آداب و رسوم شب یلدا و انتخاب بهترین هدیه برای شب یلدا

آداب و رسوم شب یلدا

یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی در شب یلدا برگزار می‌شود. البته در کشورهایی مثل جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و .. نیز این جشن برگزار می‌گردد. این شب تنها یک دقیقه از شبهای دیگر طولانی‌تر است. مردم خوش ذوق ایرانی، این شب را پاس می‌دارند، دور هم می‌نشینند، به خانه بزرگترها می‌روند، بعضی‌ها کرسی می‌گذارند و به یاد ایام گذشته دور کرسی جمع می‌شوند و به شاهنامه و حافظ‌خوانی که بسیار در این شبها رواج دارد شب را می‌گذرانند.

درست در اولین روز بعد از شب یلدا روزها آرام آرام بلندتر می‌شوند. شاید اقوام ما در گذشته این جشن را بر پایه پیروزی روشنایی بر آخرین و طولانی‌ترین شب سال دانسته و آغاز چله بزرگ و دمیدن خورشید عالم تاب را با زنده‌داری و کپ و گفت گرامی می‌داشته‌اند. 

تولد دوباره خورشید در انقلاب زمستانی با طولانی‌تر شدن روزها، نوید مهر دارد و مهربانی. 

ابوریحان بیرونی درباره شب یلدا گفته است: «اولین روز از دی‌ماه را خرم روز یا خُره روز می‌نامند. خور روز یعنی روز خورشید، روز تولد خورشید که شکست ناپذیر است. این روز منتسب به اهورامزدا است و یکی از روزهای چهارگانه جشن‌های دیگان (هم نام شدن روز و ماه) است»

رومیزی شمسه نگار طرح یلدا کد Y04

رومیزی طرح انار شب یلدا کد 956

ست رومیزی 2 تکه طرح یلدا مبارک کد 8427

کاور کوسن طرح یلدا مدل 9810

کوسن شمسه نگار طرح یلدا مدل CUY2

کاور کوسن شمسه نگار طرح یلدا کد Y01

جاشمعی سفالی مدل انار

قندان سفالی مدل انار کد 03-17

ست کاسه و بشقاب سفالی طرح انار کد 148

کاسه سفالی طرح هندوانه شب یلدا کد 11 مجموعه 6 عددی

شمع یلدا هونیا کد استوانه ای Y883

شمع طرح یلدا مجموعه 5 عددی

تی شرت زنانه مدل یلدا کد TP01-3

تی شرت مردانه به رسم طرح یلدا کد 3360

تل مو دخترانه مدل یلدا

جعبه چای کیسه ای مدل یلدا

گوشواره و دستبند طلا 18 عیار مدل یلدا کد 432

شب یلدا از راه آمــــد دوبــــــــاره
بگیر ای دوست! از غمها کناره
شب شادی وشور و مهربانی است
زمان همدلی و همزبانی است

از جذاب‌ترین قسمتهای شب یلدا، غیر از حافظ و شاهنامه خوانی، مربوط به خوراکی‌ها و سفره شب یلدا می‌شود. میوه‌های سرخ، همچون انار که نشان از خورشید دارد و خود مقدس است و در متون دینی هم به آن اشاره شده است.

اما میوه‌های پاییزی و زمستانی دیگری چون، نارنگی، پرتقال، سیب، خرمالو، ازگیل و حتی لبو و کدو تنبل نیز جای خود را بر سر سفره یلدا حفظ کرده‌اند. انگار همگی نشان از آتش، سرخی و گرما دارند. هندوانه هم که در این شب گل سرسبد است.

آجیل هم پای ثابت این شبها است. از نخودچی و کشمش گرفته تا گندم و نخود برشته، شاهدانه، تخمه هندوانه و کدو. گاهی میوه‌های خشک شده نیز به جمع آنها اضافه شده و با باسلق و پشمک مسابقه ربودن دل‌ها را بر سر سفره یلدا دارند. برای شام شب نیز بیشتر سبزی پلو با ماهی و گاهی رشته پلو طبخ می شود.

امید است در این شب تمام غم‌ها با کم شدن سیاهی شب محو شوند و همگان شاد باشند.


در ادامه بخوانید : لباس بچه گانه یلدا: جدیدترین مدل لباس شب یلدا دخترانه و پسرانه

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.