راهنمای خرید لپ تاپ: 8 نکته اساسی که باید قبل از خرید بدانید

نکات اساسی برای خرید و انتخاب یک لپ تاپ خوب

پول خود را برای خرید لپ‌تاپی خرج کنید که ارزشش را دارد. این متن به شما کمک می‌کند که انتخاب درستی داشته باشید.

لپ‌تاپ‌ها درعین‌حال که برای حمل و نقل بسیار جمع‌وجور هستند، برای استفاده از برنامه‌های مختلف هم کاربردی‌اند. بهترین وسیله برای انجام کارهای اداری، بازی‌های رایانه‌ای یا انجام تکالیف دانشگاهی در دانشگاه یا حتی در مسیر رفت‌وآمد هستند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم فهرستی از لپ‌تاپ‌های مناسب برای کارهای تجاری و لپ‌تاپ‌های مناسب دانشجویان را بدون در نظر گرفتن رتبه‌بندی برندهای آن‌ها تهیه کنیم.

باوجوداینکه تبلت ها و گوشی‌های هوشمند در بین مردم طرفداران بیشتری دارد اما برخی افراد هم برای انجام تحقیقات دانشگاهی یا مونتاژ ویدئو و بازی‌های کامپیوتری از لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌کنند. با این توصیفات چه نوع لپ‌تاپی برای ما مناسب‌تر است. با راهنمایی‌هایی که ما جمع‌آوری کردیم می‌توانید به جواب سؤال خود برسید.

لپ‌تاپ‌های مختلفی ازنظر اندازه، قیمت و سایر ویژگی‌ها در بازار وجود دارد که انتخاب یک لپ‌تاپ خوب را سخت می‌کند. به همین خاطر باید بدانید دقیقاً چه ویژگی‌هایی از یک لپ‌تاپ نیاز دارید که داشته باشید.

مهمترین مواردی که برای خرید لپ تاپ باید به آنها دقت کنید:

این‌ها مهم‌ترین مواردی است که باید هنگام انتخاب لپ‌ تاپ جدید در نظر بگیرید. برای جزئیات بیشتر، بخش‌های زیر را حتماً بخوانید.

صفحه‌نمایش 12.5 تا 14 اینچی

بهترین محدوده انتخاب است که هم قابلیت استفاده و هم حمل‌ونقل راحتی دارد. صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر هم خوب هستند اما در صورتی که نیاز نداشته باشید که زیاد لپ‌تاپ را جابجا کنید و صفحه‌های کوچک‌تر هم برای بجه ها خوب است و کار آیی زیادی برای بزرگ‌ترها ندارد. اگر قصد دارید بیشتر از حدود 15 میلیون تومان هزینه کنید، حداقل این ویژگی‌ها را در نظر داشته باشید:

 CPUCore i5 یا Ryzen 5 ، رزولوشن1920*1080 صفحه‌نمایش ، 8 گیگابایت  RAMفضای ذخیره  SSDبه‌جای هارددیسک.

عمر مناسب باتری لپ تاپ

هم برای مواردی که قرار است لپ‌تاپ را زیاد جابجا کنید ایدئال است. اگر دوست دارید از لپ‌تاپتان گاهی به‌عنوان تبلت استفاده کنید حتماً لپ‌تاپ‌های 2-in-one (فرقی نمی‌کند انواع خم شدنی یا جداشونده آن‌ها) را در نظر داشته باشید. در غیر این صورت، یک لپ‌تاپ تاشو استاندارد می‌تواند انتخاب بهتری باشد. انواع Chromebook برای کودکان و دانش آموزان خوب است و عملکرد آن‌ها هم به‌سرعت در حال بهبود است. لپ‌تاپ‌های ویندوز و MacBookهر دو قابلیت‌های زیادی دارند. اینکه کدام‌یک را ترجیح می‌دهید سلیقه شخصی شما است.

انتخاب سیستم‌عامل (مک، ویندوز یا کروم)

پاسخ به این سؤال آسان نیست، مخصوصاً اگر با Mac و کامپیوترهای شخصی آشنایی زیادی ندارید. اما این بررسی اجمالی نقاط قوت و ضعف هر پلتفرم باید به شما کمک کند. بیشتر لپ‌تاپ‌ها با یکی از سه سیستم‌عامل ویندوز ، کروم یا MacOS (فقط برای MacBookها) ارائه می‌شوند. انتخاب شما بستگی به اولویت شخصی خودتان دارد اما در اینجا خلاصه‌ای ازآنچه هر یک ارائه می‌دهد برایتان توضیح می‌دهیم.

ویندوز

انعطاف‌پذیرترین سیستم‌عامل یعنی ویندوز ، با مدل‌های لپ‌تاپ بیشتری نسبت به سیستم‌عامل کروم یا مک همخوانی دارد. قیمت نوت بوک های ویندوز از 4 میلیون تومان شروع می‌شود و مجموعه گسترده‌ای از ویژگی‌ها شامل صفحه های لمسی، حسگرهای اثرانگشت و تراشه‌های گرافیکی دوگانه را ارائه می‌دهد. ویندوز 10 ، آخرین نسخه از سیستم‌عامل پرچم‌دار مایکروسافت ، پیشرفت‌های خوبی نسبت به ویندوز 7 و 8 ازجمله امکان جابجایی بین حالت تبلت و دسکتاپ ، منوی استارت با نمای کاشی‌های زنده و دستیار دیجیتال قدرتمند کورتانا را دارد.

از زمان ارائه ویندوز 10 به بازار در ژوئیه 2015 ، موارد مختلفی را بهبود بخشیده است ، ازجمله توانایی استفاده از سؤالاتی مانند چه ، چگونه ، در کجا ، چه زمانی با Cortana ، جستجوی ایمیل با کمک پردازش زبان طبیعی و استفاده از قلم برای نوشتن سریع. لپ‌تاپ‌های ویندوز 10 برای دانشجویان ، محققان و کاربران تجاری بسیار مناسب هستند و تنها دستگاه‌هایی هستند که گیمرها باید برای خرید در نظر داشته باشند.

سیستم‌عامل‌های macOS Catalina اپل

همه مک بوک ها با جدیدترین سیستم‌عامل دسکتاپ اپل یعنی macOS Catalina به بازار عرضه می‌شوند. به‌طورکلی، این سیستم‌عامل عملکردی مشابه ویندوز 10 دارد ، اما با استفاده از رابط کاربری متفاوت ، برنامه‌های منوی شروع مایکروسافت را به‌صورت یک نوار پایین صفحه می‌آورد. کاربران مک به‌جای دستیار دیجیتال کورتانا ، از Siri استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با Apple Pay خرید انجام دهند ، با شماره تلفن‌های خود تماس بگیرند یا پیام کوتاه بفرستند و قفل لپ‌تاپ خود را با Apple Watch باز کنند.

بااین‌حال ، سیستم‌عامل مک برای لمس ساخته نشده است ، زیرا هیچ‌کدام از MacBookها با صفحه لمسی همراه نیستند. جدیدترین سیستم‌عامل macOS Catalina ، برنامه‌های iPad را روی مک آورده است و همچنین از صفحه‌نمایش ثانویه برای iPads پشتیبانی می‌کند و ویژگی‌های جدید دسترسی به مک را دارد.

سیستم‌ عامل کروم

بین کروم بوک ها مدل‌های ارزان‌قیمتی مانند Samsung Chromebook 3 هم یافت می‌شود. سیستم‌عامل Google ساده و ایمن است ، اما نسبت به ویندوز یا مک محدودتر است. رابط کاربری آن شباهت زیادی به ویندوز با منوی برنامه ، دسکتاپ و قابلیت کشیدن ویندوز به اطراف دارد ، اما برنامه اصلی مورداستفاده شما مرورگر Chrome است. نکته منفی کروم بوک ها این است که بسیاری از برنامه‌های وب که استفاده می‌کنید به‌ویژه در حالت آفلاین کار نمی‌کنند. بااین‌حال ، این ویژگی هم تغییر می‌کند زیرا تقریباً همه کروم بوک‌ها ، ازجمله رده‌بالای Google PixelBook ، اکنون می‌توانند برنامه‌های اندروید را اجرا کنند.

اگر به وسیله‌ای برای گشت‌وگذار در وب و بررسی ایمیل ، گشتن در شبکه‌های اجتماعی و گپ آنلاین نیاز دارید ، کروم بوک های قابل‌حمل بسیار مناسب هستند و عمر باتری خوبی با قیمت پایین دارند. آن‌ها همچنین در مدارس و بین والدین بسیار محبوب هستند ، زیرا آلوده شدن به بدافزار برای بچه‌ها سخت‌تر و بهتر از اکثر تبلت ها است. اگر به یک کروم بوک نیاز دارید ، به دنبال یکی با حداقل 4 گیگابایت رم و 16 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی باشید. وضوح تصویر 1920*1080 و 4K بهتر اما بسیار غیرمعمول است. اگر می‌خواهید از برنامه‌های اندروید استفاده کنید ، برای خرید یک مدل 2-in-1 کمی بیشتر هزینه کنید.

تصمیم بگیرید، اگر یک 2-in-1 می‌خواهید!

بسیاری از لپ‌ تاپ‌ های شخصی در گروه لپ‌تاپ‌های 2-in-1 قرار می‌گیرند ، دستگاه‌های ترکیبی که می‌توانند بین حالت تاشو سنتی ، حالت تبلت و موقعیت‌های دیگر مانند مدل چادر یا ایستاده تغییر کنند. مدل‌های 2-in-1 به‌طورکلی در دو سبک متفاوت وجود دارد: قابل جدا شدن با صفحه‌هایی که کاملاً از صفحه‌کلید جدا می‌شوند و لپ‌ تاپ‌ های انعطاف‌پذیر با لولا که 360 درجه خم می‌شوند. 

اکثر این سیستم‌ها از سایر مدل‌ها بهتر عمل می‌کنند، قابلت تا شدن باعث می‌شود که به‌عنوان لپ‌ تاپ کار کنند و جدا شدن صفحه‌کلید باعث می‌شود که به‌عنوان تبلت قابل‌استفاده باشد. البته اگر نمی‌خواهید لپ‌ تاپتان را به تبلت تبدیل کنید می‌توانید پولتان را برای خریدن مدل‌های بالاتر خرج کنید.

مناسب ترین اندازه لپ تاپ

قبل از اینکه مشخصات یا قیمت را بررسی کنید، باید بفهمید که چقدر می‌خواهید لپ‌تاپ قابل‌حمل باشد. لپ‌تاپ‌ها معمولاً بر اساس اندازه صفحه‌نمایششان دسته‌بندی می‌شوند:

  • 11 تا 12 اینچ:  باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه‌نمایش 11 تا 12 اینچی هستند. وزن آن‌ها معمولاً 1 تا 1.5 کیلوگرم می‌شود.
  • 13 تا 14 اینچ: معمولاً بهترین لپ‌تاپ‌ها برای حمل و استفاده در این دسته قرار می‌گیرند به‌ویژه اگر وزنی حدود 2 کیلوگرم را بتوانید حمل کنید.
  • 15تا 16 اینچ: پرطرفدارترین اندازه صفحه‌نمایش لپ‌تاپ‌های 15 اینچی هستند که 2 تا 2.5 کیلوگرم وزن دارند. اگر صفحه‌نمایش بزرگ می‌خواهید و قصد ندارید لپ‌تاپتان را زیاد جابجا کنید، این سایز بهترین انتخاب است. لپ‌تاپ‌های 16 اینچی خیلی کم هستند اما اپل با مدل MacBook Pro 16 اینچی خود یک‌ترند جدید به بازار عرضه کرده است.
  • 17 تا 18 اینچ: اگر لپ‌تاپتان از روی میز تکان نمی‌خورد، مدل 17 یا 18 اینچی بهترین انتخاب برای شما است که می‌تواند قدرت پردازش لازم برای بازی‌های پیشرفته یا کارهای سنگین را پشتیبانی کند.

صفحه‌ کلید و تاچ پد لپ تاپ را بررسی کنید

حتماً دقت کنید که صفحه لمسی لپ‌تاپ پرش نشانگر نداشته باشد و موقع لمس چند نقطه هم‌زمان مخصوصاً در حالت زوم به‌راحتی کار کند. اگر لپ‌تاپ بیزینس می‌خرید حتماً توجه داشته باشید که اهرم اشاره بین دو کلید H و G داشته باشد. با این اهرم می‌توانید به‌راحتی در دسکتاپ بدون استفاده از موس یا تاچ پد حرکت کنید.

اجزای نوت بوک مانند پردازنده ، هارددیسک ، RAM و تراشه گرافیکی می‌توانند حتی حرفه‌ای‌ترین علاقه‌مندان به نوت بوک را گیج کنند ، بنابراین اگر بخش  مشخصات به نظر شما مانند آش درهم‌برهم است، احساس بدی نداشته باشید.

معرفی اجزای اصلی لپ تاپ

پردازنده (CPU): 

مغز کامپیوتر درواقع پردازنده است که روی عملکرد آن خیلی اثر دارد اما بسته به اینکه چه‌کار می‌خواهید کنید، ممکن است حتی ارزن‌ترین مدل آن‌هم کار شما راه بی اندازد. بعضی از آن‌ها را اینجا معرفی می‌کنیم:

پردازنده‌های Intel 10th Gen-  Ice Lake یا  Comet Lake

اینتل دو نوع کلی از پردازنده‌های نسل 10 را به بازار ارائه کرده است. به‌طور خلاصه Ice Lake یک چیپ 10 نانومتری است که گرافیک Iris Plus را دارا است درحالی‌که Comet Lake چیپ 14 نانومتری است که عملکرد خام‌تری به‌ویژه در مدل Core i7-10710U دارد. مقایسه این دو کمی گیج‌کننده است.

پردازنده Intel Core i9

شرکت اینتل پردازنده Core i9  را جایگزین Core i7 به‌عنوان بهترین پردازنده خودکرده است که عملکرد بهتری نسبت به‌تمامی چیپ های قبلی دارد. پردازنده‌های Core i9 که فقط در لپ‌تاپ‌های رده‌بالا ، ورک استیشن‌ها و انواع سطح بالای گیمینگ موجود هستند، فقط درصورتی‌که از برنامه‌های سطح بالا استفاده می‌کنید  ارزش خریدن دارد.

پردازنده Intel Core i7:

 یک‌قدم بالاتر از Core i5، که دارای اعدادی هستند که به HQ یا K ختم می‌شوند ، از قدرت برق بالاتر و چهار هسته استفاده می‌کند و بازی را سریع‌تر می‌کند. البته چیپ های Core i7 سری Y هم وجود دارد که قدرت و عملکرد پایین‌تری دارند. در مورد پردازنده‌ها آن مدل‌هایی را انتخاب کنید که یک عدد 10 در شماره مدل داشته باشد مثلاً  Core i7-1060G7  درIce Lake  یا Core i7-10710U در Comet Lake چون آخرین نسل پردازنده‌های اینتل یعنی نسل 10 سری Core هستند و عملکرد بهتری دارند. البته نسل 9 پردازنده‌ها هم در بازار هم‌اکنون موجود هستند.

پردازنده Intel Core i5

اگر به دنبال یک لپ‌تاپ خوب با بهترین ترکیب قیمت و عملکرد هستید ، یک مدل با پردازنده مرکزی Intel Core i5 تهیه کنید. مدل‌هایی که به U ختم می‌شوند مانند Core i5-7200U پرطرفدارترین مدل‌ها هستند. آن مدل‌هایی که دارای یک Y در نامشان هستند، قدرت کمتر و عملکرد ضعیف‌تری دارند. درحالی‌که مدل‌های دارای HQ از وات قدرت بیشتری استفاده می‌کنند و در سیستم‌های بازی و ورک استیشن‌های پرمصرف‌تر به کار می‌روند. جدیدترین پردازنده‌های نسل 10 با فناوری Ice Lake اینتل دارای چهار هسته و تعدادی ویژگی مفید مانند پشتیبانی از Wi-Fi 6 ، یکپارچه‌سازی تاندربولت 3 و هوش مصنوعی بهتر است.

پردازنده Intel Core i3

عملکرد آن فقط یک‌قدم کمتر از Core i5 و قیمت آن نیز پایین است. اگر احتمالاً می‌توانید Core i5 بخرید، ما آن را توصیه می‌کنیم.

پردازنده Intel Xeon

پردازنده‌های بسیار قدرتمند و گران‌قیمت برای ورک استیشن‌های موبایل بزرگ است. اگر مهندسی حرفه‌ای ، مدل‌سازی سه‌بعدی یا ویرایش فیلم کار می‌کنید ، ممکن است Xeon بخواهید ، اما باتری خوب یا لپ‌تاپ سبکی نخواهید داشت.

پردازنده Intel Pentium / Celeron: 

پردازنده‌های رایج در لپ‌تاپ‌های زیر 10 میلیون تومان هستند. این تراشه‌ها کمترین عملکرد را دارند ، اما اگر کارهای اصلی شما وب گردی و ویرایش اسناد سبک باشد، می‌توانید این مدل را انتخاب کنید. اگر می توانید برای تهیه Core i3 یا i5 هزینه بیشتری بپردازید، وضعیت بهتری خواهید داشت.

پردازنده Intel Core m / Core i5 / i7  سری Y

کم‌مصرف  هستند و گرمای کم تولید شده توسط آن‌ها به سیستم‌های دارای این پردازنده‌ها اجازه می‌دهد بدون فن باشند. عملکرد بهتری از Celeron دارند ، اما یک درجه پایین‌تر از سری Core U معمولی است.

پردازنده AMD Ryzen 4000

مجموعه جدیدی از تراشه‌ها که برای رقابت با Intel Core i5 و Core i7 طراحی‌شده‌اند. به‌طورکلی تراشه‌های Ryzen 4000 عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌های Intel Core دارند. به‌عنوان‌مثال ، پردازنده Ryzen 5 4500U عملکرد تقریباً مشابه پردازنده مرکزی Core i7 اینتل را ارائه می‌دهد. این تراشه‌ها معمولاً در لپ‌تاپ‌های بسیار ارزان‌تری یافت می‌شوند.

پردازنده AMD سری A،FX یا E:

 پردازنده‌های AMD که در لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت یافت می‌شوند. این شرکت به‌جای CPU آن‌ها را APU می‌نامد. عملکرد مناسبی را نسبت به پولی که  می‌پردازید در اختیار شما قرار می‌دهد. برای وب گردی و مشاهده فیلم عملکرد خوبی دارد.

RAM:

 بعضی از لپ‌تاپ‌های زیر 7 میلیون فقط 4 گیگابایت رم دارند ، اما در حالت ایدئال اگر فقط کمی بیشتر هزینه کنید شما حداقل 8 گیگابایت در سیستم‌های ارزان و 16 گیگابایت حافظه RAM نیز می‌توانید داشته باشید. برای اکثر افراد، 32 گیگابایت یا بیشتر از آن کافی است درحالی‌که 64 گیگابایت و بالاتر برای کاربران حرفه‌ای‌تر نیز وجود دارد.

فضای ذخیره (معروف به هارددیسک):

حتی از سرعت پردازنده مرکزی شما، عملکرد درایو ذخیره‌سازی شما مهم تراست. اگر توانایی مالی آن را دارید و به یک‌تن حافظه داخلی احتیاج ندارید ، یک لپ‌تاپ با درایو حالت‌جامد (SSD) به‌جای هارد تهیه کنید ، زیرا حداقل سه برابر سرعت و در کل یک لپ‌تاپ بسیار سریع‌تر خواهید داشت.

در میان SSD ها ، واحدهای جدیدتر PCIe x4 (بانام مستعار NVME) سرعت سه برابر درایوهای SATA سنتی دارند. لپ‌تاپ‌های زیر 6.5 میلیون تومان از حافظه eMMC استفاده می‌کنند که ازنظر فنی حالت جامد دارد اما سریع‌تر از یک هارددیسک مکانیکی نیست.

نمایشگر لپ تاپ 

هرچه تعداد پیکسل شما بیشتر باشد ، محتوای بیشتری می‌توانید روی صفحه ببینید و از وضوح بیشتری برخوردار است. متأسفانه ، برخی از لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت و حتی برخی لپ‌تاپ‌های تجاری هنوز هم دارای نمایشگر 1366 * 768 هستند، اما اگر توانایی خرید آن را دارید ، توصیه می‌کنیم برای پنلی که دارای رزولوشن 1920 * 1080 است ، همچنین Full HD یا 1080p است ، هزینه بیشتری پرداخت کنید. لپ‌تاپ‌های پیشرفته‌تر دارای صفحه‌نمایش‌هایی با ابعاد 2560* 1600 ، 3200 * 1800 یا حتی 3840 * 2160 (4K) هستند که به نظر می‌رسد همه خوب‌اند اما مصرف انرژی بیشتری دارند و باعث کاهش عمر باتری می‌شوند.

کیفیت نمایشگرها تنها به رزولوشن بستگی ندارد. رنگ و روشنایی پنل های IPS هم محدود است. بررسی‌های ما را بخوانید تا بفهمید آیا لپ‌تاپ موردنظر شما از نمایشگر خوبی برخوردار است با خیر. ما معمولاً به دنبال درجه‌بندی رنگ sRGB بیش از 100٪ و روشنایی بیش از 300 نیت هستیم. اگر بهترین کیفیت تصویر را می‌خواهید و به عمر باتری اهمیت نمی‌دهید ، یک نمایشگر OLED را در نظر بگیرید. همچنین باید مراقب فناوری‌های جدید نمایشگرها هم باشید ازجمله miniLED که فنّاوری لپ‌تاپ‌ها را متحول می‌کند.

صفحه لمسی لپ تاپ:

 اگر لپ‌تاپ تاشوی معمولی را به لپ‌تاپ 2-in-1 ترجیح می‌دهید، باید بدانید که صفحه لمسی قوی نخواهید داشت و یک یا دو ساعت ذخیره باتری کمتری هم دارید. صفحه لمسی در 2-in-1 ها استانداردتر هستند. 

چیپ گرافیک:

 اگر بازی‌های کامپیوتری سنگینی ندارید، طراحی‌های سنگین 3D انجام نمی‌دهید یا ویدئوهای با رزولوشن بالا ویرایش نمی‌کنید، همه چیپ های گرافیکی یکپارچه که روی حافظه دستگاه سوار است برای شما عالی خواهد بود؛ مخصوصاً چیپ گرافیک‌های اینتل سری Iris Plus خیلی هم خوب هستند. اگر هر یک از نیازهای فوق را دارید ، تهیه یک پردازنده گرافیکی گسسته از AMD یا Nvidia برای شما ضروری است.

دقیقاً مانند پردازنده‌ها، چیپ های گرافیکی هم انواع سبک و سنگین دارند. لپ‌تاپ‌های کم‌سرعت مخصوص بازی یا کار معمولاً از انواع  Nvidia MX250 یا  GTX 1650 GPUsاستفاده می‌کنند.  مدل‌های میان رده RTX 2050  یا  RTX 2060و مدل‌های بالاتر RTX 2070  یا  2080 GPUsبرخوردارند.اینویدیا فهرستی از تراشه‌های تولیدی خود را روی وب‌سایتش منتشر کرده است.

رقیب سرسخت Nvidiaو AMD  برای کارت‌های گرافیک، اپل است؛ اگرچه شما واقعاً نباید برای بازی MacBook بخرید. AMD قرار است پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 5600M و Radeon RX 5700M را برای لپ‌تاپ‌ها در اواخر امسال به بازار عرضه کند ، بنابراین مراقب این تراشه‌ها باشید.شرکت AMD نیز فهرستی از چیپ های گرافیک خود را منتشر کرده است.

پورت‌ ها در لپ تاپ:

 باوجوداینکه عدم وجود درگاه معمولاً در هنگام انتخاب لپ‌تاپ باعث نمی‌شود شما از خریدتان منصرف بشوید، اما دستیابی به اتصالات موردنیاز در سیستم بسیار مهم است ، به‌جای اینکه مجبور باشید تعداد زیادی دانگل همراه لپ‌تاپتان حمل کنید. اکثر لپ‌تاپ‌های اصلی از درگاه‌های USB 3.0 و خروجی HDMI برای ویدئوها استفاده می‌کنند. بااین‌حال ، بعضی از لپ‌تاپ‌ها هم از پورت‌های USB Type-C یا Thunderbolt 3 استفاده می‌کنند که سازگار با USB Type-C هستند.

داشتن Type-C یک امتیاز مثبت است زیرا می‌توانید از آن برای اتصال به شارژرها و داک های اصلی استفاده کنید. اگر صبور باشید، USB 4 با سرعت انتقال سریع‌تر و قابلیت مانیتورهای زنجیره‌ای 4K با یک کابل به‌زودی وارد بازار می‌شود. از دیگر اتصالات مفید می‌توان به اسلات کارت SD ، جک هدفون و درگاه‌های اترنت اشاره کرد (مخصوصاً اگر اهل بازی باشید).

قابلیت اتصال به اینترنت: 

اگر می‌خواهید از لپ‌تاپ خود در سفر استفاده کنید ، یک نوت بوک با پشتیبانی از 4G LTE بخرید. شما باید هزینه یک طرح اشتراک داده را پرداخت کنید ، اما به شما این امکان را می‌دهد که به اینترنت بدون روتر دسترسی داشته باشید. اگر یک لپ‌تاپ با جدیدترین و بهترین گزینه‌های اتصال می‌خواهید ، یک مدل با پشتیبانی از Wi-Fi 6 پیدا کنید. قابلیت Wi-Fi 6 باعث افزایش توان عملی و اتصال پایدارتری نسبت به 802.11ac می‌شود. ما همچنین پیشنهاد می‌کنیم به دنبال یک لپ‌تاپ با بلوتوث نسل 5 باشید ، آخرین استانداردی که امکان اتصال بهتر با دستگاه‌های دارای بلوتوث مانند موس و هدفون را فراهم می‌کند.

درایوهای DVD / Blu-ray

اگرچه ما لپ‌تاپ‌های دارای درایو DVD را بررسی کرده‌ایم، تعداد کمی از لپ‌تاپ‌ها مجهز به درایوهای نوری هستند، زیرا همه نرم‌افزارها و فیلم‌ها قابلیت دانلود دارند. بااین‌وجود ، اگر واقعاً به خواندن و نوشتن دیسک نیاز دارید و لپ‌تاپ دلخواه شما با درایو دی‌وی‌دی داخلی مجهز نیست ، می‌توانید یک دستگاه خارجی باقیمتی زیر 500 هزار تومان خریداری کنید که از طریق USB متصل شود.

عمر باتری را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید یک لپ‌تاپ بزرگ یا مخصوص بازی خریداری کنید، فقط روی میز کار در نزدیکی پریز می‌توانید از آن استفاده کنید، در این صورت دیگر نگران ماندگاری باتری نخواهید بود. بااین‌حال ، اگر قصد دارید لپ‌تاپ را مدام جابجا کنید حتی در خانه یا محل کار، حداقل 7 ساعت می‌توانید از آن استفاده کنید و بیش از 8 ساعت واقع ایدئال است. برای تعیین عمر باتری مورد انتظار یک نوت بوک ، حرف سازنده را قبول نکنید. در عوض ، نتایج تجربه دیگران از منابع عینی مانند بررسی‌های سایت‌هایی مثل مقاله ما را بخوانید.

قیمت لپ تاپ:

این روزها می‌توانید یک لپ‌تاپ قابل‌استفاده زیر 5 میلیون تومان هم خریداری کنید ، اما اگر بتوانید بودجه بیشتری تهیه کنید ، سیستمی باکیفیت ساخت بهتر ، عملکرد قوی‌تر و نمایشگر بهتر دریافت خواهید کرد. در اینجا ما مواردی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای هر محدوده قیمت اطلاعات خوبی دریافت کنید.

لپتاپ 3 تا 6 میلیون تومان:

 کم‌هزینه‌ترین نوت بوک ها یا Chromebook ها هستند که سیستم‌عامل مرورگر گوگل را اجرا می‌کنند یا سیستم‌های سطح پایین ویندوز با کمترین فضای ذخیره‌سازی و پردازنده‌های کندتر مانند HP Stream 11 و Dell Inspiron 11 3000 دارند. از این موارد به‌عنوان فقط کامپیوترهای کمکی استفاده کنید یا آن‌ها را در اختیار بچه‌ها قرار دهید. (قیمت‌ها حدودی است)

لپتاپ 8 تا 15 میلیون: 

با هزینه کمتر از 15 میلیون، می‌توانید یک نوت بوک با مشخصات قابل‌قبول پردازنده Intel Core i5 یا AMD A8 ، 4 تا 8 گیگابایت رم و یک هارد 500 گیگابایتی داشته باشید. بااین‌حال ، با این قیمت ، اکثر نوت بوک ها از SSD ، صفحه‌نمایش Full HD یا ماندگاری طولانی باتری برخوردار نیستند. چند استثنا قابل‌توجه وجود دارد ، مانند Acer Aspire E 15 و Asus Chromebook Flip C434.

لپتاپ 15 تا 22 میلیون: 

با بالاتر رفتن از 15 میلیون ، طرح‌های برتر مانند انواع قاب فلزی را مشاهده خواهید کرد. همچنین تولیدکنندگان هنگام بالا رفتن از نردبان قیمت ، ویژگی‌های دیگری را به آن اضافه می‌کنند ، ازجمله نمایشگرهایی با وضوح بالاتر و استفاده از SSDها. دو مدل Lenovo IdeaPad 530s و Asus ZenBook UX333FA نمونه‌های خوبی از لپ‌تاپ‌هایی هستند که همه این مزایا را با هزینه کمتری ارائه می‌دهند.

لپتاپ بیشتر از 22 میلیون:

 در این محدوده قیمت ، از نوت بوک ها قابلیت حمل و قدرت بیشتر یا هر دو را انتظار داشته باشید. انتظار صفحه‌نمایش با وضوح بالاتر ، پردازنده‌های سریع‌تر و احتمالاً گرافیک گسسته را داشته باشید. سبک‌ترین و با دوام‌ترین لوازم قابل‌حمل فوق‌العاده ، مانند Apple MacBook Air و Dell XPS 13 ، بیش از 25 میلیون قیمت دارند (اگر صفحه لمسی نخواهید می‌توانید Dellرا با هزینه کمتری تهیه کنید). هزینه سیستم‌های بازی و سیستم‌عامل‌های سطح بالا معمولاً 37 میلیون یا 62 یا 75 میلیون تومان و حتی بالاتر هستند.

برند را هم در نظر داشته باشید

پشتیبانی تنها بخشی از ارزش خرید یک برند لپ‌ تاپ برای پول شما است. باید در نظر بگیرید که سازنده از نظر طراحی ، ارزش و انتخاب ، عملکرد بررسی و سایر معیارها در رقابت چگونه پا می‌گذارد. در گزارش بهترین و بدترین مارک‌های لپ‌تاپ 2019 ، HP در جایگاه اول قرار گرفت و پس‌ازآن Asus و Dell قرار گرفتند. ما همچنین مارک‌های لپ‌تاپ مخصوص بازی را رتبه‌بندی کرده‌ایم که MSI در جایگاه اول قرار دارد و Acer و Alienware سه رتبه برتر را کسب کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.