معرفی و خرید محصولات خاتم کاری (ساعت، تابلو، جعبه خاتم کاری)

معرفی زیباترین محصولات خاتم کاری

همان طور که همگی می‌دانیم، صنایع دستی جزئی جدا نشدنی از تفکر تمدن و فرهنگ ایران زمین است. ایرانیان پرذوق و هنرمند، نقوشی را دست ساز، ضمیمه این خاک و بوم کرده‌اند که باعث ارتقاء و تحولات اقتصادی و اجتماعی در این مرز و بوم شده است.

هنر خاتم کاری از دیگر صنایع اصیل ایرانی است که پیشینه‌ای دیرینه دارد. خاتم کاری یعنی؛ چند ضعلی‌های منظم با رنگی خاص که بر سطحی نصب می‌شوند. این چند ضعلی‌ها، خود ایجاد طرح هندسی می‌کنند. این طرح‌ها موزاییک‌وار یا مثلثی هستند. در نهایت از کنارهم قرار گرفتن آنها شکلی اصیل، زیبا و چشم نوار به نام خاتم‌کاری خلق می‌شود.

مواد به کار رفته در خاتم کاری عمدتاً چوب است. که شامل؛ چوب گردو، آبنوس، عناب ، نارنج و ... است. حتی بر عاج فیل، استخوان شتر هم خاتم کاری انجام می‌شود. در ادامه تیم چی بگیر بهترین‌های این صنعت را برایتان گرد آورده است.

گلدان خاتم کاری شده را در تصویر می‌بینید. این گلدان ترکیب دو طرح خاتم کاری بر روی بدنه، همراه با حاشیه زیبا و طرح تذهیب است. این گلدان جلوه‌ای خاص و زیبا دارد. 

این محصول یک محصول دکوری و تزئینی است. ابعاد آن 9 در 25 سانتی‌متر است. 

ساعت خاتم کاری گالری گوهران مدل 414 ساخته دست هنرمندان خوش سلیقه اصفهان است. این ساعت ها برای هدیه دادن مناسب است. یادآوری می‌شود برای خلق یک طرح خاتم، برای ساختن کوچک‌ترین واحد هندسی، حداقل سه مثلث و برای بزرگ‌ترین آن، حداکثر چهارصد مثلث به کار می‌رود. با این آگاهی گفتنی است ابعاد این اثر 40 در 40 سانتی‌متر است. وزن این محصول هم کمتر از نیم یک و نیم کیلوگرم است. 

این ساعت خاتم کاری شده به عنوان یک وسیله دکوری جنبه تزئینی دارد. هرچند که بسیار کاربردی نیز هست. 

ساعت خاتم کاری طرح شکار و چوگان کد 4444 ترکیبی از هنر اصیل ایرانی و خلاقیت است. ساعت یکی از سوغات‌های توریستی پرطرفدار در ایران است.  ابعاد این ساعت خاتم کاری شده 44 در 44 سانتی‌متر است. وزنی حدود 2 کیلوگرم نیز دارد. لازم به یادآوری است که این محصول در اصفهان تولید شده است. 

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

صفحه شطرنج خاتم کاری کد 401 یک صفحه شطرنج خاتم کاری زیبا، با طرح برجسته است. این صفحه شطرنج خاتم کاری شده همراهش مهره‌های خاتم کاری ساخته شده از چوب گردو و با کیفیتی را دارد. 

این صفحه شطرنج مستحکم و با کیفیت، با ابعاد 48 در 49 ارائه شده است. 

صفحه شطرنج خاتم کاری مورد نظر بسیار منحصر به فرد است. همچنین محل تولید این صفحه شطرنج در نجف آباد اصفهان است. این صفحه شطرنج را منحصر به فرد دارای نقاشی‌های ظریف و زیباست.

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

صفحه شطرنج خاتم کاری طرح گلستان کد GHA با ابعاد 50 در 50 را در تصویر ملاحظه می‌کنید. طرح‌های خوش‌رنگ و بی‌نظیری دارد. محل تولید این صفحه شطرنج در اصفهان است. 

گفتنی است این صفحه شطرنج خاتم کاری بیشتر از 2 کیلوگرم وزن دارد. گفتنی این صفحه شطرنج خاتم کاری علاوه بر ایجاد سرگرمی می‌تواند زینت بخش دکوراسیون شما نیز باشد. 

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

تابلو خاتم کاری کد 657 ، یک قاب قلمزني حاصل دست هنرمندان اصفهان است. جنس اصلی اين قاب قلمزنی از مس است. تابلو خاتم کاری مورد نظر با طرح قلمزنی، دارای قاب و حاشیه خاتم کاری است. که سبب شده است این قاب قلمزنی بسیار زیباتر به نظر بیاید. این قاب یک انتخاب مناسب برای هدیه دادن است.

ابعاد این اثر 57 در 66 سانتی‌متر است و در اصفهان تولید شده است. 

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

تابلو خاتم کاری رستا طرح 5 -17 -101 سایز 29.5 × 14.5 سانتی متر دارای یک طرح، یا یک پلاک قلمزنی است. ابعاد این تابلو خاتم کاری 5/29 در 5/14 سانتی‌متر است. 

این تابلوی خاتم کاری کمتر از یک کیلوگرم وزن دارد. گفتنی است که این تابلو در اصفهان تولید شده است.

تکنیک به کار رفته در این تابلو خاتم کاری شده قلمزنی روی مس با حاشیه خاتم کاری است.

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

ست شکلات خوری خاتم اعلا زمینه مس ارتفاع 43سانتی متر جعفری جبلی دارای آرم استاندارد است. این ست دارای یک شکلات خوری و دو عدد گلدان است. وزن کل این مجموعه حدود 4 کیلوگرم است.

علاوه بر کاربرد تزئینی این ست، می‌توان از آنها در مهمانی‌ها استفاده نمود. تکنیک به کار رفته در این مجموعه، خاتم کاری بر روی مس است. این ست در اصفهان تولید شده است.

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

جعبه جواهرات خاتم کاری سعید آرا طرح تذهیب مدل ونون کد 33 یک جعبه جوار خاص، با ابعاد استاندارد است. معمولا جعبه جواهرات بسیار کاربردی هستند. اگر این جعبه‌ها با هنردست مخصوصاً خاتم کاری تزئیین شده باشد بسیار ارزشمند خواهد شد.  

جعبه مورد نظر نیز از چوب و هنر خاتم کاری(بدنه) و درب آن با نقاشی تذهیب سنتی و اصیل ایرانی مزین شده است. ابعاد اثر مورد نظر 13 در 10 سانتی‌متر است. بسیار سبک است و بر روی میز و یا جلوی آیینه بسیار شیک و زیبا به نظر خواهد آمد. محل تولید این جعبه جواهرات خاتم کاری شده اصفهان است. 

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

جعبه جواهرات خاتم کاری صفار مدل 2024 در اصفهان تولید شده است. ابعاد آن هم 11 در 8 در 6 سانتی‌متر است. جعبه جواهرات وسیله‌ای کاربردی و تزئینی است. و برای قرار دادن جواهرات می‌توان آن را بر روی انواع میزها قرار داد.

و یا اینکه این جعبه جواهرات خاتم کاری را به عنوان یک وسیله تزئینی به دکوراسیون اضافه نمود.

شکلات خوری خاتم کاری کد 6565 یک وسیله تزئینی و یا مصرفی در خانه‌های ایرانی است. شکلات خوری خاتم کاری را می‌توان به عنوان دکوراتیو نیز استفاده نمود. ابعاد این شکلات خوری خاتم کاری شده 21 در 21 سانتی‌متر است و کمتر از یک کیلوگرم وزن دارد. 

محل تولید این شکلات خوری خاتم کاری زیبا در اصفهان است. 

شکلات‌خوری خاتم‌کاری گالری گوهران مدل233 با ابعاد 20 در 20 در 10 سانتی‌متر قادر است زینت بخش منزل شما باشد. این شکلات خوری خاتم کاری شده هم می‌تواند جنبه تزئینی داشته باشد و هم کاربردی. این محصول کمی بیشتر از نیم کیلوگرم وزن دارد. 

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

ست جعبه دستمال کاغذی، سطل و جعبه کارد خاتم کاری طرح آیسان کد GM-3 یک ست زیبا، کاربردی و بسیار شیک است. این ست زیبا وسایل کاربردی، جهت دکوراسیون را در خود جای داده است. ست جعبه دستمال کاغذی خاتم کاری شده در اصفهان تولید شده است. 

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

ست جعبه دستمال و کارد و چنگال خاتم کاری کد Mkh112 علاوه بر کاربردی تزئینی، کاملاً ستی قابل استفاده است. ابعاد جعبه دستمال و کارد خاتم کاری شده کاملاً مساوی است. ابعاد این اثر 26 در 6/14 در 10 سانتی‌متر است. 

گفتنی است این ست جعبه دستمال و کارد خاتم کاری شده دارای در لولایی برای سهولت کار است. وزن هرکدام از این محصولات کمی بیشتر از نیم کیلوگرم است. این محصولات در اصفهان تولید شده است.

محصول بالا ناموجوداست، میتوانید از محصولات پیشنهادی جایگزین دیدن کنید

قلمدان خاتم کاری طرح طاووس کد TP205 یک قلمدان جذاب و زیبایی است که در اصفهان تولید شده است. این قلمدان خاتم کاری شده از هنرهای اصیل و ملی ایران زمین است. محصولی بسیار شیک و کاربردی برای هدیه دادن به استادان است. 

ابعاد این اثر4 در5 در 20 سانتی‌متر است. قلمدان خاتم کاری مورد نظر مقاوم و بادوام بوده و بسیار سبک است. برای تولید این قلمدان از چوب راش استفاده شده است. محل تولید این قلمدان خاتم کاری شده در اصفهان است.


در ادامه بخوانید : قیمت و خرید ظروف مینا کاری (بشقاب مینا کاری، گلدان مینا کاری...)


در ادامه بخوانید : گلیم چیست؟ 12 مدل از زیباترین گلیم ایرانی (ارزان ترین)

برای خرید انواع محصولات خاتم کاری شده بهتر است به این نکات دقت کنید:

  • هرچه نقوش خاتم و اشکال هندسی شیء خاتم کاری شده ظریف‌تر و موزون تر باشد، این محصول از کیفیت بالاتری برخوردار است.
  • به قرینگی در محصولات خاتم کاری دقت کنید. تمام قسمتهای سطح یک محصول خاتم کاری باید قرینه و مساوی باشند.
  • هرچه محصولات خاتم کاری شده ظریف‌تر باشند یعنی استادکار، با دقت و ظرافت بیشتری آنها را بر سطح کار چسبانده است.
  • برروی قطعات چسبانده شده یک لایه لاک مخصوص قرار می‌گیرد. زیر سطحی که قرار است لاک بخورد و سطح لاک باید صاف و هموار باشد.
  • چوبهایی که نقوش را تشکیل می‌دهند بهتر است از نوع چوبهای ارزشمند باشد. مانند آبنوس. این عمل سبب افزایش کیفیت ساخت محصولات خاتم کاری می‌شود. 
  • به طرح‌های خاتم کاری شده دقت کنید. هرچه درعین ظرافت طرح‌ها، پیچیده و غیر تکراری باشند. نشان دهنده کیفیت بی‌بدیل، محصول خاتم کاری شده است.

بهترین شیوه نگهدای از آثار خاتم کاری چطور است؟

  • مواد تشکیل دهنده محصولات خاتم کاری معمولاً بر پایه چوب و فلز است. بنابراین بهتر است این محصولات را از رطوبت دور نگه داریم.
  • به همان دلایل گفته شده بالا، نیز بهتر است این نوع محصولات در محلی قرار گیرند که از تابش مستقیم نور خورشید هم به دور باشند.
  • در هنگام جابجایی‌ها هم سعی کنید این محصولات به گونه‌ای حمل شوند که از ضربه‌های مستقیم براین محصولات جلوگیری شود.
  • برای تمیز کردن آثار خاتم کاری شده از برسی نرم استفاده کرده و سعی کنید سطح این نوع محصولات را با روغن‌های مخصوص چرب و براق کنید.
  • این نوع محصولات را در محلی مانند ویترین قرار دهید تا هم از گردوخاک به دور باشند و هم از کپک و قارچ زدگی و هم از گزند حشرات.


جالب است بدانیم: یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین خاتم کاری‌ها در ایران، درب ورودی چهارباغ اصفهان است. حتما به آنجا سری بزنید. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.