ماهیتابه: مزایا و معایب انواع تابه (چدن، استیل، مس، تفلون، گریل)

پیشنهاد خرید بهترین جنس ماهیتابه

تابه و ماهی تابه جزو ظروف پرکاربرد آشپزخانه است. این ظرف پرمصرف به شما کمک می‌نماید تا هرچیزی را که دوست دارید درون آن سرخ نموده و یا تفت دهید و مصرف نمایید. از نیمرو گرفته تا سرخ کردن انواع کتلت‌ها. به همین منظور، انواع و اقسام این محصول نیز در بازار موجود است. هر مدل و جنسی که شما بخواهید. از تابه‌هایی با جنس روی گرفته تا تفلون و چدن. هر کدام نیز کاربردهای مخصوص به خود را دارد. در مقاله از سایت چی بگیر انواع تابه و مزایا و معایب آنها را با هم بررسی می‌کنیم. بهترین نوع ماهیتابه نچسب بازار را به شما معرفی می‌کنیم.

شاید تا اسم ماهیتابه بیاید همگی یک ظرف تفلونی گرد را متصور شویم، اما امروزه ماهیتابه‌ هایی با انواع مدلهایی از قبیل مستطیل شکل و جنس‌های متفاوت هم در بازار موجود است که طرفداران خاص خود را دارد. در این مقاله از سایت چی بگیر انواع تابه و مزایا و معایب آنها را با هم بررسی می‌کنیم. بهترین و پرفروش ترین ماهیتابه بازار را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع تابه و ماهیتابه براساس جنس/ بهترین ماهیتابه نچسب

تابه‌ ها و ماهیتابه ها بر حسب جنسشان انواع مختلفی دارند، همچنین تابه‌ ها دارای دسته‌های تک دسته بلند و دو دسته هستند. مهمترین نوع تابه برحسب جنس به قرار زیر است: 

تابه چدنی:

این ماده به آرامی گرم می شود و گرما را به خوبی حفظ می کند. ماهیتابه چدن برای پخت آهسته و حتی روی حرارت ملایم مناسب است. فقط به یاد داشته باشید که غذای شما تا مدتی بعد از خاموش شدن حرارت به پختن ادامه می دهد. چدن به خودی خود به راحتی زنگ می زند، بنابراین تابه چدنی معمولاً دارای یک پوشش داخلی نچسب یا یک لایه محافظ نازک از مینای چینی هستند. 

چدن بدون روکش، قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیست، اما بیشتر ظروف چدنی دارای نمای بیرونی و داخلی لعابی یا نچسب برای جلوگیری از این مشکل هستند.

مزایا تابه چدنیمعایب تابه چدنی
با دوامقابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را ندارد.
پخت و پز راحت

ماهیتابه مسی

مس رسانایی گرمایی عالی دارد. تابه مسی گران است اما کیفیت و دوام بالایی دارند. مس می‌تواند با غذاهای اسیدی، ماهی و گوشت واکنش نشان دهد، بنابراین این تابه ها معمولاً با قلع یا فولاد ضد زنگ پوشانده می‌شوند. 

تابه مسی را باید با پولیش مسی مخصوص تمیز کنید تا به بهترین شکل تمیز شوند.

مزایا تابه مسمعایب تابه مس
مناسب برای آشپزی با دمای بالاقابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را ندارد.

قیمت بالا

ماهیتابه استیل خوبه؟

تابه استیل کیفیت بالایی دارد، اما ممکن است گران باشند. در تابه استیل، از مس یا آلومینیوم اغلب در پایه تابه استفاده می‌شود تا رسانایی گرما را بالا ببرند. بهتر است از دمای پایین برای پخت و پز در این نوع تابه استفاده کنید. ظروف استیل در ماشین ظرفشویی قابلیت شستشو را دارند. البته گرمای بیش از حد و مواد معدنی موجود در آب می تواند یک اثر رنگین کمانی در روی این ظروف ایجاد کند، اما یک پاک کننده خوب می‌تواند این حالت را از بین  ببرد.

مزایای ماهیتابه استیلمعایب ماهی تابه استیل
بادوامگاهی اوقال شستشوی آن سخت است.
مراقبت آسان
با مواد غذایی واکنش نشان نمی دهد.
قابل شستشو در ماشین ظرفشویی.

تابه سرامیکی

این پوشش معمولاً روی تابه های آلومینیومی، چدنی و استیل اعمال می شود. بسته به فلزی که تابه از آن ساخته شده است، قیمت متفاوت است. تابه سرامیکی معمولاً با غذا واکنش نشان نمی‌دهد، اما اگر با دقت از آنها استفاده نشود، ممکن است خرد شوند. توزیع گرما گاهی اوقات می تواند مشکل ساز باشد(اگر پوشش تابه خیلی نازک باشد) ممکن است غذا بچسبد و بسوزد، بنابراین در انتخاب این تابه سرامیکی دقت لازم را به خرج دهید. 

مزایای تابه سرامیکیمعایب تابه سرامیکی
گرمایش آرام و یکنواختوزن بالا
پوشش بادوام
قابل استفاده در فر
قابل شستشو در ماشین ظرفشویی

تابه تفلون

این نوع تابه برای سرخ کردن ایده آل است. روکش نچسب این تابه باعث توقف چسبیدن غذا، کاهش نیاز به چربی اضافی و تمیز کردن راحت تابه شود. روی اکثر انواع ظروف پخت و پز، از جمله تابه های آلومینیومی، چدنی و استیل ضد زنگ، روکش نچسب می بینید. پوشش را با دقت انتخاب کنید زیرا کیفیت می تواند متفاوت باشد. 

مزایا تابه تفلونمعایب تابه تفلون
شستشوی راحت به راحتی روی آن خش می افتد. 
نیاز به روغن کمتر در آشپزی


آلومینیوم:

بسیاری از تابه های آلومینیومی دارای پوشش لعابی در خارج و پوشش نچسب در داخل هستند. این باعث می‌شود آنها سخت، تمیز شوند. و در برابر خراشیدگی و لکه مقاوم باشند. تابه آلومینیومی که روکش  ندارد برای پخت غذاهای اسیدی مناسب نیست.

مزایای تابه آلومینیوممعایب تابه آلومنیوم
مقاوم و با کیفیتقابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را ندارد.

تابه گریل:

تابه گریل یک وسیله ضروری و مفید در هر آشپزخانه ای است. معمولاً این تابه‌ها دارای برآمدگی‌هایی روی سطح هستند که چربی و آب مواد غذایی را جمع‌آوری می‌کنند و طعم‌های دودی  را به غذای شما می‌دهند. این نوع تابه نه تنها برای گوشت عالی هستند، بلکه روی سبزیجات و دیگر مواد غذایی نیز به خوبی عمل می‌کنند.

اکثر تابه های گریل از چدن ساخته شده اند که می تواند دمای بالاتری نسبت به سایر فلزات داشته باشد. با این حال، تابه گریل سنگین است. اگر به یک تابه سبک‌تر نیاز دارید، می‌توانید از تابه استیل یا تفلون استفاده کنید. 

تابه سام ست مدل پروانه سایز 28

تابه سام ست مدل پروانه سایز 28 دو پارچه است. این تابه ساخت ایران است. ساختار بدنه این ماهی تابه از چدن است و جنس روکش آن هم از گرانیت است. این تابه بدنه‌اش تک رنگ است. دسته‌هایش نیز پروانه‌ای است.  به دلیل کفی ضخیم و یک دست آن، حرارت یکنواخت تقسیم شده و مواد غذایی یکدست پخته می‌شود. در این تابه چدنی شیشه‌ای با رینگ استیل است. درب این تابه دارای سوپاپ ریز است. 

سرویس تابه 4 پارچه مدل رویی

سرویس تابه 4 پارچه مدل رویی باساختار بدنه‌ای از آلومینیوم را در تصویر می‌بینید. این سرویس تابه 4 عددی در ایران ساخته شده است. قطر سایز یک این تابه‌های پرکاربرد 26 سانتی‌متر و قطر تابه سایز 4 این سرویس 17 سانتی‌متر است. این ظروف معمولا طرفداران خاص خود را دارد. از این سرویس 4 پارچه به عنوان بشقاب نیز می‌توان استفاده نمود. 

سرویس تابه 3 پارچه آرک سان مدل MKH1

سرویس تابه 3 پارچه آرک سان مدل MKH1 ساخت ایران است. جنس بدنه این سرویس تابه 3 پارچه از آلومینیوم است. اما روکش آن گرانیتی است. این مساله سبب شده است که این سرویس 3 پارچه دارای کیفیت عالی و ضخامت خوبی باشد. این سرویس تابه 3 رنگ است. و در سه سایز است. این محصول سفارشی جزو محصولات صادراتی ایران است. 

سرویس تابه 6 پارچه مدل ماناآوند

سرویس تابه 6 پارچه مدل ماناآوند، با ساختار بدنه‌ای از آلومینیوم است و جنس روکشی آن هم از گرانیت است. این سرویس زیبا طرح چدن است. رنگ بیرونی این ماهی‌تابه‌ها کوره‌ای است و دارای مقاومت خوبی در مقابل آتش و حرارت است. حتی دستگیره‌های این سرویس نیز در برابر حرارت مقاومت خوبی دارد. سه عدد تابه‌ای که در این سرویس وجود دارد 6 نفره، 8 نفره و 10 نفره می‌باشد. هر کدام از تابه‌ها به صورت مجزا دارای درب پیرکس است. 

سرویس تابه 3 پارچه مدل 8854

سرویس تابه 3 پارچه مدل 8854، سه تابه زیبا و پرکاربرد با تنوع رنگ است. ساختار بدنه‌ای این سرویس تابه از آلومینیوم با ضخامت 2 میلی‌متر است. و جنس روکشی آن هم از گرانیت است. ابعاد این سه عدد تابه به ترتیب 2، 24 و 28 است. 

سرویس تابه 3 پارچه مرسانا مدل F300

سرویس تابه 3 پارچه مرسانا مدل F300 هم قابلیت استفاده بر روی گاز را دارند. و هم می‌توان از آنها به عنوان قالب‌های فر استفاده نمود. این ظروف طوری ساخته شده‌اند که قابلیت تحمل حرارت تا حدود 230 درجه سانتی‌گراد را دارند.

ساختار بدنه این ست از آلومینیوم و  جنس روکشی آن هم از گرانیت است. این محصول در ایران ساخته شده و این ظرف فر دارای پوشش گرانیت با خاصیت نچسب بودن تولید و ارائه شده است. شما به راحتی می‌توانید در این ظرف انواع کیک، لازانیا، پیتزا، ماهی و...  را طبخ نمایید. علاوه بر اینکه این تابه های آلومینیومی در منزل کاربرد فراوان دارند قابلیت استفاده در رستورانها و شیرینی پزی‌ها را نیز دارند. 

این ظروف مستطیلی لبه‌دار هستند و حمل آنها آسان است. برای جلوگیری از سوختگی دست زمانی که آنها را از فر و یا از روی گاز برمی‌دارید حتما از دستکش آشپزی استفاده نمایید. بهتر است برای اولین بار قبل از استفاده، قالب را به خوبی شسته و پس از خشک کردن کمی چرب نمایید.

سرویس تابه 3 پارچه آکا مدل s600

سرویس تابه 3 پارچه آکا مدل s600 یک سرویس زیبا و رنگ رنگی است. ساختار بدنه این سرویس زیبا آلومینیوم است و جنس روکش آن هم از گرانیت است. این سرویس تابه با دوام بسیار بالا دارای کیفیت خوبی است تا جایی که حتی برای سرخ کردن هم نیاز به روغن کمی هست. این سرویس در سه سای 20، 24 و 28 ارائه شده است.

سرویس تابه 4 پارچه کد 2426790

سرویس تابه 4 پارچه کد 2426790 با ساختار بدنه‌ای از آلومینیوم است که در ایران تولید شده است. این سرویس آلومینیومی برای هر خانواده‌ای لازم است. اندازه‌های این دو تابه 26 و 24 است و ارتفاع هرکدام هم 7 سانتی‌متر است. 

سرویس تابه 2 پارچه تفال مدل Simplicity

سرویس تابه 2 پارچه تفال مدل Simplicity از مدلهای بسیار پرطرفدار است. این مجموعه 2 عددی دو تابه در در سایزهای 25 و 26 سانتی‌متری دارد. تابه‌ای که سایز آن 25 سانتی‌متر است با ارتفاع کوتاه جهت پخت و پز انواع پنکیک می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و تابه‌ای که دارای سایز 26 سانتی‌متری است دارای ارتفاع استاندارد جهت پخت و پز روز مره مناسب است. ساختار بدنه این دو تابه از آلومینیوم است و جنس روکش آن هم از تفلون. این دو تابه در فرانسه تولید شده و کیفیت بسیار مناسبی دارد.

این دو تابه تفلون دارای پوشش داخلی نچسب با قابلیت شستشوی آسان است همچنین دارای پوشش نچسب مقاوم در برابر حرارت سوختگی و خش است. گفتنی است این دو تابه با تکنولوژِ سرمواسپات ساخته شده‌اند که موجب افزایش جلوگیری حرارت دیدن تابه و تغییر رنگ آن می‌شود. 

سرویس تابه 4 پارچه مدل ماناآوند

سرویس تابه 4 پارچه مدل ماناآوند ساختار بدنه‌ای از آلومینیوم دارد و جنس روکش آن هم از گرانیت است. این سرویس دارای دو عدد تابه 6 و 8 نفره به همراه دو عدد درب پیرکس است. پوشش داخلی محصول، گرانیت سه‌لایه طرحدار است. گفتنی است رنگ بیرونی این سرویس تابه کوره‌ای است که بر مقاومت آن می‌افزاید. این سرویس دارای دو عدد دستگیره مقاوم در برابر حرارت نیز هست. ضخامت این محصول 2 میلیمتر است.

سرویس تابه 3 پارچه اویز مدل T22T26T30

سرویس تابه 3 پارچه اویز مدل T22T26T30 ساختار بدنه آن از آلومینیوم است. جنس روکش آن هم از گرانیت است. این سرویس شامل تابه تک دسته سایز22 سانتی‌متر و تابه تک‌دسته سایز 26 سانتی‌متری است. و یک تابه تک‌دسته سایز30 سانتی‌متر است. 

این سرویس طراحی زیبایی دارد. تمامی مواد اولیه و متریال استفاده شده در این سرویس زیبا ساخت ترکیه است. جنس این سرویس زیبا از گرانیت نچسپ است. از مهمترین مشخصات این سرویس یکنواختی و صافی بالا در مراحل ساخت محصولات است. همچنین این سرویس از استحکام و سختی بسیار بالا و عدم شکنندگی برخوردار است. این سرویس دارای نشان استاندارد Bio آلمان به عنوان تضمین حفاظت محیط زیست است و همچنین قابلیت بازیافت محصولات نیز وجود دارد. پوشش داخلی این سرویس تابه از نوع گرانیت (ماربل)است.  حتی رنگ سیلیکونی بکار رفته در این محصولات در برابر حرارت بسیار مقاوم است. 

گفتنی است دسته‌های این سرویس تابه زیبا از جنس باکالیت نسوز ساخت ترکیه (مقاوم در برابر حرارت غیرمستقیم تا 120 درجه سانتی‌گراد) است که بر کیفیت این سرویس می‌افزاید. برای طول عمر بالای ظروف گرانیتی بهتر است از ماشین ظرف‌شویی استفاده نکرده و آن را با یک تکه اسفنج نرم و مایع شوینده‌ ملایم آن را شستشو کنید.


در ادامه بخوانید : ماهیتابه دو طرفه: یک راهنمای ضروری برای خرید ماهی تابه دو طرفه

موارد مهم برای خرید بهترین جنس ماهی تابه؟

بهترین نوع ماهیتابه نچسب

جنس تابه: 

اول از همه بدنه تابه را در نظر داشته باشید، شما کدام مدل را مد نظر دارید؛ آلومینیوم، چدن، استیل یا سرامیک. در واقع دوست دارید جنس ماده استفاده شده در ساخت تابه مد نظر شما کدام باشد. 

شکل ظاهری تابه: 

شکل تابه را چگونه دوست دارید. یا ترجیح می‌دهید کدام مدل باشد. مربعی، دایره یا بیضی؟؟ این‌ نکته کاملاً سلیقه‌ای است. اینکه شما با توجه به دکوراسیون آشپزخانه‌تان دوست دارید کدام مدل را داشته باشید. 

دستگیره:

 تابه‌ ها معمولا یک دستگیره یا دستگیره دوتایی دارند. برای خرید تابه به این مساله نیز توجه کنید. بعضی افراد با دو دسته راحت‌تر هستند. دستگیره تابه باید به اندازه کافی بلند و ضخیم باشند تا تعادل خود را حفظ کنند بدون اینکه خیلی سنگین شوند. .

ابعاد ماهی تابه:

تابه‌ها معمولا در اندازه‌های بزرگ، متوسط یا کوچک هستند. شما تک سایز می‌خواهید و یا هر سه سایز و یا سایزهای میانی را نیز لازم دارید. 

درب ماهیتابه: 

تابه‌ ها معمولا هم در دار و هم بدون در در بازار موجودند. در هنگام خرید فراموش نکنید که این مساله را در نظر داشته باشید. درب شیشه ایی تابه به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به بلند کردن مواد داخل ماهیتابه را ببینید. اما وزن در ب شیشه ایی بالا است و احتمال شکستن آن وجود دارد. 

سطح خارجی ماهی تابه: 

سطح خارجی تابه‌ ها معمولاً لعاب‌کاری شده است. اگر حساسیت زیادی در مورد ظاهر خارجی و نمای تابه دارید این مساله و نوع لعاب کاری تابه را با حساسیت بررسی کنید. در هنگام خرید تابه به نچسب بودن تابه دقت کنید که تابه‌ای را انتخاب کنید که نچسب باشد، تا هنگام سرخ کردن و طبخ غذا دچار دردسرهای چسبیدگی مواد غذایی به کف تابه نشوید.

قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی:

در هنگام خرید به این ویژگی توجه کنید. ظروف با دسته‌های پلاستیکی معمولاً قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارند. در حالت ایده آل، تابه را به طور کامل در ماشین ظرفشویی نشویید، زیرا انجام این کار می تواند به طور چشمگیری طول عمر آنها را کاهش دهد.

راههای نگهداری از ماهی تابه:

  • هرگز یک ماهیتابه خالی را روی شعله داغ یا در فر گرم شده نگذارید.
  • سعی کنید از قرار دادن تابه داغ در آب سرد یا ریختن آب سرد در آن خودداری کنید. این می تواند باعث از بین رفتن مواد پایه تابه شود. همیشه بهتر است ظرف را قبل از شستن در آب گرم و صابون بگذارید تا خنک شود.
  • هنگام تمیز کردن تابه نچسب دقت ویژه‌ای داشته باشید و از سیم ظرفشویی و یا مواد سخت برای شستشو استفاده نکنید. 
  • برای پاک کردن غذای سوخته، تابه را تا نیمه، پر از آب کنید و یک قرص ماشین ظرفشویی یا یک قاشق غذاخوری پودر لباسشویی  به آن اضافه کنید. 10 دقیقه بجوشانید، سپس کاملا آبکشی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تابه‌ها و درب‌ آن ها را قبل از برداشتن کاملاً خشک کنید زیرا تابه های مرطوب نیز ممکن است شروع به زنگ زدن کنند.
دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
نظرات چی بگیر - س

بسیار مطلب خوبی بود

س

22 بهمن 1401 - 15:27

پاسخ