گلیم چیست؟ 12 مدل از زیباترین گلیم ایرانی (ارزان ترین)

انواع گلیم و معرفی بهترین گلیم دستباف ایرانی

از معروف‌ترین و محبوب‌ترین صنایع دستی پر مصرف در منازل ایرانی، استفاده از گلیم و انواع آن است. گلیم سطحی صاف و بدون پرز دارد. برای مرغوبیت گلیم باید گفت که، هرچه نخ‌های بافت گلیم ظریف‌تر و نازک‌تر باشد؛ گلیم مرغوب‌تر و مقبول‌تر خواهد بود.

آنچه در گذشته مرسوم بود، بافت گلیم با پشم، یا موهای بز است. اما به مرور در بافت گلیم از نخ پنبه هم استفاده شد. اما امروزه به دلیل وارد شدن مصنوعات بافتی به این صنعت، بسیاری از گلیم‌ها با مصنوعاتی از جمله، نخ‌های اکرولیکی بافته می‌شوند. همانطور که برای رنگرزی خیلی از نخ‌ها هم از مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

در اکثر مناطق ایران، گلیم بافی انجام می‌شود به همین دلیل گلیم با توجه به طرح و نقش و رنگهایی که دارد به یک منطقه خاص تعلق گرفته است؛ مهمترین گلیم‌های ایرانی بر حسب منطقه به شاهسونی، لری، خمسه، بلوچی، هرسین، قشقایی، سنه، ترکمن، زرندی و افشاری و ... تقسیم شده است. اما گلیم‌ها در ایران به طور کل یا ساده باف (گلیم‌های یک رو با نقشه‌ای از پیش تهیه شده با نقوش هندسی) هستند، یا گلیم‌های گل برجسته (زمینه‌ای ساده با طرح‌های برجسته مثل قالی)، و یا ورنی (گلیم‌ هایی بدون پرز با طرح‌های ذهنی).

در ادامه زیباترین گلیم ایرانی موجود را برای خرید مشاهده نمایید.

گلیم دستباف کناره طول دو متر سی پرشیا کد 188031 با ابعاد 187 در 106  سانتی‌متر و با بافت سوزنی یک انتخاب زیبا و مناسب برای خانه‌های شماست. جنس نخ تار (چله) این گلیم از پشم و جنس نخ پود هم از پشم است. از آنجایی که این گلیم دستباف است نحوه رنگرزی نخ‌های این گلیم به شیوه رنگرزی سنتی با استفاده از رنگ‌های طبیعی است. محل بافت این گلیم قوچان بوده و پشم آن دست ریس است.

گلیم دستباف سه متری طرح هندسی مدل H54با ابعاد 150 در 200 سانتی‌متر است. محل بافت این گلیم زیا فارس و نوع بافت آن هم سوزنی است. جنس نخ تار (چله) و نخ پود این گلیم فوق‌العاده از پشم است. 

نحوه رنگرزی این گلیم فوق العاده از طریق رنگرزی سنتی با استفاده از رنگ‌های طبیعی است. گفتنی است گلیم فوق دورو است.

گلاژ گلیم و فرش دستبافت چهار متری مدل تکه دوزی کد 557327 با اندازه 162 در 231 سانتی‌متر است. برای تهیه و تولید این گلیم، از گلیم دستبافت شیراز استفاده شده است که کاملا هم نو است. تلفیق بسیار زیبا از گلیم سنتی شیراز و تکه‌های فرش که بسیار مناسب برای محیط‌های مدرن و حتی کلاسیک است.

این گلیم مستطیلی شکل با رنگ زمینه کرم رنگ دارای کیفیت دوخت بسیار خوبی است و پشت این گلیم هم با جیر پوشیده شده است.

گلیم دستبافت یک متری آریا راگز کد pad 2583637با ابعاد 65 در 95 سانتی‌متر است. محل بافت این گلیم فارس و نوع بافت آن هم دو رو است. جنس نخ تار (چله) و نخ پود این گلیم از پشم است.

رنگ زمینه این گلیم الوان است. نحوه رنگرزی این گلیم هم سنتی با استفاده از رنگ های طبیعی است. شما از این گلیم دستبافت به عنوان پادری می‌توانید استفاده کنید. از مزایای این گلیم ثابت بودن رنگ‌های گیاهی در هنگام شست‌وشو (آب سرد) است.

گلیم دستبافت یک متری آریا راگز کد pad 2583637با ابعاد 65 در 95 سانتی‌متر است. محل بافت این گلیم فارس و نوع بافت آن هم دو رو است. جنس نخ تار (چله) و نخ پود این گلیم از پشم است.

رنگ زمینه این گلیم الوان است. نحوه رنگرزی این گلیم هم سنتی با استفاده از رنگ های طبیعی است. شما از این گلیم دستبافت به عنوان پادری می‌توانید استفاده کنید. از مزایای این گلیم ثابت بودن رنگ‌های گیاهی در هنگام شست‌وشو (آب سرد) است. 

ابعاد گلیمی که در تصویر بالا می‌بینید 106 در 198 سانتی‌متر است. محل بافت آن هم در خراسان و نوع بافتش هم سوزنی است. جنس تار و پودن این گلیم زیبا از پشم است. 

نحوه رنگرزی این گلیم، رنگرزی سنتی با استفاده از رنگ های طبیعی است. گفتنی است این گلیم طلاشور (دوبارشور) شده است و رنگ آن ثابت می‌ماند.

گلیم دستباف یک و نیم متری طرح سوزنی مدل  H55در ابعاد 80 در 130 سانتی‌متر را در تصویر مشاهده می‌کنید.  محل بافت این گلیم دستباف زیبا سیرجان است. و نوع بافت آن هم سوزنی است. جنس نخ تار (چله) از کرک مرینوس و جنس نخ پود هم دقیقا از همان است. 

نحوه رنگرزی این گلیم زیبای دستباف از نوع رنگرزی سنتی با استفاده از رنگ‌های طبیعی انجام شده است.

گلیم فرشی که در تصویر می‌بینید در ابعاد 110 در 170 سانتی‌متری بافته شده است.  این گلیم فرش بسیار با کیفیت و زیبا در سیرجان بافته شده است. در گلیم‌فرش‌های سیرجان با نام محلی «شیرکی‌پیچ» در طرح خود علاوه بر نقش‌های هندسی از نقش‌های منحنی (مانند انواع گل‌ها) استفاده شده.

گلیم فرش زیبای مورد نظر الوان بوده و همین امر سبب زیبایی دوچندان آن شده است.

گلیم دستباف کناره طول دو متر سی پرشیا کد 188032 با ابعاد 66 در 208 سانتی‌متر است. نوع بافت این گلیم دستباف زیبای کناره سوزنی است. جنس تار و پود آن هم از پشم است.

نحوه رنگرزی گلیم دستباف کناره مورد نظر از طریق رنگرزی سنتی با استفاده از رنگ‌های طبیعی است. این گلیم فرش زیبا در قوچان بافته شده و پشم به کار رفته در آن هم پشم دست ریس است.

کلاژ گلیم دستبافت چهار متری مدل تکه دوزی کد 557329 تلفیقی از گلیم سنتی شیراز و تکه فرش‌های مدرن است. این گلیم کلاژ، از گلیم‌های نو تهیه شده. کیفیت این کلاژ گلیم بسیار بالاست. به طوری که محل اتصال بین گلیم و فرش‌ها چنان با دوام و محکم است که هیچ جای خالی دیده نمی‌شود. 

پشت این کلاژ گلیم از پارچه جیر استفاده شده، این امر به منظور جلوگیری از سر خوردن محصول روی سطوح مختلف است این محصول کاملا قابل شست و شو است. این گلیم کولاژ در ابعاد 165 در 251 سانتی‌متر و مستطیل است.

گلیم دستبافت 4 متری ساده مدل چهل تکه دوزه شده کد 51100035 150 در 250 سانتی‌متر است. نوع بافت این گلیم زیبا ساده است و جنس نخ تار (چله) و پود این محصول از پشم است. این ترکیب رنگ بسیار زیباست.

گلیم گبه دستباف ذرع و نیم سی پرشیا کد 171531 در فارس بافته شده است. ابعاد این گلیم گبه دستباف 104 در 140 سانتی‌متر است. نوع بافت این گلیم گبه تخت است. جنس نخ تار و پود آن هم از پشم است. 

گلیم دستباف یک متری کد  RANGLGA2یک کار بسیار زیبا و ترکیبی است.  قسمتهای صاف این محصول گلیم و قسمتهای برجسته که پرزهای بلندی دارد، گبه است.

جنس این محصول از پشم است و طرحهای آن به صورت ذهنی بافته شده است. به دلیل زیبایی و تنوع رنگ محصول از ابعاد کوچک آن برای قاب و دیوار کوب میتوان استفاده نمود. ابعاد گلیم مورد نظر 34 در 117 سانتی‌متر است. این گلیم دستباف در سیرجان بافته شده است و به همان سبک است. نوع بافت آن هم رند با تار و پود پشم است. نحوه رنگرزی این محصول زیبا از طریق رنگرزی سنتی با استفاده از رنگ‌های طبیعی انجام شده.


در ادامه بخوانید : گلیم چیست؟ 12 مدل از زیباترین گلیم ایرانی (ارزان ترین)


در ادامه بخوانید : قیمت و خرید ظروف مینا کاری (بشقاب مینا کاری، گلدان مینا کاری...)

مراحل بافت گلیم دستبافت

معرفی بهترین و زیباترین گلیم دستبافت

همانطور که گفته گلیم بافتی بدون پرز است. گلیم دارای تار و پود است که این تار و پود یا از نخ و پنبه هستند و یا از پشم. و به دلیل افزایش مصنوعات، امروزه از کرومی، اکرلیک و ... استفاده می‌شود. در ابتدا برای بافت گلیم چله کشی انجام می‌شود. دو رشته نخ در فاصله‌های مناسب و دلخواه، به یک دار (دار قالی) با حالت و دقت خاصی وصل می‌شود. به این عملیات چله کشی گفته می‌شود. چله کشی مهمترین قسمت بافت گلیم است. باید محکم و ثابت باشد. دارهایی که بر روی آنها گلیم بافته می‌شود یا زمینی هستند و یا ایستاده.

یک گلیم کامل دارای اجزای گیس باف یا همان زنجیره بافی، کناره سفید رنگ، شیرازه، ملیله کاری، حاشیه ساده، حاشیه همراه متن و زمینه و خود نقش است. 

تفاوت گلیم و جاجیم؟

جاجیم دارای چله کشی رنگی و ظریف‌تری نسبت به گلیم دارد. اما چله‌های جاجیم کاملا دیده می‌شود و تعداد آن هم بیشتر از گلیم است. در گلیم چله‌کشی‌ها دیده نمی‌شوند. مهمترین تفاوت جاجیم و گلیم این است که جاجیم چندین تکه طولانی است که مانند نواری بافته می‌شود؛ اما در گلیم یک تکه است و یک جا بافته می‌شود. 

از نظر طرح و نقش هم بسیار متفاوتند. در جاجیم طرح خاصی دیده نمی‌شود. همان تار و پودها هستند که سطح را ایجاد می‌کنند اما در گلیم طرح‌ها و نقش‌های مختلف و هندسی دیده می‌شود. در عشایر از جاجیم‌ها برای بسته بندی وسایل استفاده می‌شود. و در بعضی از قومیت‌های دیگر به عنوان روانداز از جاجیم استفاده می‌کنند.

تفاوت فرش و گلیم دستبافت؟

معمولا گلیم بدون پرز و برجستگی است. و ارزان‌تر هستند. اما فرش‌ها دارای پرز هستند نرم‌تر و منعطف‌تر هستند و قیمت گران‌تری دارند.

بهترین روش شستشوی گلیم چطور است؟

به دلیل دستبافت بودن گلیم‌ها بهترین کار این است که برای شستشو آنها را به شرکتهای معتبر بسپاریم. زیرا ممکن است رنگهای آنها اختلاط پیدا کنند.

اما توصیه ما برای شستشوی گلیم در منزل:

  • حتما قبل از شستشو روی آن را جارو بکشید تا گرد و خاکی بر روی سطح آن نباشد.
  • بهتر است گلیم بر روی محلی که کمی شیب‌دار است شستشو شود تا آب از زیر آن خارج شود و آبی در سطح باقی نماند.
  • برای شستشوی گلیم از شامپوهای ملایم همانند شامپوی بچه استفاده کنید.
  • از برس‌های نرم برای شستشوی گلیم استفاده کنید.
  • پس از شستشو گلیم را در سایه قرار دهید تا خشک شود.

سخن پایانی:

گلیم را در مکانی قرار دهید که مستقیم زیر تابش نور خورشید نباشد. در هنگام شستشو، حتما از جنس نخ‌های به کار رفته در گلیم مطمئن شوید تا اختلاط رنگها به وجود نیاید. اگر قرار است گلیم را برای شستشو به شرکتهای قالی شویی بسپرید از درست انجام دادن شستشوی گلیم توسط آنها از قبل مطمئن شوید.


در ادامه بخوانید : گبه چیست؟ خرید و قیمت بهترین مدل فرش گبه (ارزان ترین)

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.