راهنمای خریدکارت گرافیک: معرفی بهترین کارت گرافیک (قدرتمندترین)

راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک

یک کارت گرافیک ضعیف روی عملکرد شما تأثیر می‌گذارد و حتی باعث می‌شود در بازی‌ های کامپیوتری، ویرایش ویدئو، تصویر و کارهای بصری صفحه‌نمایش کم نوری داشته باشید. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، راهنمای خریدی که ما در مورد کارت گرافیک برای شما نوشتیم را بخوانید، چون‌که در تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند در خرید هنگام کارت گرافیک کنترل بیشتری روی عملکرد کامپیوترتان داشته باشید.

در کنار پردازنده مرکزی کامپیوتر (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU) بیشترین تأثیر را در عملکرد کامپیوتر شما دارد. به این دلیل که GPU داده‌های CPU را پردازش می‌کند و به‌صورت بصری بر روی صفحه‌نمایش کامپیوتر شما ارائه می‌دهد. بااین‌حال، دانستن تمام جزئیاتی که در زمان به‌روزرسانی و ارتقای GPU لازم است بدانید و انتخاب کارت گرافیک مناسب، ممکن است گیج‌کننده باشد.

چرا باید کارت گرافیک خود را ارتقا دهید؟

بیش از هر مؤلفه دیگری در رایانه شخصی، GPU مسئولیت کیفیت گرافیک یا عناصر بصری را دارد که روی صفحه‌نمایش شما ظاهر می‌شود. قبلاً CPU تمامی فعالیت‌های مربوط به پردازش و تفسیر گرافیک را به عهده داشت، الان همه کامپیوترهای شخصی دارای کارت گرافیک برای این کار هستند.

عمر کارت گرافیک

هرچقدر عمر کارت گرافیک بالاتر برود، یعنی کهنه‌تر شود؛ توانایی سازگاری کمتری با آخرین ورژن بازی‌ها، ویدئوها و نرم‌افزارها را دارد. اگرچه درواقع خراب نمی‌شوند، اما یک کارت گرافیک 5 ساله قادر به هماهنگی با آخرین‌مدل نرم‌افزار ویرایش ویدئو یا پخش ویدئوی 4K نیست. حتی برای پخش بازی کامپیوتری‌های جدیدتر هم با مشکل روبرو می‌شود.

کاربری

زمانی که قصد دارید کارت گرافیک خود را به‌روز کنید، باید واقعاً به نحوه استفاده از رایانه خود فکر کنید. برای مثال، اگر بیشتر از کامپیوتر خود برای بازی استفاده می‌کنید و بازی‌های جدید با سرعت 60 فریم در ثانیه (fps) قابل‌اجرا نیستند، پس دلیل خوبی دارید که کارت گرافیک خود را تغییر دهید.

مشکلات احتمالی کارت گرافیک

مطمئن شوید که GPU شما نقطه‌ضعف CPU کامپیوترتان نباشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که CPU نسبت به GPU تعداد فریم در هر ثانیه بیشتری را پردازش می‌کند، درنتیجه صفحه‌نمایش شما به‌اصطلاح دچار پرش می‌شود. اگر چنین اتفاق‌هایی برای شما می‌افتد، باید کارت گرافیکتان را عوض کنید.

برای خرید قدرتمندترین کارت گرافیک دنبال چه ویژگی‌هایی باشیم؟

  • قبل از همه باید مشخص کنید که می‌خواهید کارت گرافیک موردنظرتان چه میزان حافظه‌ای داشته باشد.
  • فاکتور دیگری که حتماً باید به آن توجه داشته باشید این است که برای چه کامپیوتری کارت گرافیک می‌خواهید، لپ تاب یا کامپیوتر رومیزی.
  • آیا GPU جداگانه می‌خواهید یا یکپارچه با CPU
  • حتماً مشخص کنید که کارت موردنظرتان از کدام نوع اتصال‌دهنده برق استفاده می‌کند.
  • شاخص توان طراحی حرارتی (TDP) کارت چقدر است.

همه این‌ها تعیین می‌کند که آیا کارت گرافیک مستقیماً در کامپیوتر شما جای می‌گیرد یا خیر و آیا می‌تواند انرژی و خنک‌کنندگی کافی دریافت کند. برای اینکه بدانید چه نوع GPU ای بخرید که با بودجه شما هم سازگار باشد، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

معرفی بهترین کارت‌‌ گرافیک

کارت گرافیک ایسوس مدل GeForce GT 730 2GB GDDR5

 مشخصات
نوع حافظهGDDR۵
رزولوشن تصویرحداکثر ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ با اتصال DVI
نسخه OpenGL
4.4
HDMI
 یک عدد
باس رابط64 بیت
منبع تغذیه مورد نیاز
300 وات
فرکانس۵۰۱۰ مگاهرتز

کارت گرافیک ایسوس مدل Dual GeForce RTX 3050 OC Edition 8GB

مشخصات
سرعت حافظه 1852 مگاهرتز
HDMI
یک عدد
نسخه OpenGL
4.6
رزولوشن تصویر۷۶۸۰×۴۳۲۰
DisplayPort
سه عدد
باس رابط128 بیت
نوع حافظهGDDR۶
تراشهNVIDIA
مانیتور قابل اتصال4 عدد
رابط ها DisplayPort
HDMI
PCI Express ۴.۰
حداقل منبع تغذیه مورد نیاز
550 وات

کارت گرافیک ام اس آی مدل GeForce GTX 1660 SUPER GAMING X

مشخصات
سرعت حافظه۱۴ گیگابیت بر ثانیه
نسخه OpenGL
4.5
رزولوشن تصویر۷۶۸۰x۴۳۲۰
DisplayPort
3 عدد
HDMI
1 عدد
نوع حافظهGDDR۶
باس رابط192 بیت
سازنده تراشه NVIDIA
تعداد فن 2 عدد

کارت گرافیک گیگابایت مدل AORUS GeForce RTX 2070 SUPER 8G

مشخصات
رزولوشن تصویر60Mhz@4320*760
DisplayPort
3 عدد
مانیتور قابل نصب4 عدد
HDMI
3 عدد
باس رابط256 بیت
سازنده تراشهNVIDIA
فرکانس موثر۱۴۰۰۰ مگاهرتز

کارت گرافیک ام اس آی مدل GeForce RTX 3090 Ti GAMING X TRIO 24G

مشخصات
سرعت حافظه1920 مگاهرتز
نسخه OpenGL
4.6
رزولوشن تصویر۴۳۲۰×۷۶۸۰
DisplayPort
3 عدد
HDMI
1 عدد
نوع حافظهGDDR۶X
سازنده تراشهNVIDIA
تعداد مانیتور قابل اتصال4 عدد
رابط هاDisplayPort
HDMI
PCI Express ۴.۰

کارت گرافیک گیگابایت مدل GeForce RTX 2060 D6 6G rev. 2.0 GV-N2060D6-6GD

مشخصات
سرعت حافظه1680 مگاهرتز
HDMI
1 عدد
حداقل منبع تغذیه500 وات
نسخه OpenGL
4.6
رزولوشن ۷‎۶۸۰x۴۳۲۰@۶۰Hz
DisplayPort
3 عدد
نوع حافظهGDDR۶
سازنده تراشهNVIDIA
تعداد فن2 عدد

کارت گرافیک یکپارچه چه تفاوتی با کارت گرافیک جدا دارد؟

کارت گرافیک یکپارچه بیشتر در سیستم‌های کوچک‌تر مانند لپ‌تاپ‌ها رایج است، اما آن‌ها را در کامپیوترهای رومیزی و همچنین در سیستم‌های کسانی که نیازی به اجرای نرم‌افزار بصری با قدرت بالا ندارند نیز پیدا خواهید کرد.

ممکن است کارت گرافیک‌های یکپارچه حافظه RAM مستقلی نداشته باشند، اما به‌اندازه انواع مجزا گرما تولید نمی‌کنند و از انرژی و باتری کمتری نسبت به آن‌ها استفاده می‌کنند. به‌طورکلی کارت گرافیک یکپارچه برای بازی های با گرافیک قوی پیشنهاد نمی‌شود، اما مقرون‌به‌صرفه تر است. همین‌طور برای کارهای بصری اساسی‌تر مانند پخش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی مناسب هستند.

اگر شما به استفاده از رایانه شخصی خود برای کارهای گرافیکی مانند بازی با تنظیمات بالا، ویرایش ویدئو، ویرایش عکس و رندر سه‌بعدی علاقه دارید، پس باید روی یک کارت گرافیک مجزا سرمایه‌گذاری کنید.

این نوع کارت گرافیک، برعکس کارت گرافیک‌های یکپارچه RAM اختصاصی دارد. هرچند که یک کارت گرافیک مجزا به یک پردازنده مرکزی مناسب و همچنین تنظیمات خنک‌کننده برای جلوگیری از گرم شدن بیش‌ازحد کامپیوتر هم نیاز دارد. همین‌طور انرژی بیشتری هم مصرف می‌کند، بنابراین برای اجرای هر دو پردازنده به منبع تغذیه بزرگ‌تر و گران‌تری در کامپیوتر رومیزی خود احتیاج دارید.

به‌عبارت‌دیگر اگر قرار است کارت گرافیک مجزا را به لپ‌تاپ متصل کنید، باید بدانید که باتری آن زودتر تمام می‌شود.

تفاوت کارت گرافیک لپ‌تاپ یا دسکتاپ چیست؟

هر دو کارت گرافیک رومیزی و لپ‌تاپ ملاحظات جداگانه‌ای دارند. به دلیل نوع دستگاه‌های ساخته‌شده برای این کارت‌های گرافیک، تفاوت‌هایی بین شکل، عملکرد و قیمت کارت‌های گرافیک دسکتاپ (رومیزی) در مقابل لپ‌تاپ وجود دارد.

کارت گرافیک رومیزی برای کامپیوتر

  • فاکتور شکل: یکی از مزایای استفاده از کیس های کامپیوتری، داشتن فضای بیشتر و امکان استفاده از اجزای داخلی کامپیوتر قوی‌تر است. اگر از کیس های کامپیوتر استفاده کنید آنگاه می‌توانید قدرت سرمایش بیشتری داشته باشید که توان حرارتی و گرمایش تولیدشده از GPU ها را خنثی می‌کند.
  • عملکرد: می‌توانید مشخصات کاربری رده‌بالاتری نسبت به کارت گرافیک لپ‌تاپ‌ها در اختیار داشته باشید؛ به‌عبارت‌دیگر در این نوع کارت گرافیک‌ها پهنای باند حافظه بیشتر، میزان پیکسل بیشتر و نگاشت بافت بالاتر نسبت به کارت‌های گرافیک لپ‌تاپ است.
  • کارت‌های گرافیک رومیزی مقرون‌به‌صرفه تر هستند زیرا سخت‌افزاری که در آن استفاده می‌شود کمتر فشرده‌شده و بنابراین هزینه ساخت آن کمتر است.

کارت گرافیک لپ‌تاپ

  • فاکتور شکل: باید اجزای سخت‌افزاری GPU موردنظرتان کوچک‌تر باشد، چراکه قرار است در شاسی کوچک لپ‌تاپ جا بگیرد. درنتیجه، برای استفاده از انرژی بهینه‌شده‌اند و از فناوری‌های پیشرفته حرارتی و الکتریکی بهره می‌برند. همین‌طور به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که فوق‌العاده بی‌صدا باشند.
  • عملکرد: تولیدکننده‌ها مدام در حال به‌روزرسانی کارت گرافیک‌ها هستند به‌طوری‌که هر دو مدل رومیزی و لپ‌تاپ ویژگی‌های عملکردی بسیار مشابهی با یکدیگر دارند، اما همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم کارت گرافیک‌های لپ‌تاپ به نسبت عملکرد ضعیف‌تری دارند.
  • قیمت: کارت گرافیک لپ‌تاپ گران‌تر است، به این دلیل که اجزای سازنده آن قابل‌حمل هستند و کارایی بالاتری دارند که باعث می‌شود هزینه ساخت آن‌هم بیشتر بشود؛ اما کارت گرافیک‌هایی که عملکرد بهتر داشته باشند هم در بازار موجود است، اما بزرگ‌ترند و وزن بیشتری دارند که این باعث می‌شود وزن لپ‌تاپ هم بالاتر برود و حمل آن سخت‌تر می‌شود؛ به‌علاوه گرمای بیشتری هم تولید می‌کند.

رهگیری پرتو (Ray-tracing) چیست؟

رهگیری پرتو یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی است که در کارت‌های گرافیک استفاده می‌شود. معمولاً دربازی‌ها استفاده می‌شود و درواقع یک تکنیک رندر است که جلوه‌های نوری واقع گرایانه ای که در تصاویر می‌بینید را ایجاد می‌کند. این کار از طریق یک الگوریتم انجام می‌شود که مسیری از نور را ردیابی می‌کند و سپس نحوه تعامل نور با اشیا در دنیای واقعی را شبیه‌سازی می‌نماید.

بازی‌های کامپیوتری مانند سگ‌های نگهبان: لژیون، کنترل و سایبرپانک ۲۰۷۷ به‌طور بسیار گسترده‌ای از تکنولوژی رهگیری پرتو استفاده می‌کنند که پردازش انعکاس نور و سایه‌ها را مانند چشم انسان تقلید می‌کند. رهگیری پرتو یکی از بزرگ‌ترین جهش‌ها در کارت‌های گرافیک در سال‌های اخیر است و همان چیزی است که NVIDIA و AMD در GPU های جدیدتر خود استفاده کرده‌اند.

تکنولوژی رهگیری پرتو هنوز هم کامل نشده، اما فناوری هست که سازندگان بازی‌ها با آغوش باز از آن استقبال کرده‌اند. درحالی‌که سال‌هاست این فناوری توسط استودیوهای فیلم‌سازی به‌ویژه در فیلم‌های اکشن با بودجه زیاد مورداستفاده قرارگرفته است، استفاده از آن در لحظه و در بازی رایانه‌ای شما دشوارتر است. درگذشته، شرکت‌های بازی‌سازی از فرایندی به نام شطرنجی‌سازی استفاده می‌کردند که مدل‌های چندضلعی سه‌بعدی را به یک تصاویر 2 بعدی و جلوه‌های نوری رندرینگ تبدیل می‌کند.

با کمک فنّاوری رهگیری پرتو می‌توانید از عملکرد عالی کارت گرافیک‌های جدید بهره‌مند شوید. این تکنولوژی همه‌چیز را نشان می‌دهد، از اشعه‌های یک آتش‌فشان تا پرتو نور خورشید از گوشه یک پنجره نیمه‌باز!

حافظه کارت گرافیک باید چقدر باشد؟

در پردازش کارت گرافیک، قرار است GPU کامپیوتر شما محاسبات زیادی انجام دهد. این محاسبه‌ها در تغییر هر تصویر روی صفحه‌نمایش یا حتی جابجا کردن موس (موشواره) اتفاق می‌افتد. چون‌که GPU مسئول نمایش خروجی این‌گونه کارکردها است، پس ‌نیاز دارد که یک ویدئو رم (vRAM) داشته باشد.

اگر از کارت گرافیک‌های یکپارچه استفاده کنید، این حافظه مصرفی با CPU به اشتراک گذاشته می‌شود، بنابراین زمانی که کاری انجام می‌دهید که به کارت گرافیک بستگی دارد، درصد بالایی از حافظه توسط GPU اشغال می‌شود. در مقابل، یک کارت گرافیک مجزا حافظه خاص خود را دارد که کارت برای ارائه جزئیات از آن استفاده می‌کند.

به‌طور کلی، هرچقدر میزان حافظه مصرفی GPU بیشتر باشد، مقدار جزئیاتی که نمایش می‌دهد هم بیشتر است، اما به‌طور مستقیم روی عملکرد کارت گرافیک اثر ندارد. برای استفاده عمومی، پردازنده گرافیکی با 2 گیگابایت بیش‌ازحد کافی است، اما گیمرها و کسانی که کارهای گرافیکی انجام می‌دهند، باید حداقل 4 گیگابایت RAM GPU را در نظر داشته باشند.

میزان حافظه موردنیاز شما در کارت گرافیک درنهایت به این بستگی دارد که می‌خواهید چه بازی‌ها یا کارهای گرافیکی با چه رزولوشنی را اجرا کنید. بازی‌های جدیدتر مانند سایبرپانک 2077 و کنترل، حداقل به 6 گیگابایت RAM نیاز دارند که یک تصویر با رزولوشن 1080p به نمایش بگذارند و ممکن است برای تکنولوژی رهگیری پرتو بالا و نگاشت بافت بهتر برای تصاویر 4K حافظه‌ای بیش از 8GB بخواهند.

کسانی که کارهای گرافیکی انجام می‌دهند، ویدئوهای 4K یا برنامه‌های فشرده بصری تولید می‌کنند هم، باید از کارت گرافیک‌هایی همانند گیمرها استفاده کنند.

منظور از شماره مدل در کارت گرافیک چیست؟

در حال حاضر AMD و NVIDIA دو تولیدکننده بزرگ GPU در بازار هستند. باوجودآنکه پیش از آن‌هم این اصطلاح در صنعت وجود داشت، درواقع NVIDIA در سال 1999 باعث شد اصطلاح GPU معروف شود. این شرکت‌ها قدم‌های بزرگی در توسعه فناوری GPU برداشتند؛ اما:

کارت‌ گرافیک AMD

جدیدترین پردازنده‌های AMD از برندینگ RX استفاده می‌کنند.

  • RX Vega: رده‌بالاتر GPU
  • RX: مدل‌های میان رده و ابتدایی GPU

برای اینکه بدانید کدام مدل GPU جدیدتر است به RX دقت کنید. هرچه این عدد بالاتر باشد، مدل جدیدتر است. این نکته را حتماً به خاطر داشته باشید که در مورد کارت گرافیک‌های AMD عدد بالاتر نشان‌دهنده قدرت بیشتر GPU نیست. این عدد فقط نشان می‌دهد که چند وقت است GPU به بازار عرضه‌شده.

بعد از عددی که گفتیم، در شماره مدل یکسری حروف هم دیده می‌شود:

  • کارت گرافیک‌های XT: نسخه بهبودیافته مدل‌های موجود، تقریباً آخرین‌مدل‌های GPU
  • HD: سریال‌های قدیمی که در حال خارج شدن از بازار هستند
  • R: انواع مدل‌های قدیمی که در حال حاضر خیلی کم در بازار پیدا می‌شوند.

کارت‌ گرافیک NVIDIA

شرکت NVIDIA برای شناسایی محصولات خود از یک سیستم دسته‌بندی متفاوت استفاده می‌کند. این مدل‌ها با حرف شروع می‌شوند. کارت گرافیک NVIDIA GT برای استفاده استاندارد ساخته‌شده است، درحالی‌که کارت گرافیک GTX برای بازی‌های سطح بالا هستند.

  • RTX: بالاترین سطح در کارت گرافیک‌های مخصوص بازی.
  • GTX: مخصوص بازی‌های رایانه‌ای است از سطح ابتدایی تا بالاترین سطح را پشتیبانی می‌کند.
  • GT: کارت گرافیک‌های ابتدایی و پایه‌ای مجزا.

عددهای به‌کاررفته در مدل: این عددها نشان می‌دهند که کارت گرافیک چه زمانی به بازار عرضه‌شده است. برای مثال، سری 30 جدیدتر از سری 20 است. دقیقاً مانند کارت گرافیک‌های AMD شماره سری بالاتر یعنی این مدل نسبت به شماره‌های کمتر جدیدتر است.

بااین‌حال، کارت GTX بدون توجه به شماره مدل، همیشه جایگزین GT است. عملکرد کارت گرافیک‌های NVIDIA در برندینگ RTX خیلی ریز بهبود پیداکرده است. فراموش نکنید، بعضی از این مدل‌ها بسیار گران‌قیمت هستند و حتی تولید آن‌ها محدود است به‌ویژه مدل‌های سری 30.

حروف انتهایی هم، عملکرد هر کارت را نشان می‌دهد.

  • Ti: نشان می‌دهد عملکرد آن بهتر از GPU های مشابه آن است. به‌عنوان‌مثال، GeForce GTX 1660 Ti از GeForce RTX 1660 بهتر عمل می‌کند.
  • Super: نسخه کمی بهبودیافته GPU موجود است (شبیه به طراحی Ti).
  • M: دیگر استفاده نمی‌شود، اما قبلاً نشان‌دهنده این بود که GPU مختص موبایل است یا لپ‌تاپ.

هر دو شرکت‌های تولیدکننده AMD و NVIDIA کارت‌های گرافیک انواع استفاده رومیزی و لپ‌تاپ تولید می‌کنند. کارت گرافیک‌هایی که لیبل M دارند یعنی مناسب لپ‌تاپ و سیار هستند. بیشتر کارت گرافیک‌های جدید از هر دو شرکت برندیگ M را دارند، چراکه هر دو می‌خواهند که شکاف تولید GPU های لپ‌تاپ و رومیزی را پر کنند.

قیمت کارت گرافیک و توصیه‌هایی که باید به خاطر داشته باشید:

هر دو شرکت‌های AMD و NVIDIA کارت گرافیک‌هایی عالی برای استفاده عمومی و بازی تولید می‌کنند. معمولاً قدرت پردازنده گرافیکی در قیمت منعکس می‌شود، بنابراین اگر نمی‌خواهید بازی‌هایی سنگین روی سیستم خود نصب کنید و به دنبال کارت گرافیک‌های مقرون‌به‌صرفه تر هستید، خرید کارت گرافیک مخصوص بازی ضروری نیست.

برای کارت گرافیک با هدف کارهای عمومی‌تر، ما AMD Radeon ™ RX 5600 XT و NVIDIA GeForce® GTX 1660 Ti را توصیه می‌کنیم. برای یک کارت گرافیک مناسب بازی هم می‌توانید با این دو کارت کنار بیایید، اما می‌توانید نسخه AMD Radeon RX 6800 XT و یکی از کارت‌های GeForce RTX 20 سری NVIDIA را امتحان کنید که بالاتر از دو نسخه قبلی هستند.

درحالی‌که کارت گرافیک‌های قدرتمندتری هم در بازار وجود دارد، این کارت‌ها می‌توانند به شما قدرت بصری کافی برای اجرای بازی‌ها در سطح معقول، حتی در برخی موارد با ردیابی کامل نوری ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.