راهنمای خرید و قیمت محصولات حصیربافی (سبد حصیری،سفره حصیری)

معرفی زیباترین محصولات حصیری

یکی از وسایلی که هم در آشپزخانه‌ها و هم در دکوراسیون منازل از گذشته تا حال مورد استفاده بوده، به کارگیری سبد ها، سفره‌ ها و وسایلی با بافت حصیری است. در چند دهه اخیر استفاده سبدها و محصولات حصیری، به دلیل جایگزین شدن مواد و اشیاء دیگر مانند پلاستیک، که هم ارزان‌تر بودند، هم طول عمر بیشتری داشتند و هم مراقبت از آنها آسان‌تر بود، کاهش یافته است.

باگذشت زمان، امروزه سبد ها و محصولات حصیری مجدداً جایگاه خاصی را در بین مصرف کنندگان یافته‌اند. به نظر، طراحان دکوراسیون داخلی، توانستند همراه با مدرن سازی دکوراسیون‌ها، جایگاه ویژه‌ای نیز برای اینگونه محصولات برای علاقه‌مندان و مشتاقان بیابند.  حصیربافی در بیشتر شهرهای ایران انجام می‌شود. اما با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت در ایران، نحوه ساخت حصیر و مواد مورد استفاده برای ساخت وسایل حصیری متفاوت است. به شکلی متفاوت مختص یک منطقه خاص.

درخوزستان به دلیل وجود نخل‌های فراوان، این صنعت رواج و رونق بسیاری دارد. همچنین به دلیل نزدیکی این استان به رودخانه‌ و وجود نی و نیزارها، حصیربافی جزو صنایع دستی پرطرفدار در این استان است. حصیربافی در این استان انواع مختلفی نیز دارد. از مهمترین آثار خلق شده با حصیر و نی در خوزستان، کپو بافی است. برگ درخت خرما را به دور نی می‌پیچند و با کاموا تزئین می‌کنند. در استان‌های شمالی ایران هم به دلیل وجود نیزارهای فراوان، صنعت حصیربافی در مقیاسی بزرگ انجام می شود. حتما در سفرهای شمالی خود سبدهای حصیری را در مسیر بسیار دیده‌اید.  علاوه بر این دو منطقه در سیستان و بلوچستان نیز حصیربافی جزو مشاغل به شمار می‌رود. به دلیل نوع آب و هوای این منطقه استفاده از حصیر رونق و کاربرد فراوان دارد.

اما باید خاطرنشان کرد این نوع محصولات به دلیل داشتن بافت طبیعی ممکن است طول عمر کمی داشته باشند بنابراین دقتی خاص در نگهداری را می‌طلبد. در ادامه تعدادی از این محصولات را با هم مرور می‌کنیم.

سبد حصیری کد 001

سبد حصیری کد 001 زیبایی را ملاحظه می‌کنید. از این سبد می‌توانید جهت پذیرایی، نگهداری نان به جهت جلوگیری از فاسد شدن، استفاده برای جای میوه و نگهداری حبوبات با توجه به خنک نگه داشتن استفاده کنید. ابعاد این سبد حصیری سنتی 50 ذر 50 و دایره شکل است. 

جنس این سبد حصیری از حصیر و کپو است و درواقع حصیربافی و یا کپوبافی شده است. همانطور که کاملا مشخص هم هست درپوش دارد بدون دسته بوده و در دزفول تولید شده است.

سطل زباله حصیر بافی مدل SHIKA

سطل زباله حصیر بافی مدل SHIKA با ابعاد25 در 25 در 35 سانتی‌متر و با وزنی کمتر از یک کیلوگرم را در تصویر می‌بینید. این سطح زباله حصیری در لیالستان لاهیجان تولید شده است و نوع بافت ن یکسره است. برای تمیز کردن این سطل حصیری می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده نمایید. استفاده از این سطح در دکوراسیون منزل زیبایی خاصی به خانه می‌بخشد.

زیر قابلمه حصیر بافی کد 01

زیر قابلمه حصیر بافی کد 01 با ابعاد 20 در 20 و با وزنی کمتر از 200 گرم با بافت یکسره می‌تواند شما را زمانی که نیاز دارید، قابلمه یا کتری داغی را در جایی قرار دهید، یاری می‌نماید. این محصول بسیار محکم و با دوام جهت حمایت از زنانیس که دارای مشاغل خانگی است.

سبد حصیر بافی مدل پیک نیک

سبد حصیر بافی مدل پیک نیک از آن سبدهایی است که برای سفر و پیک‌نیک مورد استفاده قررار می‌گیرد.  این سبد حصیری بافته شده از تسمه‌های پلاستیکی، محکم و بسیار زیبا می باشد قابلیت شستشو با دست را دارد مقاوم در برابر سایش و خوردگی نیز هست. این حصول در گیلان تولید شده.

پوشش حصیر بافی کد 170

پوشش حصیر بافی کد 170 در اندازه 2 در 170 در 170 سانتی‌متر را ملاحظه می‌نمایید. از این پوشش حصیری برای پوشاندن پنجره می‌توان استفاده نمود. حتی در بالکن، تراس و پنجره‌های مشرف که نور زیادی دارند نیز این پوشش حصیری کاربرد دارد. حتی در تابستان برای ایجاد سایه بان بر روی کولر نیز از این پوشش حصیری استفاده می‌نمایند. 

سبد حصیر بافی‎ آرانیک کد 107

سبد حصیر بافی‎ آرانیک کد 107 با قابلیت شستشو و  بافته شده از برگ گیاه داز و تولید شده در استان سیستان و بلوچستان است. تکنیک ساخت و تزئین این سبد حصیری دازبافی است. دارای درپوش است و جنس آن هم از داز است. ابعاد این سبد حصیری 22 در 15 در 15 سانتی‌متر است. 

سبد حصیری طرح strawberry

سبد حصیری طرح strawberry در تصویر دیده می‌شود. این محصول زیبا دارای المان تزیئنی نخی به‌شکل گل است و دور آن مکرومه بافی شده است. این سبد دست بافت است. ابعاد آن هم 26 در 27 در 26 سانتیمتر است. این محصول زیبا مناسب برای نگهداری اسباب بازی لباس‌های کثیف، حوله، شامپو، سشوار، ماشین اصلاح و لوازم شخصی است. 

سبد حصیری در تصویر قابل استفاده به‌عنوان کاور گلدان طبیعی نیز هست. وزن این محصول 200 گرم است.

سبد حصیری مدل RSL01

سبد حصیری مدل RSL01 که ملاحظه می‌کنید از برگ نخل ساخته شده و حاصل دست هنرمندان خوزستانی است. 

ابعاد این سبد 19 در 19 سانتی‌متر است. بسیار سبک است و می‌تواند به عنوان سبد میوه، ظرف پذیرایی خشکبار، سبد سبزی، ظرف نگهدارنده خرده‌ریز و... به کار برده شود.  همچنین این سبد قادر است به‌عنوان یک المان دکوری زیبا در دکوراسیون‌های مدرن استفاده شود و به زیبایی فضا بیفزاید.

سبد حصیری طرح village

سبد حصیری طرح village ، از آن دسته سبدهای حصیری است که مناسب برای ذخیره‌سازی لوازم ، درگوشه اتاق قرار بوده و از آن استفاده نمود. گفتنی است بیش‌ترین موارد مصرف سبد در حمام برای قرار دادن لباس‌های کثیف، حوله، شامپو، سشوار، ماشین اصلاح و لوازم شخصی است.

این سبد حصیری زیبا دارای مکرومه بافی است که این امر بر زیبایی‌اش می‌افزاید. ابعاد این سبدحصیری 21 ذر 23 در 21 سانتی‌متر است. این سبد حصیری قابل استفاده به عنوان کاور گلدان طبیعی نیز هست.

سبد حصیری مدل AF303  مجموعه 3 عددی

سبد حصیری مدل AF303 مجموعه 3 عددی بسیار زیبا و پرکاربرد را در تصویر ملاحظه می‌نمایید. محل تولید این سبدهای حصیری زیبا در گیلان است. نوع بافت این سبدهای حصیری یکسره است و همین سبب کیفیت این سبدها شده است. رنگ محصول رنگ طبیعی حصیر است و در دراز مدت ثابت و بدون تغییر خواهد ماند.

بهترین روش نگهداری از محصولات حصیری چیست؟

حصیری بافی نیز از دیگر صنایع دستی ایران است. با حصیری بافی محصولاتی چون، سبد، آبکش، سفره‌های حصیری و زیلوهای حصیری را می‌توان تولید نمود. این هنربومی و روستایی ایران، به چند نوع بافت تقسیم‌بندی می‌شود. این تقسیم‌بندی بر حسب نوع رنگ و شیوه بافت است. مهمترین آنها عبارتند از: کپو بافی، بامبو بافی، مروار بافی و حصیربافی.

اولین اقامت گاه‌ انسان پس از دوره غارنشینی ساخت سرپناه توسط حصیر و حصیربافی بوده است. امروزه حصیربافی به دو صورت بافت با دستگاه و یا بافت با دست تقسیم‌بندی می‌شود.  اما محصولات حصیری نگهداری خاصی دارند، در زیر به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم. 

  • بهتر است پس از هربار مصرف این محصولات حصیری را با آب گرم شستشو کنید و سپس با دقت آنها را خشک نمایید.
  • از قراردادن محصولات حصیری در معرض آفتاب به مدت طولانی پرهیز کنید زیرا سبب خشک شدگی الیاف می‌شود. 
  • از قراردادن محصولات در محل و جای مرطوب و نمناک نیز بپرهیزید زیرا باعث می‌شود که محصولات حصیری دچار لک هایی شوند که از بین بردن آنها غیر ممکن است. همچنین سبدهای حصیری دچار تغییر رنگ می‌شوند و سطح آنها باد می‌کند و عملا غیرقابل استفاده خواهند شد.
  • اگر قرار است از سبدهای حصیری به عنوان ظرف پذیرایی استفاده کنید، سطح آنها با حوصله و یا دستمالی بپوشانید.
  • سبدهای حصیری باید به دور از منبع گرما، مثل اجاق گاز و فر باشند. زیرا رنگها آنها به سرعت کم رنگ شده و بافت آنها از بین می‌رود.
  • اگر سبدهای حصیری نزدیک اجاق گاز باشند، به دلیل تبخیر روغن و چربی و وجود دوده بر سطح این ظروف، به سرعت از بین می‌روند.
  • برای کارهای متفاوت بهتر است سبدهای متفاوتی داشته باشید. سبدی مخصوص نان، سبدی مخصوص نگهداری گلدان و سبدی مخصوص پذیرایی و .... 
  • اگر در سبد حصیری گلدان گذاشته‌اید در هنگام حمل و نقل مراقب بافتهای سبد حصیری باشید.

چطور محصولات حصیری را تمیز کنیم؟

  • از شستشوی مکرر سبدهای حصیری پرهیز نمایید.
  • بهتر است برای شستشوی محصولات حصیری کمتر از مواد شیمیایی استفاده کنید. به مرور زمان بافت این محصولات از بین خواهد رفت.
  • برای چربی زدایی از سبدهای حصیری می‌توانید از مسواک آغشته به محلول آب و صابون نیز استفاده کنید. 
  • برای چربی زدایی از محصولات حصیری بهتر است آنها را در آب و نمک فرو برده و سپس با برس آنها را شستشو کنید این عمل باید آرام صورت گیرد تا الیاف آن از هم جدا نشوند. 
  • اگر محصولات حصیری دچار رسوب گرفتگی شدند، می‌توانید با استفاده از انواع سرکه و یا آب لیمو این رسوبات را از بین ببرید. برای این منظور حوصله‌ای را به سرکه آغشته کنید و بر روی قسمتهای رسوب گرفته بکشید. رسوبات از بین خواهند رفت.
دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.