راهنمای خرید و قیمت بهترین عینک جوشکاری(اتومات/شفاف...)

راهنمای خرید عینک جوشکاری

اگر به شغل جوشکاری علاقه دارید، بی شک یک از پر درآمد ها و البته پرخطر ها مخصوصا برای چشم انسان در میان مشاغل امروزی است. بنابراین یکی از ابتدایی ترین و اصلی‌ترین نکاتی که قبل از شروع کار باید به آن توجه کنید، این است که باید از چشمان خود با کمک یک عینک جوشکاری محافظت کنید. فرایند جوشکاری علاوه بر پرتاب براده ها و خرده  های فلزات و... نور های بسیار مضری ساطع می‌کند که ممکن است به چشم آسیب های جدی وارد کند.

امروز در این مقاله از چی بگیر تصمیم گرفتیم تا شما را با انواع عینک جوشکاری آشنا کرده و تمامی نکات مهمی که هنگام خرید بهترین عینک جوشکاری لازم است بدانید را به شما آموزش دهیم.

ضرورت استفاده از عینک جوشکاری هنگام کار

این موضوع که شغل جوشکاری جز مشاغل پرخطر است برکسی پوشیده نیست. اما با این‌حال خیلی از افراد، بدون توجه به نکات ایمنی و بدون استفاده از لباس مخصوص یا عینک جوشکاری حرفه ای و مناسب، شروع به‌ کار می‌کنند غافل از این‌که چه خطراتی چشمان آن ها را تهدید به آسیب های جدی می‌کند.

تنها آسیب چشمان هنگام جوشکاری بدون عینک، کور شدن چشم نیست؛ بلکه براده های فلز، بخار و گاز تشکیل شده هنگام فرایند شیمیایی جوش و دود می‌تواند باعث کم بینایی، آسیب موقتی یا دائمی چشم شود. به‌علاوه اینکه تشعشعات و نورهای مرئی، اشعه UV، نور های مضر فرا بنفش و... می‌توانند آسیب های بسیار جدی در طولانی مدت به چشمان وارد کنند. بنابراین خرید بهترین عینک جوشکاری متناسب با نیاز، یکی از مهمترین و حیاتی ترین کارهایی است که قبل از هرچیزی باید انجام دهید.

معرفی انواع عینک جوشکاری

معرفی انواع عینک جوشکاری و کاربرد آنها

به طور کلی انواع عینک جوشکاری حرفه ای را می‌توان به سه مدل زیر دسته بندی کرد:

عینک با تیرگی ثابت

در این نوع عینک‌ ها تیرگی لایه های دیدبان عینک به صورت ثابت بوده و هنگام کار هیچ تغییر رنگی ندارد. یکی از بزرگترین معایب در عینک جوشکاری تیره، این است که برای دید بهتر، مدام باید عینک را از چشم خود بردارید تا محل جوشکاری را کنترل کنید که این می‌تواند باعث کاهش سرعت کار و آسیب به چشم دراثر جرقه و پرتاب براده شود.

 قیمت عینک جوشکاری ثابت نیز از مدل های دیگر پایین تر است. اگر در کارهای کوچک و ابتدایی قصد استفاده از این ابزار را دارید، بهتر است این مدل را تهیه کنید تا در هزینه ها صرفه جویی نمایید.

عینک جوشکاری شفاف

عینک جوشکاری شفاف که به آن عینک ایمنی استاندارد نیز می‌گویند، از شیشه های کاملا شفاف و از جنس تمام پلی کربنات ساخته شده است. طراحی و ابعاد این مدل به گونه ای است که چشمان و نقاط حساس را به طور کامل پوشش داده و همچنین در برابر اشعه ماورابنفش، مادون قرمز، گرد و غبار، بخار فلزات و دود ناشی از جوشکاری کاملا مقاوم است. 

عینک جوشکاری اتوماتیک

نسل جدیدی از انواع عینک جوشکاری هستند که علاوه بر افزایش ایمنی، سرعت کار با استفاده از این مدل بسیار بالا خواهد بود. این مدل عینک جوشکاری اتومات، در هنگام درخشش و نور ساطع شده از جوشکاری، به صورت خودکار تیره شده و به محض کاهش نور، به عینک جوشکاری شفاف تبدیل می‌شود. 

با استفاده از عینک جوشکاری اتوماتیک دیگر نیازی به برداشتن عینک یا ماسک جوشکاری برای بررسی محل جوش نبوده و به راحتی می‌توانید از پشت شیشه های آن، موضع را بررسی و کنترل نمایید. این نوع عینک ها براساس میزان تابش و حرارت تیرگی را تنظیم می‌کنند و در کارهای جوشکاری بزرگ و طولانی مدت بسیار کاربردی هستند. خود این نوع عینک دارای دو نوع خورشیدی و باطری خور به شرح زیر است:

  • عینک محافظ خورشیدی: این مدل دارای باتری خورشیدی بوده و از نور خورشید برای شارژ باتری و عملکرد خود استفاده می‌کند.
  • عینک جوشکاری اتومات باتری خور: این مدل از باتری های لیتیومی برای عملکرد تیرگی و شفافیت استفاده می‌کند.

معرفی بهترین مدل عینک جوشکاری موجود در بازار

تا این‌جای کار، با انواع مختلف عینک های جوشکاری، و مدل های گوناگون این ابزار آشنا شدیم. حالا موقع انتخاب در میان بهترین گزینه های موجود در بازار است. در ادامه چند نمونه از انواع عینک جوشکاری را می‌توانید مشاهده کرده و متناسب با نیازتان از بین آن ها انتخاب خود را نهایی کنید:

عینک جوشکاری مدل yp2



ابعاد
16*10*8
وزن
105 گرم
سایر توضیحات
دارای رنگبندی مختلف

عینک جوشکاری مدل ABP



وزن
250 گرم
جنس بدنه
پلاستیک
سایر توضیحات
مناسب برای کارهای جوشکاری و ایمنی بالا در برابر اشعه های ماورابنفش

عینک جوشکاری اینکو مدل AHM111



ابعاد
17*15*7
وزن
150 گرم
جنس
پلاستیک فشرده و شیشه
سایر ویژگی های
دارای شیشه ضد بخار - لنز پلاریزه - لنز ضد خش و ضد ضربه - همچنین این عینک دارای دو رنگبندی زرد و  نارنجی است

عینک جوشکاری مدل TX-009



ابعاد
4*6*17 سانتی متر
وزن
90 گرم
جنس
پلاستیک
سایر ویژگی ها
دارای دسته های انعطاف پذیر و راحتی کار با عینک

عینک جوشکاری آاگ مدل 001



ابعاد
19*3*5 سانتی متر
وزن
200 گرم
جنس
پلاستیک های گلاس - فایبرگلاس
سایر توضیحات  و ویژگی ها
این عینک دارای لنز ضد خش و ضد ضربه بوده و علاوه بر جوشکاری برای تراشکاری نیز کاربرد دارد - همچنین دارای عدسی شفاف و متراکم بوده و دید حداکثری را به شما می‌دهد -

عینک ایمنی جوشکاری کد 1200A-B



وزن
200 گرم
نوع عینک
عینک جوشکاری اتوماتیک
جنس بدنه
لاستیک نرم
سایر توضیحات
این عینک دارای لنز دوجداره بوده که لایه اول شیشه شفاف برای دید بهتر و لایه دوم محافظ اتوماتیک است که در برابر اشعه های مضر و نور جوشکاری به صورت خودکار تیره می‌‎شود - همچنین دارای سوپاپ تهویه هوا برای جلوگیری از تعریق و بخار است - شماره تیرگی نیز بین 9 تا 13 بوده و برای تمامی امور جوشکاری بسیار مناسب است

عینک جوشکاری بوش مدل N9



ابعاد
15*7*6 سانتی متر
وزن
50 گرم
جنس
پلاستیک های گلس
سایر توضیحات
دارای لنز ضدبخار، ضد خش و لنز پلاریزه


در ادامه بخوانید : دستگاه جوش: راهنمای خرید و قیمت دستگاه (اینورتر جوشکاری)

قبل از خرید عینک جوشکاری حرفه ای به چه نکاتی توجه کنیم؟

خرید و قیمت بهترین مدل عینک جوشکاری

قبل از این که خرید خود را نهایی کنید، به این نکات و ویژگی ها حتما توجه کنید تا در خریدتان دچار اشتباه نشده و بهترین عینک جوشکاری حرفه ای را متناسب با شغل و کارتان انتخاب کنید:

مدل و طراحی مناسب

قبل از هرچیزی، ابتدا باید مدل های مختلف این ابزار را بشناسید و باتوجه به نیازتان، مدل و طرح مناسب را انتخاب کنید. انواع عینک جوشکاری در مدل های زیر خلاصه می‌شوند:

  1. عینک کلاسیک با چشمی جدا
  2. ماسک محافظ جوشکاری
  3. عینک محافظ به سبک ایمنی (انواع عینک جوشکاری شفاف)
  4. عینک محافظ به سبک کلاه ایمنی

درجه تیرگی عینک در سطوح مختلف ایمنی

یکی از نکات ضروری که هنگام خرید عینک جوشکاری حرفه ای باید به آن توجه کنید، سایه یا رنگبندی (درجه تیرگی) لنز عینک است. به طور کلی درجه تیرگی انواع عینک جوشکاری بین 3 تا 15 است که هرچقدر این رقم بیشتر باشد، سطح ایمنی بالاتر است. 

اکثر جوشکاران که در جوشکاری های استاندارد و معمولی کار می‌کنند، از عینک با شماره 5 استفاده می‌کنند؛ چراکه هم ایمنی بسیار بالایی داشته و هم دید شما را کم نمی‌کند. اما اگر در کارهای بزرگ و جوشکاری های طولانی مدت فعالیت دارید، از عینک های ایمن تر با شماره بیشتر استفاده کنید تا سطح آسیب به چشمانتان را به صفر برسانید.

وزن مناسب و قابلیت تنظیم عینک

قابلیت تنظیم شدن عینک، بدون توجه به مدل آن یکی از نکاتی است که باید حتما به آن دقت کنید. سعی کنید مدل هایی را انتخاب کنید که به سادگی قابل تنظیم بوده تا بتوانید آن را روی سر و صورت خود فیکس کنید. در این صورت، ورود گاز و بخار های ناشی از جوش به داخل ماسک یا عینک به حداقل می‌رسد.

همچنین وزن عینک جوشکاری اتوماتیک یا هر مدل دیگری، از فاکتور های مهم در هنگام خرید است. اگر عینک انتخابی شما سنگین باشد، در هنگام کار ممکن است باعث خستگی گردن شود. تا جای ممکن سعی کنید عینک های سبک را انتخاب کنید تا به راحتی بتوانید به کارتان ادامه دهید.

ضد بخار و ضد ضربه بودن

در برخی موارد ممکن است شیشه عینک بخار کرده و دید شما را مختلف نماید. خوشبختانه در برخی از مدل های عینک جوشکاری، این مشکل حل شده است. جنس لنز این عینک ها به گونه ای است که جلوی بخار را می‌گیرد. همچنین برخی از عینک های جوشکاری حرفه ای ضد ضربه و ضد خش بوده که این نکته نیز، می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد؛ چراکه در محیط های صنعتی و کارهای سنگین، احتمال آسیب دیدگی، خط و خش و ضربه به عینک شما وجود دارد.

قیمت عینک جوشکاری

قیمت نیز از موارد دیگری است که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر انتخاب شما بگذارد. اما در این مورد به خصوص پیشنهاد می‌کنم بیخیال عینک جوشکاری ارزان شوید! چرا که مدل های بسیار ارزان، بی کیفیت و نامرغوب بوده و ممکن است ایمنی و استاندارد لازم را برای محافظت از چشمان شما نداشته باشند. در مجموع قیمت عینک جوشکاری به نوع، مدل، مارک و درجه تیرگی آن بستگی دارد. باتوجه به تمامی موارد گفته شده، انتخاب خود را متناسب با نیازتان نهایی کنید.

کاربرد عینک جوشکاری در جلوگیری از آسیب چشم

معرفی عینک جوشکاری اتوماتیک

سوالی که خیلی از افراد در ذهنشان وجود دارد، این است که این عینک ها چگونه جلوی این‌همه آسیب و ضرر را می‌گیرد و ایمنی چشم صورت را تامین می‌کنند؟ به همین دلیل، قبل از این که نکات مهم هنگام خرید عینک جوشکاری حرفه ای را شروع کنیم، به این سوال پاسخ می‌دهیم. 

فرایند جوشکاری و یا لحیم کاری های بزرگ، باعث تولید و تشعشع طول موج های مختلفی از نور ماورا بنفش شدید، مادون قرمز و نور مرئی تولید می‌کند. این نورها توسط چشم انسان قابل رویت نیست و در طولانی مدت به صورت خاموش به چشمان شما آسیب وارد می‌نمایند. بعلاوه فرایند جوشکاری باعث جرقه زدن و پرتاب آتش و نخاله های ریز فلزات می‌شود که ممکن است مستقیما وارد چشم شده و به آن آسیب برساند. 

انواع عینک جوشکاری، با استاندارد جهانی، از چندین لایه تیره و روشن، محکم و مخصوص ساخته شده است تا از تمامی موارد گفته شده، جلوگیری کرده و یک فضای ایمن برای جوشکاری فراهم سازد. این ابزار با محافظ نامرئی جلوی اشعه های مضر را گرفته و همچنین به صورت یک سپر حفاظتی در برابر جرقه و آتش از سر و صورت افراد محافظت می‌نماید.

چگونه از چشمان خود در برابر جوش محافظت کنیم؟

پاسخ به این سوال کاملا واضح است. برای این که از چشمانمان در برابر اشعه های مضر، جرقه های آتش، براده های فلز، بخارات ناشی از فرایند جوش و... جلوگیری کنیم، حتما و حتما باید از عینک جوشکاری استفاده کنیم. در صورت استفاده نکردن از این عینک، ممکن است در طولانی مدت یا حتی کوتاه مدت چشمانمان دچار آسیب های جدی موقتی و دائمی شود. پس نکات ایمنی را جدی بگیرید.

شیشه های عینک جوشکاری چقدر باید تیره باشند؟

همانطور که در این مقاله  گفتیم، استاندارد جهانی تیرگی انواع عینک جوشکاری، عددی بین 3 تا 15 است که هرچقدر این عدد بالاتر باشد، تیرگی بیشتر و ایمنی بالاتر است. برای کارهای معمولی و استاندارد جوشکاری، معمولا از عینکی با درجه تیرگی 5 استفاده می‌شود. اما درصورتی که کارهای عظیم و طولانی انجام می‌دهید، عینکی با درجه بالاتر انتخاب کنید.

آیا عینک آفتابی برای جوشکاری مناسب است؟

خیر. عینک آفتابی توانایی جذب یا دفع نورهای مرئی و مضر حاصل از جوشکاری را ندارد. همچنین، به دلیل عدم طراحی مخصوص این کار، دور چشم و صورت را پوشش نمی‌دهد. بنابراین جدای از آسیب اشعه های مضر، ممکن است چشمان شما از پرتاب ریز فلزات و یا جرقه های حاصل از جوشکاری آسیب ببیند. 

سخن پایانی 

یکی از ابزار های بسیار حیاتی و مهم در امور صنعتی، عینک جوشکاری است. این ابزار ایمنی مهمترین عضو بدن شما یعنی صورت و چشمان شما را تامین می‌کند. همه ما می‌دانیم که جوشکاری یکی از کارهای پرخطر است و اگر نکات ایمنی کار در آن رعایت نشود، ممکن است دچار آسیب های جدی در ناحیه صورت و مخصوصا چشمانمان شویم. از همین رو، در این مقاله از چی بگیر، سعی کردیم تا شما را با این ابزار مهم و حیاتی آشنا کنیم و یک راهنمای  جامع و کامل برای خرید بهترین عینک جوشکاری به شما ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.