دوچرخه شهری: خرید و قیمت 7 مدل دوچرخه شهری (باکیفیت)

هنگام خرید دوچرخه شهری به دنبال چه چیزی باشیم؟

برای لذت بردن از زندگی در شهر می‌توان سبک‌های متعدد زندگی را تجربه کرد. با دوستان خود در کوچه پس کوچه‌های قدیمی قدم بزنید و به کافه بروید و با یکدیگر خاطره‌سازی کنید. یکی از سبک‌های هیجان انگیز زندگی که قطعا تمام ابعاد زندگی شما را تغییر می‌دهد، استفاده از دوچرخه شهری است. این سبک از زندگی سلامت را به تن شما برمی‌گرداند و از دیگر دوستانتان بسیار متفاوت می‌شوید. دیگر پولی خرج رفت‌وآمدهای روزانه نمی‌شود و حس تازگی شهر و خیابان را به‌صورت دیگری تجربه می‌کنید.

خرید دوچرخه یک تصمیم عالی است! ممکن است برای تناسب اندام، تفریح یا سلامتی دوچرخه سواری کنید. می توانید در مسیرها و مسیرهای آفرود سوار شوید. شاید برای رسیدن به محل کار احتیاج به یک دوچرخه جدید داشته باشید. شما ممکن است با دوست خود مسابقه دهید. یا ممکن است فقط از یک روز آفتابی در پارک با دوستان یا خانواده خود لذت ببرید. دلیل شما برای دوچرخه سواری هرچه که باشد، مهمترین نکته انتخاب بهترین دوچرخه است. با این مقاله از وب سایت چی بگیر همراه باشید تا یک انتخاب حرفه‌ایی داشته باشید.

انواع دوچرخه:

برای شروع دوچرخه سواری لازم نیست که حتما حرفه‌ای‌ترین‌ها را استفاده کنید، ولی باید بدانید که برای انتخاب نوع مناسب دوچرخه ابتدا باید محل دوچرخه‌سواری را مشخص کنید. دوچرخه‌ها براساس کاربرد و فضایی که از آن‌ها استفاده می‌شوند به انواع: دوچرخه هیبرید، دوچرخه کوهستان، دوچرخه شهری، دوچرخه جاده‌ای، دوچرخه کورسی و دوچرخه time trial تقسیم می‌شوند. در ادامه این مقاله به معرفی انواع دوچرخه می‌پردازیم. 

در موقع خرید دوچرخه شهری به چه نکاتی دقت کنیم؟

حالا که تصمیم گرفتید دوچرخه سواری کنید، بهتر است بدانید هر انتخابی که کنید سال‌ها با همان رکاب خواهید زد. پس بهتر است نکات مهمی از خرید دوچرخه باکیفیت بدانید و دچار اشتباه نشوید.

فریم دوچرخه شهری:

فریم دوچرخه باید به چه شکلی باشد؟ شاید باورتان نشود ولی فریم دوچرخه اساسی‎‌ترین و کلیدی‌ترین نکته برای خرید است. فریم دوچرخه بنای تمام اجزا است و باید وزن آن سبک و در عین حال مقاوم باشد.

فریم دوچرخه، ستون فقرات هر دوچرخه است. دو نوع فریم برای دوچرخه‌های شهری داریم:

فریم آلومینیومی:

فریم آلومینیومی
مزایاسبک، قوی، مقرون به صرفه، مقاوم در برابر زنگ زدگی، سواری عالی
معایبتا حدودی سنگین تر از کربن

قاب کربن:

قاب کربن
مزایاسبک، قوی و مقاوم در برابر زنگ زدگی، سواری نرم

قیمت بالا

سایز دوچرخه  شهری:

چه سایز دوچرخه برای ما مناسب است؟ بهتر است بدانید که به‌صورت کلی دوچرخه‌ها براساس سایز تایر تقسیم‌بندی می‌شوند و تایرها در سایزهای ۱۲، ۱۶، ۲۰، ۲۴، ۲۶، ۲۷.۵، ۲۸ و ۲۹ در بازار وجود دارند. ولی شما براساس سایز تایر دوچرخه مناسب خود را پیدا نمی‌کنید بلکه باید فریم آن با شما اندازه باشد. فریم دوچرخه تنها قسمتی از آن است که قابل تعویض نیست. در انتهای این مقاله جدول اندازه دوچرخه زنانه و مردانه را آورده ایم. 

زین دوچرخه:

 معمولا همه با زین دوچرخه به مشکل برمی‌خورند و باید جنس اعلایی از آن را انتخاب کنید. دوچرخه بزرگسال معمولا جنس و نوع زین متفاوت است. جنس زین باید بسیار لطیف و در عین حال محکم باشد.

مهمترین چیز این است که مطمئن شوید که زین دوچرخه برای شما مناسب است.و با آن احساس راحتی کنید. 

چرخ دنده در دوچرخه شهری:

اگر اساساً روی زمین صاف حرکت می‌کنید یک دوچرخه تک سرعته یا با دنده ثابت (دوچرخه‌هایی با یک دنده) ممکن است تمام چیزی باشد که نیاز دارید. با این حال، برخی دوست دارند گزینه‌های سرعت چندگانه را حتی در هنگام سوار شدن بر روی سطح صاف داشته باشند. 

اما اگر مسیر شما شیب دارد، داشتن دنده مناسب ضروری است. دوچرخه‌های کوهستان بیش از 30 دنده دارند، دوچرخه‌های شهری معمولاً بین 18 تا 27 دنده دارند که واقعاً تمام چیزی است که شما نیاز دارید.

لاستیک دوچرخه شهری:

لاستیک‌ها شما را به جاده متصل می کنند. اکثر دوچرخه‌های شهری مجهز به لاستیک‌های صاف یا کم‌آج هستند که برای استفاده در مسیرهای شهری کاملا مناسب هستند. لاستیک‌های دوچرخه‌های شهری اغلب کمی پهن‌تر از لاستیک‌های دوچرخه‌های جاده هستند. لاستیک‌های پهن‌تر کشش بیشتری را ارائه می‌کنند. لاستیک‌هایی که به‌طور خاص برای رفت‌وآمدهای شهری ساخته شده‌اند، معمولاً در برابر پنچر شدن مقاوم‌تر هستند.

پدال دوچرخه:

اکثر دوچرخه‌های مناسب برای رفت و آمد شهری به صورت استاندارد با پدال‌های تخت (با نام مستعار پدال‌های پلت فرم) عرضه می‌شوند. اگر سواری شما کوتاه و متوسط است، پدال‌های تخت ممکن است به خوبی کار کنند، اما اگر سواری شما طولانی‌تر باشد، یا مسیر شما شیب‌دار است، بهتر است از پدال‌های قفسی یا بدون گیره استفاده کنید.

معرفی بهترین دوچرخه شهری

دوچرخه شهری کراس مدل City Storm L سایز 26

نوع دوچرخهشهری
نوع ترمزلقمه‌ای
سایز فریم۱۶ اینچ
طوقهآلومینیوم
تایر۲*۲۶
سایز۲۶

دوچرخه شهری کراس مدل City Storm سایز 26

نوع دوچرخهشهری
کرپیاستیل
نوع ترمزلقمه‌ای
سایز فریم۱۹ اینچ
طوقهآلومینیوم
تایر۲*۲۶
سایز۲۶

دوچرخه شهری آلپینا مدل Jico سایز 20

نوع ترمزلقمه‌ای
مناسب برای گروه سنیکودکان
جنس فریمآهن
طوقهفلزی ۳ سانتی
زینقابل تنظیم با ضامن
سایز۲۰

دوچرخه شهری المپیا مدل OVERFLY سایز 27.5

پنجه رکابفلزی
وزن۲۲۰۰۰کیلوگرم
نوع دوچرخهکوهستان
نوع ترمزلقمه‌ای
گروه سنیبزرگسال
جنس فریمآلومینیوم
فریم ۱۸
طوقهآلومینیوم
دسته ترمزفلزی
سایز۲۷.۵

دوچرخه شهری فونیکس albert2403 سایز 24

پنجه رکابفلزی
وزن۱۴۰۰۰ کیلوگرم
نوع دوچرخه کوهستان
نوع ترمزدیسکی مکانیکی
مناسب برای گروه سنینوجوان و بزرگسال
جنس فریمآلومنیوم
فریم۲۴
دو شاخقفلی
دسته ترمزفلزی
سایز۲۴

دوچرخه شهری هانتر مدل 606 سایز 24

پنجه رکابدارد
وزن۲ کیلوگرم
نوع دوچرخهشهری
نوع ترمزلقمه‌ای
سایز فریم۱۴ اینچ
مناسب برای گروه سنیکودکان
تایرگل ریز
فریم۱۴
طوقه۲۴
دسته ترمزشیمانو
سایز۲۴

دوچرخه شهری جاینت مدل ESCAPE 3 سایز 28

طوقهجاینت
نوع ترمزلقمه‌ای
جنس فریمآلومینیوم
تعداد دنده۲۱ عدد دنده
وزن۹ کیلوگرم
دستهآلومینیوم
سایز۲۸


در ادامه بخوانید : بهترین مارک دوچرخه بچه گانه، آموزش دوچرخه سواری به کودکان


در ادامه بخوانید : عینک دوچرخه سواری: چه رنگ لنزی برای عینک دوچرخه سواری مناسب ایت؟

آشنایی با انواع دوچرخه:

کامل ترین راهنمای خرید دوچرخه شهری

دوچرخه شهری:

فریم دوچرخه‌ شهری از جنس آلومینیوم است و اصلا نگران سرعت بالا با این دوچرخه‌ها نباشید چون درارای دو ترمز ویبریک و مکانیک هستند. از رکاب زدن با این دوچرخه‌ها خیلی دیر خسته خواهید شد چون طوقه‌های آن به صورتی ساخته شده که با کمترین انرژی بیشترین سرعت را داشته باشند.

دوچرخه هیبریدی:

این دوچرخه‌ها دوکاربردی هستند یعنی هم در کوهستان و هم برای دوچرخه سواری‌ها روزانه کاربرد دارند. می‌توان گفت ترکیبی از هر دو نوع دوچرخه هستند و هر سوارکاری را راضی نگه می‌دارند.

لاستیک این دوچرخه‌ها نه به باریکی دوچرخه‌های شهری است و نه به اندازه لاستیک‌های دوچرخه کوهستانی بزرگ و سفت است. تعداد دنده‌های آن‌ها از شهری کمتر و از کوهستانی بیشتر است. در خیابان‌ها و حتی مکان‌های ساحلی و خاکی می‌توانید با آن‌ها به راحتی رکاب بزنید ولی این را هم بدانید که به اندازه دوچرخه جاده سبک نیست و به احتمال زیاد با آن نتوانید در مسابقات شرکت کنید. 

به‌صورت کلی اگر در جایی زندگی می‌کنید که مسیر آن ترکیبی از جاده‌های کوهستانی و خیابانی است دوچرخه هیبریدی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای رکاب زدن شما است.

دوچرخه فیتنس:

شاید خیلی وقت‌ها از بهترین مربی‌های بدنسازی و لاغری شنیده باشید که برای تناسب اندام دوچرخه سواری را پیشنهاد می‌کنند. در خرید دوچرخه حتما باید از قبل تعیین کنید که چقدر تناسب اندام و دید ورزشی داشتن به دوچرخه برای شما مهم است. دوچرخه فیتنس تمام ویژگی‌های منحصربه‌فرد یک دوچرخه برای لاغری و ورزش طولانی را دارد.

یکی از نکته‌های بسیار مهمی که در این نوع از دوچرخه رعایت شده سبک بودن دوچرخه و تمام اجزا آن است. لاستیک‌های این نوع از دوچرخه به نسبت دیگر انواع آن نازک‌تر ساخته تا در هنگام رکاب زدن سرعت بیشتری را به ورزشکار بدهد و انرژی کمتری رها شود. شما با خیال راحت می‌توانید با دوچرخه فیتنس به مسابقات بروید چون فرمان صافی دارند و در حفظ تعادل به شما کمک خواهند کرد.

قیمت دوچرخه فیتنس به نسبت دیگر دوچرخه‌های بازار گران‌تر است ولی کیفیت و کاربرد آن تا سال‌ها خاطره خوبی را برای فرد می‌سازد.

دوچرخه باری:

همیشه خرید روزانه جذاب است. خرید سبزیجات و نان تازه که بوی هرکدام فضای خاصی را برای فرد تداعی می‌کند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که هر روز به بهانه خرید وسایل خوراکی و گشت‌زنی در کوچه و خیابان از خانه بیرون می‌زنید. دوچرخه باری بهترین دوست و یار شما برای این پرسه زنی است.

یکی از ویژگی‌های ظاهری دوچرخه باری که توجه همه را به خود جلب می‌کند سبدهای بزرگ در کنار، جلو و عقب دوچرخه است. با خیال راحت می‌توانید خرید کنید و تمام وسایل خود را در آن بچینید و به هیچ‌وجه از رکاب زدن با آن خسته نشوید. اگر به دنبال دوچرخه ارزان هستید در این نوع از دوچرخه می‌توانید کیفیت‌های خوبی را پیدا کنید.

دوچرخه کروز:

دوچرخه‌های کروزر شبیه دوچرخه‌های هیبریدی هستند، زیرا برای سواری معمولی طراحی شده‌اند.موقعیت سواری بسیار راحت و صندلی بزرگ و راحت دارند.اکثر دوچرخه‌های کروز تک سرعته یا 3 سرعته هستند. تا زمانی که مسیر شما نسبتاً مسطح باشد، می‌توان از آنها برای رفت‌وآمدهای کوتاه و انجام امور روزانه استفاده کرد.

دوچرخه کوهستان:

دوچرخه کوهستان برای سوار شدن در مسیرهای ناهموار خارج از جاده طراحی شده‌اند. آنها دارای دسته‌های صاف یا عمودی هستند و محدوده دنده بسیار کمی برای پدال زدن در مسیرهای شیب دار دارند. اکثر دوچرخه‌های کوهستان دارای نوعی کمک فنر یا سیستم تعلیق هستند. دوچرخه‌های کوهستان را می‌توان برای استفاده به عنوان دوچرخه‌های مسافرتی تجهیز کرد، اگرچه به اندازه دوچرخه‌های معمولی سبک یا کارآمد نیستند. دوچرخه های سنگین با لاستیک های بسیار پهن در دسته دوچرخه های کوهستان قرار می‌گیرند.

دوچرخه تاشو:

دوچرخه تاشو برای کسانی که نیاز به سفر با دوچرخه خود دارند، و می‌خواهند دوچرخه را با قایق یا هواپیما حمل کنند، یا در آپارتمان‌های کوچک زندگی می کنند و فضای نگهداری از دوچرخه را ندارند بسیار ایده آل هستند. آنها همچنین برای مسافرانی که برای بخشی از رفت و آمد خود به دوچرخه احتیاج دارند تا به  اتوبوس یا قطار برسند، یا جایی امن برای پارک دوچرخه در محل کار ندارند، مناسب هستند. بیشتر دوچرخه‌های تاشو چرخ‌های کوچک‌تری دارند، که باعث می‌شود دوچرخه نسبت به دوچرخه‌های استاندارد کمی کارآمدتر و پیچیده‌تر باشد، اما بیشتر طرفداران دوچرخه‌های تاشو احساس می‌کنند که مزایای آن بیشتر از معایب آن است. 

راهنمای سایزبندی دوچرخه شهری زنانه و مردانه

جدول اندازه دوچرخه شهری  زنانه

قد دوچرخه سوار  به سانتی متر سایز فریم دوچرخه
148-158 سانتی متر33-35سانتی متر
158 - 168 سانتی متر38-40 سانتی متر
168 - 178 سانتی متر43-45 سانتی متر
178 - 185 سانتی متر 48سانتی متر

جدول اندازه دوچرخه شهری مردانه

قد دوچرخه سور به سانتی مترسایز فریم دوچرخه
148-158 سانتی متر33-37  سانتی متر
158-168 سانتی متر 38-42 سانتی متر 
168-178 سانتی متر 43-47 سانتی متر 
178 - 185 سانتی متر 48-52 سانتی متر 
185 - 193 سانتی متر 53 -57 سانتی متر 
193 - 198 سانتی متر 58 - 61سانتی متر 
198... سانتی متر 63سانتی متر 

نتیجه گیری:

قبل از انتخاب یک دوچرخه ارزان خوب فکر کنید که با آن قرار است در طول روز به کجاها سر کنید و نقشه راه و مقصد را به خوبی تصور کنید.مشخص کنید که قرار است با آن به کجاها رکاب بزنید و اگر دلتان هوای خرید روزانه و گشت و گذار در شهر را کرده است دوچرخه شهری بهترین وسیله نقلیه برای شما است. در این مطلب از سایت چی بگیر سعی کردیم شما را تا خرید یک دوچرخه شهری مناسب همراهی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - چیا علیمحمدی

خیلی عالی و مفید

21 آبان 1402 - 20:42

پاسخ