معرفی انواع مانیتور/ راهنمای خرید و قیمت مانیتور (LCD، LED ،OLED)

معیارهای انتخاب بهترین مانیتور کامپیوتر:

اندازه، وضوح و کیفیت تصویر مناسب از مهمترین نکات در انتخاب مانیتور هستند. صفحه نمایش‌های بزرگ ارزان‌تر از همیشه هستند، اما هنگام خرید یک مانیتور، موارد بسیار بیشتری نسبت به اندازه و قیمت باید در نظر گرفته شود. شما می‌توانید از صفحه نمایش‌های ساده ارزان قیمت برای هر کاربر متوسط و از مدل‌های سطح بالا که هدف آنها طراحان و گیمرهای هاردکور است، با قیمت‌های بالاتر و متناسب با ویژگی‌های آن خریداری کنید.

این راهنما هر آنچه را که باید قبل از خرید یک مانیتور بدانید در اختیارتان قرار می‌دهد. با چی بگیر همراه شوید:

انواع مانیتور کامپیوتر:

ممکن است مانیتورهای قدیمی با اشعه کاتدی (CRT) را به خاطر داشته باشید، آن جعبه‌های سفید بزرگ که به طرز نامطلوبی روی میز شما قرار می‌گرفتند و فضای زیادی را اشغال می‌کردند. در طول دهه گذشته و به لطف نمایشگرهای کریستال مایعLCD ، که در یک بسته بندی بسیار باریک و سبک‌تر، تصویری با کیفیت بالاتر تولید می‌کنند، صفحه‌های CRT کاملاً از رده خارج شده‌اند. 

مانیتور LCD 

  • ال سی دی fi نمایشگر کریستال مایع نیز شناخته شده است. این مانیتور پر استفاده ترین مانیتور در سراسر جهان است، زیرا به فضای کمتری نیاز دارد، برق کمتری مصرف می کند و گرمای نسبتاً کمتری نسبت به یک مانیتور CRT قدیمی تولید می کند.
  • نمایشگرهای LCD نازک‌تر و از نظر اندازه و وزن بسیار سبک‌تر از مانیتورهای CRT هستند. به همین دلیل در بازار با LED و OLED رقابت می کند.
  • این نمایشگر ابتدا در لپ‌تاپ‌ها استفاده شد و بعداً تولیدکنندگان برای رایانه‌های رومیزی نیز از 17 اینچ تا 60 اینچ تولید کردند. این مانیتورها از آنجایی که به فضای کمتری نیاز دارند و وزن سبکی دارند، مشکلی در حمل و نقل و جابجایی آنها از مکانی به مکان دیگر ایجاد نمی کنند.
  • هر دو مانیتور LCD و LED برای قرار دادن صفحه نمایش به روشی که شما به آن نیاز دارید سازگاری هستند. این مانیتورها می توانند بچرخند، به بالا و پایین خم شوند و حتی از حالت افقی به حالت عمودی بچرخند.
  • با مصرف انرژی کمتر، نه تنها کیفیت گرافیکی بهتری ارائه می‌کند، بلکه صفحه نمایش روشن‌تری نیز دارد. به این ترتیب ال سی دی ها از نظر هزینه، انرژی، کیفیت تصویر و امکانات با دستگاه های یکپارچه مانند بلندگوهای از طریق پورت بسیار مقرون به صرفه هستند.

مانیتور LED

  • شکل کامل LED "دیود ساطع کننده نور" است که آخرین نوآوری در بازار امروز است که با LCD و مانیتورهای پلاسما رقابت می کند. این نوع مانیتور ها نمایشگرهای کمی منحنی یا تخت دارند که از دیودهای ساطع کننده نور برای نور پس زمینه روی صفحه به جای فلورسنت کاتد سرد (CCFL) برای نور پس زمینه استفاده می کنند.
  • نمایشگرهای LED نسبت به سایر نمایشگرها روشنایی بیشتری با رزولوشن 4k دارند. 
  • مانیتورهای LED نسبت به LCD ها انرژی کمتری مصرف می کنند و همچنین LED ها به طور گسترده توسط گیمرها برای انجام بازی های گرافیکی بالا و HD استفاده می شوند.
  • مزیت ال‌ای‌دی‌ها این است که تصاویری با کنتراست بالاتر و رنگ‌های زنده تولید می‌کنند. علاوه بر این، LED ها در مقایسه با مانیتورهای LCD و CRT دوام بیشتری دارند. محدوده طول موج نورهای مورد استفاده به گونه ای است که کیفیت بالایی ارائه می دهد.
  • صفحه نمایش LED تصویری بدون لرزش ارائه می دهد که باعث کاهش فشار و خستگی چشم و سردرد می شود. 
  • این نوع مانیتورها عمر طولانی دارند، انرژی کمتری مصرف می‌کنند، کنتراست نازک‌تر و رنگ‌های زنده‌تر دارند و تأثیر محیطی کمتری نسبت به LCD دارند.
  • قیمت مانیتورهای LED می‌تواند کمی گران‌تر از تلویزیون‌ها باشد، بنابراین برای برخی از افراد مقرون به صرفه نیستند.

OLED مانیتور

  • OLED مخفف "Organic Light Emitting Diode" است. همانطور که از نام آن پیداست، از مواد آلی (مانند کربن، پلاستیک، چوب و پلیمرها) ساخته شده است که برای تبدیل جریان الکتریکی به نور استفاده می شود.
  • این مانیتور آخرین فناوری صفحه نمایش است که در نمایشگرهای تلویزیون، صفحه نمایش رایانه، کنسول های بازی، PDA ها یا حتی در جدیدترین گوشی های هوشمند استفاده می شود. می تواند نازک تر یا سبک تر با نسبت کنتراست بالاتر از LCD ها باشد.
  • از آنجایی که این ال ای دی ها به اندازه کافی قادر به تولید نورهای رنگی مختلف هستند، می توان از آنها به طور مستقیم برای تولید رنگ صحیح استفاده کرد و نیازی به نور پس زمینه نیست، که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و فضای کمتری نیز می شود. صفحه نمایش OLED برای تماشای فیلم عالی در نظر گرفته می شود.
  • مانیتورهای OLED به دلیل ویژگی‌هایی مانند زاویه دید گسترده، کیفیت تصویر، سطوح کنتراست فوق‌العاده، عدم وجود شبح‌ها، پاسخ سریع و کنتراست و روشنایی عالی، بهترین فناوری نمایشگر تا کنون در نظر گرفته می‌شوند.
  • همچنین، باید از این مانیتور در برابر آب محافظت کنید زیرا می تواند به صفحه نمایش OLED آسیب برساند. از معایب دیگر مانیتور OLED در حال حاضر عمر کوتاه آن نسبت به LCD و LED و نرخ بالای قیمت در بازار در حال حاضر است.

مانیتور پلاسما (Plasma Monitor)

  • پنل مانیتور پلاسما (PDP) از فناوری پلاسما ساخته شده است یکی دیگر از جدیدترین انواع فناوری مانیتور کامپیوتر است. نمایشگر پلاسمای ساخته شده با سلول. این سلول ها با «گاز یونیزه شده با بار الکتریکی» پر می شوند. به چنین سلول هایی پلاسما می گویند.
  • ایده اصلی پشت اختراع آن این است که نورهای فلورسنت رنگی کوچکی را که پیکسل های تصویر را ایجاد می کنند، روشن می کند. هر پیکسل از سه چراغ فلورسنت مانند یک نور نئون کوچک - نورهای قرمز، سبز و آبی ساخته شده است. که نسبت کنتراست بالاتری ایجاد می کند، همراه با شدت این نورها نیز بر این اساس متفاوت است.
  • علاوه بر این، از مزیت باریکی برخوردار است، یک صفحه نمایش پلاسما به جای خمیدگی کمی مانند LCDها، صاف است. این اعوجاج و تابش خیره کننده تصویر را از طریق صفحه های تخت کامل خود کاهش می دهد.
  • یک صفحه نمایش پلاسما در مقایسه با ال سی دی ها پاسخ مناسب، عملکرد عالی، زمان و زاویه دید بسیار وسیعی را ارائه می دهد. نمایشگرهای پلاسما در اندازه های تا 60 اینچ عرضه می شوند که می توان آنها را بهترین سینمای خانگی و تلویزیون HD در نظر گرفت.
  • معایب عمده مانیتورهای پلاسما تولید محدود و اندازه صفحه نمایش آنها است. مانیتورهای پلاسما از نظر اندازه سنگین‌تر هستند و به طور متوسط نسبت به نمایشگرهای LCD، برق بیشتری مصرف می‌کنند.

مقایسه انواع مانیتور

انواع مانیتورال سی دیال ای دی OLEDپلاسما CTR
Contrastمحدوده نسبت کنتراست بین 1000:1 تا 4000:1 حتی بیشتر از این است.نسبت کنتراست بالاتری بیش از 100000:1 دارد.نسبت کنتراست دینامیکی بالاتری بیش از 1000000:1 دارد.نسبت کنتراست آن بیش از 20000:1 است.نسبت کنتراست بالای 15000:1 دارد.
روشنایینسبتا خوبخوبعالینسبتا خوبخوب
وزن و اندازهمانیتورهای LCD از نظر اندازه جمع و جور و وزن سبکی دارند.ال ای دی ها نیز از نظر اندازه جمع و جور و وزن بسیار سبکی دارند.OLED ها از نظر اندازه بزرگ و وزن سنگینی دارند.مانیتورهای پلاسما نیز اندازه بزرگ و وزن کمی دارند.مانیتورهای CRT از نظر اندازه حجیم و وزن بسیار سنگینی دارند.
زمان پاسخ دهی8 - 10ms8 - 10ms0.1ms0.1ms1ms
مصرف انرژریپایینخیلی پاییندر حد متوسطدر حد متوسطبالا
روند تولیدادامه داردادامه داردادامه داردمتوقف شدهمتوقف شده

مانیتور هوآوی مدل AD80 Display 23.8 سایز 23.8 اینچ

مشخصات
نور پس زمینهLCD
نوع صفحه نمایشمات
نرخ بروز رسانی60 هرتز
کنتراست استاتیک
1000:1
رزولوشن صفحه نمایش
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل - Full HD
زمان پاسخ گویی5 میلی ثانیه
سایز صفحه نمایش۲۳.۸ اینچ

مانیتور جی پلاس مدل GDM-275LN سایز 27 اینچ

مشخصات
نور پس زمینه LED
نوع صفحه نمایشمات
رزولوشن صفحه نمایش
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل - Full HD
سایز صفحه نمایش27 اینچ
نوع پنل IPS 

مانیتور مخصوص بازی سامسونگ مدل LS22A330NH-M سایز 22 اینچ

مشخصات
نور پس زمینهLED
نوع پنلVA
نوع صفحه نمایش مات
نرخ بروز رسانی تصویر60 هرتز
زمان پاسخ گویی6 میلی ثانیه
رزولوشن صفحه نمایش
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل - Full HD
سایز صفحه نمایش22 اینچ

مانیتور هوآوی مدل MateView GT سایز 34 اینچ به همراه ساندبار

مشخصات
نور پس زمینهLED
نوع صفحه نمایش مات
سایز صفحه نمایش34 اینچ
زمان پاسخ گویی4 میلی ثانیه
تعداد رنگ قابل نمایش۱۰۷۰ میلیون رنگ
نرخ بروز رسانی تصویر 165 هرتز

مانیتور ام اس آی مدل PRO MP241X سایز 23.8 اینچ

مشخصات
نور پس زمینهLED
نوع صفحه نمایش مات
رزولوشن صفحه نمایش
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل - Full HD
سایز صفحه نمایش23.8 اینچ
زمان پاسخ گویی4 میلی ثانیه


در ادامه بخوانید : مانیتور خمیده: خرید و قیمت بهترین مانیتور منحنی (جدیدترین)

مانیتور LED یا LCD کدام بهتر است؟

 نمایشگرهای LED نسبت به سایر نمایشگرها روشنایی بیشتری با وضوح 4k دارند، به همین دلیل می توان آنها را در نور روز به راحتی خواند یا دید. مانیتورهای LED نسبت به LCD ها انرژی کمتری مصرف می کنند و همچنین LED ها به طور گسترده توسط گیمرها برای انجام بازی های گرافیکی بالا و HD استفاده می شوند.

مانیتور CRT یا LCD کدام بهتر است؟

نمایشگرهای LCD بسیار بهتر از مانیتورهای CRT هستند. زیرا مانیتور CTR در مقایسه با مانیتورهای LCD وزن بسیار بیشتری دارند و همچنین انرژی زیادی مصرف می کنند. به دلیل سنگین بودن، هنگام جابجایی و حمل و نقل از مکانی به مکان دیگر دچار مشکل می شوند. همچنین برای نصب به فضای بیشتری نیاز دارند.

آیا مانیتورهای CRT هنوز استفاده می شود؟

به هیچ وجه، مانیتورهای CRT تلویزیون های قدیمی تر هستند. آنها در چند دهه گذشته از بازار ناپدید شده اند، زیرا تولیدکنندگان نمایشگر آن را متوقف کرده و تولید خود را از نمایشگرهای CRT 4:3 به نمایشگرهای LCD 16:9 تغییر داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.