باند ماشین: راهنمای کامل خرید و قیمت اسپیکر خودرو (ساب ووفر)

راهنمای خرید باند ماشین

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، به احتمال زیاد از کیفیت پایین باند ماشین فابریکی خود خسته شده اید، یا اینکه می خواهید سطح کیفیت پخش موسیقی خودروی خود را ارتقاء دهید. پس جای درستی آمده اید! خیلی از افراد، از کیفیت صدای اسپیکر خودرو خود ناراضی هستند یا برخی از افراد دیگر، کیفیت بالای پخش موسیقی برای آن ها، اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر امروز تصمیم گرفتم در این مقاله از چی بگیر، به موضوع خرید بهترین باند ماشین بپردازم و شما را با نکات لازم در این زمینه، آشنا کنم.

آشنایی با انواع باند ماشین

به طور کلی می توان انواع مختلف این دستگاه را به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی کرد:

باند فول رنج:

باند های فول رنج یا کامل، معمولا طیف بالایی از صدا را در بر می گیرند اما در فرکانس های مختلف صدایی، ممکن است دچار مشکل شوند. اگر به دنبال یک سیستم صوتی باکیفیت تر از باند ماشین فابریک خود هستید، انواع مختلف باند فول رنج، برای شما، گزینه مناسبی خواهد بود. چرا که معمولا قیمت پایین تری نسبت به مدل کامپوننت داشته و همچنین، کیفیت بسیار بهتری نسبت به اسپیکر های فابریکی دارند.

باند کامپوننت (ترکیبی): 

باند های ترکیبی یا کامپوننت، دارای کیفیت بسیار بالاتری نسبت به مدل فول رنج هستند. دلیل آن هم این است که طیف های مختلف صوتی را به صورت جداگانه پخش می نمایند. همانطور که از اسم این مدل باند مشخص است، از قسمت های مختلف شامل تیوتر ها، ووفر ها و کراس اور های خارجی تشکیل شده که هر قسمت، وظیفه دریافت و پخش فرکانس های مختلف یک موسیقی را بر عهده دارند. اگر به دنبال یک سیستم صوتی حرفه ای با کیفیت بسیار بالا هستید، انواع باند های کامپوننت می تواند انتخاب شما باشد.

ساب ووفر:

ساب ووفر، نوعی اسپیکر ماشین است که به وسیله یک تقویت کننده به سیستم صوتی خودرو متصل می شود و وظیفه اصلی آن، تولید و پخش صدای سوپر بیس است. تمرکز این مدل، برروی صداهای بم یک موسیقی بوده و توسط ارتعاش صوت در هوا، یک صدای بسیار بم یا به اصطلاح بیس دار را تولید می کند. هرچقدر میزان ارتعاش صوت در هوا بالاتر باشد، صدا به اصطلاح تریبل یا تیز خواهد بود و بالعکس، هرچقدر میزان ارتعاش آهسته تر باشد، بیس قدرتمند تری را تجربه می کنیم. ساب ووفر ها نیز از انواع مختلف زیر تشکیل می شوند:

ساب ووفر اکتیو:

ساب مدل اکتیو، معمولا قابلیت کنترل صدا را داشته و نیازی به امپ (آمپلیفایر) ندارد.

ساب ووفر پسیو:

 به دلیل اینکه این مدل، قابلیت کنترل صوت را نداشته و فقط شامل یک بلندگوی بزرگ می شود، به یک امپ نیز نیاز دارد تا بتواند صدا را کنترل و پخش نماید.

تیوتر یا توییتر:

تیوتر، معمولا قسمت کوچک تری از یک باند ماشین هستند که برخلاف ساب ووفر، وظیفه تولید صداهای بسیار بالاتر و زیر تر را دارند. وظیفه اصلی بلندگوهای تویتر، تقویت و افزایش قدرت صدای باند ماشین است.

مشخصات باند خوب برای ماشین از نظر ظاهری

راهنمای خرید باند ماشین

اسپیکر خودرو، از لحاظ ظاهری نیز، انواع مختلفی دارند. از رایج ترین و پرفروش ترین انواع این دستگاه، می توان به باند بیضی شکل و باند گرد اشاره کرد. در ادامه انواع مختلف را به همراه توضیحات آن ها بررسی می کنیم:

باند بیضی:

 این مدل اسپیکر که با نام دیگر باند خربزه ای نیز شناخته می شود، رایج ترین نوع این دستگاه بین مردم محسوب می شوند. این مدل دارای تقویت کننده سرخود بوده و کیفیت پخش بسیار بالایی دارند. 

باند گرد: 

این مدل نیز، به صورت کامپوننتی یا فول رنج در بازار موجود است و بیشتر برای نصب در قسمت جلویی خودرو، روی درب ها مورد استفاده قرار میگیرد تا سرنشینان خودرو، صدای زنده تری را هنگام پخش موسیقی تجربه کنند. همچنین در صورت نیاز، می توانید این نوع باند را روی طاقچه عقب خودرو نیز نصب کنید.

اسپیکر خودرو پایونیر مدل TS-A6967S بسته دو عددی

یکی از مدل های فوق العاده باکیفیت باند پایونیر مدل TS-A6967S است که بیس خیلی خوبی داشته و همچنین نیازی به آمپلی فایر ندارد. پ



ابعاد
17*9*14
بیشینه صدای خروجی
450 وات
تعداد باند
2 عدد
سایز
9*6 اینچ
عمق نصب
85 میلی متر

اسپیکر خودرو پایونیر مدل TS-R6951S

یکی دیگر از مدل های باکیفیت و پرقدرت باند پایونیر، این دستگاه است که توان خروجی آن تا 400 وات  هم میرسد. اگر به دنبال شنیدن موسیقی با کیفیت بسیار بالا هستید، این گزینه را به شما پیشنهاد می کنم.



ابعاد
23*15
بیشینه صدای خروجی
400 وات
تعداد باند
2 عدد
اندازه میدرنج
57

اسپیکر خودرو مکسیدر مدل PL6907 بسته دو عددی

مکسیدر یکی از برند های باند ماشین ارزان و در عین حال باکیفیت و استاندارد است. اگر به دنبال خرید اسپیکر خودرو با قیمت ارزان تر هستید، این گزینه می تواند برای شما مناسب باشد.



ابعاد
14*9*17
بیشینه صدای خروجی
750 وات
تعداد باند
2 عدد
سایز
9*6 اینچ
عمق نصب
70 میلی متر

میدرنج خودرو مکسیدر مدل PLR810 بسته دو عددی

از دیگر مدل های اسپیکر ارزان خودرو و البته باکیفیت، می توان مید رنج های مکسیدر اشاره کرد که علاوه بر قیمت مناسب، کیفیت قابل قبولی نیز دارد. امپدانس این باند 4 اهم بوده و ابعاد برش آن نیز 18*18 سانتی متر است.



ابعاد
20*20*8
بیشینه صدای خروجی
200 وات
تعداد باند
2 عدد
سایز
8 اینچ
عمق نصب
70 میلی متر

اسپیکر خودرو کنوود KFC-M6934A

همانطور که قبل تر اشاره شد، کنوود یکی از برند های بسیار معتبر و باکیفیت اسپیکر ماشین است که کیفیت و قدرت پخش صدای بسیار بالایی دارد.



ابعاد
37*20*11
بیشینه صدای خروجی
350  وات
تعداد باند
2 عدد
فرکانس پاسخگویی
28 تا 25کیلو هرتز

اسپیکر خودرو کنوود KFC-HQ718

این مدل از باند های خودرو کنوود، دارای ووفر، تیوتر و میدرنج جداگانه بوده که وضوح و کیفیت صدای آن را دو چندان کرده است. اگر به دنبال پخش یک صدای کاملا ایده آل و باکیفیت از خودروی خود هستید، این مدل باند کنوود را به شما پیشنهاد می دهیم.



ابعاد
27*20*12
بیشینه صدای خروجی
320 وات
تعداد
2 عدد
فرکانس پاسخگویی
22 تا 33کیلو هرتز
اندازه میدرنج
70

اسپیکر خودرو سونی مدل XS-GTF6939

سونی، برندی نام آشنا در صنعت تولید لوازم صوتی و تصویری است. باند ماشین سونی، یکی از باکیفیت ترین و بهترین مارک های این صنعت محسوب می شود که صدایی بسیار رسا و عالی داشته و بعنوان باند ماشین اسپرت، می توانید از آن استفاده کنید. با استفاده از این مدل باند خوردو سونی، می توانید صداها را به صورت تفکیک شده و واضح بشنوید و لذت ببرید.



ابعاد
24*14
بیشینه صدای خروجی
420 وات
تعداد باند
2 عدد
قدرت خروجی صدا
40 وات

اسپیکر خودرو سونی مدل XS-K6920

این مدل باند ماشین سونی، فول رنج محسوب شده و بدون نیاز به آمپلیفایر، به راحتی می توانید آن را روی خودروی خود نصب کنید. علاوه بر قیمت مناسب، این مدل، دارای کیفیت بسیار بالایی است.



ابعاد
16*22
بیشینه صدای خروجی
260 وات
تعداد باند
2 عدد
سایز
9*6 اینچ

میدرنج خودرو جی بی ال مدل 8MG600 بسته 2 عددی

اسپیکر ماشین جی بی ال نیز، یکی از مدل های بسیار باکیفیت و خوش ساخت است. باند های میدرنج جی بی ال، دارای بیشینه صدای خروجی 300 واتی بوده که صدا ار با وضوح و کیفیت بسیار مناسبی برای شما بع ارمغان می آورد.



ابعاد
21*21*20
بیشینه صدای خروجی
300 وات
تعداد
2 عدد
سایز
8 اینچ
عمق نصب
80 میلی متر

قبل از خرید بهترین باند ماشین این نکات را بخوانید:

تا اینجای راهنمای جامع خرید باند خودرو، با انواع کلی اسپیکر از نظر ظاهری و نوع پخش صوت و همچنین، اجزای مختلف یک باند آشنا شدیم. اما آیا این اطلاعات برای خرید اسپیکر ماشین کافی است؟ خیر. علاوه بر شناخت انواع  این دستگاه، نکات بسیار مهم دیگری نیز وجود دارند که در این قسمت از مقاله چی بگیر، به آن ها اشاره کرده ایم. پس حتما در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

انتخاب نوع باند مورد نظر

کامل ترین راهنمای خرید اسپیکر ماشین و ساب ووفر

در گام اول، شما باید مشخص کنید که چه باندی می خواهید. آیا فقط قصد تغییر باند های فابریکی خودرو به باندهایی با کیفیت بهتر را دارید؟ یا این که می خواهید موسیقی را با بهترین کیفیت و بالاترین میزان صدا بشنوید؟ قطعا در پاسخ به سوال اول، گزینه مناسب انتخابی شما، باند فول رنج است. در جواب سوال دوم نیز، انواع باند های ترکیبی یا کامپوننت به شما پیشنهاد می شود.

 علاوه بر نوع باندی که می خواهید، ظاهر و ابعاد آن را نیز باید مشخص کنید. این بیشتر به سلیقه شخصی شما، مدل خودرو و سایز طاقچه عقب خودروی شما بستگی دارد. همانطور که گفتیم باندهای خربزه ای مناسب برای طاقچه عقب خودرو و باندهای گرد، برای نصب روی درب های جلو مناسب هستند. 

بیشینه صدای خروجی باند

یکی از مواردی که قبل از خرید باند اتومبیل حتما باید مد نظر داشته باشید، بیشینه صدای خروجی باند ها است. اکثر افراد توجهی به این مورد نمی کنند؛ اما بی توجهی نسبت به همین موضوع ممکن است منجر به پایین آمدن کیفیت باند یا ایجاد نویز در صداهای باند شود. بیشینه صدای خروجی، مقیاسی است که برای اندازه گیری توان پوشش اصوات باند، بر حسب وات به کار می رود.

توان خروجی اسپیکر

این پارامتر، مشخص می کند که بلندی و قدرت صدای پخش موسیقی از اسپیکر، چقدر است. توان خروجی نیز یکی دیگر از مواردی مهمی است که قبل از خرید باند ماشین باید مورد توجه قرار گیرد. توجه داشته باشید که توان خروجی روی قیمت باند های مدنظر شما، تاثیر مستقیم دارد. یعنی هرچقدر توان خروجی بالاتر، قیمت باند خودرو نیز بیشتر! اگر گوش شما به شنیدن موسیقی با صدای بالا عادت دارد، می توانید اسپیکری با توان خروجی بالا تهیه کرده و اگر تمایلی به شنیدن موسیقی با صدای رسا و بلند ندارید، پیشنهاد می کنم باند هایی با توان خروجی کمتر تهیه کنید.

راحتی در نصب

نصب باند های خودرو نیز، برای برخی از افراد یک چالش محسوب می شود. بسته به نوع اسپیکری که می خواهید تهیه کنید، نصب آن می تواند راحت یا سخت باشد. اما پیشنهاد می کنم نصب اسپیکر خودروی خود را به دست یک متخصص بسپارید تا به صورت کاملا صحیح و بدون خسارت، این کار را انجام دهد.

فرکانس صدای اسپیکر

گوش انسان معمولا فرکانس صدایی در محدود 20 تا 20 کیلو هرتز را می تواند بشنود. این یک استاندارد جهانی است که معمولا شرکت های سازنده باند ماشین، آنرا روی محصولات خود درج می کنند. 

امپدانس باند ها

یکی از مواردی که خیلی به آن دقت نمی شود، امپدانس است. مفهومی که قبل از خرید باند خودرو حتما باید به آن توجه شود؛ چراکه انتخاب باند با امپدانس ناهماهنگ ممکن است باعث آسیب دیدگی آمپلی فایر شود. این مفهوم به میزان مقاومت و پشتیبانی از جریان الکتریکی عبوری از دستگاه اشاره دارد که واحد اندازه گیری آن اهم است. هماهنگی این واحد با میزان مقاومت آمپلی فایر را حتما مد نظر داشته باشید تا از آسیب دیدگی باند یا امپ خود جلوگیری نمایید.

قیمت ضبط و باند ماشین

قطعا یکی از مهمترین عواملی که تعیین کننده قیمت باند خودرو است، مارک و برند آن است که در ادامه به این موضوع نیز اشاره می کنیم. از عوامل مهم دیگر تعیین کننده قیمت باند، می توان به نوع عملکرد، ابعاد باند، توان خروجی، بیشینه صدا، کیفیت و جنس بدنه آن اشاره کرد. سعی کنید به دنبال خرید باند ماشین ارزان نباشید. چرا که این دستگاه، حساسیت بالایی داشته و در صورت بی کیفیت و غیراستاندارد بودن، ممکن است آسیب ببیند و مجددا شما را متحمل هزینه های سنگین تری کند.

البته مدل هایی وجود دارند که از انواع باند ماشین ارزان محسوب شده و از استاندارد های لازم برخوردار هستند. در ادامه به معرفی چند نمونه از مدل های پرفروش و محبوب بازار را به شما معرفی کرده ایم تا بهترین گزینه را برای خود انتخاب کرده و از شنیدن موسیقی در خودروی خود لذت ببرید! 

باند ماشین را با چی تمیز کنیم؟

برای این که باند ماشینتان آسیب نبیند، هنگامی که به کارواش مراجعه می کنید، می توانید با شلنگ فشار هوا، گرد و غبار و آلودگی جمع شده روی آن را تمیز کنید. همچنین می توانید یک تکه پارچه نرم را به میزان خیلی کم، نم دار کرده و روی سطح باند ماشین خود بکشید و سریعا یک دستمال خشک روی آن بکشید.

باند ماشین چند وات است؟

بلندگوهای خودرو معمولا دارای یک توان واقعی و یک توان اسمی هستند. میزان توانی که روی آن نوشته شده، توان واقعی نیست و قبل از خرید باند ماشین، باید توان واقعی آن را در نظر بگیرید. در اینجا، هر واحد انرژی که باند از آمپلی فایر گرفته و برای پخش صوت مصرف می کند، با وات نشان داده می شود. 

چگونه باند عقب ماشین را وصل کنیم؟

برای این کار، ابتدا باند های خود را در حفره های طاقچه قرار داده و آن را فیکس کنید. سپس سیم هایی که از آمپلی فایر یا ضبط خودرو به عقب آمده را، روی سوکت باند ها وصل کرده و فیکس کنید. 

آیا می توان باند های گرد را روی طاقچه عقب نصب کرد؟

بله. با این که این باند ها را معمولا برای قسمت جلویی خودرو و برای روی درب شاگرد و راننده استفاده می کنند، اما در صورت دلخواه و برخی موارد، روی طاقچه عقب نیز می توان از باند های گرد به جای باند های بیضوی استفاده کرد.

بهترین مارک باند ماشین کدام است؟

در حال حاضر، برند های کنوود، مکسیدر، پایونیر، جی بی ال، باند ماشین سونی و اینفینیتی از باکیفیت ترین و پرفروش ترین برند های باند و اسپیکر خودرو هستند.

جمع بندی راهنمای خرید اسپیکر ماشین

ضبط و باند ماشین، انواع و اقسام بسیار گوناگونی داشته که این تنوع، ممکن است شما را هنگام خرید آن کمی گیج کند. همچنین نکات بسیار مهمی قبل از خرید اسپیکر ماشین وجود دارد که حتما باید در نظر گرفته شود تا بعد از خرید، دچار مشکل نشوید.

 در این مقاله از چی بگیر، سعی کردیم تا انواع مختلف باند ها را به شما معرفی کرده و همچنین تمامی نکاتی که هنگام خرید باند ماشین باید بدانید را، دسته بندی کرده و در اختیار شما عزیزان گذاشتیم تا بتوانید تجربه بهترین خرید را داشته باشید. 

همچنین خواندن مقاله خرید دزدگیر ارزان ماشین را پیشنهاد می کنم. 

دیدگاهتان را بنویسید ایمیل شما منتشر نخواهد شد.