گبه چیست؟ خرید و قیمت بهترین مدل فرش گبه (ارزان ترین)

گبه چیست؟

گبه معمولا در سایز و اندازه کوچک توسط عشایر لر و قشقایی بافته می‌شود. به گبه قالیچه خرسک نیز گفته می‌شود. کلاً گبه تفاوت چندانی با فرش ندارد. گبه همان فرش است فقط پرزهای گبه بلندتر است و از پودهای بیشتری استفاده شده است به همین خاطر از فرش نرم‌‌تر به نظر می‌آید.

طرح و نقش گبه نقشه‌های ذهنی است که توسط بافندگان ابداع می‌شود. استفاده از نقشه در گبه‌بافی مرسوم نیست. در گبه‌بافی استفاده از رنگهایی نظیر سفید، کرم و شیری مرسوم است. در واقع از رنگهای روشن استفاده می‌شود. در گذشته از رنگهای طبیعی گوسفندان برای بافتن گبه استفاده می‌شده است. یعنی همان، سیاه و سفید و خاکستری و کرم. هرچه بافنده انرژی و روحیه بهتری داشته از رنگهای روشن‌تری در بافتن استفاده می‌کرده و بالعکس، اگر روحیه و انرژی کمتری داشته از رنگهای تیره بیشتر استفاده می‌کرده است. اما امروزه برای جلوگیری از اتلاف وقت و زمان، ار رنگهای شیمیایی برای رنگرزی پشم‌ها استفاده می‌شود.


در ادامه بخوانید : معرفی و خرید محصولات خاتم کاری (ساعت، تابلو، جعبه خاتم کاری)


در ادامه بخوانید : گلیم چیست؟ 12 مدل از زیباترین گلیم ایرانی (ارزان ترین)

انواع طرح‌های فرش گبه دستبافت

  • طرح شیر
  • طرح خشتی یا قابی شکل
  • طرح حوض گبه
  • طرح گل گبه
  • طرح ایلاتی
  • طرح درخت
  • طرح راه راه
  • طرح خانه در هم
  • طرح کف ساده

همان طور که گفتیم طرح‌ها و نقش‌هایی که در فرش گبه‌ دیده می‌شوند مکنونات ذهن بافنده است. از هیچ نقشه خاصی استفاده نمی‌شود. ولی به طور کلی نقش اصلی گبه‌های ایرانی شامل مستطیل و لوزی‌ها هستند. همچنین گاهی نقوش بوته جقه‌ای، پرندگان و حیوانات و یا نقوش هندسی در گبه‌ها به چشم می‌خورد. این نقش‌ها و طرح‌ها یکباره و یک شبه به وجود نیامدند. حاصل شکل گرفتن و پرورش یافتن در طی صدها سال است.

در ادامه مقاله محصولاتی را خواهید دید در معرفی بهترین و زیباترین گبه‌های موجود، از دیدن آنها لذت ببرید. 

گبه دستباف ذرع و نیم سی پرشیا کد 179097

گبه دستبافت ذرع و نیم سی پرشیا مستطیلی شکل طراحی و بافت شده است. وزن تقریبی آن 6 کیلوگرم است. این گبه نیز در فارس بافت شده است. تراکم گره 25 رج است. 

سایز این گبه دستبافت زیبا 57/1 متر مربع است و ابعاد آن 42/1 در 1/1 متر است. زمینه این گبه دستبافت لاکی و رنگ حاشیه آن الوان است. رنگهای نخ‌های این گبه زیبا به صورت رنگرزی شیمیایی انجام شده است. جنس نخ پود از کتان است و جنس نخ خاب از پشم تشکیل شده است.

گبه دستباف سه متری کد 23

گبه دستبافت سه متری که حدوداً 11 کیلوگرم وزن دارد و محل بافت آن در استان فارس قرار دارد. ابعاد این فرش دستبافت حدود 01/0 در 56/1 در 99/1 متر است.

تراکم گره این فرش دستبافت زیبا 35 است  و جنس پرز آن از پشم تشکیل شده است. جنس تار، چله و پود آن هم از کتان است ارتفاع نخ خاب آن هم 1 سانتیمتر با زمینه آبی است.

گبه دستباف سی پرشیا کد 102334

گبه دستبافت سی پرشیا با ابعاد 85/0 در 05/1 متر است. مستطیلی شکل است و وزن تقریبی آن حدود 4 کیلوگرم است. محل بافت گبه دستبافت پرشیا در تبریز است.

جنس پرز آن پشم است و جنس تار، چله و پود آن هم از کتان تشکیل شده است. ارتفاع نخ خاب آن هم حدود یک و نیم سانتیمتر است. نخ‌های این فرش از جنس گیاهی هستند زمینه آن لاکی و حاشیه آن هم سرمه‌ای است.

گبه دستبافت سه و نیم متری گالری نور کد H1956

گبه دستبافت سه و نیم متری گالری نور که حدودا 15 کیلوگرم وزن دارد و در استان فارس بافته شده است. تراکم گره این گبه دستبافت زیبا 40 گره است. برای بافتن این گبه دستبافت از الیاف طبیعی استفاده شده است یعنی نحوه رنگرزی نخهای این گبه از طریق سنتی با استفاده از رنگهای طبیعی بوده است. از آنجا که راه رفتن و استفاده از گبه‌هایی با رنگها و الیاف طبیعی برای بدن بسیار مفید است می‌توانید از این گبه برای این منظور استفاده نمایید. همچنین پرزهای پشمی قالی با خاصیت الاستیک خود، نقش یک تشک استاندارد را برای شما و خانواده عزیزتان ایفا می‌کند.

جنس پرز، تار، چله و پود این گبه دستبافت همگی از پشم هستند و ارتفاع نخ خاب آن هم حدود 1 سانتیمتر است. همچنین رنگ زمینه این گبه الوان با حاشیه‌ای الوان و حتی نام طرح آن هم الوان است.

گبه دستبافت سه متری کد 1105816

گبه دستبافت سه متری سفارشی بافته شده است و محل بافت این گبه سفارشی نیز در فارس صورت گرفته است. ابعاد این گبه سفارشی 196x145x2 متر است. نوع بافت این گبه دستبافت سفارشی بوده و پرز آن نسبت به گبه‌های دیگر کم‌تر شده است تا جلوه بیشتر و زیباتری داشته باشد تمام رنگهای به کار گرفته شده در این گبه گیاهی بوده و تراکم گره آن هم 23 بوده است. جنس تار، چله و پود این گبه از پشم تشکیل شده است و ارتفاع نخ خاب آن 2/0 سانتی متر است.

گبه دستبافت چهار ونیم متری گالری نور کد H1957

گبه دستبافت چهار و نیم متری گالری نور با 18 کیلوگرم وزن و محل بافت فارس، دارای تراکم گره 40 است. ارتفاع نخ خاب آن 1 سانتیمتر است. الیاف استفاده شده در بافت این گبه زیبا الیاف طبیعی استفاده شده است که بسیار برای انسان مطلوب و مفید است. ابعاد این گبه دستبافت زیبا 2.43x1.77  سانتیمتر و مستطیل شکل است. جنس پرز، چله، نخ و پود آن همگی از پشم است و طرح نقش بسته شده روی این گبه درخت است و رنگ زمینه آن کرم رنگ است. نحوه رنگرزی نخ های این گبه نیز رنگرزی سنتی است.

گبه دستبافت سه و نیم متری کد 49

گبه دستبافت سه و نیم متری با ابعاد 2.17x1.62x0.01 متر است. وزن این گبه در حدود 16 کیلوگرم است. این گبه دستبافت در فارس بافته شده است و ارتفاع نخ خاب آن هم حدود یک سانتیمتر است. نحوه رنگرزی نخ‌های این گبه هم رنگرزی گیاهی است. جنس پرز، چله و تار و پود آن هم همگی از پشم هستند.

گبه دستبافت چهار متری طرح وینتیج کد h19

گبه دستبافت چهار متری وینتیج در استان فارس بافته شده است. تراکم گره این گبه دستبافت زیبا 40 گره است. جنس پرز این گبه ابریشم و پشم است. و جنس چله آن از نخ می‌باشد. ارتفاع نخ خاب این گبه 2 سانتی متر است.

 گبه دستبافت سه متری طرح درختی کد 546793

گبه دستبافت سه متری با ابعاد 194x152x2  متر است. شکل ظاهری این گبه خوش رنگ مستطیلی شکل و حدود 12 کیلوگرم وزن دارد. گبه دستبافت در فارس بافته شده است و تراکم گره آن 42 است. جنس پرز این گبه از پشم تشکیل شده است. چله آن از کتان و جنس نخ پود آن هم از کتان است. ارتفاع خاب نخ این گبه 2 سانتیمتر است.

گبه دستباف سه متری کد 4

گبه دستبافت سه متری با ابعاد 01/0 در 56/1 در 03/2 متر است. شکل ظاهری این گبه خوش رنگ مستطیلی شکل و حدود 12 کیلوگرم وزن دارد. گبه دستبافت کد 4 در فارس بافته شده است و تراکم گره آن 35 است. رنگ زمینه این گبه آبی است. جنس پرز این گبه از پشم تشکیل شده است. چله آن از کتان و جنس نخ پود آن هم از کتان است. ارتفاع خاب نخ این گبه یک سانتیمتر است.

مهمترین مراکز بافت گبه در ایران

در ایران اکثر مناطقی که دارای عشایر بوده مراکز بافت اصلی گبه محسوب می‌شوند. این مراکز بیشتر در مرکز و   جنوب مستقر هستند. گچساران، کهگیلویه بویراحمد، بوشهر، فارس از بزرگترین و مهمترین استان‌ها و شهرهای کشور جهت بافت گبه به شمار می‌روند. ایلات قشقایی، خمسه، ممسنی و بختیاری از نام‌آورترین ایلات ایران هستند که به گبه بافی مشغولند.

گبه قشقایی از شهرت جهانی برخوردار است. ترکان قشقایی در بافت گبه بی‌رقیب محسوب می‌شوند آنچنان که خارج از ایران اعتباری خاص دارند.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.