آب رادیاتور چیست؟ خرید و قیمت بهترین برند آب رادیاتور ماشین

راهنمای خرید بهترین برند آب رادیاتور

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اگر موتور ماشین شما بیش از حد داغ شود چه اتفاقی می افتد؟ داغ کردن موتور خودرو یا همان بالا رفتن آمپر آب به ویژه هنگام سربالایی رفتن خودروها در فصل تابستان رخ می دهد. اگر موتور خودرو شما جوش بیاورد نه تنها داغ شدن کاپوت ماشین را به همراه دارد بلکه عواقب جدی مثل خرابی سایر قطعات و حتی آتش گرفتن خودرو را هم به دنبال خواهد داشت. آتش سوزی خودروها دلایل مختلفی دارد که مهمترین آنها عدم توجه به آب رادیاتور ماشین می باشد. به همین دلیل در این مطلب می خواهیم به نکات مهمی که قبل از خرید آب رادیاتورخودرو باید بدانید بپردازیم.

آب رادیاتور چیست؟            

همانطور که می دانید، آب رادیاتور به مایعی گفته می شود که داخل رادیاتور ماشین ریخته می شود. آب رادیاتور ماشین همانند کولر عمل می کند و از آن برای سرد کردن موتور استفاده می شود. این مایع هم خنک کننده است و هم ضد یخ!

این مایع گرمای موتور را به خود جذب می کند سپس آن را از طریق رادیاتورها دفع می کند تا موتور زیاد داغ نشود. مایع خنک کننده رادیاتور که به آن مایع خنک کننده ماشین هم گفته می شود ترکیبی از آب، اتیلن، ادتیو،پروپیلن گلیکول و برخی مواد افزودنی می باشد که معمولا میزان هر کدام از این مواد با هم برابر است. البته آبی که در این مایع به کار می رود نمک یا املاح معدنی ندارد و کاملا خالص است. 

مواد افزودنی و ادیتیوی که در این مایع استفاده می شود ضد زنگ، ضد خوردگی و ضد کف هستند و مانع از ته نشین شدن فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و ... در خودرو می شوند. آب رادیات رنگ سبز روشنی دارد و از قدرت خنک کنندگی بالایی نیز برخوردار است.

انواع آب رادیاتور کدامند ؟

به طور کلی مایع خنک کننده رادیاتور به دو دسته آب رادیاتور خانگی و صنعتی تقسیم می شوند. در ادامه انواع آب رادیاتور خانگی و صنعتی نام برده شده است. 

آب رادیاتور خانگی:

اگر مایع خنک کننده در دسترس ندارید، باید رادیاتور خود را با بالاترین کیفیت آب پر کنید. در حالت ایده آل، این آب مقطر خواهد بود. همچنین می توانید از آب بطری یا آب لوله کشی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که آب لوله کشی حاوی مواد معدنی است که می تواند رسوباتی را در سراسر سیستم خنک کننده شما ایجاد کند و باعث خوردگی و کاهش طول عمر رادیاتور شود.

  • آب معمولی
  • آب جوشیده
  • آب کولر یا خشک شویی
  • برفک یخچال ترکیب شده با آب معمولی و ضد یخ

آب رادیاتور صنعتی

این دسته شامل انواع مایع خنک کننده رادیاتور موجود در بازار است که در رنگ های مختلفی مانند سبز روشن، زرد و نارنجی تولید می شوند. البته رنگ این مایع خنک کننده  رادیاتور ربطی به کیفیت آن ندارد.

معرفی بهترین برند آب رادیاتور ماشین

امروزه برندهای تولید کننده مایع خنک کننده رادیاتور زیادی در جهان وجود دارند که برای انتخاب بهترین برند آب رادیاتور باید ویژگی های آب رادیاتور هر مارک را با هم مقایسه کنید تا بتوانید بهترین برند آب رادیاتور را برای ماشین خود خریداری نمایید. در ادامه لیستی از بهترین برند های آب رادیاتور ماشین ارائه شده است. با ما همراه باشید.

آب رادیاتور دانشمند کوچک مدل اکولایف حجم 1000 میلی لیتر

این محصول دارای فرمولاسیون ویژه ای است که باعث افزایش طول عمر موتور می شود. دانشمند کوچک از بهترین برندهای ایرانی تولید کننده مایع خنک کننده  رادیاتور است که محصولات آن از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار می باشند.

مشخصات
حجم
1000 میلی لیتر
وزن
1050 گرم
حفاظت تا دمای
50
درصد اختلاط با آب
50 درصد

 

آب رادیاتور تام کلین مدل TC-EE3600N02 حجم 3600 میلی لیتر

این نوع آب رادیاتور یک محصول ضد رسوب بسیار قدرتمند است که از میزان سختی محلول بسیار کمی برخوردار می باشد. در نتیجه می تواند جایگزین مناسبی برای استفاده از آب مقطر به عنوان خنک کننده موتور خودرو باشد. همچنین یک ضد یخ قوی محسوب می شود و نام دیگر آن سوپر ضد یخ تام کلین است. از دیگر ویژگی های این محصول چهار فصل بودن آن است و به سرعت می تواند خودرو شما را خنک کند.

مشخصات
حجم
3600 میلی لیتر
وزن
3700 گرم
حفاظت تا دمای
به مقدار ضدیخ بستگی دارد
درصد اختلاط با آب
آماده درصد مصرف


آب رادیاتور باران کد Re حجم 4000 میلی لیتر

از جمله ویژگی های این آب رادیاتور ضد یخ بودن، جلوگیری از رسوب گذاری در رادیاتور خودرو می باشد. زیرا در صورت ایجاد رسوب در رادیاتور قدرت خنک کنندگی موتور کاهش می یابد در نتیجه خودرو شما بسرعت داغ می کند. در نتیجه با افزودن این مایع خنک کننده  رادیاتور به خودرو خود می توانید راندمان موتور را افزایش دهید.

مشخصات
حجم
4000 میلی لیتر
وزن
4000 گرم
حفاظت تا دمای
به مقدار ضدیخ بستگی دارد
درصد اختلاط با آب
به درصد ضد یخ بستگی دارد

 

آب رادیاتور الماس طلایی مدل GR28 حجم 2800 میلی لیتر

این محصول الماس طلایی یکی از بهترین برند آب رادیاتور ایرانی می باشد که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و به عنوان ضدزنگ، ضدخوردگی، ضد رسوب عمل میکند. از آب رادیاتور الماس طلایی می توان برای انواع خودروهای خارجی و داخلی استفاده کرد. قابل ذکر است که این محصول حاوی مواد ضد یخ نمی باشد به همین دلیل مخصوص مناطق گرمسیر است که نیازی به ضد یخ ندارند.

مشخصات
حجم
2800 میلی لیتر
وزن
2500 گرم
حفاظت تا دمای
به مقدار ضدیخ بستگی دارد
درصد اختلاط با آب
به درصد ضد یخ بستگی دارد

 

ضدیخ و ضدجوش و آب رادیاتور پرستون مدل Coolant 33% حجم 3780 میلی‌لیتر

این مدل آب رادیاتور از فرمولاسیون خاصی برخوردار است که باعث شده یک ضد زنگ و ضد یخ قوی باشد. رنگ این محصول سبز می باشد و محصول کشور آمریکا است. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به ضد خورندگی و ضد رسوب بودن آن اشاره کرد. عمر این ضد یخ حدود 240000 کیلومتر یا به عبارتی 5 سال می باشد.

مشخصات
حجم
3780 میلی لیتر
وزن
4000 گرم
حفاظت تا دمای
126+ درجه سانتی گراد
درصد اختلاط با آب
33 درصد

 

آب رادیاتور هوبر مدل l4 حجم 4000 میلی لیتر

این محصول از آب دیونیزه با کیفیت بسیار بالای تولید شده است و نسبت به بسیاری از آب رادیاتورها کیفیت و کارایی بهتری دارد.

مشخصات
حجم
4000 میلی لیتر
وزن
3800 گرم
حفاظت تا دمای
110 درجه سانتی گراد
درصد اختلاط با آب
50 درصد

 

آب رادیاتور خودرو وندا مدل v1 حجم 3000 میلی لیتر مجموعه دو عددی

این نوع آب رادیاتور کاربردهای زیادی دارد و یکی از مقرون به صرفه ترین آب رادیاتورها به شمار می رود. آب رادیاتور وندا برای تمامی خودروهای داخلی و خارجی مناسب می باشد.

مشخصات
حجم
3000 میلی لیتر
وزن
3000 گرم
حفاظت تا دمای
به مقدار ضدیخ بستگی دارد
درصد اختلاط با آب
صفر درصد

 

برای بهترین مارک آب رادیاتور به این نکات دقت کنید:

همانطور که میدانید آب هر چقدر املاح و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، نمک و آهک بیشتری داشته باشد این املاح در رادیاتور ته نشین می شوند و باعث خرابی موتور خودرو خواهند شد. بنابراین، هر چقدر آب تصفیه شده و سبک تری داشته باشید برای رادیاتور ماشین بهتر خواهد بود. 

خالص بودن آب رادیاتور

این ویژگی اولین و مهمترین ویژگی یک آب رادیاتور ماشین خوب است. بهترین مایع خنک کننده رادیاتور به آبی گفته می شود که هیچ نوع املاحی نداشته باشد تا رادیاتور رسوب نگیرد و زنگ نزند. همچنین، آب رادیات حتما باید ضد یخ باشد تا در فصل زمستان که دمای هوا زیر صفر است آب رادیات یخ نزند. یخ زدن آب رادیات باعث می شود که خودرو روشن نشود. البته میزان ضد یخ آب رادیات ها با هم متفاوت است و در خرید آب رادیاتور علاوه بر قیمت آب رادیاتور باید به درصد مواد تشکیل دهنده آن نیز دقت کرد. درصد هر کدام از مواد تشکیل دهنده این مایع بر روی محصول درج شده است. به طور کلی، بهترین ترکیب برای آب رادیات، 50/50 بودن مواد تشکیل دهنده آن است. 

غلظت ضدجوش-ضد یخ بودن

یکی دیگر از ویژگی های یک مایع خنک کننده رادیاتور خود تساوی غلظت ضد جوش و ضد یخ بودن آن است. آب رادیات باید به همان اندازه که ضد یخ است قدرت خنک کنندگی بالایی نیز داشته باشد. بنابراین، هنگام خرید آب رادیاتور به درصد ضد یخ و ضد جوش بودن آن دقت کنید. برای ماشین خود باید از مایع خنک کننده رادیاتوری استفاده کنید که با کیفیت باشد. بنابراین، باید از بهترین برند آب رادیاتور محصولتان را خریداری کنید تا از جوش اوردن خودرو شما و آسیب دیدن آن جلوگیری شود.

چطور آب رادیاتور را به ماشین اضافه کنیم؟

برای پر کردن ایمن مایع خنک کننده رادیاتور با آب، مراحل زیر را باید انجام دهید:

  • مطمئن شوید موتور ماشین خاموش و خنک است و خودرو در حالت پارک قرار دارد.
  • قبل از اینکه درپوش مخزن مایع خنک کننده را بردارید، اجازه دهید موتور خنک شود. اگر سعی کنید درپوش را در حالی که هنوز داغ است بردارید، مایع خنک کننده داغ می تواند پاشیده شود و ممکن است باعث سوختگی شود.
  • درپوش رادیاتور را با دقت با استفاده از یک حوله یا پارچه ضخیم باز کنید. قبل از اینکه کلاهک را به طور کامل بردارید، به عقب برگردید و اجازه دهید فشار آزاد شود.
  • آب رادیاتور را اضافه کنید. درپوش رادیاتور را بگذارید، آن را سفت کنید و درب خودرو را ببندید.

مزایا و معایب استفاده از آب معمولی بعنوان آب رادیاتور چیست؟

استفاده از آب آلاینده هایی را به سیستم رادیاتور شما اضافه می کند. استفاده از آب برای موتور بسیار بهتر از رانندگی با مایع خنک کننده کم است، اما باید در اسرع وقت آب را با مایع خنک کننده مناسب برای وسیله نقلیه خود جایگزین کنید.

هنگامی که آب را به رادیاتور اضافه می کنید، هر مایع خنک کننده ای را که ممکن است هنوز در رادیاتور باشد رقیق می کنید. خنک کننده چندین عملکرد مهم دارد: جلوگیری از خوردگی، افزایش نقطه جوش آب و کاهش نقطه انجماد آب. در حالی که می توانید ماشین را برای مدت کوتاهی با استفاده از آب به جای مایع خنک کننده برانید، اما به طور موثر از موتور شما محافظت نمی کند.

این به این معنی است که مشکلی که باعث کاهش سطح مایع خنک‌کننده شده است در اسرع وقت برطرف شود و رادیاتور با نسبت 50/50 مایع خنک‌کننده به آب پر شود.

مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتور چقدر است؟

آب رادیاتور به طور طبیعی نیز در اثر تبادلات دمایی کم می شود که این میزان حدود 2 تا 3 میلی متر در هفته خواهد بود. به همین دلیل لازم است که حداقل هفته ای یکبار آب رادیاتور را بررسی کنید و اگر بیشتر از 2 تا 3 میلی متر مایع خنک کننده رادیاتور کم شده بود به آن آب اضافه کنید.

علت کم شدن آب رادیاتور چیست؟

همانطور که می دانید، رادیاتور قطعه ای است که باعث خنک شدن موتور خودرو می شود. زمانی که رادیاتور دارای مایع خنک کننده باشد با تبادل حرارت اطراف موتور ماشین آن را خنک تر می سازد. در واقع مایع خنک کننده رادیاتور گرمای موتور را به خود جذب کرده و سرمای خود را به موتور می دهد و با این کار دمای مایع خنک کننده رادیاتور و موتور تقریبا مساوی می شود در نتیجه موتور خنک تر شده و مایع خنک کننده رادیاتور دمای بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت. پس از اینکه مایع خنک کننده رادیاتور گرمای موتور را به خود جذب کرد به رادیاتور برگشته و در آنجا سیستم گردش آبی وجود دارد که مجددا مایع خنک کننده رادیاتور را خنک می سازد و این کار به طور مداوم تکرار می شود. 

اما گاهی اوقات آب رادیاتور به دلایل متعددی مثل خرابی واتر پمپ، نشتی لوله ها، معیوب بودن ترموستات، سوراخ شدن رادیاتور و ... کم می شود. یکی از مهمترین مواردی که باعث کاهش آب رادیاتور می شود خوردگی رادیاتور است. همچنین استفاده از ضد یخ های ضعیف نیز می تواند موجب کاهش آب رادیاتور شود. کاهش مایع خنک کننده رادیاتور عواقب جدی به دنبال دارد و باعث داغ شدن بیش از حد موتور یا حتی سوختن آن می شود.

آب رادیاتور از کجا بخریم؟ 

سایت چی بگیر یکی از کامل ترین و بزرگترین سایت معرفی انواع محصولات و خدمات اینترنتی است که در این سایت می توانید تمام اطلاعات لازم برای خرید انواع مایع خنک کننده رادیاتور را بدست بیاورید. از وزن و حجم آب رادیاتور گرفته تا اطلاعات کاملی در مورد برند، کشور سازنده و .... در واقع سایت چی بگیر همانطور که از نام آن مشخص است به شما کمک می کند که بتوانید بهترین آب رادیاتور را پیدا کنید و بفهمید کدام مایع خنک کننده رادیاتور بهتر است. به عبارتی، قبل از خرید بدانید چی بگیرید.

آیا میتوان از آب مقطر به عنوان آب رادیاتور استفاده کرد ؟

آب مقطر به دلیل نداشتن املاح یکی از بهترین جایگزین ها برای آب رادیاتور است.

جمع بندي

آب رادیاتور مایع حیاتی برای تمام خودروها محسوب می شود. چه خودرو خارجی داشته باشید یا خودرو داخلی بدون آب رادیاتور با کیفیت رانندگی با خودرو برایتان غیر ممکن خواهد بود. به کمک این مایع موتور خودرو خنک می شود. کیفیت آب رادیاتور و نوع آن اهمیت زیادی دارد زیرا یک آب رادیاتور بی کیفیت باعث رسوب املاح در رادیاتور شده و در نتیجه موتور بیش از داغ خواهد شد و عواقب جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.  برای آنکه خریدی مطمئن داشته باشید و همچنین برای اطلاع از آخرین قیمت آب رادیاتور می توانید از سایت چی بگیر استعلام بگیرید. این سایت راهنمای کامل و جامعی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.