کمان اره چیست؟ راهنمای خرید و قیمت روز کمان اره (مویی، آهن بر...)

کمان اره چیست؟

کمان اره یکی از ابزارهای تخصصی و مهم است که برای برش انواع سطوح چوبی، آهنی و...، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر از انجام کارهای تخصصی و فنی به روش‌های سنتی لذت می‌برید، اره‌ های دستی می‌توانند ابزاری جمع و جور و قابل حمل برای شما باشند. کمان اره درواقع ابزاری ارزان قیمت و کارآمد است که در طیف وسیعی از اشکال و اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شود. کمان اره به شکل کمان است که معمولاً از فلزات مقاومی‌ مانند آلومینیوم، آهن، فولاد و... ساخته می‌شود و دارای ساختاری برای قرارگیری تیغه است. این ابزار کاربردی برای انجام انواع فرآیندهای برشکاری در سطوح چوبی، فلزی و...، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمان اره دارای ساختاری ساده بوده که با حداقل میزان جزئیات و پیچیدگی طراحی شده است؛ این ویژگی باعث می‌شود که کاربرد این نوع اره بسیار راحت باشد و بتوان از آن در برشکاری‌های دستی دقیق و طولانی مدت استفاده کرد.

اجزای کمان اره

به طور کلی کمان اره دارای تیغه نازکی است که توسط یک قاب تحت کشش، نگه داشته می‌شود اما در نمونه‌های مختلف ممکن است تفاوت‌هایی در اجزای فرعی کمان وجود داشته باشد. بدین منظور در ادامه می‌توانید اجزای کمان اره را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید:

  • فریم: این بخش جزئی از کمان اره است که تیغه بر روی آن نصب می‌شود و از مواد مختلفی تشکیل شده و مطابق با کاربرد مورد نظر، دارای اشکال متنوعی است.
  • دسته: این قسمت یکی از ضروری‌ترین بخش‌های کمان اره است که در راحت‌ترین حالت ممکن استفاده از اره را امکان‌پذیر می‌کند. دسته یا دستگیره کمان اره می‌تواند از جنس‌های مختلفی از جمله چوب یا پلاستیک تشکیل شده باشد.

انواع کمان اره

اگر به دنبال خرید یک کمان اره جدید هستید، باید بدانید که نمونه‌های متنوعی برای انتخاب وجود دارد که باید با آن‌ها آشنایی پیدا کنید. درواقع برخی از کمان‌ ها برای برش فلز طراحی شده‌اند و برخی نمونه‌ها نیز به طور تخصصی برای برش چوب مناسب‌اند. 

انواع کمان اره بر اساس دسته

دسته یکی از مهم‌ترین اجزای کمان اره است که راحتی کاربرد و کیفیت نهایی برش را تعیین می‌کند؛ این قطعه انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  • دسته صاف: این نوع دسته کمان اره معمولاً از جنس چوب است و دارای برای اعمال و قرارگیری بهتر در دستان، دارای ساختارهای برآمده است. 
  • دسته پیستوله ای: دسته‌های پیستوله ای دارای ساختارهای مشابه با اسلحه هستند که برای کمان اره‌های مناسب برای برش‌های ضخیم بهترین کاربرد را ارائه می‌کنند و معمولاً ساختاری پلاستیکی دارند.
  • دسته لوله‌ای: این نوع دسته در کمان‌های اره دارای ساختاری مشابه با دسته‌های پیستوله ای است اما بخشی اضافه دارد که باعث قرارگیری کمان اره در محاط دست کاربر خواهد شد.

انواع کمان اره بر اساس کاربرد

آشنایی با نمونه‌های مختلف کمان اره بر اساس کاربرد هر نمونه باعث می‌شود که بتوانید بهترین کمان اره را متناسب با کاربرد مورد نظر خود انتخاب کنید؛ این نمونه‌ها عبارت‌اند از:

  •  کمان اره آهن بر: این نوع کمان اره دارای ساختاری مقاوم و مستحکم است تا بدین ترتیب بتواند نیروی اعمال شده برای برش فلز را به خوبی انتقال دهد. برای کمان اره آهن بر معمولاً از تیغه‌های پهن با دندانه‌های ریز استفاده می‌شود. این نوع کمان از موادی با مقاومت بسیار بالا مانند فولادهایی با درصد خلوص بالا ساخته می‌شود.
  •  کمان اره چوب بر: این نوع کمان اره یکی از رایج‌ترین نمونه‌ها برای استفاده در کاربردهای نجاری است که امکان برش چوب را تا ضخامت‌های بالا امکان‌پذیر می‌سازد. این نمونه نسبت به نمونه‌های آهن بر دارای ساختاری ظریف‌تر است و برای تیغه آن از دندانه‌های درشت‌تری استفاده می‌شود.
  • کمان اره مویی: یکی از پرکاربردترین نمونه‌های کمان اره است که امکان برش انواع چوب و فلز را فراهم می‌کند. این نوع کمان اره دارای ساختاری دقیق و ظریف است که امکان برشکاری‌های جزئی و حساس را به راحتی برای کاربران ایجاد می‌کند.

توصیه چی بگیر برای خرید بهترین کمان اره بازار

برای اینکه بتواند از مزایای استفاده از کمان اره بهره‌مند شوید، لازم است که بهترین نمونه‌ها را برای خرید انتخاب کنید. بدین منظور در ادامه بهترین نمونه‌های کمان اره موجود در بازار را مورد تحقیق و بررسی قرار داده‌ایم و تمام ویژگی‌های کلیدی آن‌ها را عنوان کرده‌ایم؛ بدون شک این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین نمونه را متناسب با کاربرد خود انتخاب نمایید.

کمان اره مدل kaman1

این نمونه کمان اره یکی از ابزارهای جزئی و خوش دست است که مطابق با استانداردهای بروز ساخته شده است. این کمان اره با ابعاد کوچک و دسته ارگونومیکی که دارد می‌تواند تا ساعت‌های طولانی بدون خستگی مورد استفاده قرار بگیرد.

مشخصات
ابعاد (cm)
20*6*2
کاربرد
برش چوب - برش آهن
نوع دسته
صاف

کمان اره استنلی مدل E-15200

کمان اره استنلی نمونه از محبوب‌ترین کمان اره‌هایی است که دارای امکان تغییر ابعاد است و با ساختار کشویی مانندی که دارد، برای کاربردهای مختلف قابل تنظیم است. دسته کمان استنلی از جنس پلاستیک مستحکم بوده و شرایطی بهینه و راحت برای قرارگیری اره در دست ایجاد می‌کند. 

مشخصات
ابعاد (cm)
48*13.5*2
وزن (gr)
530
جنس بدنه
استیل مقاوم


کمان اره اینکو مدل MHHF-1503

کمان اره ‌اینکو یکی از باکیفیت‌ترین نمونه‌های موجود است که مطابق با فناوری‌های به روز برای کاربردهای مختلف طراحی شده است. این کمان اره ابزاری مناسب برای برش سطوح ظریف و فرآیندهای برشکاری چوب و نجاری است.

مشخصات
ابعاد (cm)
2*12*26
طول تیغه (cm)
15
جنس بدنه
آلومینیوم مقاوم

کمان اره نووا مدل NTH-2351

کمان اره نووا از دیگر نمونه‌های ساخته شده از آلومینیوم مقاوم است که دارای طراحی متناسب و خوش دست بوده و امکان برش‌های افقی را به خوبی برای کاربران فراهم می‌کند. این محصول کاربردی یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های موجود است که با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

مشخصات
طول تیغه (cm)
30
جنس روکش دستگیره
TPR
جنس بدنه
استیل مقاوم

کمان اره یونیور مدل 753ٌW

با استفاده از کمان اره یونیور به راحتی می‌توانید فرآیندهای برشکاری را در زوایا و جهات مختلف به انجام برسانید. این کمان اره دارای ویژگی تیغه قابل تعویض بوده و کیفیت بالایی را در برش سطوح چوبی و فلزی ارائه می‌کند

مشخصات
ابعاد (cm)
30*7*3
وزن (gr)
127
کاربرد
اره آهن بر - اره نجاری - اره مویی

کمان اره فکس تکپلاس مدل L01

کمان اره فکس تکپلاس از نمونه‌های ظریف و باکیفیتی است که امکان برشکاری ورقه‌های با ضخامت کم را فراهم می‌کند. از این کمان اره به طور عمده برای برش سطوح چوبی استفاده می‌شود و به دلیل ساختار ارگونومیکی که دارد امکان انجام فرآیند برشکاری در ساعات طولانی را بدون خستگی برای کاربران ایجاد می‌کند.

مشخصات
ابعاد (cm)
92*24*2
وزن (gr)
200
جنس
فریم فلزی با دسته پلاستیکی


کمان اره نود و پنج مدل مینی

کمان اره مینی 95 دارای بدنه آهنی و دسته‌ای از جنس پلاستیک مقاوم است که دارای ابعادی متناسب برای کاربردهای جزئی بوده و به راحتی در جعبه ابزار شما جای می‌گیرد. این محصول دارای ویژگی تیغه قابل تعویض بوده و با قیمتی مقرون به صرفه برای خرید در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

مشخصات
ابعاد (cm)
31*6*3
وزن (gr)
195
کاربرد
اره اهن بر


کمان اره آهن بر ایران پتک مدل CF1011

در کاربرد این نمونه کمان اره، امکان تنظیم بدنه و فریم، متناسب با سطح برشکاری به خوبی فراهم شده است. فولاد به کار رفته در این کمان اره از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار بوده و قابلیت تعویض تیغه را برای کاربران ایجاد می‌کند.

مشخصات
ابعاد (cm)
42*42*13
طول تیغه (CM)
30
جنس بدنه
فولاد

کمان اره آهن بر تخت ال اس تی 12 اینچی

کمان اره ال اس تی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و امکان برشکاری در سطوح فلزی، چوبی، فلزی و... را به خوبی فراهم می‌کند. ساختار دستگیره ‌این کمان اره دارای بخش‌های تخصص یافته برای ایجاد تناسب در هنگام استفاده بوده و امکان اعمال نیروی لازم برای برشکاری را فراهم می‌کند.

مشخصات
ابعاد (cm)
52*9*4
وزن (gr)
730
طول تیغه (cm)
31

کمان اره هیوندای مدل 1618‎-HC

کمان اره آهن بر کد 95

کمان اره زیپو مدل چک Z18

معیارهای چی بگیر برای خرید کمان اره

کمان اره چیست و چه کاربردی دارد؟

مانند هر ابزار تخصصی دیگری، برای خرید کمان اره نیز باید فاکتورهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهید تا بدین ترتیب خریدی رضایت‌بخش را تجربه کنید. بدین منظور در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات کاربردی برای خرید کمان اره خواهیم پرداخت تا با بررسی آن‌ها بتوانید مناسب‌ترین نمونه را برای خرید انتخاب کنید:

اندازه مناسب کمان اره

اندازه کمان اره را باید بر اساس کاربرد مورد نظر خود استفاده کنید تا درنهایت بتوانید در راحت‌ترین حالت ممکن فرآیند برشکاری را به انجام برسانید. در این شرایط باید توجه داشته باشید که همیشه کمان اره‌ای را برای خرید انتخاب کنید که دارای طولی بیشتر از آنچه نیاز دارید باشد؛ بدین ترتیب می‌توانید از اره در کاربردهای متنوعی استفاده کنید. با این حال نباید بزرگ‌ترین نمونه‌ها را برای خرید انتخاب کنید چراکه در کاربرد برای برش قطعات کوچک‌تر، ممکن است اره شما دچار خمش شود.

نقش تیغه در کمان اره

تیغه‌های مختلفی برای انواع کمان اره وجود دارد که هرکدام از آن‌ها برای کاربردهای منحصر به فردی مناسب هستند؛ بنابراین مهم است که هنگام خرید تیغه، به نوع و تناسب آن با کاربرد مورد نظر، توجه داشته باشید. 

در مورد کمان اره می‌توان گفت که در اکثر نمونه‌های موجود، امکان تعویض تیغه وجود دارد، بنابراین خرید تیغه اشتباهی، تنها منجر به صرف هزینه و زمان بیهوده خواهد بود. همچنین هنگام خرید تیغه حتماً مدل‌هایی را انتخاب کنید که از فولاد باکیفیت ساخته شده باشند، چراکه این مدل‌ها دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی هستند و تا مدت زمان بیشتری تیز و مقاوم باقی می‌مانند.

کمان اره دندانه دار

برخی نمونه‌های کمان اره با تیغه‌های دندانه‌دار برای خرید وجود دارد که این امکان را ایجاد می‌کنند که بتوانید برش را به صورت فشاری و کششی انجام دهید. این ویژگی نه تنها کاربرد کمان اره را برای شما آسان‌تر می‌کند، بلکه زمان صرف شده برای برشکاری را نیز به حداقل رسانده و کاربرد اره را نیز بهبود می‌بخشد.

 علاوه بر این به تعداد دندانه‌های موجود در امتداد تیغه نیز توجه داشته باشید؛ درواقع هر چه تعداد تیغه‌ها بیشتر باشد، انرژی مورد نیاز برای فشار و کشش کمتر خواهد بود.

چه سبکی را میپسندید

کمان اره با شکلی خاص و قابل تشخیص ارائه می‌شود و نمونه‌های مختلف آن تفاوت چندانی باهم ندارند؛ با این حال برخی از تولیدکنندگان طراحی‌های خاصی را در محصولات خود ارائه کرده‌اند که کاربرد این ابزار را بهبود می‌بخشد. 

به عنوان مثال در طراحی برخی نمونه‌ها بخش جلویی کمان اره، دقیقاً تا نقطه‌ای در نوک تیغه باریک می‌شود؛ این ویژگی برای اره‌ این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانید به نقاط پیچیده‌تری دسترسی داشته باشد و کاربرد این نمونه کمان اره را برای برش‌های باغبانی و نجاری بهبود می‌بخشد. همچنین مدل‌هایی با قاب عمیق‌تر، امکان ایجاد برش‌های عمیق‌تر در سطوحی با ضخامت بالا را ایجاد می‌کنند.

وزن کمان اره

کمان اره باید در کوچک‌ترین و سبک‌ترین حالت ممکن نسبت به سایر اره‌ها ارائه شود؛ بنابراین لازم است که کمان اره‌ای را برای خرید انتخاب کنید که دارای وزنی سبک بوده و به راحتی بتوانید آن را حمل کرده و در کاربردهای مختلف به کار ببرید. 

درواقع هرچه نمونه انتخابی شما سبک‌تر باشد، مدت زمان طولانی‌تری را بدون احساس خستگی به برشکاری خواهید پرداخت. با این حال در برخی شرایط افراد نمونه‌های سنگین‌تر را برای خرید ترجیح می‌دهند چراکه این نمونه‌ها معمولاً دوام و استحکام بیشتری را ارائه می‌دهند.

دسته کمان اره

کمان اره باید از دسته یا دستگیره مناسبی برای نگه داشتن اره در راحت‌ترین حالت ممکن برخوردار باشد. در این شرایط کمان اره‌ای با دسته تقویت شده، دست شما را در جای خود محکم نگه می‌دارد و از حرکت تصادفی دست و تنش‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

گارانتی محصول

مانند هر کالای دیگری، کمان اره نیز باید مدت زمان طولانی برای استفاده مناسب باشد و عملکرد باکیفیتی ارائه دهد. بنابراین بررسی اعتبار گارانتی کمان اره می‌تواند راه حل مناسبی برای خرید نمونه‌های مطمئن و باکیفیت باشد و دوام و امنیت اره را برای شما تضمین کند.

قیمت کمان اره

قیمت کمان اره نیز از دیگر فاکتورهای ضروری حائز اهمیت در هنگام خرید است که باید متناسب با بودجه اختصاصی خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. البته باید توجه داشته باشید که همواره کیفیت را در اولویت‌های بالاتری نسبت به هزینه خرید قرار دهید تا بدین ترتیب بهترین نتایج را از استفاده از این ابزار دریافت کنید.

سایر ویژگی‌ها

علاوه بر فاکتورهای اصلی که برای خرید کمان اره باید در نظر داشته باشید، ویژگی‌های اضافی نیز وجود دارد که می‌تواند انتخاب بهترین نمونه را برای شما آسان کند. به عنوان مثال انتخاب نمونه‌هایی با محافظ بند انگشتی می‌تواند از دست شما در برابر فشار و آسیب جلوگیری کرده و ایمنی کار با اره را تا حدود زیادی برایتان افزایش دهد. همچنین خرید نمونه‌های کمان اره با امکان استفاده چندین تیغه مختلف می‌تواند راهی مؤثر برای بهبود کاربرد و صرفه جویی در هزینه‌های شما باشد.

نحوه استفاده از کمان اره:

  • شاخه را با دقت از بالا به پایین ببرید.
  •  تیغه را به صورت عمودی روی چوب نگه دارید.
  • از دست غالب خود برای کار با اره استفاده کنید در حالی که دست غیر غالب شما روی اندام درخت قرار دارد. کف دست خود را روی چوب، دور از تیغه نگه دارید و انگشت شست خود را زیر کمان قرار دهید. 
  • در این مرحله کمان اره ممکن است گیر کند یا بچسبد و باعث خم شدن شود. 
  • در چند برش اول محتاط باشید. قبل از افزودن فشار بیشتر، با دقت کار کنید تا تیغه به خوبی زیر لایه های سطحی قرار گیرد.
  • استفاده از تمام طول تیغه کمان اره در هنگام برش، امکان پذیرتر است. در حرکت فشار خود، با شیب 40 درجه به سمت پایین و سپس به جلو فشار دهید. این به شما کمک می کند تا سریعتر برش دهید.

نکات ایمنی کار با کمان اره

اگر در کار با کمان اره مبتدی هستید، نکات مهمی وجود دارد که ایمنی شما را هنگام کار با کمان‌های اره افزایش می‌دهد. در ادامه می‌توانید نمونه‌هایی از این نکات را مورد بررسی قرار دهید:

  • هنگام برشکاری دست خود را از تیغه دور نگه دارید و در صورت امکان از دستکش‌های مخصوص برای پوشش انگشتان خود استفاده کنید.
  •  سطح کار را در فاصله مناسبی از کمان اره قرار دهید و محل را برش را با دقت بالایی تعیین کنید.
  • در نظر داشته باشید که به دلیل اصطکاک میان اره و سطح برش، تا دقایقی پس از اتمام برشکاری ممکن است تیغه اره داغ باشد. بنابراین قبل از اینکه اره را لمس کنید مطمئن شوید که حتماً خنک شده باشد.
  • کمان اره را پس از استفاده به خوبی تمیزکاری و روغن‌کاری کرده و در غلاف محافظ و در محل مناسب قرار دهید.
  • کمان‌های اره دارای تیغه‌هایی با لبه‌های تیز و دندانه‌دار هستند؛ بنابراین لازم است که همواره اره به صورتی در قاب فلزی قرار دهید که دندانه‌های تیغه رو به زمین باشد و انتهای دسته اره برای کاربرد مجدد رو به بالا قرار بگیرد.
  • کودکان و حیوانات خانگی را از محل کار با کمان اره دور نگه دارید و اره را در محلی که احتمال تردد در آن وجود دارد رها نکنید.

تفاوت کمان اره با تیغ اره در چیست؟

پیش از این با کاربرد و ساختار کمان اره آشنایی پیدا کردید؛ اما ممکن است برای درک تفاوت میان کمان اره با تیغ اره، به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید. در این شرایط باید بدانید که کمان اره درواقع شامل ساختار غلافی شکل و دسته اره خواهد بود. این در حالی است که تیغ اره همان بخش تیغه‌ای است که بین فریم اره و تحت نیروی کششی متصل شده و فرآیند برش به وسیله آن انجام خواهد شد. این تیغه در اشکال مختلف و مواد متنوعی ساخته می‌شود که بر اساس کاربرد مورد نظر تعیین خواهد شد.

تیغه اره کمان چقدر باید محکم باشد؟

تیغه اره کمان شما باید به اندازه کافی سفت و محکم باشد تا روی پین ها حرکت نکند، اما همچنان حرکت کافی برای خم شدن آن در وسط تیغه وجود داشته باشد.

بهترین راه برای تیز کردن کمان اره چیست؟

تیغه های کمان اره به راحتی تیز می‌شوند. تیغه را به صورت عمودی نگه دارید، دندان‌ها را با سوهان تخت تیز کنید، سپس از سوهان سه طرفه استفاده کنید و مطمئن شوید که پایه دندان‌ها صاف و تیز است.

جمع بندی

خوشحالیم که تا انتهای مطلب با ما همراه بودید؛ در این مطلب از سایت چی بگیر تمام نکات و جنبه‌های مختلف خرید کمان اره را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه نمونه‌هایی از بهترین کمان اره‌های موجود در بازار را معرفی کرده و ویژگی‌های هر نمونه را به طور دقیق بیان کردیم. درنهایت امیدواریم با داشتن اطلاعات کافی بتوانید رضایت‌بخش‌ترین نمونه از انواع کمان اره را برای کاربرد مورد نظر خود انتخاب کرده و بهترین نتایج را دریافت کنید. اگر در خرید این ابزار اطلاعاتی دارید خوشحال می‌شویم با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.