جک ماشین: راهنمای خرید جک خودرو مکانیکی و هیدرولیکی (سوسماری، برقی...)

قبل از خرید جک ماشین حتما این مقاله را بخوانید

تصور کنید برای تعطیلات آخر هفته، بار سفر بسته اید و با خوشحالی، با خودروی شخصی خود به جاده زده اید. بین راه ناگهان یکی از لاستیک های خودروی شما پنچر می شود و مجبور می شوید توقف کرده و چرخ خودرو را تعویض کنید. امان از روزی که این اتفاق بیفتند و جک خودرو همراه شما نباشد! آنگاه علاوه بر خراب شدن مسافرت و لحظات خوشتان، مجبورید ساعت ها کنار جاده ایستاده و از ماشین های گذری، برای قرض گرفتن جک ماشین کمک بخواهید.

یا اینکه از یک سرویس تعمیرات جاده ای کمک بگیرید و در این صورت، علاوه بر اتلاف زمان و انرژی شما، هزینه های بسیاری نیز باید بپردازید. از همین رو می توان گفت جک خودرو، یکی از مهمترین و حیاتی ترین ابزار های خودرو است که باید همیشه همراهتان باشد تا در دردسر نیفتید. پس ادامه این مقاله از چی بگیر را از دست ندهید تا هر نکته مهمی که برای خرید جک اتومبیل و انواع آن باید بدانید را یاد بگیرید.

جک خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

جک اتومبیل، یک ابزار تخصصی است که برای بالا بردن سطح خودرو از زمین استفاده می شود. ممکن است قسمت تحتانی خودروی شما نیاز بررسی و تعمیرات داشته باشد یا این که به دلایل مختلف، مجبور باشید تا چرخ های خودرو را تعویض نمایید. در این صورت، شما به یک جک ماشین مناسب نیاز خواهید داشت تا به کمک آن، ماشین خود را از سطح زمین بلند کنید. جک ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی هرکدام از انواع جک خودرو می پردازیم:

انواع جک ماشین کدام است؟

به طور کلی انواع جک اتومبیل، به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی می شوند:

جک مکانیکی: 

این نوع جک خودرو که با نام دیگر جک دنده ای نیز شناخته می شوند، به وسیله پیچ و اهرم یا چرخ دنده عمل کرده و باعث بالا رفتن سطح قسمتی از خودرو می شوند. این مدل جک به دلیل دستی بودن، انرژی و قدرت بدنی بالایی نیاز دارد و برای مصارف شخصی، از محبوبیت کمتری برخوردار است. 

جک هیدرولیکی: 

انواع جک های هیدرولیکی توسط یک یا چند پمپ هیدرولیکی که توسط فشار روغن به حرکت در می آید، تشکیل می شوند. این جک ها به دلیل کاربری آسان تر و نیاز به قدرت بدنی کمتر، در بین مردم محبوبیت بیشتری دارد. جک هیدرولیکی نیز، به انواع مختلف زیر دسته بندی می شوند:

جک هیدرولیک روغنی:

جک روغنی، ابعاد بسیار کوچکی داشته و شامل دو قسمت پمپ هیدرولیکی و میله بالابر خودرو می شود. از مزایای جک روغنی، می توان به ابعاد کوچک و جابجایی آن و همچنین ایمنی بالا هنگام بالابردن خودرو، به دلیل داشتن برجستگی روی پیج آن اشاره کرد. انواع این جک ها، برای خودرو های سبک، نیمه سنگین و سنگین قابل استفاده است.

جک سوسماری:

یکی دیگر از انواع هیدرولیکی این دستگاه، جک سوسماری است که ابعاد بزرگتری نسبت به جک روغنی دارد. این مدل جک معمولا در تعمیرگاه ها استفاده بیشتری دارند. این مدل، سرعت بسیار بالایی در پایین و بالا بردن خودرو داشته و همچنین، قدرت آن نسبت به سایر انواع آن بالاتر است. اما در مقابل، به دلیل وزن و ابعاد بسیار بالایی که دارد، برای مصارف شخصی و کوچک پیشنهاد نمی شود.

جک برقی:

این مدل جک بدون نیاز به کار خاصی، با تامین انرژی مورد نیاز خود از جا فندکی خودرو، ماشین را در زمان کمی از سطح زمین بلند می کند. جک برقی خودرو، از جدیدترین مدل های جک اتومبیل محسوب می شود که کار سخت و طاقت فرسای تعویض زاپاس خودرو را، به کاری آسان تبدیل کرده است.

در ادامه چند نمونه از بهترین و پرفروش ترین مدل های جک ماشین را بررسی می کنیم که می توانید از بین آنها، با توجه به نیاز خود، انتخاب کنید.

جک هیدرولیک روغنی شیلدر مدل SH5510 ظرفیت 5 تن

جک هیدرولیکی شیلدر، برندی نام آشنا در این حوزه، با قدرت بسیار بالا و ایمنی بسیار خوب، از محبوب ترین های بازار جک خودرو است. این جک برای خودرو های سبک و نیمه سنگین مناسب است.



وزن4.4 کیلوگرم
ارتفاع درحالت باز
36 سانتی متر
ارتفاع در حالت بسته
22 سانتی متر
حداکثر ظرفیت
5 تن

جک خودرو ایساکو مدل 2002 ظرفیت 1 تن

این مدل جک با برند ایساکو، تولید کمپانی ایرانخودرو، از مدل های فابریکی و بادوام جک مکانیکی است. این جک برای خودرو های سبک مانند پراید بسیار مناسب است.



وزن
3 کیلوگرم
ارتفاع در حالت باز
25 سانتی متر
ارتفاع در حالت بسته
9 سانتی متر
حداکثر ظرفیت
1 تن

جک خودرو مدل HJ کد 10 ظرفیت 10 تن

یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین مدل های جک هیدرولیکی، این مدل است. این جک، دارای استاندارد ها و ایمنی های لازم برای خودروی شما است و برای خودرو های نیمه سنگین و سنگین پیشنهاد می شود. 



وزن
5.3 کیلوگرم
ارتفاع در حالت باز
42 سانتی متر
ارتفاع در حالت بسته
21 سانتی متر
حداکثر ظرفیت
10 تن

جک سوسماری خودرو مدل STP-2000  ظرفیت 2 تن

اگر به دنبال مصارف سنگین، صنعتی و یا مکانیکی به صورت عمومی هستید، این گزینه را به شما پیشنهاد می کنیم. جک سوسماری مدل STP-2000 با قابلیت بالا بردن وسایل نقلیه به صورت یکپارچه و کامل، می تواند گزینه مناسبی برای موارد عمومی تعمیر خودرو باشد. همچنین این مدل، دارای سیستم قطع کن است. یعنی زمانی که وزن وارد شده به جک، به حداکثر برسد، حرکت را متوقف می کند.




وزن
4 کیلوگرم
ارتفاع در حالت باز
38 سانتی متر
ارتفاع در حالت بسته
13 سانتی متر
حداکثر ظرفیت
2 تن

جک خودرو چیکال مدل CH-J 006 مناسب برای سمند  ظرفیت 850 کیلو گرم

جک چیکال، یکی دیگر از انواع جک های مکانیکی است که برای موارد شخصی و خودرو های سبک، بسیار مناسب است.



وزن
4 کیلوگرم
ارتفاع در حالت باز
38 سانتی متر
ارتفاع در حالت بسته
21 سانتی متر
حداکثر وزن
850 کیلوگرم

جک و اچار بکس برقی خودرو مدل 01

این پک، برای کسانی که راحتی کار، برایشان در اولویت است پیشنهاد  می شود. این دستگاه شامل یک آچار بکس برقی و یک جک برقی خودرو است که در موارد ضروری می توانید به راحتی و بدون کوچک ترین اتلاف انرژی و وقت، تایر ماشین خود را به راحتی تعویض کنید.



وزن
7 کیلوگرم
ارتفاع در حالت باز
40 سانتی متر
ارتفاع در حالت بسته
25 سانتی متر
حداکثر ظرفیت
3 تن

جک خودرو جکیران مدل JK2 ظرفیت 2 تن

جک خودروی جکیران نیز، از دیگر برند های محبوب در این بازار است. از مزایای این مدل، می توان به ایمنی بسیار بالای آن اشاره کرد. همچنین این جک، سه تکه است و به همین دلیل، جای بسیار کمتری را اشغال می کند.



وزن4.5 کیلوگرم
ارتفاع در حالت باز
30 سانتی متر
ارتفاع در حالت بسته
18 سانتی متر
حداکثر ظرفیت
2 تن

جک برقی خودرو مدل JFE-2001 ظرفیت 2 تن

همانطور که گفتیم، با انواع جک برقی، تعویض زاپاس خودروی شما، بسیار آسان خواهد بود. این مدل جک برقی خودرو، به راحتی می تواند از برق فندک ماشین شما، نیروی مورد نیاز خود را جهت بالا بردن سطح خودرو استفاده کند.



وزن
5 کیلوگرم
ارتفاع در حالت باز
35 سانتی متر
ارتفاع در حالت بسته
12 سانتی متر
حداکثر ظرفیت
2 تن



در ادامه بخوانید : دوربین ماشین: معرفی بهترین دوربین فیلمبرداری خودرو (ارزان ترین)

قبل از خرید جک ماشین، به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

قیمت انواع جک ماشین

تا اینجای کار، با انواع مختلف جک های ماشین، آشنا شدیم. اما شناخت به تنهایی کافی نیست. برای خرید جک خودرو، نکات بسیار مهمی وجود دارند که حتما باید به آن توجه کنید. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید تا تمامی این نکات را یک به یک بررسی کنیم:

  • وزن خودرو: وزن خودروی شما، در خریدتان تاثیر مستقیم دارد. اگر خودروی شما، سبک و زیر 3 تن است، جک های آکاردئونی، هیدرولیک روغنی و برقی گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. همانطور که گفته شد، این جک ها وزن کمتری داشته و قابلیت جابجایی آنها آسان است.
  • میزان استفاده از جک: اگر مصرف زیادی از جک نداشته و فقط برای تامین ایمنی می خواهید آن را تهیه کنید، انواع جک هیدرولیک روغنی، گزینه مناسبی است که می توانید از آن استفاده کنید. اما اگر مصرف شما زیاد است (استفاده در تعمیرگاه و مکانیکی) باید انواع بادوام تر و سنگین تر آن، یعنی جک سوسماری را تهیه کنید.
  • حداکثر وزن متحمل جک: جک های اتومبیل معمولا دارای محدودیت وزنی هستند. به طور مثال، جک های روغنی کم توان، حداکثر وزن 5 تن را برای مصارف مشتریان تعیین کرده اند. پس قبل از خرید جک خودرو، حتما وزن مشخص شده دستگاه مورد نظر خود را در نظر داشته باشید.
  • حداکثر ارتفاع باز و بسته شدن جک: ارتفاع جک نیز، یکی از موارد مهم و تعیین کننده ای است که باید به آن توجه کنید. جک ها معمولا حداکثر تا ارتفاع خاصی، براساس مدلشان باز می شوند که ممکن است برخی از ارتفاعات، پاسخگوی نیاز شما نباشد. پس هنگام خرید جک خودرو، به حداکثر ارتفاع بازشدن آن نیز توجه کنید.
  • جنس بدنه: جنس بدنه جک مورد نظر شما، حتما باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. جک ها معمولا از فلز ساخته می شوند. اگر جنس دستگاه انتخابی شما، از کیفیت و مرغوبیت پایینی برخوردار باشد، احتمال شکسته شدن، در رفتن و یا کج شدن جک بسیار بالا می رود و ممکن است به خودروی شما، خسارت وارد شود.
  • کاربرد و راحتی استفاده :اگر میزان سختی یا راحتی کار با جک، برای شما اهمیت بالایی دارد، جک برقی، برای شما، مناسب ترین گزینه است. استفاده از جک مکانیکی، نسبت به انواع دیگر جک سخت تر است و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید جک برقی برای خود تهیه کرده و هنگام نیاز، به راحتی و بدون نیاز به قدرت و انرژی زیادی، خودروی خود را از سطح زمین بلند کنید.

قیمت جک ماشین چقدر است؟

باتوجه به حساسیت استفاده از جک و خطر بالای آسیب به خودرو یا حتی افراد، فکر خرید جد خودرو ارزان را از سر بیرون کنید. قیمت جک ماشین باید اولویت آخر شما باشد. سعی کنید گزینه ای را انتخاب کنید که از اصالت و ایمنی بالایی برخوردار باشد. حتی اگر این گزینه قیمت بالایی هم داشته باشد. البته قیمت جک خودرو به نوع آن نیز بستگی دارد. جک سوسماری معمولا قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارد.

برای وانت بار سواری، چه نوع جکی مناسب است؟ 

بهترین گزینه برای خودرو های نیمه سنگین و سبک، جک هیدرولیکی است. این جک ها دارای شیار روی سطح پیج خود هستند که ایمنی استفاده از جک را دو چندان می کند.

جمع بندی خرید جک ماشین

خرید جک خودرو، برای هر راننده ای ضروری است. چرا که در صورت بروز هرگونه پنچری و آسیب دیدن چرخ خودرو، به آن نیاز خواهید داشت. همچنین نکات مهمی وجود دارند که هنگام  خرید این دستگاه باید به آن توجه شود که در این مقاله از چی بگیر، تماما به این نکات اشاره کردیم.

مهمترین موردی که باید به آن توجه داشته باشید، نوع خودرو و وزن آن است که تعیین کننده اصلی مدل جک ماشین است. پس سعی کنید در انتخاب خود دقت کافی را داشته باشید تا بهترین مدل جک خودرو را انتخاب و خریداری کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.