود کیفیت زندگی شما کمک می‌کند. 

کتاب خودت را به فنا نده

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب شدن اثر میشل اوباما

در این کتاب شما با زنی همراه می‌شوید که قدم به قدم مسیر زندگی‌اش را از محله‌ای در بخش جنوبی شیکاگو که هنوز هم آمار جرم و جنایت در آن بالا است را شروع می‌کند تا رفتنش به دبیرستان و بعد از آن پرینستون و هاروارد، از وکیل شدنش تا رسیدنش به کاخ سفید...

چیزی که کتاب را جذاب می‌کند، بیان قدم به قدم زندگی پر از فراز و نشیب دختری است که هرگز تسلیم بن بست‌های زندگی نشد

در طول کتاب با ماجراهای زندگی‌اش همراه می‌شوید و زیباترین درس‌های زندگی مانند اراده و سخت کوشی را از او می‌آموزید. زنی که قبل از آن که بانوی نخست آمریکا شود یک وکیل و نویسنده موفق بود.

در این کتاب نویسنده همچنان از ماجرای آشناییش با باراک اوباما و خواستگاری جالب اوباما از او می‌نویسد و پس از آن از سختی‌های زندگی مشترکش و مرگ اولین فرزندش و بعد از موفقیت‌هایی که به واسطه‌ی اراده‌ی قوی به دست می‌اورد.

همچنین از جسارتش در ترک وکالت برای رسیدن به دستیار شهردار شیکاگو شدن می‌گوید و بعد از رییس جمهور شدن همسرش و گرفتن لقب اولین رییس جمهور سیاه پوست آمریکا.

کتابی خواندنی که بیشتر جنبه‌ی آموزش و الگو برداری برای ما دارد.

این کتاب لقب پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا را نصیب خود کرد و به رکورد بیش از سه میلیون نسخه فروش رسید.


کتاب شدن اثر میشل اوباما

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب کاش وقتی بیست ساله بودم میدانستم 

این کتاب هم یکی از پرفروش ترین‌های بازار جهانی است نوشته تینا سیلیگ است.

بیاموزید که از تمام ظرفیت‌های وجودیتان بهره بگیرید و پیش پا افتاده ترین ایده‌ها را تبدیل به فرصتی عالی کنید. 

بیاموزید که برای رسیدن به موفقیت و کسب و کار مناسب چگونه از محدودترین فرصت‌ها استفاده کنید و یک حرفه را درست و حسابی تا آخر ادامه دهید.

علاوه بر این در این کتاب سعی شده که به شما بیاموزد زمان مهم‌ترین موضوع زندگی است.

اوان مکینتاش، استاد، سخنران و کارشناس برجسته‌ی رسانه‌های دیجیتالی در مورد این کتاب می‌گوید:

کاش وقتی بیست ساله بودم میدانستم، کیمیای بی‌همتایی است و هر اندیشه و عملی که از آن تاثیر پذیرد بخشی از این کیمیا می‌شود. 


کتاب کاش وقتی بیست ساله بودم میدانستم

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب شرمنده نباش دختر

این کتاب هم مانند کتاب قبلی نویسنده ریچل هالیس، رتبه‌ی یک پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز را کسب کرده.

ریچا هالیس می‌گوید از اهدافت خجالت نکش. اگر کاری را بخاطر خودت انجام دادی و کسی آن را درک نکرد شرمنده نباش!

این کتاب کمک بسیاری به بهبود زندگی زنان و دختران می‌کند. البته قطعا مردان هم می‌توانند از نکات بسیار عالی ذکر شده در کتاب بهره ببرند.

اگر هدف‌هایتان برایتان مهم است و نمی‌خواهید تا آخر عمر یک آرزو بمانند این کتاب برای شما مفید است.

در بخشی از کتاب آمده:

رویایتان هر چه هست متعلق به شما است، نه من. مجبور نیستید چیزی را توجیه کنید، چون تا زمانی که به دنبال تایید و تصدیق دیگران باشید نیازی به اجازه آن‌ها ندارید. در واقع وقتی این نکته را درک کنید و به این باور برسید که نیازی نیست رویایتان را برای بقیه توجیه کنید و برایش دلیل بیاورید، آن وقت است که به طور واقعی وارد مسیری شده‌اید که به آن کس که مقدر شده باشید ختم می‌شوید.

کتاب شرمنده نباش دختر

اطلاعات بیشتر و خرید

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.