بارکدخوان: معرفی و خرید 10 مدل دستگاه بارکد خوان(فروشگاهی، انبار گردانی..)

چگونه یک بارکد خوان فروشگاهی مناسب خریداری کنیم؟

در گذشته استفاده از تکنولوژی های مختلف در فروشگاه های کوچک و بزرگ یا انبار داری مانند دستگاه بارکد خوان، خیلی مرسوم نبود و اکثر افراد ترجیح می دادند به صورت دستی و با استفاده از نیروی انسانی امر انبار داری، ثبت اطلاعات محصولات فروشگاه و... را انجام دهند. اما با گذشت زمان و پیچیده تر شدن این امر، خرید بهترین دستگاه بارکد خوان برای انبار گردانی یا برای امور فروشگاهی، به یک امر ضروری تبدیل شده و کمتر کسی را می بینید که برای انجام چنین کار هایی از یک دستگاه بارکد خوان فروشگاهی و... استفاده نکند. از همین رو امروز تصمیم گرفتم در این مقاله از وب‌سایت چی بگیر، به معرفی انواع این دستگاه، عملکرد آن و نحوه انتخاب بهترین دستگاه بارکد خوان بپردازم. پس ادامه مطلب را از دست ندهید تا شما را در انتخاب خود راهنمایی کنم.

بارکد خوان چیست و چگونه کار می کند؟

بارکد خوان، بارکد اسکنر یا بارکد ریدر، یک دستگاه الکترونیکی است که از یک سنسور نوری یا لیزری حساس به رنگ ها و یک موتور پردازنده تشکلیل شده است و وظیفه اصلی آن، رمزگشایی و خوانش اطلاعات ثبت شده در انواع بارکد است. این دستگاه، از نظر عملکرد و شکل ظاهری به انواع مختلفی دسته بندی می شود که در ادامه به طور مفصل به معرفی آنها خواهیم پرداخت اما قبل از آن، می خواهم مزایاو ضرورت استفاده از این دستگاه را به شما معرفی کنم:

مزایای استفاده از بارکد خوان چیست؟

علاوه بر افزایش سرعت کار و کاهش نیاز به نیروی انسانی، به نکات زیر نیز می توان اشاره کرد:

  • کاهش احتمال خطا و کم و زیاد شدن آمار؛
  • افزایش سرعت و دقت کار؛
  • دسترسی لحظه ای و دقیق به اطلاعات؛
  • ذخیره اطلاعات در کامپیوتر؛
  • محاسبه آنی قیمت محصولات به صورت تکی یا تعداد بیشتر.

بارکدخوان دیتا لاجیک QD2100 به همراه پایه قابل تنظیم فلزی و کابل USB دو متری اورجینال



ابعاد
25*50*23 سانتی متر
وزن
340 گرم
تکنولوژی
نوری - تک بعدی
محدوده خوانش کد
0-400

بارکدخوان دیتالاجیک مدل QD2131 به همراه پایه قابل تنظیم فلزی و کابل USB دو متری اورجینال



ابعاد
41*91*16
وزن
150 گرم
تکنولوژی
نوری - تک بعدی
محدوده خوانش
0-500
عرض قابل خوانش دستگاه
56 درجه

بارکدخوان لیزری چندپرتوی دیتالاجیک مدل Magellan 800i



تکنولوژی
نوری - تک بعدی و دو بعدی
محدوده خوانش
0-100
سایر توضیحات
قابلیت اسکن 1100 کد در ثانیه - مقاوم در برابر ضربه و شرایط جوی
حداکثر فاصله کد تا دستگاه
15 سانتی متر

بارکدخوان دیتالاجیک مدل QuickScan Lite QW2100



ابعاد
17*65*7 سانتی متر
وزن
120 گرم
تکنولوژی
نوری - تک بعدی
محدوده خوانش
0 - 250

بارکدخوان وینسون مدل WNC-6090g



ابعاد
7*95*17
وزن
130 گرم
تکنولوژی
نوری - تک بعدی
محدوده خوانش
0-250

بارکد خوان میوا مدل MBS-3615

ابعاد
15*65*10.5
وزن
120 گرم
تکنولوژی
لیزری - تک بعدی
محدوده خوانش
0-250

بارکد خوان دو بعدی میوا مدل MBS5680-2D



وزن
120 گرم
نوع اتصال
سیمی - PAN
تکنولوژی
تک بعدی - دو بعدی
رزولوشن صفحه نمایش
480*800

بارکدخوان دیتالاجیک مدل ماجلان 1500



ابعاد
7.5*6*13.5
وزن
240 گرم
تکنولوژی
نوری - دو بعدی
نوع اتصال
سریال

بارکد خوان مدل Axiom 8223



ابعاد
6.5*22*17.5
وزن
200 گرم
سایر توضیحات
این مدل، یکی از انواع دستگاه بارکد خوان پرتابل و حافظه دار بوده که به صورت بی سیم و مستقل عمل می کند. فاصله کارکرد این دستگاه نیز بالا بوده و مناسب برای انبار گردانی است.

بارکدخوان هانی ول مدل Orbit 7120



ابعاد
10.5*10*15
وزن
400 گرم
تکنولوژی
لیزری - چند وجهی
سایر توضیحات
محدوده دمایی عملکرد  دستگاه حداکثر 40 درجه - قابلیت اسکن 1120 خط کد در ثانیه

انواع مختلف بارکد

قبل از اینکه به معرفی انواع مختلف این دستگاه و نحوه عملکرد و کاربرد هرکدام از آن ها بپردازیم، ابتدا باید با مفهوم بارکد آشنا شویم. بارکد ها معمولا اشکالی به صورت خطی یا نقطه ای هستند که حاوی اطلاعات کدگذاری شده اند. اطلاعاتی از قبیل اصالت کالا، قیمت، تاریخ تولید، تیراژ و... که در دو نوع زیر دسته بندی می شوند:

بارکد تک بعدی (خطی):

 این نوع بارکد، نوع قدیمی تر و ساده تر آن است که به آن بارکد خطی نیز می گویند. بارکد خطی از کنار هم قرار گرفتن خطوط مشکی و سفید با پهنا های متفاوت تشکیل شده است که حاوی کد های اطلاعاتی هستند.

بارکد دو بعدی (ماتریسی):

این بارکد ها که نوع جدید تر آن محسوب می شوند، به صورت شبکه سیاه و سفید داخل یه مربع یا یک فرم دو بعدی هستند و معمولا اطلاعات دقیق تر و بیشتری نسبت به نوع تک بعدی به دستگاه ارائه می کنند.

انواع مختلف دستگاه بارکد خوان از نظر تکنولوژی و عملکرد

به طور کلی این دستگاه را از نظر تکنولوژی عمل خوانش می توان به دو دسته بارکد خوان نوری و بارکدخوان لیزری تقسیم بندی کرد. البته این دستگاه را می توان از نظر اتصال نیز به دو نوع دستگاه بارکد خوان بی سیم و بارکد خوان سیمی نیز دسته بندی کرد. همانطور که از اسمش پیداست، نوع بی سیم، توسط باتری و سیستم وایرلس برای تغذیه و ارسال دیتا استفاده می کند. در حالی که نوع سیمی آن، توسط یک کابل به دستگاه مورد نظر متصل می گردد.

بارکد خوان لیزری

عملکرد این مدل، به گونه ای است که ابتدا نور لیزر از طرف موتور، روی تصویر بارکد مورد نظر تابیده شده، سپس شیار نور رمز ها و اطلاعات بارکد را به موتور دستگاه ارسال می نماید  و در نهایت، اطلاعات توسط پردازنده موتور رمزگشایی شده و اطلاعات روی صفحه نمایش متصل به دستگاه نشان داده می شود. این دستگاه، برای استفاده مکرر و طولانی مدت خیلی مناسب نیست، چون به مرور زمان قدرت پردازش لیزر و موتور کاهش یافته و حساسیت خود را از دست می دهد. قیمت دستگاه بارکد خوان لیزری معمولا نسبت به مدل های دیگر، ارزان تر است. اما محدودیت هایی مثل عدم پردازش بارکد های دو بعدی نیز دارد که هنگام خرید دستگاه بارکدخوان، باید به آن توجه کنید.

بارکد خوان نوری

خود این مدل نیز به دو نوع مختلف زیر تقسیم بندی می شود که هر یک عملکرد خاص خود را دارد:

بارکد خوان تصویر ساز یا چند وجهی:

عملکرد این دستگاه، به این صورت است که از بارکد مورد نظر عکس گرفته و آن را توسط پردازنده آنالیز می کند. سپس اطلاعات مربوطه را استخراج و ارائه می نماید. این دستگاه، معمولا دقت و سرعت بالایی داشته و برای خوانش بارکد های کم رنگ تر یا کوچک عملکرد خوبی دارند. 

بارکد خوان تفنگی:

 از نظر عملکرد، این دستگاه مانند مدل چند وجهی کار می کند؛ اما از نظر ظاهری کاملا متفاوت هستند. بارکدخوان های تفنگی دارای یک ماشه شبیه به اسلحه هستند که برای شروع فرایند خوانش، ابتدا باید ماشه یا trigger را فشار دهید تا تصویر برداری از بارکد و پردازش انجام شود. قطعا هنگام خرید در فروشگاه های مختلف، با این مدل مواجه شده اید.

قیمت خرید دستگاه بارکد خوان

انواع دستگاه بارکد خوان از نظر شکل ظاهری

این دستگاه، از نظر شکل ظاهری نیز انواع گوناگونی دارد که هرکداماستفاده های گوناگونی دارند. این دستگاه را از نظر شکل ظاهری می توان به انواع مختلف زیر تقسیم کرد:

بارکد خوان دستی

می توان گفت رایج ترین و ساده ترین دستگاه بارکد خوان فروشگاهی یا انبار گردانی، مدل دستی آن است. عملکرد این دستگاه بسیار ساده است و تنها کافی است آن را جلوی بارکد مورد نظر قرار داده و دکمه روی دستگاه را فشار دهید. بارکد خوان دستی در انواع مختلف بی سیم، سیمی و پایه دار در بازار موجود است که می توانید با توجه به نیاز خود آن را تهیه کنید. نوع پایه دار این دستگاه را می توان روی پایه مخصوص سوار کرد و روی میز قرار داد تا بدون دخالت دست، عمل خوانش انجام شود.

دستگاه بارکد خوان پرتابل

یکی از مدل های پیشرفته و پرکاربرد این دستگاه، بارکد خوان پرتابل، بارکدخوان همراه یا بارکد خوان کامپیوتری قابل حمل است که به صورت کاملا مستقل عمل می کند. این دستگاه، دارای صفحه نمایش بوده و یک دستگاه بارکد خوان حافظه دار محسوب می شود. به گونه ای که بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر یا صندوق فروشگاه، عمل خوانش، پردازش و ارائه اطلاعات را انجام می دهد. از این دستگاه می توان در انبار گردانی و انبار داری به خوبی بهره برد. چرا که یک بارکد خوان بی سیم و قابل جابجایی بوده و هیچ محدودیتی در استفاده از آن نیست.

دستگاه بارکد خوان رومیزی یا ثابت

همانطور که از اسم این دستگاه پیداست، دارای یک پایه نگهدارنده بوده و می توان به صورت ثابت آن را روی میز پیشخوان نصب کرد. معمولا در فروشگاه های زنجیره ای و محل های پر رفت و آمد، از این مدل برای افزایش سرعت کار و بازدهی نیروی انسانی استفاده می شود. این مدل نیز در انواع بی سیم و سیمی در بازار موجود است که متناسب با نیاز خود می توانید اقدام به خرید دستگاه بارکد خوان فروشگاهی از نوع رومیزی نمایید.

بارکدخوان قلمی

این مدل، به دلیل سختی استفاده و عملکرد ضعیفی که دارد، از محبوبیت کمتری نسبت به مدل های دیگر در بازار دارد. این دستگاه نیز به صورت خطی عمل کرده و ظاهر آن شبیه به یک قلم است. به این صورت که شما، به صورت ثابت و یکسان می بایست قلم را روی خطوط بارکد بکشید تا عمل خوانش انجام شود.

آموزش کار با دستگاه بارکدخوان فروشگاهی

دستگاه بارکد خوان معمولا از طریق دو روش قابل استفاده هستند. یکی اتصال به کامپیوتر یا روش دیگر اتصال به HMI یا نمایشگر رابط دستگاه های الکترونیکی. نحوه اتصال و کار کردن با دستگاه بارکد خوان از طریق کامپیوتر را در بخش قبلی کاملا توضیح دادیم. اما در این قسمت می خواهیم نحوه اتصال این دستگاه به سیستم HMI را به طور خلاصه  توضیح دهیم.

ابتدا دستگاه اچ ام آی را به کامپیوتر متصل می کنیم و سپس بارکد خوان را از طریق کابل USB به اچ ام آی وصل می کنیم. در این مرحله اچ ام آی دستگاه را به صورت خودکار شناسایی می کند اما برای عمل قرائت، نیاز است که برنامه مربوطه نصب شده و مدل دستگاه اچ ام آی، با بارکد خوان در تنظیمات مربوطه ست شود. پس از اعمال تنظیمات و ست کردن دستگاه ها  با یکدیگر، دکمه آغاز به کار روی صفحه نمایشگر HMI ظاهر شده که پس از زدن دکمه، می توانید با قرار دادن بارکد مورد نظر جلوی دستگاه اسکنر خود، کد های رمزگشایی شده را روی نمایشگر اچ ام آی مشاهده کنید.

قیمت دستگاه بارکد خوان

معیارهای چی بگیر برای خرید دستگاه بارکد خوان فروشگاهی

چند نکته وجود دارد که قبل از خرید دستگاه مورد نظرتان، حتما باید مد نظر قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است در انتخاب خود دچار اشتباه شده و دستگاهی که تهیه کرده اید، کارایی لازم را متناسب با نیازتان نداشته باشد. پس حتما این نکات را با دقت مطالعه کنید:

نوع نیاز و صنف کاری

در وهله اول، ابتدا باید متناسب با نیاز و مصرفی که دارید، بهترین دستگاه را برای خرید انتخاب کنید. ممکن است برای استفاده در یک سوپرمارکت محلی قصد خرید دستگاه بارکد خوان را داشته باشید یا اینکه قصد خرید یک بارکد خوان فروشگاهی رادارید. یا اینکه اصلا برای امر انبار داری نیاز به یک دستگاه بارکد خوان انبار گردانی دارید؟ 

شرایط نور، رطوبت و دمای محیط

با توجه به حساسیت این دستگاه، حتما محیطی که قرار است از آن استفاده کنید را مورد بررسی قرار دهید. برخی از انواع این دستگاه، در نور مسقیم خورشید در فضاهای باز، عملکرد خوبی ندارند. برخی دیگر نیز بر اثر رطوبت یا دمای زیاد یا گرد و قبار، ممکن است دچار اختلال و خرابی شوند. ترجیحا اگر قرار است در محیط های انبار داری و یا فضاهای باز از این دستگاه استفاده کنید، از انواع دستگاه بارکد خوان صنعتی و مقاوم تر استفاده کنید تا تحت هر شرایطی، کارایی خود را از دست ندهد.

فناوری اسکنر دستگاه بارکد خوان

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید، فناوری تک خطی یا چند وجهی بودن است. همانطور که گفتیم، بارکد ها در دو نوع تک بعدی و دو بعدی روی محصولات مختلف درج می شوند که باید به محصولات مورد استفاده خود در فروشگاه یا انبار دقت کنید و متناسب با آن، دستگاهی را انتخاب کنید که قابلیت خوانش بارکد مورد نیاز شما را داشته باشد.

نوع اتصال دستگاه

فرمت های مختلفی از اتصال برای این دستگاه وجود دارد. انواع سیمی معمولا از طریق کابل USB به سیستم متصل می شوند. اما انواع دستگاه بارکد خوان بی سیم از طریق وای فای یا بلوتوث به دستگاه مورد نظر وصل می شوند. قبل از خرید، حتما به بی سیم یا سیمی بودن و نوع اتصال دستگاه مورد نظر نیز توجه کنید.

سرعت اسکن و پردازش دستگاه بارکد

یکی از موارد خیلی مهمی که حتما باید به آن توجه کنید، عملکرد دستگاه و سرعت پردازش آن است. در فروشگاه های بزرگ و شلوغ، سعی کنید سریع ترین دستگاه را انتخاب کنید. چرا که تعداد محصولات بسیار زیاد و متنوع بوده و خریداران زیادی ممکن است در صف خرید ایستاده باشند. در این صورت، می توانید به کار خود سرعت بخشیده و نهایت بهره را از این دستگاه ببرید.

قیمت دستگاه بارکد خوان

قیمت دستگاه  بارکد خوان کاملا بستگی  به نوری یا لیزری بودن، تک خطی یا دو خطی، نوع اتصال، جنس، برند و... دارد که در ادامه، می توانید لیستی از انواع بهترین دستگاه  بارکد خوان را به همراه قیمت و مشخصات مشاهده کرده و متناسب با نیاز خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

جمع بندی نکات خرید دستگاه بارکد خوان

برخلاف چند سال اخیر که استفاده از تکنولوژی در امور انبار داری یا فروشگاهی رواج نداشت، امروزه استفاده از انواع ابزار های پیشرفته و تکنولوژی های روز تبدیل به یک  امر ضروری شده است. یکی از ضروری ترین دستگاه  ها در رابطه با این موضوع، دستگاه بارکد خوان  است که استفاده  از آن، در تمامی فروشگاه  ها  و انبار های بزرگ، واجب است. از این رو امروز در این مقاله از چی بگیر، به معرفی انواع  مختلف این دستگاه از نظر عملکرد، تکنولوژی  و ظاهر دستگاه  پرداختیم و هرچیزی که لازم است قبل از خرید  این دستگاه  بدانید را به صورت کامل توضیح دادیم.

بهترین برند دستگاه بارکد خوان در بازار چیست؟

در حال حاضر، برند دیتالاجیک بهترین و پرفروش ترین برند بارکد خوان در ایران است که یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده ایتالیایی با سابقه ای طولانی مدت در ایران است. علاوه بر این برند، می توان به شرکت هایی نظیر هانیول، میوا و وینسون نیز اشاره کرد که محصولاتی باکیفیت و دقت بالایی به بازار عرضه کرده اند. ناگفته نماند که شما می توانید انواع دستگاه بارکد خوان ایرانی را با قیمتی بسیار پایین تر نسبت به مدل های خارجی و کیفیتی مقبول تهیه کنید.

نصب دستگاه بارکد خوان روی کامپیوتر چگونه است؟

همانطور که گفتیم این دستگاه به دو طریق به کامپیوتر یا سیستم های دیگر متصل می شوند: بی سیم یا سیمی. بارکد خوان های سیمی معمولا به وسیله کابل USB به کامپیوتر متصل می شوند و نرم افزار مخصوصی دارند که پس از نصب نرم افزار و اتصال دستگاه به کامپیوتر، به صورت خودکار دستگاه شناسایی شده و می توانید از آن استفاده کنید.

در دستگاه های بارکد خوان بی سیم، پایه جدا شونده دستگاه توسط کابل USB به سیستم وصل می شود. اما در این مرحله، از طریق تنظیمات مربوطه در کامپیوتر و بارکد خوان (معمولا در دفترچه راهنما به صورت کامل و واضح توضیح داده  شده است)، کامپیوتر دستگاه را شناسایی کرده و به اصطلاح روی سیستم Set می شود.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.