وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر و رصد ستارگان

برای کمپینگ در کویر به چه وسایلی نیاز داریم؟

در واقع ماندن در فضای باز و در دل طبیعت، همراه با گروه و یا به تنهایی یک اقدام تفریحی محسوب می‌شود اگر شما این تجربه را دارید پس کمپینگ انجام داده‌اید. خوشبختانه این تفریح محدود به سن و جنس خاصی نمی‌شود و همگان می‌توانند آن را انجام داده و تجربه‌های عالی به دست آورند، خود را بهتر بشناسند و در مواقع اضطراری و خطر خلاقانه‌ و هوشمندانه‌تر رفتار کنند. کمپ کردن و طبیعت‌گردی محدود به زمان و مکان خاصی هم نمی‌شود اما زمانی که شما به طبیعت‌گردی می‌روید باید نکات مهمی را مد نظر داشته باشید. یکی از همین موارد مهم توجه به آب و هوای پیش رویتان است. اینکه به محلی که می‌روید هوا چگونه است و تا چند ساعت بعد چگونه خواهد شد بسیار مهم است تا مناسب با تغییرات آب و هوایی تجهیزات مرتبط را با خود به همراه داشته باشید. نیز قبل از سفر درباره منطقه‌ای که قرار است در آن به گردش بروید و کمپ بزنید تحقیق کنید، درباره حیوانات وحشی آن منطقه و دسترسی به آب هم دقت لازم را به عمل آورید.

برای گرفتن اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید این مقاله‌های این صفحه را ملاحظه نمایید.

سفر به کویر گرم و آفتابی  به این معنی است که لیستی که برای پیاده‌روی خود از طریق مسیرهای جنگلی آماده کرده‌اید در اینجا مورد نیاز نیست. البته همه موارد معمول را مانند کفش‌های پیاده‌روی، تنقلات و قطب‌نما را باید به همراه داشته باشید، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید!

بهتر است برای شروع با تورهای حرفه‌ای اقدام به کویرگردی نمایید تا بتوانید از تجربیات گروه و نکات مهم استفاده کنید. در ادامه معرفی بهترین وسایل کویر‌گردی را آورده‌ایم.

مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای کویرگردی

تلسکوپ کامار مدل CRN 1271000

تلسکوپ کامار مدل CRN 1271000 دارای مشخصات اپتیک به این قرار است؛ شکستی آکروماتیک دارد محدوده قطر دهانه آن هم تا 115 تا 200 میلیمتر است. قطر دهانه این تلسکوب 127 میلی‌متر و محدوده فاصله کانونی آن هم تا 600  تا 1200 میلیمتر را پوشش می‌دهد. 

بیشترین بزرگ‌نمایی کاربردی این تلکسوپ تا حدود 750 برابر است. این تلکسوپ جوینده و جستجوی خودکار ندارد. تلسکوپ مورد نظر بسیار پرقدرت است. سه عدد لنز دارد. بارلو هم داخل جعبه وجود دارد. کیفیت ساخت این تلسکوب بسیار بالاست. این تلسکوپ بازتابی با مقر استوایی است.

آلاچیق تاشو اف آی تی تنت طرح 2

از این مدل آلاچیق‌ها در فضای باز استفاده می‌نمایند. این آلاچیق‌ها موجب می‌شوند تا هم از بارش مستقیم باران در امان باشید هم از تابش نور خورشید. آلاچیق تاشو اف‌آی‌تی تنت مناسب برای کمپینگ و طبیعت گردی است. این آلاچیق مقاومت در برابر نفوذ آب دارد. بدنه (پایه‌ها و سقف) فلزی هستند به همین دلیل وزن این آلاچیق حدود 25 کیلوگرم است. طول و عرض این آلاچیق حدود 2 متر است و برای یک کمپ 3 الی 4 نفره مناسب است.

از مهم‌ترین خصوصیات این آلاچیق وجود پایه یا بدنه تاشوی آن است. بدین صورت که پایه به‌صورت آکاردئونی باز و بسته می‌شود؛ بنابراین سرهم کردن بدنه‌ فلزی به ابزاری خاص نیاز ندارد. بعد از باز کردن پایه فقط کافی است پارچه را در قسمت سقف قرار دهید. هر چهار پایه‌ این محصول دارای قابلیت تنظیم ارتفاع است. بنابراین در صورت دلخواه قادر هستید ارتفاع آن‌ها را کمی بلندتر یا کمی کوتاه‌تر تنظیم کنید.

تمام اجزا این آلاچیق به صورت تاشو طراحی شده است تا حمل آن راحت‌تر باشد و فضای کمتری را اشغال کند. در مورد جنس سقف این آلاچیق باید گفت که پارچه این آلاچیق حالت نایلونی دارد تا هنگام بارش ملایم باران از نفوذ آب جلوگیری نماید و رطوبت کمتری را جذب کند همچنین ضخامت کافی این پارچه موجب می‌شود تا از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشید و گذشت زمان نیز تاثیر بسزایی بر کیفیتش نداشته باشد. 

گفتنی است وجود 4 پایه‌ای که برای این آلاچیق در نظر گرفته شده موجب آن است تا با وزش باد واژگون نشود. قسمت انتهایی پایه‌ها هم گونه‌ای ساخته و طراحی شده‌اند که قابلیت اتصال و نصب به زمین را دارند تا کاملا بر روی مکان مد نظر شما فیکس شوند. این آلاچیق وزن بالایی دارد و برای حمل و برپاکردنش به بیش از یک نفر نیاز است. امید است با خرید و برپایی این آلاچیق اوقات خوشی را داشته باشید

دوربین دو چشمی مدل 8.16x40 Zoom

دوربین دو چشمی مدل 16/840 Zoom دارای مشخصات فیزیکی به بدین قرار است؛ ابعاد آن 2/18در 2/15 در 8/5 سانتیمتر با وزن 790 گرم است. لنزهای این دوربین دارای قدرت خوب و با کیفیتی هستند، با قابلیت دیدن مناظر با قدرت 8 در 32 با کیفیت بدنه خوب و با کیفت مناسب برای استفاده در جنگل و کوهستان و دیدن مناظر کاربرد دارد. حتی شما با داشتن این دوربین دو چشمی می‌توانید به ماه نگاه کنید. این دوربین دوچشمی کاملا در باران و در مه ضد آب نیز هست. نوع منشور این دوربین Porro  است. 

چراغ قوه دستی اسمال سان مدل Zy-T173

چراغ قوه دستی اسمال سان مدل Zy-T173، دارای بدنه‌ای از جنس آلومینیوم است. این چراغ قوه حدود 920 گرم نیز وزن داشته و در برابر افتادن روی زمین از ارتفاع مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. 

برای حمل راحت‌تر و آسان‌تر چراغ قوه اسمال سان می‌توان از بند آن استفاده کرد که قابلیت آویزان کردن بر دست و مچ را دارد. این چراغ قوه دارای یک کیف نیز هست. 

چراغ قوه اسمال سان دارای چهار باتری قلمی 18650 لیتیومی و 2400 میلی‌آمپر ساعتی شارژی و میزان 4500 لومن (لومن واحد شار نوری است) برد نوری که این چراغ قوه پرقدرت پوشش می‌دهد حدود یک کیلومتر است. چراغ قوه T173 دارای حالت‌های نوردهی مختلفی است که شامل حالت کم نور، متوسط، پرنور می‌شود. چراغ قوه اسمال سان می‌تواند 3 ساعت بدون وقفه نوردهی داشته باشد.

وقتی چراغ قوه را برگردانید، درست در پشت جایی که کلید پاور تعبیه شده، یک سوکت شارژ را مشاهده می‌کنید که با اتصال شارژر سوزنی از این طریق می‌توانید T173 را شارژ کنید.

جی پی اس گارمین مدل 64sx

جی‌پی‌اس گارمین مدل 64sx دارای صفحه نمایش رنگی با سایز 6/2 اینچ است. منبع تغذیه این جی‌پی‌اس باتری لیتیومی – یونی است که قابلیت شارژ هم دارد. که در هنگام خرید این جی‌پی‌اس، کابل هم به همراه آن است که از این طریق خواهید توانست اطلاعات را به کامپیوتر و لب تاپ خود انتقال دهید و به طور کلی به آنها دسترسی داشته باشید. ابعاد این جی‌پی‌اس 4 در 6 در 16 سانتی‌متر است و وزنی حدود 230 گرم دارد.

صفحه این جی‌پی‌اس لمسی نیست و خاصیت ضد آب دارد. همچنین دارای دوربین با فوکوس خودکار و دقیق است که به شما این امکان را می‌دهد تا عکسهای جغرافیایی را اضافه کنید.

این جی‌پی‌اس مجهز است به نمایش مسافت، سیستم ثبت موقعیت، نمایش میزان ارتفاع، قابلیت افزودن نقشه، محاسبه مساحت، نقشه پایه و فشار سنج .

زیرانداز سفری 6 نفره کد 012

زیرانداز سفری 6 نفره با وزنی حدود 550 گرم، و ضخامتی حدود 2 میلی‌متر مناسب برای کمپ و سفرهای یک تا چند روزه است.

جنس این زیرانداز سفری از یک لایه پارچه اسپاند در زیر کاریک لایه اسفنج چرم نازک در میان و یک لای پارچه اسپاند روی کاربوده و بسیار سبک است. همین امر موجب شده است که به راحتی قابل حمل و نقل باشد. همچنین این زیرانداز سفری دارای کاور است و ضد آب نیز هست. شما پس از هر بار استفاده قادر خواهید بود این زیرانداز را شستشو نمایید. ابعاد این زیرانداز سفری 2/0 در 150 در 200 سانتیمتر است. این زیرانداز برای شش نفر بسیار مناسب است. با وجود نازکی این زیرانداز کیفیت قابل قبولی دارد و می‌تواند در کمپ‌ها شما را همراهی نماید.

اجاق سفری مدل N25

اجاق سفری مدل N25 یک اجاق گاز تابشی است که با استفاده از سرامیک که گرما را چند برابر می‌کند کار می‌کند.  ازاین اجاق گار با استفاده از میله‌هایی که در دوطرف اجاق تعبیه شده می‌توان یک غذای کامل و لذیذ رو درست کرد. و یا غذای آماده را گرم کرد. از این محصول در زمستان جهت گرم کردن محیط نیز استفاده می‌شود. این اجاق گاز سفری دستگاه کوچک و مقرون به صرفه است که با انواع سیلندر گاز پیک نیکی کار می‌کند. این وسیله گرمایشی بیشتر برای کسانی که بیشتر زمان خود را در کویر، جنگل و مناطق سرد هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چادر مسافرتی 8 نفره اف آی تی تنت مدل Double Roof T22

چادر مسافرتی 8 نفره اف‌آی‌تی تنت مناسب برای طبیعت‌گردی و کمپ با ساخت و کیفیتی بالا و طراحی زیبا است. این چادر مناسب برای 8 نفر است و به راحتی در کوله پشتی و یا صندوق خودرو جا می‌شود. این چادر کاملا جادار و مناسب برای کمپهای دسته جمعی است.

برای پارچه‌ی این محصول از پلی‌استر با روکش پلی‌اورتان استفاده شده است که در برابر برخی از عوامل محیطی مانند بارش باران مقاومت مطلوبی دارد؛ بنابراین در صورت شروع بارش باران می‌توان با خیالی آسوده داخل چادر استراحت کرد. و برای تهویه این چادر جادار در قسمت سقف چادر دو پنجره مثلث با پوشش تور برای جابه‌جایی هوا در نظر گرفته شده است همچنین به غیر از در ورودی سه پنجره نیز برای این چادر تعبیه شده است. گفتنی است در ورودی دارای توری یا پشه بند است که در هنگام بازگذاشتن در اصلی از ورود حشرات به داخل چادر جلوگیری به عمل آید. 

در فضای داخلی و نزدیک به سطح، دو جیب زیپ‌دار به‌نسبت کوچک دوخته شده است؛ به‌این‌ترتیب می‌توان اشیای کوچک و کم‌حجم را در این جیب‌ها نگهداری کرد و در صورت نیاز به‌سرعت و به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشت. لازم به گفتن است که برای ثاب نگهداشتن چادر بر روی زمین گیره‌های فلزی در نظر گرفته شده است که به شما کمک می‌کند تا بعد از نصب چادر از فضای داخل آن لذت ببرید و از آفتاب و باد در امان باشید.

این مدل چادر دارای ستون بوده و جنس ستون آن هم از فایبرگلاس است. این ماده‌ شیمیایی انعطاف‌پذیری مطلوبی دارد و به برپاکردن آسان‌تر چادر کمک می‌کند.

چادر سفری اف‌آی‌تی تنت دارای یک کیف زیپ‌دار است. این کمک می‌کند که حمل و نقل این چادر راحت‌تر صورت گیرد و جادادن آن در صندوق عقب ماشین به راحتی انجام شود. 

 اگر برای سفر به مکان‌های دیدنی و کمپ‌زدن در طبیعت به‌دنبال یک چادر با کیفیت و قیمت مناسب هستید، چادر 8 نفره‌ "اف‌آی‌تی تنت" پیشنهادی خوب برای شماست.


در ادامه بخوانید : نورافکن دستی: راهنمای خرید بهترین نورافکن دستی(همگرا و واگرا)


در ادامه بخوانید : واقعیت هایی که درباره خرید دوربین شکاری نمی‌ دانید

نکته: 

با توجه به طول مدت سفر طبیعت‌گردی خود می‌توانید از انواع کولی‌ها، چادر، کیسه خواب و ... استفاده نمایید.

اگر در محلی سردسیر و بارانی و برفی به طبیعت‌گردی می‌روید همراه داشتن بادگیر، کلاه، جورابهای دولایه، لباس گرم و به همراه داشتن دستکش را از یاد نبرید.

برای گرم نگهداشتن چادر خود می‌توانید از یک سنگ داغ در داخل چادر استفاده نمایید. همچنین می‌توانید از پتوهای گرم کننده اورژانسی استفاده کنید. این پتوها لایه نازکی از آلومینیوم دارند و اجازه نمی‌دهند به هیچ وجه گرما به بیرون نفوذ کند. همچنین یادتان باشد در جایی که قرار است چادر برپا کنید، زمین آن خشک باشد و رطوبت نداشته باشید و همچنین در هنگام خواب برای چادر خود یک تهویه هوا در نظر بگیرید تا اکسیژن رد و بدل شود و هوا در چادر جریان داشته باشد.

اما در روزهای گرم سال اگر به کمپ‌های سفری و یا طبیعت‌گردی می‌روید حشره‌کش، کرم ضد آفتاب و کفشهای ضد آب به همراه داشته باشید تا از گزند اتفاقات ناگوار در امان باشید. وسایل امدادی و کمکهای اولیه را فراموش نکنید. 

به جای داشتن لپتاپ بهتر است یک مداد و کاغذ به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید یادداشت بگذارید.

بهتر است برای شروع با تورهای حرفه‌ای اقدام به طبیعت گردی نمایید تا بتوانید از تجربیات گروه و نکات مهم استفاده کنید. 

سخن پایانی:

کویر نوردی یکی از زیبا ترین و چالش برانگیزترین سفرهایی است که یک طبیعت گرد می تواند شروع کند. مناظر چشم‌گیر، سکوت زیبا و حیات وحش منحصر به فرد هر بیننده را محو خود می‌کند. اما پشت زیبایی و ماجراجویی کویر نوردی دهها خطر پنهان وجود دارد. نکته اصلی این است که، اگر آماده نباشید، کویرگردی می تواند بسیار خطرناک باشد. قبل از اینکه به کویر بروید، این نکات اساسی کویر را مرور کنید و مطمئن شوید که کوله‌پشتی شما شامل این تجهیزات مهم و اساسی است. اگر شخصی به یک سفر کویری برود، نکات اساسی در مورد سفر وجود دارد که یک سفر ایمن را تضمین می‌کند. حشره‌کش، کرم ضد آفتاب و کفشهای ضد آب به همراه داشته باشید تا از گزند اتفاقات ناگوار در امان باشید. وسایل امدادی و کمکهای اولیه را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.