سینک ظرفشویی:انواع سینک ظرفشویی (روکار و توکار) + قیمت

راهنمای خرید سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی معمولا بخشی از آشپزخانه است که بیشتر از هر چیز دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد، و برخلاف بسیاری از وسایل آشپزخانه که در درجه اول فقط آشپز از آن‌ها استفاده می‌کند، همه افراد خانه روزانه از سینک ظرفشویی برای مواردی چون شستن دست‌ها، تمیز کردن بشقاب هایشان، نوشیدن مایعات یا آب دادن به حیوان خانگی استفاده می‌کنند.

بازسازی آشپزخانه بهترین زمان برای خرید و نصب سینک ظرفشویی جدید است، به ویژه اگر شما نیز قصد تعویضش را دارید. گزینه‌های زیادی برای یافتن سینک ظرفشویی‌ که با سبک زندگی و کاربردهای روزانه شما متناسب باشد وجود دارد.

قبل از خرید سینک ظرفشویی به سوالات زیر پاسخ دهید:

  •  قیمت سینک ظرفشویی؟
  • چند نفر از سینک ظرفشویی استفاده می‌کنند؟ این روی انتخاب اندازه سینک ظرفشویی شما تأثیر می‌گذارد.
  •  آیا اغلب از سینک ظرفشویی استفاده می‌کنید؟ از یک طرف برای خیساندن و از طرف دیگر برای شستن ظرف‌های خود استفاده کنید.
  •  آیا مرتباً سبزیجات را آبکشی می‌کنید؟
  •  آشپزخانه شما چه نوع پیشخوان‌هایی دارد یا خواهد داشت؟ این امر روی تصمیم برای انتخاب یک سینک ظرفشویی روکار یا توکار تاثیر می‌گذارد.
  • آیا سینک سر و صدا و مشکل ایجاد می‌کند؟
  •  شیر آب شما چه اندازه‌ای است؟ این امر بر عمق سینک ظرفشویی شما تأثیر می‌گذارد.

انواع سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی دو لگنه

سینک ظرفشویی‌ دو لگنی به سینک ظرفشویی‌ هایی گفته می‌شود که دارای دو حوضچه باشند. می‌توانید از یکی برای خیساندن و از دیگری برای شستشو و آبکشی استفاده کنید. اگر تصمیم دارید یک سینک ظرفشویی دولگنه نصب کنید، اطمینان حاصل کنید که حداقل یکی از لگن‌ ها آنقدر بزرگ باشد که بتوانید قابلمه و کاسه‌های بزرگتر خود را به راحتی در آن بشویید.

وقتی نوبت به سینک ظرفشویی با دو لگن می‌رسد، سینک‌ آشپزخانه مستطیلی شکل استاندارد هستند. با این وجود، مدل‌هایی که‌ کاسه آن‌ها D شکل است، در پشت خمیده‌اند تا فضای جلویی گسترده‌تری را ارائه دهند.

سینک ظرفشویی تک لگنه

سینک‌ تک لگنی، عمیق و یک کاسه هستند. شیر آب آن‌ها اغلب به پیشخوان یا دیواره متصل می‌شود. آن‌ها تمایل به شیک بودن دارند، نمایی که به آشپزخانه ارائه می‌دهند باعث می‌شود فضا باز و گسترده به‌نظر بیاید و باعث کاهش ظاهری آشفته می‌شوند. 

سینک ظرفشویی تک لگنه همچنین از دهانه کوتاه تری در جلو برخوردار هستند و باعث دسترسی بیشتر برای افراد کوتاه قد و خانواده‌های دارای فرزند می‌شود. سینک ظرفشویی‌های تک لگنه اغلب به کابینت مخصوص در زیر خود احتیاج دارند و در صورت عدم مراقبت صحیح از نشت آب، لبه می‌تواند باعث چکیدن شود که در نتیجه باعث آسیب به کابینت می شود.

نکاتی سودمند برای خرید جدیدترین مدل سینک ظرفشویی

  • اطمینان حاصل کنید که سینک ظرفشویی انتخابی شما دارای همه بخش‌ها و فاصله مناسب برای نصب شیر آب شما است. اگرچه بهتر است سوراخ‌های اضافی در نباشد، اما در صورت وجود سوراخ اضافی می‌توانید از یک پایه برای پنهان کردن آن استفاده کنید.
  • خانواده‌هایی که برای آشپزی مکرر از آشپزخانه خود استفاده می‌کنند ممکن است یک سینک ظرفشویی را خریداری کنند که با لوازم جانبی مانند زهکش، قفسه‌ها و غیره باشد.
  •  سینک‌ های سطح جامد اغلب با میزها و کابینت‌های شما مطابقت دارند تا ظاهری یکدست و صیقلی به شما بدهند. اگر مایل به نصب پیشخوان‌های سطح جامد هستید، یکپارچه سازی آن‌ها با سینک ظرفشویی سطح جامد را نیز در نظر بگیرید.
  • اگر به دنبال چیزی کمی متفاوت برای افزایش نما به آشپزخانه خود هستید، سینک‌های ساخته شده از مواد دیگری مانند مس، گرانیت یا سنگ طبیعی را در نظر بگیرید.
  • به یاد داشته باشید، سینک ظرفشویی‌ یکی از ارزان‌ترین جنبه‌های بازسازی آشپزخانه است. با این وجود آن‌ها می‌توانند کارهای زیادی برای یک بازسازی در مقیاس کوچک انجام دهند. یک شکل یا موضوع را به هم گره بزنند، یا حتی ظاهر و فضای آشپزخانه و پیشخوانی از گرانیت ، کوارتز ، کاشی یا چیزهای دیگر را تمیزتر و یکپارچه‌تر نشان دهند.

بررسی جدیدترین مدل سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی استیل البرز کد 736 روکار

ابعاد سینک1200*600
جنس سینکاستیل
نحوه نصبروکار
نوع سیفونمعمولی
عمق لگن 205

سینک ظرفشویی استیل البرز کد 736 توکار

نحوه نصب سینکروکار
ابعاد 1160*510
جنس سینکاستیل
تعداد لگن 2 عدد
نوع سیفون  معمولی


سینک ظرفشویی سامکو کد 203-B

ابعاد1160*500
جنس سینکسرامیک
نحوه نصب
توکار
نوع سیفون معمولی
مقاومت در برابر حرارت دارد
لوازم اتصالاتدارد


سینک ظرفشویی مدل ۵۴۰ توکار

ابعاد سینک1160*510
جنس سینک ظرفشوییگرانیت
نحوه نصبتوکار
نوع سیفون
 معمولی
عمق لگن165


سینک ظرفشویی سیتکا کد 210_C

ابعاد سینک1200*600
جنس سینکگرانیت
نحوه نصبروکار
نوع سیفونمعمولی
ضخامت سینک3 سانتی متر
مقاومت در برابر حرارت دارد
مقاومت در برابر مواد شوینده قویدارد

سینک ظرفشویی ایلیا استیل مدل 1013 روکار

ابعاد سینک1200*600
جنس سینکاستیل
نحوه نصبروکار
نوع سیفونمعمولی
عمق لگن 220


سینک ظرفشویی مدل 531 توکار

ابعاد سینک500*500
جنس سینک گرانیت
نحوه نصبتوکار
نوع سیفونمعمولی
عمق لگن180


تفاوت سینک ظرفشویی توکار و روکار چیست؟

به سینک ظرفشویی‌ روکار ممکن است سینک ظرفشویی لبه‌دار نیز گفته شود. به این دلیل که سینک ظرفشویی روکار داخل پیشخوان قرار می گیرد و لبه آن در بالای کابینت قرار می‌گیرد. نصب این نوع سینک‌ ها برای کسی که خودش قصد انجام این کار را دارد ساده است. لگن‌ سینک روکار ممکن است از ظاهر و طراحی یک میز پیشخوان زیبا استفاده کنند. اما بدون تمیز کردن و نگهداری مداوم، گرد و غبار، کثیفی و آلودگی می‌تواند در اطراف لبه آن ایجاد شود و در نتیجه یک آشپزخانه زیبا به‌خاطر لبه‌های کثیف سینک، کثیف به‌نظر برسد. پس یادتان باشد تمیز کردن اطراف سینک‌ روکار کمی سخت‌تر است.

در سینک‌ توکار، لگن‌ها از زیر پیشخوان نصب می‌شوند. این مدل سینک‌ ظرفشویی ظاهری شیک، تمیز و غالباً مینیمالیستی دارند و از شلوغی لبه میز جلویی سینک نیز می‌کاهند. این سینک ظرفشویی‌ برای کسانی که دوست دارند در کنار سینک آشپزی کنند و به خصوص برای کسانی که اغلب درست روی میز کار می‌کنند بسیار مناسب است، زیرا هر گونه خرابکاری، ریختن یا خرده ریزها بدون اینکه لبه‌ای باشد که دردسر ایجاد کند، می‌توانند خیلی راحت داخل سینک ظرفشویی ریخته شوند.

لگن سینگ توکار اغلب به نصب حرفه‌ای نیاز دارد و گران‌تر است. هنگامی که به عمق لگن فکر می‌کنید، توجه داشته باشید که یک لگن توکار می‌تواند در حدود 1 اینچ پایین‌تر از لگن‌های سینک ظرفشویی روکار باشد.

یک سینک ظرفشویی چقدر باید بزرگ و عمیق باشد؟

وقتی به دنبال سینک ظرفشویی می‌گردید، احتمالاً متوجه خواهید شد که آشپزخانه‌های بزرگتر دارای سینک‌هایی با اندازه لگن‌های بزرگ‌تری هستند. با این حال، برای یک آشپزخانه کوچک، یک ظرفشویی بیش از حد بزرگ از جمله سینک ظرفشویی‌های دو کاسه یا دو همان لگنی، می‌تواند فضای آشپزخانه را در انحصار خود قرار دهد و باعث می‌شود فضای شما کوچکتر از حد لازم شود.

اگر در انتخاب بهترین اندازه سینک ظرفشویی برای آشپزخانه خود تردید دارید، از این قانون کلی استفاده کنید:

  • برای آشپزخانه‌هایی که کمتر از 150 فوت مربع مساحت دارند، از یک سینک ظرفشویی 22 × 24 اینچی استفاده کنید.
  • برای آشپزخانه‌هایی که بزرگتر از 150 فوت مربع هستند، یک سینک ظرفشویی چند لگنی یا بزرگ اضافه کنید.

عمق لگن‌ها از 6-12 اینچ متغییر است. لگنی با عمق بیشتر، از پاشیده شدن آب به بیرون سینک بهتر جلوگیری می‌کند، اما بعضی از آن‌ها بسته به ارتفاع پیشخوان‌ها و قد خود فرد، ممکن است کاملا متناسب نباشند و شخص راحتی کامل نداشته باشد.

سینک ظرفشویی سرامیک بخریم یا استیل ضد زنگ؟

یکی از اولین تصمیماتی که برای انتخاب ظرفشویی آشپزخانه باید بگیرید، نوع مواد سازنده آن است. هر دوی این مواد از نظر زمانی آزمایش شده‌اند، بنابراین عامل مهمی که باید در نظر گرفت ظاهر متناسب با سبک زندگی شما است.

 ممکن است یک نام تجاری خاص وجود داشته باشد که شما آن‌را می‌شناسید، اما یک نام تجاری یا یک تولید کننده سطح بالا ممکن است ارتباط کمی با عملکرد سینک ظرفشویی داشته باشد. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم سینک ظرفشویی خود را بر اساس مواد انتخاب کنید.

سینک استیل ضد زنگ

سینک ظرفشویی استیل ضد زنگ ظاهری مدرن ارائه می‌دهند که می‌تواند متناسب با رنگ‌ها و موضوعات مختلف باشد و می‌تواند درخشش و بازتابی زیبا داشته باشد. سینک‌ استیل ضد زنگ به طور معمول با ضخامتشان اندازه گیری می‌شوند. ضخامت کمتر، مقاومت و دوام کمتری را ایجاد می‌کند. با این حال، ضخامت ارتباط کمی با عملکرد سینک ظرفشویی دارد. 

در کل سینک‌ های ظرفشویی استیل ضد زنگ هنگام استفاده به‌دلیل توانایی کنترل گرمای شدید، تحمل نگه داشتن وزن بالا مثلا هنگام قرار دادن گلدان‌های سنگین در آن‌ها و مقاومت در برابر مواد شیمیایی مختلف، انتخاب خوبی هستند.

یک ویژگی منفی سینک استیل ضد زنگ، ایجاد سر و صدا است. اگر سینک ظرفشویی ساکت و بدون صدا را ترجیح می‌دهید، سعی کنید پدهای جذب صدا را در پایین و کناره‌های خارجی ظرفشویی نصب کنید. استیل می‌تواند با گذشت زمان خراشیده شود، بنابراین استفاده از یک توری در کف سینک برای جلوگیری از خراشیدن متداول و رایج است.

سینک ظرفشویی چدنی و سرامیکی

سینک ظرفشویی‌ چدنی طیف گسترده‌ای از گزینه‌های رنگی را برای زیبایی فضای آشپزخانه و افزودن طراوت و تازگی به دکوراسیون ارائه می‌دهند. چدن می‌تواند به عنوان پوششی روی استیل یا آهن قرار گیرد. این مدل سینک‌ در اثر گرما آسیب نمی‌بیند. اگرچه در صورت افتادن چیزی با وزن سنگین بر رویشان ممکن است خراشیده شوند، بشکنند یا ترک بخورند. 

سینک‌ سرامیکی ظاهری سنتی به آشپزخانه شما می‌دهند و جذابیتی عالی به آشپزخانه می‌بخشند. سینک ظرفشویی‌ های خانه‌های سنتی که اخیراً محبوب شده‌اند اغلب از جنس سرامیکی ساخته می‌شوند. در حالی که سرامیک بسیار با دوام است، اما به مرور و طی استفاده‎ی روزمره ممکن است علائم و لک‌هایی لجباز روی آن ظاهر شود. استفاده از برخی مواد شیمیایی خاص روی سینک سرامیکی نیز می‌توانند باعث شوند که این براقی و جلای زیبا به مرور زمان مات‌تر و محو و کدر شود. این گزینه نسبت به سینک استیل ضد زنگ کمی به تعمیر و نگهداری و مراقبت بیشتری نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.