مچ بند هوشمند چیست؟ تفاوت مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند چیست؟

مچ بند هوشمند چیست؟

مچ­بند هوشمند ابزاری است برای چک کردن فعالیت‌های بدن هر چند این وسیله  قابلیت‌هایی چون دریافت نوتیفیکیشن‌ها گوشی شما و همچنین در برخی از موارد آلارم زنگ تماس را می­تواند دارا باشد، اما گسترده‌­ترین فعالیت این ابزار چک کردن فعالیت‌های بدن چون میزان قدم‌هایی که برداشته‌ایم، میزان خواب ما و میزان کالری که سوزانده‌­ایم و... است در این مقاله از چی بگیر در پی آنیم که نکات مهم برای خرید مچ‌بند هوشمند را برای شما شرح دهیم.

تفاوت مچ‌ بند هوشمند و ساعت هوشمند در چیست؟

هر دو ساعت هوشمند و ردیاب های تناسب اندام می‌توانند به شما کمک کنند تا ارتباط خود را حفظ کرده، فعالیت‌های روزانه خود را ردیابی کرده و پیشرفت خود را در جهت اهداف تناسب اندام کنترل کنید. اما تفاوت‌هایی بین دو نوع دستگاه وجود دارد - بنابراین باید تصمیم بگیرید که کدام ویژگی برای شما مهمتر است.

به طور کلی، ردیاب‌های تناسب اندام بیشتر بر روی نظارت بر سلامتی و فعالیت تمرکز می کنند تا روی اعلان های هوشمند - صفحه نمایش کوچکتر آنها به اندازه صفحه های بزرگتر ساعت‌ها برای خواندن و پاسخ دادن به پیام ها مناسب نیستند. برخی از ساعت‌های هوشمند برای افرادی طراحی شده اند که می‌خواهند تناسب اندام خود را حفظ کنند، افرادی که عمدتا یک ساعت جذاب با ویژگی های هوشمند خوب و تعداد زیادی از ویژگی های تناسب اندام می‌خواهند.

 برخی از آنها به طور مستقیم برای علاقمندان به تناسب اندام که سنسورهای زیادی برای ردیابی تمرینات تخصصی می‌خواهند، در نظر گرفته شده است. اما موارد زیادی وجود دارد که هر دو را در بر می‌گیرد ، ظاهر، ویژگی‌های هوشمند پیشرفته و ردیابی دقیق را در ورزش ارائه می‌دهد.

انواع مچ‌ بند هوشمند

مچ­‌ بند هوشمند ساده: 

این مچ­‌بندها می‌توانند فعالیت‌­های روزمره بدن را ردیابی کنند از جمله قابلیت­‌های آنها می­‌توان به: 

  • بررسی وضعیت خواب 
  • اندازه‌گیری زمان ورزش
  • آلارم عدم تحرک،
  •  اندازه‌گیری تعداد قدم‌های برداشته شده 
  • اندازه شماردن تعداد پله‌هایی که بالا رفتیم 
  • اندازه‌گیری میزان کالری که سوزانده ایم را ،نام برد.

مچ­‌بند هوشمند پیشرفته: 

این مچ‌ بند ها علاوه بر قابلیت‌های مچ‌­ بند­ های هوشمند ساده دارای قابلیت­های بیشتری نیز هستند که از جمله آنها می توان به: 

  • پخش موسیقی 
  • تشخیص ارتفاعی که طی می­کنیم 
  • جی پی اس برای مسیری که می­پیماییم 
  • اندازه مسافت طی شده  
  • تشخیص میزان سرعت 
  • اندازه گیری ضربان قلب و الگوی تنفسی را، یاد کرد.

 در نتیجه یکی از مهمترین عواملی که در هنگام خرید مچ‌بند هوشمند باید مورد توجه قرار دهیم، میزان قابلیت‌هایی است که می‌خواهیم با خرید مچ­‌بند هوشمند در دسترس ما قرار گیرد. برای مثال اگر صرفاً برای چک کردن فعالیت‌های روزمره بدنی به مچ­‌بند هوشمند نیاز داریم می‌توانیم مچ‌­بند هوشمند ساده را برگزینیم. اما اگر می‌­خواهیم به قابلیت‌های بیشتری دسترسی داشته باشیم مچ­‌بند هوشمند پیشرفته گزینه بهتری است.

مچ بند هوشمند فیت بیت مدل Alta HR سایز بزرگ

نوع صفحه نمایش این مچ‌بندOLED  TAP Disply و مستطیل شکل است. اندازه‌ی آن 1.4 اینچ است. این مچ‌بند سازگار با اندروید 5 به بعد و ios4 به بعد است. دارای حسگر ضربان قلب و شتاب سنج می‌باشد. بوسیله‌ی این مچ‌بند شما می‌توانید تماس‌های ورودی را مشاهده کنید، مسافت طی شده، کالری مصرف شده، را محاسبه کنید. همچنین پایش وضعیت خواب، امکان تنظیم یادآور، اعلان تماس‌ها و پیامک‌های دریافتی‌‌، هشدار عدم تحرک..... از دیگر کاربردهای این مچ‌بند می‌باشد.

مچ بند هوشمند شیائومی مدل Mi Band 5 Global Version

مچ بند هوشمند شیائومی Mi band 5 دارای صفحه نمایش 1.2 اینچی است. صفحه نمایش می بند 5 نسبت به نمونه قبلی خود یعنی می بند 4 بزرگتر است و امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. ازجمله تفاوت‌های دیگر این مچ بند با نسل قبلی می‌توان به افزایش نور نمایشگر و همچنین اضافه کردن 5 حالت ورزشی جدید اشاره کرد. شما برای ورزش‌هایی مانند شنا،دوچرخه سواری... می‌توانید از این مچ بند فوق العاده استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این مچ بند اینجا کلیک کنید. 

مچ بند هوشمند شیائومی مدل Mi Band 4 Global

مچ‌بند هوشمند شیائومی Mi Band 4 دارای صفجه نمایش بیضی شکل است با اندازه‌ی 0/95 اینچ می‌باشد. جنس بدنه‌ی آن از سیلیکون است. این مچ‌بند سازگار با سیستم عامل ios9 و android4.4 می‌باشد. مقاوم در برابر گرد و غبار و دارای حسگرهای ضربان قلب، شتاب سنج، ژیرسکوپ می‌باشد. از جمله قابلیت‌های مچ‌بند هوشمند شیائومی می‌توان به اعلان تماس‌ها و پیامک‌، اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، نمایش پیام‌های متنی،کنترل پخش موسیقی، شمارش گام‌ها، محاسبه‌ی مسافت طی شده ، پایش وضعیت خواب، امکان تنظیم هشدار اشاره کرد. شارژ باطری این مچ‌بند تا بیست روز برای شما کافی است و جمله نکات مثبت این مچ‌بند هوشمند است. این مچ‌بند فاقد تکنولوژيی GPS است.

مچ بند هوشمند آنر مدل Band 5 Global

مچ‌بند هوشمند آنر با صفحه‌ی مستطیل در اندازه‌ی 0/95 اینچ ارائه شده است. نوع صفحه نمایش آن OLED است. دارای بند از جنس سلیکون می‌باشد. سازگار با سیستم عامل اندروید 4.4 . IOS 09 می‌باشد. مچ‌بند آنر در برابر آب، گرد و غبار و ضربه مقاوم است. دارای حسگر شمارش ضربان قلب، نور محیط و شتاب سنج است. همچنین دارای قابلیت‌های اعلان تماس‌ها و پیامک‌های دریافتی، اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، نمایش پیام‌های متنی , مشاهده‌ی تماس‌های دریافتی، کنترل دوربین گوشی هوشمند، شمارش گام‌ها، محاسبه‌ی مسافت طی شده، ذخیره‌ی مسیر طی شده، محاسبه‌ی کالری مصرف شده، قابلیت تعیین اهداف روزانه، پایش فعالیت‌های ورزشی مختلف از جمله دویدن، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های هوازی , پایش وضعیت خواب , امکان تنظیم یادآور , امکان تنظیم هشدار , هشدار عدم تحرک می‌باشد.

مچ بند هوشمند جی تب مدل W607

مورد استفاده‌ی این مچ‌بند هوشمند جی تب روزمره و ورزشی می‌باشد. دارای یک صفحه نمایش بیضی با اندازه‌ی 0/78 اینچ و تراکم پیکسلی 193 پیکسل بر اینچ. این مچ‌بند ضدآب است و دارای حشگر شمارش ضربان قلب می‌باشد.  نوع باطری این مچ‌بند لیتیوم یونی است. و دارای قابلیت‌های اعلان تماس‌ها و پیامک‌های دریافتی، اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، شمارش گام‌ها، محاسبه‌ی مسافت طی شده، محاسبه‌ی کالری مصرف شده، قابلیت تعیین اهداف روزانه، پایش فعالیت‌های ورزشی مختلف از جمله دویدن، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های هوازی، پایش وضعیت خواب،امکان تنظیم یادآور ، امکان تنظیم هشدار،هشدار عدم تحرک می‌باشد. این مچ‌بند از اندروید4.2 و بالاتر و همچنین از IOS8.0 و بالاتر پشتیبانی می‌کند.

مچ بند هوشمند آنر مدل Band 6 NFC

گزینه پیشنهادی بعدی ما در این لیست مچ بند آنر Band 6 است. این مچ بند بسیار شبیه به ساعت هوشمند است و داراری قابلیت‌های یک ساعت هوشمند می‌باشد. صفحه نمایش این مچ بند هوشمند 1.48 اینچ است و تصویری که روی صفحه مچ بند می‌بینید بسیار باکیفیت است. از جمله قابلیت‌های دیگر این مچ بند می‌توان به کنترل سطح اکسیژن خون، نظارت بر کیفیت خواب، تشخیص نوع ورزش... اشاره کرد.


در ادامه بخوانید : بهترین مچ بند شیائومی :راهنمای خرید و قیمت می بند 5 (Xiaomi Mi Smart Band 5)

برای خرید بهترین مدل مچ بند هوشمند به این نکات دقت کنید:

  • صفحه نمایش در مچ‌بند هوشمند
  • باطری مچ‌بند
  • ضدآب بودن مچ‌بند
  • سازگاری با سیستم عامل 
  • جنس بدنه‌ی مچ‌بند هوشمند

صفحه نمایش

قابلیت مهمی که در هنگام خرید مچ­‌ بند هوشمند باید به آن توجه کنیم صفحه نمایش مچ‌­بند است. مچ­‌بندهای هوشمند دارای سه سبک صفحه نمایش هستند که عبارتند از:

  • نشانگرهای ال ای دی 
  • بدونه صفحه نمایش
  • دارای صفحه نمایش

این قابلیت­‌ها نیز بستگی به نیاز ما دارد و می‌توانیم بر اساس میزان نیاز خود یکی از آنها را انتخاب­ کنیم.

در مدل ال ای دی میزان کمتری از فعالیت‌های ثبت شده را  می‌توانیم ببینیم، در مدل دارای صفحه نمایش تمام اطلاعات در دسترس ماست و می‌توانیم آنها را مشاهده کنیم. در مدل بدون صفحه نمایش اپلیکیشن­‌هایی وجود دارند که در هنگام خرید این دستبند­ها باید برروی اسمارت­فون نصب شوند و از طریق آنها  می‌توان فعالیت‌ها را در مشاهده کرد.

باطری مچ‌ بند هوشمند

یکی دیگر از فاکتورهایی که بسیار حائز اهمیت است میزان عمر باتری است. طول عمر باتری بستگی به قابلیت‌­هایی دارد که در دسترس ما قرار می‌دهد هرچه این قابلیت‌­ها بیشتر باشند میزان انرژی مصرفی باتری نیز بیشتر خواهد شد. بسیاری از مچ‌­بندهای هوشمند با یکبار شارژ می‌توانند چهار تا پنج روز کار کنند. لازم بذکر است که تمام مچ­‌بندها دارای باتری قابل شارژ نیستند و گاهی با باتری‌های سکه‌ای کار می­‌کنند و پس از پایان عمر این باتری‌ها باید آن­ها را تعویض کرد.

قابلیت ضدآب بودن در مچ‌ بند هوشمند

عوامل جانبی که باید در هنگام خرید مچ‌بند هوشمند در نظر بگیریم بستگی به نظر شخصی و مورد استفاده شخصی ما دارد مثلاً قابلیت ضد آب بودن، اگر می‌خواهید در هنگام شنا کردن از مچ­‌بند هوشمند خود استفاده کنید باید به فاکتورهایی مثل میزان ضدآب بودن، یا اینکه در عمق چند متری تا چه مدت ضد آب است و این قبیل موارد را مورد بررسی دقیق قرار دهید.

قابلیت ضدآب بودن در مچ‌بندهای هوشمند

عواملی چون داشتن GPS نیز فاکتور مهمی است و برای افرادی که دوندگی و یا پیاده‌روی حرفه‌ای، دوچرخه سواری و یا کوهنوردی حرفه‌ای انجام می‌دهند این فاکتور، فاکتور مهمی است. زیرا می‌تواند وضعیت دقیقی از مسافت‌های پیموده شده شما را در دسترس قرار دهد.

سازگاری با سیستم عامل

امکان سازگاری با سیستم عامل اسمارت­فون ما نیز جزئی از قابلیت‌هایی است که باید به آن توجه کرد. حال چه اندروید باشد چه ios  و یا ویندوز، زیرا در صورتی که ما بخواهیم اطلاعات و داده‌هایی را که مچ­‌بند به ما میدهد بر روی اسمارت­فون خود نیز مشاهده کنیم این قابلیت بسیار حائز اهمیت می­شود و باید حتماً به آن توجه شود.

جنس بدنه‌ی مچ‌ بند هوشمند

از عوامل مهمی که کمتر در نظر گرفته می‌­شود جنس بدنه است. با توجه به اینکه ممکن است مدت زیادی از طول روز و یا حتی در هنگام خواب از این وسیله استفاده کنیم باید به دقت مورد بررسی قرار دهیم زیرا ممکن است به آن جنس حساسیت داشته باشیم. یا حتی از نظر زیبایی شناسی به آن علاقه‌ای نداشته باشیم پس این نکته است که علی­رغم پیش­ پا افتاده‌گی باید به دقت بررسی شود.


در ادامه بخوانید : معرفی و خرید بهترین ساعت هوشمند شیائومی در سال 2021

از دیگر  قابلیت‌هایی که باید در هنگام خرید یک مچ بند هوشمند در نظر گرفته ‌شود می­‌توان به شمارشگر ضربان­ قلب، شتاب­‌سنج، بررسی­ کننده میزان و وضعیت خواب، امکان مکالمه، امکان دریافت نوتیفیکیشن و اتصال به بلوتوث و... نام برد که با توجه به نیاز روزمره ما می‌توانیم با در نظر گرفتن هر کدام از این فاکتورها بهترین انتخاب را که بیشترین کاربرد را برای ما دارد انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.