چطور یک کولر گازی پرتابل کم مصرف و بهینه بخریم؟

کولر گازی پرتابل می‌تواند راه‌حلی عالی برای ساکنین ویلا یا آپارتمان‌هایی باشد که در فصل تهویه مطبوع مناسبی ندارند. همچنین اگر قصد دارید تنها فضایی محدود را بدون هزینه‌های بالا خنک کنید، خرید این کولرها می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. در این شرایط طیف وسیعی از سبک و مدل‌های مختلف برای شما در دسترس است که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌کنند. بنابراین برای تصمیم‌گیری در مورد خرید مناسب‌ترین نوع کولرهای گازی پرتابل، لازم است که اطلاعات جامعی درباره این محصول کسب کنید؛ بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب با چی بگیر همراه باشید تا هر آنچه برای اطمینان از خرید کولر گازی پرتابل متناسب با ویژگی‌های مطلوب خود نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم.

کولر گازی پرتابل چیست؟

ممکن است قصد داشته باشید برای منزل خود نمونه‌ای از انواع کولر گازی را خریداری کنید که مزایای متنوعی را در اختیار شما قرار داده و درنهایت امکان تهویه‌ای سالم و مؤثر را برای محیط فراهم کند. در این شرایط حتماً باید بدانید که کولر گازی پرتابل چیست و چه ویژگی‌های بی‌نظیری را به شما ارائه می‌کند.

کولر گازی پرتابل درواقع نمونه‌ای از انواع سیستم‌های تهویه مطبوع است که روی زمین قرار می‌گیرد و از هوای داخل محیط برای خنک کردن فضا استفاده می‌کند. این دستگاه هوا را از طریق سیستم‌های متنوعی از جمله شیلنگ‌های مخصوص، به فضای بیرون منتقل می‌کند. همچنین ممکن است دستگاه مورد نظر از سیستم خود تبخیر برخوردار باشد که در این شرایط مایعات را به بخار تبدیل کرده و احتیاجی به تخلیه هوا و آب ندارد.

کاربرد کولر گازی پرتابل کم مصرف

کولر گازی پرتابل کم مصرف می‌تواند کاربردهای متنوعی را با توجه به شرایط محیطی به شما ارائه کند:

  1. این مدل کولر در فصول گرم سال به خنک نگه داشتن و همچنین در فصل‌های سردتر به گرم نگه داشتن محیط داخلی کمک می‌کند. 
  2. کولر گازی پرتابل کم مصرف، علاوه بر مزایایی که برای صرفه جویی در هزینه حمل و نقل و نصب به کاربران ارائه می‌دهد، دارای مصرف انرژی بسیار پایینی نیز هست و این ویژگی تا حدود زیادی مبلغ قبض‌های انرژی خانه را کاهش خواهد داد. 
  3. علاوه بر این، تطبیق‌پذیری و راحتی کاربری کولرهای گازی پرتابل کم مصرف از عوامل محبوبیت این کالاهاست. درواقع کولرهای گاز پرتابل امکان حمل و جا به جایی آسان را برای کاربران فراهم کرده‌اند؛ به طوریکه می‌توانید به راحتی کولر را از محلی به محل دیگر منتقل کنید. این ویژگی یکی از مفیدترین کاربردهای کولر گازی پرتابل برای ساکنین خانه و آپارتمان‌های اجاره‌ای محسوب می‌شود. 
  4. سیستم کنترل از راه دور کولر گازی پرتابل نیز یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر این دستگاه‌ها برای تنظیم دمای تهویه مطلوب است که با استفاده از آن به راحتی می‌توانید عملکردهای متنوعی را برای کولر تنظیم کنید. به عنوان مثال با استفاده از این قابلیت می‌توانید عملکرد تایمر دستگاه را برای خنک کردن اتاق و سپس خواب دستگاه تنظیم کنید تا بدین ترتیب در ساعات شبانه، نویز دستگاه برای شما آزاردهنده نباشد.
  5. برخی نمونه‌های کولر گازی پرتابل کم مصرف دارای سیستم‌های کنترل رطوبت نیز هستند که با عملکرد مفید خود، احتمال ایجاد انواع کپک و آلرژن را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند. این ویژگی کولرهای پرتابل را برای افرادی که از مشکلات تنفسی یا آلرژی رنج می‌برند، به گزینه‌ای مفید و مؤثر تبدیل می‌کند. 
  6. همچنین اکثر کولرهای گازی پرتابل دارای سیستم فیلتراسیون قوی برای حذف آلاینده‌های مضر مانند گرد و غبار، باکتری و... هستند. بدین ترتیب اگر قصد دارید محیطی سالم، راحت و بهینه‌تر برای تنفس و پیشگیری از انواع آلرژی و حساسیت داشته باشید، کولر گازی پرتابل می‌تواند گزینه‌ای عالی برای شما باشد.

انواع کولر گازی پرتابل

آشنایی با کاربرد و مزایای کولر گازی پرتابل شما را بیش از پیش مشتاق خرید این دستگاه مفید و مؤثر می‌کند، اما با توجه به ویژگی و ظرفیت‌های متنوعی که برای انواع کولر گازی پرتابل وجود دارد، کدام نمونه را باید برای محیط خانه خود انتخاب کنید؟ برای پاسخ به این سؤال لازم است که با انواع کولرهای پرتابل آشنایی پیدا کرده و هر نمونه را با ویژگی‌های مطلوب خود مطابقت دهید.

کولر گازی پرتابل خود تبخیر 

همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد، کولرهای گازی پرتابل خود تبخیر مایعات را به هوا تبدیل کرده و مجدداً از آن برای تهویه محیط استفاده می‌کنند. طبیعتاً این مدل نیازی به تخلیه آب نداشته و کاربری آسان‌تری را نسبت به سایر نمونه‌ها ارائه می‌کند. 

هر چند ممکن است کولرهای گازی پرتابل در نمونه های خودتبخیر از قیمت های بالاتری برخوردار باشند، اما با توجه به مزایایی که در صرفه جویی مصرف انرژی و بهینه سازی تهویه محیط ارائه می کنند، می توانند یکی از بهترین انتخاب ها برای خرید باشند.

کولر گازی پرتابل شیلنگ دار

این مدل کولر گازی پرتابل، با کیت‌های پنجره‌ای مخصوص ارائه می‌شوند که با قرارگیری روی دهانه پنجره، هوا و مایعات را به محیط بیرون منتقل می‌کنند. این مدل کولرها از جمله کولر گازی پرتابل گری، یکی از بهترین گزینه‌ها برای نصب و حمل آسان است، به طوریکه برای انتقال کولر تنها کافی است کیت شیلنگ را از خروجی محیط جدا کرده و دستگاه را جا به جا کنید.

کولر گازی پرتابل مخزن دار  

مدل‌های کولر گازی پرتابل مخزن دار، هیچ لوله‌ای برای خروج هوا و مایعات ندارند، بنابراین لازم است که بسته به میزان رطوبت و عملکرد دستگاه، به صورت دوره‌ای آب مخزن کولر را تخلیه کنید. از این نوع کولر می‌توانید در محیط‌های محدود، بسته و بدون پنجره استفاده کنید و تهویه مناسبی را برای محیط فراهم کنید.

کولر گازی پرتابل ترکیبی

نمونه‌های کولر پرتابل ترکیبی که با نام کولرهای گازی پرتابل دو شلنگی نیز شناخته می‌شوند، در سیستم خود دارای یک لوله برای دریافت هوا از فضای بیرون و انتقال به داخل هستند و در کنار آن لوله‌ای برای خروج هوای گرم شده دارند.

بهترین برند کولر گازی پرتابل ایرانی

  • ایران رادیاتور
  • سپهر الکتریک

بهترین برند کولر گازی پرتابل خارجی

  • گری
  • بوش
  • ال جی
  • جنرال
  • دلونگی
  • سامسونگ

راهنمای اندازه کولر گازی قابل حمل

کولر گازی پرتابل متناسب با ظرفیت دستگاه، فرآیند تهویه مساحت‌های مختلفی را بدون مشکل انجام می‌دهد؛ اما به طور کلی متناسب با ظرفیت دستگاه، کولرهای گازی پرتابل می‌توانند فضایی با مساحت 60 تا 300 متر مربع را پوشش دهند.

اندازه اتاقمثالظرفیت 
کوچک تا 15 متر مربعاتاق خواب، اتاق مطالعه، آشپزخانه کوچک2.0-2.5 کیلو وات
متوسط 20 تا 25 متر مربعاتاق خواب مستر، سالن کوچک2.5-3.5 کیلو وات
بزرگ 25 تا 30 متر مربعاتاق خواب بزرگ، سالن متوسط، آشپزخانه بزرگ3.5-5.0 کیلو وات

کولر گازی 12 هزار گرین مدل GPS-H12P1T1A/MA

مشخصت
کاراییسرمایش/ گرمایش
مصرف انرژیB
برق مصرفیتک فاز
توان1100
حداقل/ حداکثر دما16 تا 32 درجه سانتی گراد
اقلام همراهریموت کنترل
لوله خرطومی
دفترچه راهنما
فیلتر قابل شستشو دارد
نمایشگر روی پنلدارد
امکان تصفیه هوادارد

کولر گازی 48 هزار گرین مدل GFS-H48P3T3/R1

مشخصات
کارآییسرمایش/ گرمایش
ابعاد۲۰۰x۶۰x۵۰ سانتی‌متر
رده مصرف انرژیB
برق مصرفیسه فاز
فیلترمجهز به فیلتر چندگانه جهت تصفیه هوا
ظرفیت سرمایش۴۸۰۰۰ BTU/hr
ظرفیت گرمایش۴۸۰۰۰ BTU/hr
ریموت کنترلدارد
نشنگر روی پنلدارد
امکان تصفیه هوادراد
اقلام همراهلوله مسی کابل

نکات مهم در خرید کولر گازی پرتابل کوچک

هنگام انتخاب و خرید کولر گازی پرتابل کوچک لازم است که عوامل مختلفی را در نظر بگیرید تا درنهایت از انتخاب بهترین نمونه متناسب با ویژگی‌های مطلوب خود، اطمینان حاصل کنید. بنابراین در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین نکات خرید این نوع کولرها، خواهیم پرداخت.

  • ظرفیت: یکی از مهم‌ترین نکات خرید کولر گازی پرتابل، توجه به اندازه و ظرفیت دستگاه است که با توجه به اندازه محیط استفاده تعیین می‌شود. درواقع شما با انتخاب کولرهایی با ظرفیت کم، امکان تهویه محیط‌های بزرگ‌تر را نخواهید داشت و همچنین خرید نمونه‌هایی با ظرفیت بالا برای محیط‌های کوچک‌تر نیز تنها انرژی و بودجه خود را هدر خواهید داد. در این شرایط برای انتخاب ظرفیت مناسب تنها کافی است متراژ محیط مورد نظر را بر حسب متر مربع، در 160 وات ضرب کنید؛ به عنوان مثال برای اتاقی با متراژ 12.5 متر مربع، کولر پرتابلی با ظرفیت 2 کیلو وات می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
  •  EER :مخفف کلمه Energy Efficiency Rating بوده که به معنای رتبه بندی بهره‌وری از انرژی در کولرهای پرتابل گازی است. این عامل یکی دیگر از فاکتورهای مهم خرید این نوع کولرها بوده و تعیین‌کننده میزان استفاده کارآمد از انرژی را در کولر اندازه‌گیری می‌کند. بدین ترتیب رتبه بندی‌های بالاتر در این کولرها، نشان‌دهنده کارآمدتر بودن آن‌هاست. در این شرایط انتخاب کولر گازی پرتابل کم مصرف می‌تواند به شما در صرفه جویی هزینه‌های انرژی در طولانی مدت کمک کند. 
  • قیمت کولر گازی پرتابل: مانند هر محصول دیگری، برای خرید کولر گازی پرتابل نیز قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در این شرایط با توجه به تنوع مدل‌ها و سبک‌های کولر پرتابل گازی، قیمت‌های متنوعی نیز مشاهده خواهید کرد. بنابراین برای انتخاب مناسب‌ترین نمونه لازم است که بودجه خرید خود را به دقت تعیین کرده و به دنبال نمونه‌هایی باشد که با بودجه شما سازگار باشند. در این شرایط توجه داشته باشید که صرفاً قیمت بالای دستگاه تضمین کننده کیفیت آن نیست. علاوه بر این لازم است که همیشه کیفیت را در اولویت‌های بالاتری نسبت به قیمت دستگاه قرار دهید تا بودجه خود را به طور مفید صرف خرید کولر کنید.
  • سطح نویز: همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد، کولر گازی پرتابل می‌تواند نویز و سر و صدای بیشتری نسبت به سایر سیستم‌های تهویه داشته باشد؛ بنابراین مهم است که هنگام خرید به سطح نویز دستگاه توجه داشته باشید. تعیین این عامل نیز با توجه به محیط استفاده از کولر تعیین خواهد شد؛ به عنوان مثال برای استفاده از اتاق خواب لازم است که حتماً کولرهایی را با سطح نویز پایین و قابلیت بی صدا کردن دستگاه انتخاب کنید.
  • زهکشی: هنگام خرید کولرهای گازی پرتابل، حتماً زهکشی و آب‌بندی دستگاه را مورد بررسی قرار دهید؛ در این شرایط دو گزینه استاندارد وجود دارد که عبارت‌اند از: شیلنگ و تشت تخلیه که معمولاً مدل‌هایی با شیلنگ تخلیه گزینه مناسب‌تری برای خرید هستند. بدین ترتیب با خرید نمونه‌هایی با زهکشی از نوع شیلنگ تخلیه می‌توانید بدون نیاز به تخلیه مداوم، کاربری آسانی را از کولر پرتابل دریافت کنید. علاوه بر این در برخی نمونه‌ها نیز دستگاه در کنار شیلنگ تخلیه، دارای پمپ‌هایی است که فرآیند تخلیه را تسهیل کرده و نیازی به قرار دادن کولر روی پایه برای سقوط و تخلیه آب از طریق شیلنگ، نیست.
  • گارانتی: حتماً هنگام خرید کولرهای پرتابل، گارانتی محصول را از فروشنده دریافت کرده و مورد بررسی قرار دهید و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید. در این شرایط انواع کولر گاز پرتابل ایرانی برای خرید موجود است که با توجه به داخلی بودن مرجع عرضه‌کننده، امکان پیگیری خدمات پس از فروش را با اطمینان بیشتری برای مشتریان فراهم می‌کنند.
  • سهولت کاربری: اگر قصد دارید کولر گازی پرتابل را بین فضاهای مختلف جا به جا کنید، لازم است که حتماً وجود دسترسی لازم را در نمونه انتخابی بررسی کنید. به عنوان مثل دستگاه انتخابی شما باید دارای دستگیره‌هایی با موقعیت و فاصله مناسب از قسمت بالایی و پایینی دستگاه بوده و چرخه‌ای روان داشته باشد تا حمل و نقل آسانی را هنگام انتقال برای شما فراهم کند.
  • بهترین برندهای کولر گازی پرتابل ایرانی و خارجی: کسب اطلاعات درباره برندهای برتر حوزه تولید کولرهای گازی پرتابل به شما این امکان را می‌دهد که انتخابی ایدئال برای محیط خانه داشته باشید و بهترین کارایی را از دستگاه خریداری شده دریافت کنید. بدین منظور در ادامه می‌توانید با چندین برند محبوب که طبق متنوعی از انواع کولر گازی پرتابل را ارائه می‌کنند، آشنایی پیدا کنید. 

مزایای ویژه کولر پرتابل:

درواقع کولرهای گازی پرتابل دارای فرآیند نصبی بسیار ساده بود و برای این کار هیچ آسیب یا تغییر دائمی در محیط نصب ایجاد نمی‌کنند. این کولرها در عرض چند دقیقه قابل تنظیم هستند و در مقایسه با سایر کولرها مانند کولرهای اسپلیت، برای نصب به تکنسین، تجهیزات یا مهارت خاصی نیاز ندارند و این ویژگی، کولرهای پرتابل را به بهترین انتخاب برای برخی محیط‌ها تبدیل می‌کند.

به عنوان مثال اگر در شرایطی در منزل اجاره‌ای سکونت دارید که امکان نصب سیستم تهویه دائمی مطبوع برای شما مجاز نیست، خرید کولر گازی پرتابل کوچک می‌تواند راه‌حلی برای مشکلات شما باشد. بدین ترتیب نیازی به ایجاد سوراخ‌های بزرگ در دیوار ندارید و یک سیستم تهویه مؤثر و قابل حمل خواهید داشت. 

البته باید توجه داشته باشید که کولر گازی پرتابل کم مصرف معمولاً از ظرفیت خنک‌کنندگی کمتری نسبت به کولرهای ثابت برخوردار است. بنابراین اگر فضای محدودی در اختیار دارید ممکن است این نوع کولر انتخاب مناسبی برای شما باشد. 

همچنین دقت داشته باشید که تمام اجزای کولر گازی پرتابل مانند کمپرسور، موتور و...، همگی در ساختار داخلی این کولر قرار دارند؛ بنابراین معمولاً سر و صدای این کولر نسبت به کولرهای چند تیکه، بیشتر است. البته با پیشرفت فناوری ساخت کولرهای گازی پرتابل، نمونه‌های جدیدتر معمولاً دارای عایق‌های صوتی در ساختار داخلی خود هستند و سطح نویز در آن‌ها بهبود یافته است.

ویژگی‌های کولر گازی پرتابل کم مصرف خوب

اگر تمام فاکتورهای مهم برای خرید کولر گازی پرتابل را مورد بررسی قرار دادید، اکنون می‌توانید انتخابی مطمئن و رضایت‌بخش برای خرید خود داشته باشید. اما به منظور کسب دیدگاهی جامع برای انتخاب کولر گازی پرتابل کم مصرف خوب، می‌توانید ویژگی‌های زیر را در نمونه انتخابی خود بررسی کنید.

  • برخورداری از تایمر روشن و خاموش
  • دارای سیستم راه‌اندازی مجدد و حالت خواب
  • ارائه سیستم رطوبت زدایی
  •  برخورداری از گارانتی معتبر و طولانی مدت
  • قیمت مناسب و ارائه خدمات پس از فروش
  • سطح نویز پایین و برخورداری از حالت بی صدا
  • برخورداری از نمایشگر LED لمسی برای تنظیمات
  • امکان حمل و جابه جایی آسان
  • راه‌اندازی آسان و بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده برای نصب

آیا کولر گازی پرتابل هنگام کار صدای زیادی دارد؟

طبیعتاً کولرهای گازی پرتابل به دلیل واحد بودن سیستم تهویه و قرارگیری موتور و ترموستات در ساختار داخلی دستگاه، مقداری نویز تولید می‌کند. البته مقدار این نویز در دستگاه‌های جدید با فناوری‌های پیشرفته کنترل شده و تا حدود زیادی بهبود یافته است.

جمع بندی

به طور کلی کولرهای گازی پرتابل راه‌حلی ساده و سریع برای فراهم کردن تهویه مطبوع برای محیط‌های مختلف است و با نصب و قابلیت حمل آسانی که دارد برای شما این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید به راحتی کولر را متناسب با کاربرد خود جا به جا کنید. علاوه بر این کولر گازی پرتابل یک انتخاب همه جانبه است که گزینه‌های کاربری زیادی را از جمله تایمر، تنظیمات ویژه، کنترل از راه دور و... را به کاربران ارائه می‌کند. این کولرها در اندازه و ظرفیت‌های مختلفی ارائه می‌شوند که هرکدام از آن‌ها برای محیط‌های خاصی طراحی شده‌اند. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.