چه قسمت هایی از لپ تاپ را می توانیم ارتقا دهیم؟ (کارت گرافیک، پردازنده...)

قطعات قابل ارتقا لپ تاپ کدام هستند؟

به‌طورکلی ارتقا لپ تاپ آسان است و می‌توان ارتقا جزئی روی آن‌ها انجام داد، اما تغییرات سخت‌افزاری عمده مانند جایگزینی CPU و مادربرد معمولاً غیرممکن است. چنین قطعاتی بسیار گران هستند و یافتن آن‌ها دشوار است، نصب آن‌ها هم یک فرایند پیچیده و خسته‌کننده خواهد بود. شما می‌توانید در اکثر لپ‌ تاپ‌ ها RAM و هارددیسک را بدون لغو گارانتی ارتقا دهید. اما مراقب برچسب‌هایی باشید که می‌گویند «پاره شدن این برچسب گارانتی را باطل می‌کند.» این قطعات معمولاً به‌گونه‌ای طراحی نشده‌اند که نیازی به دسترسی کاربر داشته باشد.

در این مقاله از سایت چی بگیر با ما همراه باشید تا قطعات قابل ارتقاء لپ تاپ آشنا شوید. 

ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ

ارتقا گرافیک لپ تاپ معمولاً انجام نمی‌شود. برخی از دستگاه‌های رده‌بالا مانند Alienware M15x می‌توانند ارتقای گرافیک لپ تاپ MXM (Mobile PCI Express Module) را بپذیرند، اما اگر هم انجام شوند، کارت‌  MXM گران هستند، به‌سختی پیدا می‌شوند و نصب آن‌ها سخت است. سایت‌هایی مانند www.mxm-upgrade.com می‌توانند ارتقاء MXM را برای شما انجام دهند، اما گران است (در حال حاضر 250 یورو برای GTS250M میان رده قدیمی)، گزینه‌های کمی برای انتخاب وجود دارد و سازگاری در بهترین حالت دشوار است.

این امکان وجود دارد که در دستگاه‌هایی مانند M15x خودتان کارت MXM را ارتقا دهید، اما این به‌طورکلی ایده خوبی نیست. شما ضمانت خود را باطل می‌کنید، به قطعات داخلی آسیب می‌رسانید (جداسازی لپ‌ تاپ حتی برای تکنسین‌های باتجربه نیز مشکل است) و احتمالاً با پول شما ارتقاء عملکرد ضعیفی را درنهایت شاهد خواهید بود. توصیه می‌کنیم فقط درصورتی‌که جداسازی MXM و مونتاژ نوت بوک را تجربه کرده‌اید، دستگاه خود را قبلاً به‌خوبی بررسی کرده‌اید یا افراد باتجربه دیگری را پیداکرده‌اید که با موفقیت به کارت MXM موردنظر خود ارتقاء داده‌اند و می‌توانند کارت MXM باقیمت مناسب از فروشنده معتبر را پیدا کنند، کارت MXM را ارتقا دهید.

نکته: شرکت ATI که در حال حاضر بخشی از AMD است، کارت گرافیک‌ XGP (eXternal Graphics Platform) را در سال 2008 عرضه کرد، اما دستگاه‌هایی که از آن استفاده می‌کنند دیگر تقریباً وجود ندارند و هیچ کارت مدرنی از آن پشتیبانی نمی‌کند. برای همه، XGP مرده است.


در ادامه بخوانید : راهنمای خریدکارت گرافیک: معرفی بهترین کارت گرافیک (قدرتمندترین)

ارتقا پردازنده لپ تاپ

گاهی اوقات امکان ارتقا پردازنده لپ تاپ وجود دارد، اما معمولاً این کار توصیه نمی‌شود. چنین ارتقاءهایی تقریباً همیشه بسیار گران هستند و نیاز به کار دقیق زیادی دارند. توصیه ما این است که یک لپ‌تاپ جدید بخرید یا بخش‌های دیگری که امکان ارتقا دارند را بهبود بدهید. اما بازهم تصمیم‌گیرنده نهایی شما هستید

ارتقا RAM لپ تاپ

RAM احتمالاً ساده‌ترین جزء برای ارتقا است. ارزان است، نصب آن آسان و راهی مؤثر برای افزایش عملکرد یک لپ‌تاپ خواهد بود. در اکثر لپ‌تاپ‌ها، به‌سادگی دوپیچ را برداشته تا یک پنل در قسمت پایین رها شود، سپس RAM را در یک شکاف خالی قرار داده و پنل را جایگزین کنید.

این روزها می‌توانید یک کارت حافظه 4 گیگابایتی با قیمت حدود 600 هزار تومان خریداری کنید که برای اکثر کاربران کافی است. اکثر لپ‌تاپ‌های مدرن می‌توانند یک جفت RAM 4 گیگابایتی را اداره کنند که برای هر کاری حتی یک کاربر حرفه‌ای کافی است. برای حجم کاری واقعاً سنگین، 8 گیگابایت SO-DIMM که روزبه‌روز هم ارزان‌تر می‌شوند و هنوز می‌توانند به‌صورت جفت نصب شوند، بسیار هم عالی است. اگر به بیش از 16 گیگابایت حافظه نیاز دارید، به‌احتمال‌زیاد باید به دنبال ورک استیشن باشید تا لپ‌ تاپ.


در ادامه بخوانید : کارت حافظه: خرید و قیمت رم موبایل و دوربین (ارزان قیمت)

ارتقا هارددیسک/درایو حالت‌جامد (HD/ SSD)

ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ

نصب هارددیسک‌ ها تقریباً مانند RAM ساده است. ارتقاء هارد عملکرد را افزایش نمی‌دهد (مگر اینکه هارد SSD بگیرید که می‌تواند عملکرد را به مقدار قابل‌توجهی بهبود بخشد)، یا اینکه می‌تواند مقدار فضای ذخیره‌سازی موجود را افزایش دهد.

مهم‌ترین موضوع درباره ارتقاء هارددیسک که باید در نظر داشته باشید این است که مطمئن شوید از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه‌کرده‌اید یا پس از جایگزینی می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. یک روش معمول برای انجام این کار کپی کردن فایل‌ها در یک هارد خارجی یا قرار دادن هارد قدیمی خود در یک محفظه خارجی و تبدیل آن به هارد مجزا است.


در ادامه بخوانید : معرفی و خرید بهترین هارد اینترنال (ارزان ترین)


در ادامه بخوانید : هارد اکسترنال چیست؟ معرفی بهترین برند هارد اکسترنال (باکیفیت ترین)

ارتفا WLAN

اکثر لپ‌ تاپ‌ ها قبلاً از کارت‌های WLAN کوچک PCI Express (mini-PCIe) استفاده می‌کردند که دسترسی و تعویض آن‌ها آسان است. متأسفانه، برخی دستگاه‌ها (اغلب مدل‌های نازک و سبک مانند سری Asus Timeline) از تنظیمات غیراستانداردی برخوردارند که کار با آن‌ها دشوار یا غیرممکن است.

ارتقا درایو نوری در لپ تاپ

تعویض درایو نوری تا حدودی سخت‌تر از جایگزینی RAM است. درایو به‌طورکلی از طریق یک پیچ در زیر صفحه‌کلید محکم و ایمن می‌شود و به‌طورکلی تعویض این قطعات روی لپ‌تاپ‌ها مخصوصاً دستگاه‌های ارزان‌قیمت و سبک می‌توانند کمی سخت باشد.

عموماً، شما باید پنل بالای صفحه‌کلید را بردارید، صفحه‌کلید را جدا کنید (احتمالاً دوپیچ نصب دارد) و پیچ نگه‌دارنده درایو نوری را پیدا کنید. ساده‌ترین راه برای فهمیدن اینکه کدام پیچ را باید بازکنید این است که به یاد داشته باشید اگر رو به روی صفحه بایستید این صفحه حدود 14 سانتی‌متر از صفحه نمای درایو نوری، کمی به سمت راست قرار دارد. پس از برداشتن پیچ، درایو را به سمت بیرون بکشید، صفحه جلو را بردارید (فقط توسط چند گیره نگه‌داشته شده است) و درایو جدید را به آن قسمت وصل کنید.

توجه داشته باشید با توزیع انواع محتوا به‌صورت آنلاین، درایوهای نوری کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. احتمالاً شما بخواهید یک هارد درایو به‌جای درایو نوری نصب کنید، به‌ویژه اگر تمایل داشته باشید که یک درایو SSD روی سیستم خود داشته باشید. احتمالاً باراهنمای نصب‌هایی که در اینترنت وجود دارد هم می‌توانید به‌راحتی درایو نوری لپ‌تاپتان را تعویض کنید.

ارتقا صفحه‌نمایش LCD

امکان جایگزینی صفحه‌نمایش همیشه وجود دارد، اما باید یک مدل هم‌رده را انتخاب کنید. بااین‌حال، برخی از نوت بوک های رده‌بالاتر مانند HP Envy و Dell XPS امکان ارتقا صفحه‌نمایش را به‌عنوان یک گزینه جانبی ارائه می‌دهند و شما می‌توانید آن صفحه‌ها را از فروشگاه‌های اینترنتی پیدا کنید.

چنین ارتقایی بسیار پرهزینه است، اما با توجه به کمیاب بودن صفحه‌نمایش با کیفیت در بازار نوت بوک ها، احتمالاً ارزش صرف پول را داشته باشد. مثل همیشه، قبل از اقدام به خرید مدل خاص خود را بررسی کرده و در صورت سازگاری ارتقا دهید. تا زمانی که درباره کار با سخت‌افزار تجربه کافی ندارید، چنین ارتقایی انجام ندهید. توجه داشته باشید که ارتقاء صفحه‌نمایش معمولاً گارانتی را باطل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.